شناسه خبر : 45314 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ابتکار ژاپن برای ازسرگیری مذاکرات

متیو میلر: همواره از دیپلماسی با ایران استقبال می‌کنیم

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که آیا طبق اظهارات وزیر امور خارجه ایران مبنی بر اینکه ژاپن طرحی را برای ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ارائه داده، آمریکا از این طرح باخبر است یا نه، گفت: من از این ابتکار به‌خصوص اطلاعی ندارم. نمی‌دانم این اظهارات به چه چیزی اشاره دارد. همان‌طور که قبلاً گفته‌ایم، دیپلماسی بهترین راه اطمینان یافتن از این است که ایران هیچ‌گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. تغییری در این موضع ایجاد نشده است. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: واکنش میلر در پی این مطرح می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اخیراً در گفت‌وگویی با خبرگزاری کیودو اظهار کرد که ژاپن ابتکاری را برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای ارائه داده است. او در ادامه تاکید کرد که هرگونه ابتکار ژاپن که با «منافع ایران» همسو باشد، از سوی تهران مثبت تلقی خواهد شد.  امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما از نقش سازنده ژاپن در احیای توافق هسته‌ای حمایت می‌کنیم. وزیر امور خارجه ایران جزئیاتی از این ابتکار را ارائه نکرد اما گفت، زمانی که در ماه آگوست به توکیو سفر و با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر و سپس یوشیماسا هایاشی، وزیر امورخارجه ژاپن دیدار کرده بود، این پیشنهاد را از دولت ژاپن دریافت کرد.

حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه

هیات جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد تمامیت ارضی و حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه موضوع هیچ مذاکره‌ای نخواهد بود. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: هیات جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، با صدور بیانیه‌ای، ضمن رد ادعای تکراری نماینده امارات متحده در خصوص جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس اظهار کرد، باعث تاسف است که نمایندگان این کشور هر سال در این نشست همان ادعای بی‌پایه را در خصوص این جزایر ایرانی در خلیج‌فارس تکرار می‌کنند. در بیانیه هیات جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل آمده است: ما چنین اظهارات و ادعاهای بی‌پایه را در تعرض به حاکمیت و تمامیت ارضی یک عضو سازمان ملل، به منزله نقض فاحش حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد قلمداد کرده و آن را ناقض اصل همسایگی مطلوب و ضرورت احترام به تمامیت ارضی کشورها می‌دانیم. جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج‌فارس همواره بخش جدایی‌ناپذیر از سرزمین ایران و تحت حاکمیت کامل ایران بوده است و همواره همین‌گونه خواهد ماند. هرگونه ادعایی در مغایرت با این حقیقت، بی‌اعتبار است. در بیانیه هیات جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتاد و هشتم مجمع عمومی سازمان ملل آمده است ایران همواره به سیاست دوستی و همسایگی مطلوب نسبت به تمام همسایگان خود پایبند بوده و نسبت به توسعه روابط با تمام همسایگان خود از جمله امارات عربی متحده اهتمام کامل دارد. در عین حال تاکید می‌کند تمامیت ارضی ایران و حاکمیت ایران بر این جزایر موضوع هیچ مذاکره‌ای نخواهد بود. این بیانیه همچنین در ادامه با اشاره به اظهارات هیات کویت در جریان این نشست در خصوص منابع مشترک گازی در خلیج‌فارس اظهار می‌دارد، دولت ایران معتقد است مسائل مربوط به تحدید حدود مرزهای دریایی و بهره‌برداری از منابع طبیعی مشترک بین کشورها باید از طریق گفت‌وگو و مذاکرات دوجانبه و با در نظر گرفتن اصل حسن همجواری حل‌وفصل شود.

آفت روحانیت ما عوام‌زدگی است

سیدحسن خمینی در دیدار دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب همبستگی با اشاره به انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان رهبری در اسفند 1402 گفت: انتخابات به شرطی انتخابات است که منشأ تغییر باشد؛ والا انتخابات، انتخابات نیست. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: انتخابات فقط وقتی است که مردم احساس کنند اگر زید بیاید زندگی آنها فرق می‌کند با اینکه عمرو بیاید. اگر قرار باشد هیچ تغییری نشود، جامعه چرا باید رای بدهد؟! سیدحسن خمینی طی سخنانی در دیدار با دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب همبستگی ایران اسلامی با تاکید بر اینکه حزب محل ساختن است نه محل تخریب، گفت: مرحوم آقای مطهری جمله لطیفی دارد که می‌گوید: «آفت روحانیت ما عوام‌زدگی است»؛ چرا که روحانی بالای منبر می‌رود و مردم یا باید به او اقتدا کنند یا وجوهاتی بدهند و این ممکن است باعث ایجاد حالتی در روحانیت شود که مطابق ذوق شنوندگانش سخن بگوید. لذا این آفت روحانیت است که به خاطر مرید گرفتار خودسانسوری شود. او با تاکید بر اینکه احزاب باید مانیفست ایجابی داشته باشند، گفت: تئوری اصلاح‌طلبی باید ایجابی سخن بگوید و باید بگوید من چه چیزی می‌خواهم، نه اینکه چه چیزی نمی‌خواهم. این را تعریف کنید؛ احزاب باید مانیفست ایجابی داشته باشند. جبهه‌ها می‌توانند مانیفست سلبی داشته باشند؛ پیرامون نخواستن یک امری دعواست و حول آن دور همدیگر جمع می‌شوند؛ ولی حزب نمی‌تواند مانیفست ایجابی نداشته باشد.

حواشی سوغاتی‌های نیویورک

در جریان بازگشت کاروان ابراهیم رئیسی از نیویورک، اعلام شد که او با خود سه هزار و ۵۰۶ لوح گل نوشته مربوط به دوران هخامنشیان را به ایران آورده است. آن‌گونه که شرق گزارش داده: رسانه‌های دولتی و هوادار دولت بازگشت این الواح را به عنوان دستاورد ویژه دولت رئیسی مطرح کردند و قبل از اعلام رسمی ارسال الواح هخامنشی به ایران چنان از «وعده سوغاتی غرورآفرین» سخن گفتند که گویی ماحصل حضور چندروزه رئیسی در نیویورک بوده است. تا جایی که علی بهادری جهرمی درباره بازگشت رئیسی از نیویورک که آن را «سفری غرورآفرین» نامید، گفت: «رئیس‌جمهوری در بازگشت از سفر غرورآفرین خود به آمریکا، سوغاتی‌هایی از جنس فرهنگ، تمدن و تاریخ ایران را به همراه خود خواهند آورد که همه از آنها خوشحال خواهیم شد.» محمدمهدی رحیمی، مدیرکل روابط عمومی دفتر ریاست‌جمهوری نیز پیش از این اعلام کرده بود رئیسی در بدو ورود به تهران «خبری خوش و غرورانگیز برای ایرانیان دارد». در نهایت خبر رسمی دریافت الواح منتشر شد و عزت‌االله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگردی، زمان فرود هواپیمای حامل مسافران نیویورک-تهران را در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: «در فرودگاه هستم، قرار است از آقای رئیس‌جمهور و سه هزار و ۵۰۶ لوح تاریخی مربوط به دوره هخامنشی که در هواپیمای ایشان است، استقبال کنم. پیگیری‌های مستمر نتیجه داد و سرانجام ۹ صندوق، هرکدام به وزن ۷۵ کیلوگرم که شامل مجموعه‌ای ارزشمند از میراث فرهنگی و تمدنی کشور است، از آمریکا تحویل گرفته شد.» رئیسی هم در فرودگاه در بیان جزئیات بازگرداندن الواح گفت: «بازگشت الواح هخامنشی با پیگیری «سفارت ایران در نیویورک» انجام شده!»، او توضیح داد: «با پیگیری‌های خوب وزارت میراث فرهنگی و وزارت خارجه، میراث کشورمان به ایران بازگشت. این الواح ۸۴ سال است که در اختیار مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در آمریکاست. دانشمندانی که بر روی این الواح بیش از ۱۰ سال مطالعه کردند، ایرانی‌ها بودند. سه هزار و ۵۰۰ لوح را با خودمان به کشور بازگرداندیم و بقیه این الواح نیز به زودی بازمی‌گردد.» همین سخنان رئیسی به ویژه بخش کمک «سفارت ایران در نیویورک» بازتاب گسترده‌ای در میان کاربران فضای مجازی داشت و همگی سوال کردند که «سفارت ایران در آمریکا چه زمانی بازگشایی شده؟ سفیر ایران کیست؟ آیا نمایندگی ایران در سازمان ملل با سفارت فرق ندارد؟».

کنشگری پرهزینه

پس از پایان سخنان اعضای کمیته سیاسی کارگزاران، رئیس سابق جمهوری که در دوره‌ای نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری بود به سخنرانی پرداخت. آن‌گونه که سازندگی گزارش داده: حسن روحانی، رئیس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم در این دیدار گفت: فعالیت احزاب نقش مهمی در ایجاد نشاط سیاسی دارد. با وجود موانع و سختی‌ها احزاب نباید منتظر تغییر فضای سیاسی باشند، بلکه باید پیشگام آن شوند. روحانی با تاکید بر اینکه سکوت و انفعال راه‌حل نیست، اظهار داشت: اگر دلسوز ایران و انقلاب هستیم، باید به جای تماشاگری، کنشگری کنیم. اگر در مسیر انقلاب شاهد اشتباهاتی بودیم باید نقد و اصلاح کنیم و اصلاح فقط از مسیر کنشگری فعال و بازگشت به صندوق رای امکان‌پذیر خواهد بود. سکوت منفعلانه و اعتراض خیابانی اگرچه به لحاظ ماهیت رفتار با یکدیگر متفاوت هستند اما در نتیجه عمل یکسان هستند. این در رفتار نه‌تنها چاره‌ساز نیست که قطعاً مخرب و به ضرر کشور است. تجربه نشان داده اعتراضات خیابانی یا سکوت منفعلانه هیچ‌وقت به نتیجه نرسیده است؛ کنشگری دقیق و فعال و مشارکت سیاسی قطعاً امری به مراتب سخت‌تر از اعتراض خیابانی و سکوت منفعلانه خواهد بود. از این نظر صندوق رای و انتخابات راه‌حل نهایی است. او با بیان اینکه کنار کشیدن در شرایط فعلی به نفع آینده کشور و نظام ما نیست، افزود: حتی اگر احساس کنیم توان و اثرگذاری حرف و کنش ما فقط ۱۰ درصد است، نباید از آن دریغ کنیم. نقد ما بی‌تاثیر نیست. نگوییم همه چیز در اختیار آنهاست، پس چه فرقی می‌کند ما حرف بزنیم یا نه؟ می‌بینید که وقتی یکی دو نقد در رسانه‌ها مطرح می‌شود، بازتاب دارد، با وجود اینکه به جای پاسخ، دست به تخریب و تهمت می‌زنند. اگر بدانیم فداکاری ما اثر مثبتی برای نظام دارد باید فداکاری کنیم؛ این فداکاری یا می‌تواند همین نقد کردن با وجود تخریب شدن باشد یا مشارکت در انتخابات در شرایطی که با هجمه‌ها و فشارهای مختلف مواجه شویم. این کنشگری حتی اگر پرهزینه باشد از انفعال بهتر است. 

♦♦♦

ایسنا: وزیران امور خارجه ایران و مصر در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بعد از یک دهه با یکدیگر دیدار کردند و بر اساس اخبار منتشرشده در جریان این ملاقات، طرفین توافق کردند یک نقشه راه برای چگونگی ارتقای روابط بین دو کشور تدوین کنند.

ایلنا: ابراهیم رئیسی در پاسخ به تماس تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روند مراودات دو کشور را مطلوب ارزیابی و بر تسریع در اجرای توافقات و طرح‌های مشترک فی‌مابین، از جمله در زمینه‌های ترانزیت، حمل‌ونقل، تبادل انرژی و تکمیل کریدور شمال-جنوب تاکید کرد.

ایسنا: محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی حجم تاسیسات هسته‌ای ایران را حدود دو درصد تاسیسات هسته‌ای سراسر جهان دانست و گفت: منطقی نیست بیش از ۱۰ برابر دیگر کشورها، ایران تحت بازرسی قرار بگیرد.

ایسنا: ماجد الانصاری سخنگوی وزارت خارجه قطر با اشاره به استقبال جهانی از وساطت دوحه میان ایران و آمریکا در توافق تبادل زندانیان، تاکید کرد که در سطح بین‌المللی این خوش‌بینی وجود دارد که این توافق منجر به وساطت‌های بیشتر میان تهران و واشنگتن شود.

ایرنا: انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها در پی ملاقات با علی باقری‌کنی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک تصریح کرد که سیاست اتحادیه اروپا همچنان رسیدن به توافق با ایران در زمینه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای است.

ایلنا: مهدی سبحانی سفیر ایران در ایروان نسبت به وضعیت انسانی ایجادشده در قره‌باغ کوهستانی ابراز نگرانی کرد و بر اهمیت حفاظت از امنیت و حقوق ارامنه قره‌باغ تاکید کرد.

ایسنا: وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد هرگونه کاهش هزینه‌های دفاعی آمریکا به نفع کشورهای چین، روسیه، کره شمالی و ایران خواهد بود.

ایرنا: سنان جم باش، سرکنسول جدید جمهوری ترکیه در مشهد پس از دیدار با رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی فعالیت رسمی خود را در این شهر آغاز کرد.

ایلنا:‌  پکن اعلام کرد که به شدت با تحریم‌های آمریکا علیه افراد و شرکت‌های چینی که به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا با توسعه پهپادها و هواپیماهای نظامی در ایران مرتبط هستند، مخالف است.

♦♦♦

حق ملت در بهره‌برداری از فناوری هسته‌ای

شرق نوشت: ابراهیم رئیسی با بیان اینکه سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران ندارد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی از حق ملت خود در بهره‌برداری از فناوری هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد و وقت آن رسیده که آمریکا به بحران تصمیم‌گیری خود پایان داده و مسیر صحیح را انتخاب کند. او در ادامه گفت: ایران فصل نوینی از روابط سودمند با کشورهای همسایه را رقم زده و سیاست همسایگی جمهوری اسلامی سیاستی خیرخواهانه برای منطقه است؛ ما امنیت همسایگان را امنیت خود می‌دانیم و هر دستی را که برای دوستی دراز شود، به گرمی می‌فشاریم.

 

دو سطح از آرایش سیاسی

اعتماد نوشت: اسماعیل گرامی‌مقدم گفت: چون انتخابات ایران هنوز یک انتخابات سنتی است اما برخی احزاب، افراد و جریانات به این واقعیت توجهی ندارند. دو سطح آرایش سیاسی در ایران وجود دارد، یک بخش از انتخابات، ترکیب نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه بالای دو نامزد (سه‌نامزدی، پنج‌نامزدی تا 30نامزدی در تهران) است که اغلب تابعی از لیست‌های احزاب اصلی کشور هستند. پیروز انتخابات و سرنوشت آینده را همین صندلی‌ها تعیین می‌کنند. اصلاح‌طلبان کمتر به اهمیت این حوزه‌ها توجه می‌کنند. اما اکثر کرسی‌های مجلس در ایران که برآمده از نظام انتخاباتی ایران است، کرسی‌های تک‌نامزدی و دونامزدی هستند. 

 

دیپلماسی تازه

سازندگی نوشت: در خبرها آمده بود که سفیر ایران در بغداد، با سفیر ایران در بریتانیا گفت‌وگو کرده‌اند. دیپلماسی تازه‌ای را ایران پیش‌روی دنیا قرار داده است. اگر هم این دیپلماسی رایج بوده کمتر از آن خوانده یا شنیده‌ایم. ملاقات و گفت‌وگو در خارج آزاد است، در داخل ممنوع. گفت‌وگو و مذاکره با واسطه آزاد است، بی‌واسطه ممنوع. اگر یکی از ما پیام ببرد و بیاورد بلااشکال است؛ اگر خودمان پیام خودمان را با طرف مقابل مطرح کنیم اشکال دارد. دلیل آن هم معلوم نیست. اگر به کشور مقابل اعتماد نداریم که واسطه در این وسط نقشی ندارد همان بی‌اعتمادی می‌تواند شکل بگیرد و تاثیر بگذارد. 

 

بی‌توجهی به احزاب

هم‌میهن نوشت: رحیم ابوالحسنی عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی گفت: به نظرم نسبت به احزاب هم بی‌اعتمادی شکل گرفته است. یعنی مردم احساس می‌کنند که اینها نمی‌توانند در مقابل قدرت حاکم مطالبات مطرح‌شده را به منصه ظهور برسانند. البته چنین دیدگاهی به این معنی نیست که مردم آنها را خائن می‌دانند، بلکه مردم به این نتیجه می‌رسند که قدرت حاکم به آنها اجازه فعالیت و مداخله نداده است. البته در مقابل احزاب اصلاح‌طلب این دیدگاه وجود دارد که آنها توانایی این کار را ندارند. تنها چیزی که می‌تواند نقش احزاب را در این فرآیند موثر کند، یک فشار بیرونی یا درونی است.