شناسه خبر : 46036 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انفجار خون

دو انفجار تروریستی در مراسم سالگرد ترور سردار سلیمانی در کرمان

دو انفجار تروریستی در چهارمین مراسم سالگرد ترور سردار سلیمانی منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان در کرمان شد. آن‌گونه که خبرگزاری تسنیم گزارش داده: ساعت 14:50 دقیقه در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان و در جمع مردم انفجارهای مهیبی به گوش رسید. در نخستین انفجار تروریستی، تعداد زیادی به شهادت رسیده و تعداد زیادی مصدوم شدند که به مراکز درمانی منتقل شدند. برخی از منابع به خبرنگار تسنیم مستقر در کرمان که در صحنه انفجار حضور داشتند، اعلام کردند که در ورودی گلزار شهدای کرمان، دو کیف بمب‌گذاری‌شده وجود داشته است که عامل یا عاملان این حادثه ظاهراً با ریموت بمب‌ها را منفجر کرده‌اند؛ این در حالی بود که در برخی خبرها عنوان شده بود که دو عملیات انتحاری صورت گرفته است. طبق گزارش خبرنگار تسنیم، ‌ تعداد زیادی آمبولانس در محل این انفجار حاضر شده‌اند تا اگر بر اثر این انفجار افرادی مجروح شده باشند به مراکز درمانی منتقل شوند. در پی ازدحام جمعیت در محل، تعدادی از هموطنان دچار مصدومیت شده‌اند که بلافاصله به مراکز درمانی منتقل شدند. لحظاتی پس از انفجار نخست، در ساعت 15:17 دقیقه دومین انفجار در درگاه قلی‌بیگ رخ داد و بلافاصله مردم از مسیر منتهی به گلزار شهدا تخلیه شده و نیروهای امنیتی و انتظامی در حال کنترل اوضاع بوده تا سریعاً علت این انفجار را اعلام کنند. در آخرین گزارش‌های خبری رسانه‌ها تا عصر چهارشنبه گذشته به نقل از وزیر بهداشت در این حادثه تروریستی 95 نفر به شهادت رسیده‌اند و بیش از 200 نفر مصدوم شده‌اند و حال تعدادی از مجروحان وخیم است و احتمال افزایش شهدا وجود دارد. تمام مجروحان به بیمارستان‌های شهید مهرگان، شفا، باهنر و افضلی‌پور منتقل شده‌اند و روند درمان مجروحان ادامه دارد و در حال حاضر همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان در آماده‌باش بوده و روند درمان مجروحان در حال انجام است. در پی دو انفجار تروریستی در کرمان، برخی اکانت‌های  اسرائیلی مدعی شدند در این انفجار یکی از فرماندهان ارشد سپاه کشته شده است که پیگیری خبرنگار تسنیم نشان داد این خبر کذب بوده و هیچ‌کدام از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در حوالی منطقه انفجار حضور نداشته‌اند.

انتقاد از قانون جدید انتخابات

در فاصله کمتر از دو ماه مانده به موعد رسمی انتخابات اسفندماه 1402، دومین نشست دولت سیزدهم با دبیران کل احزاب و فعالان سیاسی برگزار شد. نشستی که بسیاری از فعالان سیاسی معتقد بودند باید بسیار زودتر و در ماه‌های ابتدایی سال برگزار می‌شد. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در نخستین روزهای سال جدید خورشیدی و در مهم‌ترین سخنرانی خود به اهمیت مقوله مشارکت در انتخابات اشاره کرده و از متولیان و مردم خواسته بودند، تدابیر لازم برای برگزاری انتخاباتی پرشور را فراهم کنند. دولت اما بدون توجه به این تذکارها، روزها، هفته‌ها و ماه‌های سال 1402 را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت بدون اینکه اقدامی برای بهبود شاخص‌های مشارکت در انتخابات انجام داده باشد تا نهایتاً در فاصله چند روز مانده به موعد نهایی بررسی صلاحیت‌ها این نشست را برگزار کند. در واقع دولت نه‌تنها اقدامی برای بهبود ساختارهای مشارکتی در انتخابات نکرد، بلکه با انتخاب هیات‌های اجرایی خاصی که رویکردهای جناحی را به رویکردهای ملی ارجح می‌دانستند، زمینه ردصلاحیت‌های گسترده گروه‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب را در انتخابات فراهم ساخت. کار به جایی رسید که رهبر معظم انقلاب در 25 آبان‌ماه دیدارهای جداگانه‌ای با اعضای شورای نگهبان برگزار کردند و از ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای افزایش مشارکت در انتخابات سخن گفتند. نهایتاً در فاصله کمتر از دو ماه مانده به موعد رسمی انتخابات نه از حال و هوای انتخابات و مشارکت میان گروه‌های سیاسی و احزاب خبری است و نه نشانه‌های اقبال افکار عمومی به انتخابات هویداست. در چنین شرایطی است که معاون سیاسی وزارت کشور از جانب رئیس‌جمهور، دعوتنامه‌ای برای برخی دبیران کل احزاب و فعالان سیاسی از جناح‌های مختلف ارسال می‌کند. اما اغلب چهره‌های اصلاح‌طلب در این نشست نسبت به قانون جدید انتخابات به عنوان یک نقشه راه ضدمشارکتی انتقادات جدی وارد ساختند و از رئیس‌جمهور خواستند آن را کنار بگذارد. برخی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب مانند حسین مرعشی هم با توجه به این واقعیت که مردم نسبت به ظهور مفاسدی از جنس مفاسد چای دبش حساسیت‌های بسیاری دارند، خواستار بررسی و برخورد با این نوع مفاسد شد.

ایران به بریکس پیوست

آنیل سوکلال نماینده آفریقای جنوبی در گروه اقتصادهای نوظهور جهان موسوم به بریکس گفت: ایران، عربستان، امارات، مصر و اتیوپی در اول ژانویه ۲۰۲۴ میلادی (۱۱ دی) به این بلوک خواهند پیوست. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: سوکلال با اشاره به شرکت نمایندگان بلندپایه ایران، عربستان، امارات، مصر و اتیوپی، در نشست اخیر بریکس که اوایل ماه دسامبر در دوربان آفریقای جنوبی برگزار شد، تاکید کرد: با پیوستن این کشورها، اعضای بریکس دو برابر خواهد شد. وی افزود: قرار است نمایندگان اعضای جدید بریکس در نشست بعدی این بلوک اقتصادی که ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن) در مسکو برگزار خواهد شد نیز شرکت داشته باشند. به نوشته بلومبرگ، اعضای فعلی شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در ماه آگوست از شش کشور جدید که پیشتر درخواست عضویت خود را ارائه کرده بودند، دعوت کردند به این بلوک اقتصادی بپیوندند تا به این ترتیب برخی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انرژی جهان را با برخی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان آن در قالب بریکس، گرد هم آورند. از میان این شش کشور تنها آرژانتین این دعوت را رد کرد چرا که خاویر میلی رئیس‌جمهور جدید این کشور پس از اینکه در ماه جاری بر سر کار آمد، درخواست عضویت آلبرتو فرناندز رئیس‌جمهور سابق آرژانتین در بریکس را پس گرفت. در همین حال سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه این هفته اعلام کرد که حدود ۳۰ کشور خواهان عضویت در بریکس هستند. از سوی دیگر یوسف توگار وزیر خارجه نیجریه نیز در ماه نوامبر، گفت: نیجریه به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا به دنبال این است که تا دو سال آینده به عضویت بریکس بپیوندد.

توپ در زمین آمریکا و سه کشور اروپایی

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه مشترک آمریکا و سه کشور اروپایی در مورد برنامه هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: همان‌طور که بارها تاکید شده است، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران همواره صلح‌آمیز بوده و خواهد بود. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: ناصر کنعانی در یک بیانیه مطبوعاتی در این ارتباط افزود: بسیار مضحک است کشورهایی که خود مسوول شرایط فعلی در مورد برنامه هسته‌ای ایران هستند، با قلب واقعیت به دنبال تغییر مقصر و قربانی هستند. وی افزود: این کشورها بهتر است به جای فرافکنی و موضع‌گیری‌های سیاسی، بر عملکرد خود در قبال مذاکرات رفع تحریم‌ها در دو سال گذشته مروری داشته باشند و نتیجه سیاست‌های غیرسازنده خود را مشاهده کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: غنی‌سازی در سطح ۶۰ درصد در مراکز غنی‌سازی ایران، همواره متناسب با نیازهای صلح‌آمیز کشور و به‌طور کامل زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و ادامه خواهد داشت. کنعانی در ادامه اظهار کرد: ایران به همه حقوق و تعهدات بین‌المللی خود واقف است و در همین چهارچوب، به همکاری‌های خود با آژانس ادامه خواهد داد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور افزود: کناره گرفتن از مذاکرات و طرح موضوعات بی‌ارتباط که نتیجه آن، وضعیت فعلی مذاکرات است،  آمریکا و سه کشور اروپایی را در جایگاهی قرار نمی‌دهد که ادعایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران داشته باشند. کنعانی در ادامه تاکید کرد: تجربه نشان داده طرح مطالبات و خواسته‌ها به صورت یک‌جانبه و عدم اراده برای اصلاح گام‌های اشتباه کشورهای غربی، نمی‌تواند کمک‌کننده باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، همانند گذشته مذاکره و دیپلماسی را بهترین شیوه برای رفع نگرانی‌های ساختگی در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود می‌داند. هم‌اکنون توپ در زمین آمریکا و سه کشور اروپایی است. آنها باید با کنار گذاشتن سیاست بیانیه‌نویسی و فشارهای بی‌نتیجه، تصمیمات سیاسی لازم را اتخاذ کنند.

بیانیه مشترک تروئیکای اروپا 

 آلمان، انگلیس و فرانسه طی بیانیه‌ای مشترک، نسبت به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تسریع روند غنی‌سازی ۶۰درصدی اورانیوم توسط ایران ابراز نگرانی کردند. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: در این بیانیه ادعا شده است که یافته‌های آژانس، نشان‌دهنده یک گام رو به عقب از سوی ایران بوده و این امکان را برای این کشور فراهم می‌کند که میزان ماهانه تولید اورانیوم ۶۰درصدی خود را تا سه برابر افزایش دهد. دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل اعلام کرد که ایران روند کاهشی سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود با خلوص تا ۶۰ درصد را که طی ماه‌های اخیر در پیش گرفته بود معکوس کرده است. بر اساس این گزارش، بسیاری از دیپلمات‌ها بر این باور بودند که کاهش سرعت غنی‌سازی که از ماه ژوئن آغاز شده بود، نتیجه مذاکرات محرمانه بین ایالات‌متحده و ایران بود که منجر به آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده در ایران شد. طبق تعریف نظری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد در اختیار دارد و در صورت غنی‌سازی بیشتر، این میزان برای ساخت سه بمب هسته‌ای کافی خواهد بود.  

♦♦♦

ایسنا: رسانه‌های ترکیه‌ای در آستانه سفر «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهوری ایران به ترکیه برای دیدار با «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری این کشور گزارش دادند که اردوغان قرار است پیشنهاد‌های آنکارا را برای حل‌وفصل مناقشات در نوار غزه به همتای ایرانی خود ارائه کند.

ایلنا: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، اقدام زبونانه رژیم صهیونیستی در ترور شیخ صالح العاروری، نایب رئیس جنبش حماس و فرمانده مجاهد مقاومت و دو تن از فرماندهان گردان‌های قسام در بیروت را به شدت محکوم کرد.

ایرنا:   حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با دیوید کامرون، وزیر امور خارجه جدید انگلیس ابراز امیدواری کرد که انگلیس با اتخاذ رویکرد واقع‌بینانه و سازنده در قبال تحولات منطقه و روابط دوجانبه، به بهبود فضای مناسبات کمک کند.

ایسنا: سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوحه در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام نوشت: به مناسبت روز ملی قطر (۱۸ دسامبر)، حکم آزادی سه تن از اتباع ایرانی محبوس در قطر در نتیجه عفو شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر دولت قطر، صادر شد. 

ایلنا: امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل نوشت: حق پیگیری قانونی ترور سردار سلیمانی را با هدف محاکمه عاملان حفظ می‌کنیم.

ایرنا: محسن بختیار، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن در صفحه شخصی خود در فضای مجازی ضمن تبریک سال جدید میلادی که همگام با هفتاد ‌و‌ پنجمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین است نوشت: ایران و چین در سال جدید همچنان در هماهنگی نزدیک با هم به دیپلماسی موفق منطقه‌ای و بین‌المللی خود ادامه خواهند داد.

ایسنا: ایران در نامه‌ای جداگانه به شورای امنیت سازمان ملل نسبت به تهدیدات رژیم صهیونیستی، که به‌طور مشخص از سوی بنیامین نتانیاهو و نفتالی بنت علیه ایران مطرح شده، هشدار داد.

ایلنا: سیدعباس موسوی، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، بر نقش «بازگشایی پنجمین گذرگاه مرزی میان دو کشور» در تسهیل تجارت میان تهران و باکو تاکید کرد.

ایرنا: «رخا احمد حسن»، عضو شورای امور خارجی مصر از احتمال تبادل سفرا میان جمهوری اسلامی ایران و مصر در آینده نزدیک خبر داد.

♦♦♦

رضایت طالبان از همسایگی با ایران

دنیای اقتصاد نوشت: «امیرخان متقی»، وزیر خارجه حکومت طالبان، در دیداری با برخی مسوولان رسانه‌ها و خبرنگاران ایرانی در کابل درباره اوضاع افغانستان و سیاست خارجی حکومت کنونی کابل توضیحاتی را ارائه کرد. امیرخان متقی همچنین تاکید کرده است ایران همسایه خوب افغانستان است و روابط دوجانبه به سوی تقویت و توسعه در حال پیشرفت است. وی با اشاره به سفرهایش به تهران و مشهد خاطرنشان کرد: توسعه روابط دو کشور نشان‌دهنده آینده‌ای روشن است. او اظهار کرد: هیات رسانه‌ای ایرانی در این دیدار گفته‌اند با آمدن به افغانستان برداشت‌های مثبتی از وضعیت و تحولات واقعی در این کشور داشته‌اند.

 

ادامه پروژه یکدست‌سازی

اعتماد نوشت: جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات، در متن اظهارات خود در نشست دبیران کل احزاب سیاسی و فعالان سیاسی با رئیس‌جمهور گفت: اگر قرار بود نظرات احزاب و فعالان سیاسی و اجتماعی شنیده شود و به آن عمل کنند حداقل می‌بایست قبل از قانون جدید انتخابات و ضرب‌الاجل پیش ثبت‌نام صورت می‌گرفت. به جای تجدیدنظر در سیاست‌ها و رویه‌های غلط گذشته آن را به قانون تبدیل نمی‌کردند و فضای مشارکت را مسدودتر نمی‌کردند. روند پیش‌رو در واقع ادامه پروژه یکدست‌سازی و همان مسیر انتخابات 1398 و 1400 است که با وعده‌های خلاف واقع وضعیت کشور را به این روز انداخته است.

 

پایداری تضعیف‌شده 

هم‌میهن نوشت: محمد مهاجری، روزنامه‌نگار گفت: جریان جبهه پایداری، از ریشه و اصل برای تخریب سیاست و پایه‌های سیاست به‌وجود آمده است. جبهه پایداری تحقیقاً تا الان هیچ کار اثباتی انجام نداده است، هر کاری انجام داده بر مبنای نفی دیگران بوده است. علت اینکه شروع به تخریب دیگران می‌کنند این است که وضع خودشان خیلی خراب است و از اینکه نقاط ضعف‌شان رو شود، خیلی نگران هستند. درباره فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی دبیرکل این تشکل شائبه‌های بسیاری مطرح شده که البته او در این زمینه تاکنون پاسخی نداده است. 

 

بازتولید پوپولیسم

سازندگی نوشت: چرا سیدابراهیم رئیسی و دولت او روزبه‌روز بیشتر شبیه محمود احمدی‌نژاد و دولت او می‌شوند؟ کاهش سرمایه‌گذاری، رونق سفته‌بازی، رشد اقتصادی بدون اشتغال، بی‌اعتنایی به دانش اقتصادی، تبلیغات زیاد سفرهای استانی، از کار انداختن سازوکار سیاستگذاری، برگزاری جلسات ستاد تنظیم بازار در میادین میوه و تره‌بار، نامه‌ها و دستورهای بی‌نتیجه به جای حل مسائل و به تعویق انداختن اصلاحات ساختاری، دیپلماسی تهاجمی به جای تنش‌زدایی، تنها بخشی از شباهت‌های دولت رئیسی با دولت احمدی‌نژاد است.