شناسه خبر : 45695 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دیدار رئیسی و ژنرال سیسی

روحانی: حجت را بر خود و دیگران تمام می‌کنم

سیدابراهیم رئیسی در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض عربستان، در دیدار با آقای «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر با تاکید بر ضرورت اتحاد کشورهای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مانعی برای گسترش روابط با کشور دوست مصر ندارد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: رئیس‌جمهور برگزاری نشست صلح در قاهره را ابتکاری مثبت توصیف کرد که کشورهای غربی مانع به نتیجه رسیدن آن شدند و افزود: نشست صلح قاهره می‌توانست نقطه عطفی در پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها در قتل‌عام زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه غزه باشد، اما کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی همان‌گونه که اجازه ندادند شورای امنیت و دیگر سازمان‌های بین‌المللی اقدام موثری در توقف این جنایات انجام دهند، مانع ثمربخشی این نشست نیز شدند. رئیسی با بیان اینکه انتظار عمومی این است که گذرگاه رفح گشوده شود تا مساعدت‌های جهانی به سمت غزه سرازیر شود، اظهار داشت: بر همگان آشکار است که آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع گشوده شدن گذرگاه رفح برای امدادرسانی به مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه هستند، اما بالاخره باید بر این مانع‌تراشی‌ها غلبه کرد. «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر نیز در این دیدار با بیان اینکه اراده سیاسی قطعی ما برای ایجاد روابط واقعی با ایران است، گفت: برای این امر وزرای مربوطه را مامور کرده‌ایم تا پیگیر روابط عمیق بین دو کشور باشند. رئیس‌جمهور مصر تصریح کرد: در مورد فلسطین، مصر کشوری است که بیش از دیگران از پیامدهای این موضوع آسیب دیده است.

چرا ردصلاحیت شدم؟

بلافاصله پس از آغاز اعلام احراز صلاحیت‌ها از روز جمعه 19 آبان‌ماه، مشخص شد که این ردصلاحیت‌ها اکثراً متوجه یک طیف خاص و در راستای زدودن فضای انتخابات از هر نوع رقابت سالمی است. یکی از اسامی مهمی که خبر ردصلاحیت او بازخوردهای منفی فراوانی در فضای عمومی کشور پیدا کرد، مسعود پزشکیان بود که از زمان مجلس هشتم تا مجلس یازدهم همواره در پارلمان کشور حضور داشته است. چهره‌ای که پیش از آن هم ردای وزارت بهداشت و درمان کشور را به تن کرده و منشأ تحولات مثبت بسیاری شده بود. موضوع ردصلاحیت‌ها زمانی بحرانی‌تر شد که مشخص شد حتی چهره‌ای مانند پزشکیان هم نتوانسته از تیغ تیز هیات‌های اجرایی عبور کند. کوبیدن انگ عدم التزام عملی به نظام، گزاره‌ای بود که هیات اجرایی این فعال سیاسی اصلاح‌طلب را از گردونه انتخابات حذف کرده بودند. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: پزشکیان در این رابطه گفته است: راستش مشاهده ردصلاحیت برای من بسیار تعجب‌آور بود.‌ بندی که مبتنی بر آن ردصلاحیت شدم، بند 2 ماده 31 است که در حقیقت عدم التزام عملی به نظام است. برای مایی که عمرمان را روی این نظام گذاشته و از زمانی که خودمان را شناخته‌ایم (چه قبل از انقلاب، چه در زمان انقلاب و چه پس از انقلاب) همواره در این مسیر زندگی و تلاش کرده‌ایم؛ اینکه ناگهان عده‌ای بیایند و بگویند، اینها برای نظام کاری نکرده و فاقد صلاحیت‌اند، ناراحت‌کننده است. از 29 بهمن سال 1356 در تبریز (تلاش‌های قبل از این تاریخ بماند) که نقطه آغاز اعتراضات مستمر ایرانیان تا موعد پیروزی انقلاب شد تا به امروز در صحنه خدمت به کشور حضور داشته‌ام. اساساً برادر من در همان تجمعات (29 بهمن 1356) تیر خورد. بعد ما را به زندان بردند. پس از انقلاب همان برادرم شهید شد. من در پاکسازی‌ها، بازسازی‌ها، گزینش‌ها، جبهه‌ها، دانشگاه‌ها و... حضور داشتم. مسوول بودم، رئیس بیمارستان بودم، رئیس دانشگاه شدم، معاون وزیر شدم، وزیر شدم، سال‌ها نماینده بودم و... اگر ما عملاً به این نظام خدمت نکرده‌ایم، خوب است کسانی که خدمت کرده‌اند معرفی شوند تا ببینیم چه کسانی هستند! راستش خیلی به من برخورد.

پیامی محکم برای جنگ‌افروزان

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، پیش از عزیمت هیات ایرانی به عربستان به منظور شرکت در اجلاس ویژه سران کشورهای اسلامی اظهار داشت: از بیش از 20 روز پیش آیت‌الله رئیسی درخواستی را مطرح کردند که نشست سران کشورهای اسلامی برگزار شود و طبعاً با توجه به اینکه عربستان ریاست دوره‌ای این اجلاس را عهده‌دار است، مقامات این کشور حداکثر همکاری را به عمل آوردند. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت تحولات غزه برای اولین‌بار نشست سران کشورهای اسلامی و کشورهای عربی برگزار می‌شود، اضافه کرد: با استفاده از این فرصت، رئیس‌جمهور پیشنهادهای مهمی را برای توقف جنایات جنگی، نسل‌کشی، ارسال مستمر کمک‌های انسان‌دوستانه، مقابله با کوچ اجباری و توجه به این نکته که مقاومت و جنبش آزادیبخش حماس یک حرکت آزادیبخش فلسطینی است، را مطرح می‌کند. امیرعبداللهیان تصریح کرد: به‌طور طبیعی با استفاده از فرصت این سفر کوتاه و چندساعته، دیدارهایی با برخی از سران موثر کشورها در موضوع فلسطین و به موازات آن همکاری‌های دوجانبه در سطح روسای کشورها با آیت‌الله رئیسی انجام خواهد شد. وی در پایان خاطرنشان کرد: قرار است این اجلاس یک پیام محکم و قوی برای جنگ‌افروزان در منطقه داشته باشد و به توقف جنایات جنگی و نسل‌کشی در فلسطین منجر شود.

علیه یکدست‌سازی

حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین و از چهره‌های اعتدال‌گرا در این دوره از انتخابات یعنی در آخرین روز ثبت‌نام کاندیداهای مجلس ششم در کنار معدود چهره‌های غیراصول‌گرا نام‌نویسی کرد و عملاً در کنار چهره‌های شاخص اصول‌گرا از ابراهیم رئیسی، احمد خاتمی، محمد امامی‌کاشانی، آیت‌الله موحدی‌کرمانی تا صادق آملی‌لاریجانی برای رقابت در این انتخابات قرار گرفت تا به گفته بیانیه خودش «حجت را بر خود و دیگران تمام» کند. آن‌گونه که هم‌میهن گزارش داده: روحانی پس از ثبت‌نام در وزارت کشور بیانیه‌ای برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری منتتشر کرد که در آن آمده است: «به نام خداوند عالم و عادل و عزیز / ملت شریف ایران و شهروندان عزیز استان تهران /خدمت یکایک شما سلام عرض می‌کنم و سپاسگزار مهربانی‌ها و قدرشناس بردباری‌هایتان هستم. بار دیگر در آستانه انتخابات مجلس خبرگان قرار داریم. واقعیت این است که این مجلس مهم‌ترین نهاد انتخابی ایران برای سرنوشت‌سازترین انتخاب ملی است چراکه مطابق قانون اساسی: مقام رهبری به‌عنوان شخصیت اول کشور که دارای وظایف و اختیارات منحصربه‌فردی است از جمله فرماندهی کل نیروهای مسلح، اعلان جنگ و صلح و بسیج نیروها، تعیین سیاست‌های کلی نظام و نصب و عزل عالی‌ترین مقامات کشوری و لشکری؛ توسط همین مجلس انتخاب و تعیین می‌شود. من به‌عنوان کسی که بیشترین دوران عمر خود را به عنوان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و ریاست‌جمهوری خدمت کرده‌ام، همچون همه شما در مقابل این انتخاب دشوار قرار دارم که سکوت و عدم مشارکت را برگزینم یا با علم به همه محدودیت‌ها، با عمل به وظیفه حضور و ضرورت عدم فاصله از نظام، حجت را بر خود و دیگران تمام کنم. در این مهم بسیار اندیشیدم و سرانجام دیدم که نمی‌توانم در این شرایط حساس ملی و منطقه‌ای، کنج عافیت و عزلت را بر میدان انتخاب و رقابت ترجیح دهم. وظیفه خود دانستم که با ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، حرکت در مسیری سخت و ناهموار را آغاز نمایم. در ابتدای این مسیر از همه مجریان و ناظران محترم انتظار دارم که به دور از حبّ و بغض‌های جناحی و با بی‌طرفی کامل نسبت به انجام وظایف قانونی خود اقدام نمایند.»

ترفند دودولتی

علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، در جمع دانشجویان دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه حضور یافت و درباره آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی از جمله موضوع فلسطین و کشتار مردم در غزه با دانشجویان به گفت‌وگو پرداخت. باقری با اشاره به ویژگی‌های دیپلمات تراز اظهار کرد: هنر دیپلمات حرفه‌ای آن است که همه توان و ظرفیت خود را برای تامین منافع ملی در عرصه خارجی به کار گیرد اما انحراف از این مسیر و تلاش در جهت استفاده از ظرفیت سیاست خارجی در بازی‌های سیاسی داخلی، جفا به منافع ملی و بازی در مسیر تحقق اهداف بیگانگان است. آن‌گونه که سازندگی گزارش داده: این دیپلمات کشورمان در جمع دانشجویان دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه هر نتیجه‌ای که جنگ نابرابر در غزه داشته باشد، آمریکا بازنده قطعی آن است، تصریح کرد: ضربه مهلک ۱۵ مهر مقاومت هنوز اجازه نداده تا سامانه‌های تدبیر و سیاست آمریکا و رژیم صهیونیستی به فعالیت عادی خود بازگردند، به همین جهت نیز آنها با کشتار زنان و کودکان و تخریب زیرساخت‌های منطقه محروم غزه قصد دارند به گمان خود این شکست تاریخی و راهبردی را جبران کنند. معاون وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه کشورهای اسلامی برای توقف جنایت در غزه نباید فقط به اعلام موضع سیاسی بسنده کنند، تصریح کرد: با ترویج تحریم کالاهای اسرائیلی و تحریم صادرات نفت و دیگر کالاهای اساسی به این رژیم باید عزم جدی دولت‌های اسلامی برای حمایت از حقوق بشر و دفاع از مردم مظلوم غزه نشان داده شود. باقری با تاکید بر اینکه تحریم سیاسی و اقتصادی و تجاری صهیونیست‌های جنایتکار بدیهی‌ترین انتظار مردم مظلوم غزه و دیگر ملت‌های آزاده جهان از کشورهای متعامل با رژیم صهیونیستی به ویژه کشورهای اسلامی است، تصریح کرد: خواست مردم غزه این است: «کمک به قاتلان کودکان ما را متوقف کنید!» معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه تجربه ثابت کرده که نه‌تنها صهیونیست‌های خونخوار هیچ حقی برای فلسطینی‌ها قائل نیستند بلکه بر همگان به‌ویژه فلسطینی‌ها ثابت شده که ترفند نخ‌نمای دودولتی حتی به‌طور موقت نیز هیچ دردی از مردم فلسطین را درمان نخواهد کرد، گفت: راه‌حل پایدار که منطبق با قواعد و مقررات بین‌المللی است، بازگشت به رای و نظر صاحبان اصلی سرزمین فلسطین است که در داخل و خارج سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند، و هر کس که از این راه‌حل سر باز زند، نمی‌تواند مدعی حقوق بشر و برقراری صلح و امنیت باشد.

♦♦♦

ایسنا: محمد توتونچی، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در کویت، استوارنامه خود را تقدیم شیخ مشعل الاحمد الصباح، ولیعهد این کشور کرد.

ایرنا: سیدعباس موسوی، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، بر موضع اصولی جمهوری اسلامی در تعلق قره‌باغ به جمهوری آذربایجان و اعاده حاکمیت باکو بر این منطقه تاکید کرد.

ایسنا: حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، که برای گفت‌وگو با مقامات سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی در ارتباط با تسهیل ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم غزه به ژنو سفر کرده است، گفت: همزمان با این سفر، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی خود را شتابان به ژنو رسانده و تعدادی از خانواده‌های اسرای اسرائیلی را نیز با خود برای مظلوم‌نمایی به ژنو آورده است.

ایلنا: علیرضا حقیقیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، تاکید کرد: توجه ایران به ترتیبات مهمی همچون سازمان همکاری شانگهای بیانگر اهتمام ما به شرکت در تلاش‌های کشورهای همسو برای پی‌ریزی یک نظام بین‌المللی عادلانه، متعالی و مبتنی بر مشارکت است.

ایلنا: یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود گفت که کاخ سفید رسماً تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران را برای بیست‌و‌یکمین‌بار از سال ۲۰۱۸ اعلام می‌کند.

ایرنا: چانگ خوا، سفیر چین در جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری تاکید کرد که پکن مایل به گسترش روابط و همکاری‌ها با تهران است.

ایسنا: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در مصاحبه با راشا تودی صراحتاً اعلام کرد که ایران، لبنان و حزب‌الله خواستار جلوگیری از یک جنگ گسترده در منطقه هستند و در عوض آمریکا صرفاً با «توقف‌های بشردوستانه» موافقت می‌کند.

ایسنا: شبکه المیادین به نقل از منابع مطلع اعلام کرد که گزارش‌های منتشرشده در برخی رسانه‌ها مبنی بر انجام مذاکرات مستقیم میان طرف‌های ایرانی و آمریکایی در ژنو صحت ندارد.

ایرنا: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در مورد حمله رژیم صهیونیستی به مقر کمیته قطری بازسازی غزه گفت: چنین جنایاتی به روشنی نشانگر خوی وحشیگری و ضدانسانی صهیونیست‌هاست.

♦♦♦

ادعای رویترز در مورد توسعه کارخانه پهپادهای ایرانی

دنیای اقتصاد نوشت: یک سازمان تحقیقاتی روز دوشنبه ادعا کرد که تصاویر ماهواره‌ای پیشرفت در ساخت کارخانه‌ای در روسیه را نشان می‌دهد که پهپادهای کامیکازه طراحی ایران را در مقیاس انبوه تولید می‌کند و انتظار می‌رود مسکو آنها را علیه تاسیسات انرژی اوکراین مورداستفاده قرار دهد. خبرگزاری رویترز ۱۳ نوامبر در گزارشی از واشنگتن نوشت: به‌رغم پیشرفت در ساخت‌وسازهای پهپاد، نه ایالات‌متحده و نه متحدانش تحریم‌هایی را علیه مالک کارخانه JSC Alabuga یا شرکت‌های مرتبط با آن اعمال نکرده‌اند. 

 

پذیرفتن جمهوریت نظام

اعتماد نوشت: آیت‌الله سیدحسین موسوی‌تبریزی در مورد ردصلاحیت برخی داوطلبان و چهره‌های شاخص انتخابات مجلس شورای اسلامی و دلایل ردصلاحیت اغلب آنها که عدم التزام به نظام جمهوری اسلامی عنوان شده است، گفت: این دیگر روشن است، کسی که در نظام جمهوری اسلامی کاندیدا می‌شود باید جمهوریت را بپذیرد. البته اینکه خیلی‌ها را به اشتباه ردصلاحیت می‌کردند، تایید نمی‌کنم اما اگر کسی جمهوریت نظام را قبول نداشته باشد، اصل نظام را هم قبول ندارد. اصل نظام ما از دو کلمه تشکیل می‌شود جمهوریت و اسلامیت، هر دو را باید بپذیرند.

 

وخامت اوضاع

سازندگی نوشت: سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت: تا امروز حاکمیت یکدست برخلاف انتظاری که جمعی از مردم به آن امید داشتند، هم سیاسیون اصلاح‌طلبان بر آن تاکید می‌کردند و هم خود حاکمیت بر آن تاکید داشت، هیچ مشکلی را حل نکرده است. امروز دیگر خودشان نیز متوجه وخامت اوضاع شدند. ما که منتقد اصولگرایان و جبهه پایداری بودیم و هستیم، تصور می‌کردیم که با یکپارچه شدن نهادهای حاکمیتی اعم از مجلس، دولت و قوه قضائیه آنقدر برای ایران و مردم خوب کار خواهند کرد و شرایط را مطلوب می‌کنند که پایگاه‌های اجتماعی ما را از بین می‌برند.

 

اعتراض به رویکرد امنیتی در حوادث اجتماعی

هم‌میهن نوشت: جبهه اصلاحات ایران با صدور بیانیه‌ای به روایت‌سازی رسانه‌های رسمی و رویکرد امنیتی حاکمیت در قضایای اخیر چون قتل داریوش مهرجویی و همسرش، جان باختن آرمیتا گراوند و... اعتراض کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «اندکی پس از قتل مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش، جان باختن آرمیتا گراوند در بیمارستان، بار دیگر ناتوانی حاکمیت را در اقناع افکار عمومی به نمایش گذاشت. این بار نیز این رسانه رسمی و رسانه‌های وابسته به حاکمیت بودند که به‌رغم برخورداری از امکانات فراوان و بودجه‌های هزاران میلیاردی، در جنگ روایت‌ها از رسانه‌ها و شبکه‌های فضای مجازی شکست خوردند.»