شناسه خبر : 44390 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

عادی‌سازی روابط ایران و مصر

غنی‌نژاد: لیبرالیسم در ایران شوخی است

چندی پیش علی علیزاده کنشگر چپ در برنامه جدال، موسی غنی‌نژاد را به مناظره دعوت کرد. غنی‌نژاد در نامه‌ای سرگشاده به علیزاده با قبول مناظره، انجام آن را مشروط به برگزاری در یک رسانه همگانی فعال در ایران کرد. پس از برنامه شیوه، پیشنهاد میزبانی مناظره را در شبکه چهار داد و با قبول طرفین قرار شد این مناظره در تاریخ ۳۰ اردیبهشت برگزار شود. غنی‌نژادخطاب به علیزاده گفت: تمام مشکلات ایران را به لیبرالیسم، نئولیبرالیسم، بانک جهانی و غرب نسبت می‌دهید. در اقتصادی که همه بازارهایش دستوری است چطور همچین ادعایی می‌کنید؟ در این مملکت کدام بازار کار می‌کند؟ دولت تمام بازارها را به هم ریخته است. لیبرالیسم در ایران شوخی است. چطور می‌گویید لیبرالیسم ایران را بدبخت کرده؟ ما بخش خصوصی نداریم و خصولتی داریم. آن‌گونه که فرارو گزارش داده: من طرفدار خصوصی‌سازی بودم، اما بعداً فهمیدم خصوصی‌سازی در ایران همه‌اش بازی است و دولت پشت آن است. اسم آن را هم واگذاری گذاشته‌اند. واگذاری به کی؟ به عمه، خاله و دایی؟ جزو معدود بازارها و صنایعی که دولت در آن دست نبرد صنعت شکلات‌سازی بود و این از معدود صنایع موفق ایران هم هست. لیبرالیسم یعنی دولت سربه‌سر مردم نگذارد. به همه دستور ندهد. لیبرالیسم یعنی حکومت قانون. در این مملکت قانون کجاست؟ حتی فرهنگ ما هم دستوری است. من می‌گویم مشکل ما این است که همه چیز دست دولت است و دولت ناکارآمد است. وظیفه دولت برقراری حکومت قانونه. کجا در مملکت ما قانون اجرا می‌شه؟ دولت وظیفه خودش را انجام نمی‌دهد و کارهای دیگری می‌کند. آقای علیزاده سخنان بامزه‌ای می‌گویند. می‌فرمایند کره‌جنوبی و غربی‌ها هم از خودروسازی‌شان حمایت کردند. صنعت اتومبیل ما که ۵۰ سال است از آن حمایت می‌کنند پدر مصرف‌کننده رو درآورده و تا می‌گوییم بالای چشمت ابرو است، می‌گویند اشتغال و... چه می‌شود. این اجحاف در حق ملت است. مردم نیاز به آزادی دارند. آزادی در اقتصاد، آزادی در سیاست، آزادی در فرهنگ. ما ۵۰ سال حمایت کردیم، قرار است تا ۱۰۰ سال دیگر هم حمایت کنیم؟ زبان ایدئولوژیک یعنی به شب می‌گویید روز و هیچ ابایی ندارید. آقای علیزاده از ابتدا تا حالا واقعیت‌های جامعه ما را آن‌طور که دوست داشتند بیان کردند نه آن‌طوری که واقعاً هست. اسم آزادی مانند جن و بسم‌الله است. وقتی از آزادی صحبت می‌شود می‌گویند بحث سیاسی شد، از اقتصاد حرف بزنید. علیزاده در جواب گفت: شما مسوول وضعیت موجود هستید. شما، مسعود نیلی و امثالهم. غنی‌نژاد هم درجواب علیزاده گفت: من در این مملکت با هیچ دولتی کار نکرده‌ام و حتی از من مشاوره گرفته نشده بعد شما می‌فرمایید من مسوول وضع موجود هستم؟!

عادی‌سازی روابط ایران و مصر

پایگاه خبری العربی الجدید با اشاره به سفر دوروزه سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان به مصر و دیدار و رایزنی با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور این کشور تاکید کرد که در این دیدار در مورد مساله ایران نیز تبادل نظر شده است. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: برخی منابع مطلع اعلام کردند که در دیدار سلطان هیثم و عبدالفتاح سیسی درباره مسائل مهم منطقه و جهان از جمله عادی‌سازی روابط ایران و مصر گفت‌وگو شده است. منابع دیپلماتیک اعلام کردند که قاهره اکنون آماده بالا بردن سطح روابط دیپلماتیک خود با تهران و تبادل سفیر با آن کشور است. این منابع می‌گویند که به‌رغم رایزنی‌های پادشاه عمان با رئیس‌جمهور مصر در مورد پرونده ایران، تماس‌های مستقیمی میان تهران و قاهره نیز وجود دارد. منابع خبری اعلام کردند که قبل از سفر پادشاه عمان به قاهره، برخی مسوولان مصری با مسوولان ایرانی تماس گرفته و در مورد گسترش روابط دوجانبه و همکاری در زمینه‌های سیاسی، راهبردی و امنیتی رایزنی کردند. اخیراً محمد العرابی، وزیر خارجه پیشین مصر نیز در گفت‌وگو با شبکه «صدی البلد» در اظهاراتی درباره روابط ایران و مصر گفت که هیچ مشکلی میان تهران و قاهره وجود ندارد. وی گفت در هر دو کشور کارداری در سطح سفیر حضور دارد و در مرحله اخیر تلاش‌هایی برای گسترش روابط دو کشور انجام شده است. همچنین یک منبع دیپلماتیک مصری اخیراً در گفت‌وگو با العربی الجدید اعلام کرد که اوایل ماه جولای نشست جدیدی میان مسوولان تهران و قاهره با وساطت بغداد برگزار خواهد شد و این نشست در بالاترین سطح نشست‌های امنیتی خواهد بود. این منبع که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است، تاکید کرد که میانجیگری بغداد بعد از تلاش‌های عمان برای گسترش روابط ایران و مصر انجام شد. وی گفت، ملاحظات مصر در روابط خود با ایران بعد از توافق تهران و ریاض کمتر شده است. این منبع مصری می‌گوید که گشایش قاهره در روابطش با تهران بعد از میانجیگری‌های عراق و عمان اکنون بیشتر شده است اما همچنان در مرحله «آزمودن جدیت ایران» در این امر هستند.

بیانیه برجامی سران گروه هفت

رهبران کشورهای گروه ۷ پس از اجلاس این گروه بیانیه‌ای درباره برجام منتشر کردند که در آن آمده است: ما مجدداً بر عزم آشکار خود مبنی بر اینکه ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند، تاکید می‌کنیم. ما عمیقاً نگران تشدید مداوم برنامه هسته‌ای ایران هستیم. آن‌گونه که ایلنا (به نقل از اسپوتنیک) گزارش داده: در بخش‌هایی از این بیانیه ادعا شده است: برنامه هسته‌ای ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و به‌طور خطرناکی به فعالیت‌های واقعی مرتبط با تسلیحات نزدیک است. راه‌حل دیپلماتیک همچنان بهترین راه‌حل این مساله است. در این زمینه، برنامه جامع اقدام مشترک همچنان یک راهنمای مفید است. گروه ۷ در این بیانیه همچنین تاکید کرد: کشورهای گروه ۷ از ایران می‌خواهند که اقدامات سریع و ملموسی برای انجام تعهدات قانونی و تعهدات سیاسی خود از جمله تعهدات مربوط به عدم اشاعه هسته‌ای و پادمان‌ها انجام دهد. در سال ۲۰۱۵، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران توافق هسته‌ای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را امضا کردند- که شامل لغو تحریم‌ها در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بود. در ماه می ۲۰۱۸، ایالات‌متحده تحت رهبری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم چشم‌پوشی کرد.

وزن‌کشی مفهوم رقابت

اخیراً دو اظهارنظر سیاسی منتشر شد که در کنار هم قرار دادن آنها فاصله بسیار زیاد در سیاست را روشن می‌کند و در عین حال به ما می‌گوید در سالی که قرار است انتخابات برگزار شود، در سیاست ایران چه می‌گذرد. آن‌گونه که شرق گزارش داده: اول حسین نورانی‌نژاد، قائم‌مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی که یکی از احزاب پیشرو در اصلاح‌طلبان به‌شمار می‌رود، در یادداشتی در روزنامه هم‌میهن ذیل عنوان چرا کسی منتظر انتخابات نیست، نوشت: «در یکی از شدیدترین دوران نارضایتی مردم از شرایط عمومی کشور، کمتر کسی به فکر تغییر ریل حکومت‌داری و بهبود شرایط از مسیر انتخابات است.» اما در طرف دیگر دو روز بعد غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف اصولگرایان نظری 180 درجه متفاوت داشت و معتقد بود: «فضای موجود نشان می‌دهد انتخاباتی رقابتی در پیش است و جمع‌بندی‌ها نشان می‌دهد امسال آرایش انتخاباتی تغییر خواهد کرد.» کدام‌یک درست می‌گوید؟ هرکدام از این دو نفر نماینده دو تفکر کاملاً متضاد و مخالف در سیاست ایران هستند و جالب‌تر اینکه هر دو طرف نیز بخش مهمی از تصمیم‌گیری در جریان خود تعریف می‌شوند. چرا یک طرف هیچ شور‌و‌هیجانی برای انتخابات نمی‌بیند و برعکس حدادعادل فضای انتخابات را رقابتی ارزیابی می‌کند؟ شاید در درجه اول باید فهمی از تعریف هر دو از رقابت داشت. برای مثال شاید برای حدادعادل انتخابات مجلس دهم در سال 90 یک انتخابات رقابتی باشد. انتخاباتی که در آن جریان اصولگرایی با محوریت آیت‌الله مهدوی‌کنی به رقابت با فرزندان معنوی آیت‌الله مصباح در جریان پایداری پرداختند.

ماجرای واگذاری خودرو به نمایندگان مجلس

مرکز رسانه قوه قضاییه در خبری اعلام کرده بود که «در پی ادعای بدون سند احمد علیرضا بیگی نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص واگذاری خودرو به تعدادی از نمایندگان مجلس، دادستانی کل کشور به موضوع ورود و پرونده را برای بررسی به معاونت مربوطه ارسال کرد. براساس گزارش هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس به دادستانی کل کشور مشخص شد که ادعای آقای احمد علیرضا بیگی فاقد اسناد و مدارک بوده است. بر همین اساس احمد علیرضا بیگی به دادسرای تهران احضار و پرونده وی جهت بررسی و تحقیقات به شعبه بازپرسی ارجاع داده شد». آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: احمد علیرضا بیگی این موضوع را رد و تاکید می‌کند که اسناد و مدارک مربوطه را به بازپرسی ارائه کرده است. او تاکید می‌کند که «علاوه بر اینکه اسناد مثبته اظهاراتم را به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، معاونت صیانت از حقوق عامه دادستان کل کشور و بازپرس ارائه کرده‌ام، فهرست برخی دریافت‌کنندگان نیز بدون مشخص بودن نام توسط بعضی سایت‌های خبری منتشر شده است». نماینده تبریز افزود: «مشخص نبودن نام دریافت‌کنندگان به واسطه محذورات قضایی و در دست تحقیق بودن موضوع است اما آنچه باعث تعجب شده، اظهارات مراجع مختلف در خصوص عدم ارائه مستندات از سوی بنده است؛ در حالی که این مستندات به منظور تحقیق به همه مراجع ذی‌ربط ارائه شده است.»

سفیر جدید ایران در سئول

سعید کوزه‌چی سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در سئول در روز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، با حضور در محل ریاست‌جمهوری کره جنوبی، استوارنامه خود را تسلیم یون ساگ یال، رئیس‌جمهور این کشور کرد. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: سفیر ایران در این مراسم و در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور کره جنوبی، ضمن ابلاغ سلام رئیس‌جمهور کشورمان، بر آمادگی لازم به منظور توسعه مناسبات دوجانبه تاکید کرد. کوزه‌چی تصریح کرد: توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت‌های لازم را برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور فراهم ساخته و دارایی‌های ایران در کره جنوبی می‌تواند نقش موثری در تقویت همکاری‌ها داشته باشد. یون ساگ یال رئیس‌جمهور کره جنوبی نیز در این دیدار، ضمن تبریک به مناسبت آغاز رسمی ماموریت دیپلماتیک سفیر کشورمان، برای وی در طول دوران ماموریتش، آرزوی موفقیت کرد. کوزه‌چی پیش از این مسوولیت‌هایی از جمله رئیس اداره اقتصادی آفریقا، سفیر کشورمان در نیجریه، رئیس اداره تسهیل و توسعه همکاری‌های اقتصادی و دستیار اداره کل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه را عهده‌دار بوده است. 

♦♦♦

ایسنا: محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران مطابق موازین آژانس و پادمان کار می‌کند و هر زمان بخواهد فعالیتی انجام دهد، تنظیماتش را با آژانس برقرار و مطابق آن عمل می‌کند.

ایلنا: مشاور امنیت ملی عراق برای بررسی پرونده کنترل مرزهای مشترک و فعالیت گروه‌های مخالف ایران در اقلیم کردستان عراق به تهران سفر می‌کند.

ایرنا: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اتهامات وارده و ادعاهای واهی در برخی قطعنامه‌های صادره نشست ۳۲ سران اتحادیه عرب، ضمن ابراز تاسف عمیق، طرح ادعاهای مذکور را حرکت در مسیر نافرجام گذشته از سوی اتحادیه دانست.

ایلنا: متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که نظری درباره انتخاب سفیر جدید ایران در عربستان ندارم ولی همان‌طور که پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم، از ادامه تعامل دیپلماتیک در منطقه استقبال می‌کنیم.

ایلنا: حسین اکبری سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه تاکید کرد: ما از بازگشت کشورهای عربی به سوریه استقبال می‌کنیم، این امر قطعاً به ثبات و همگرایی بیش از پیش در منطقه غرب آسیا می‌انجامد.

ایسنا: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، در حکمی ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های ۱۰ساله امیر دریابان «علی شمخانی» در زمان تصدی دبیری شورای‌عالی امنیت ملی، دکتر «علی‌اکبر احمدیان» را به این سمت منصوب کرد.

ایلنا: آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان در آستانه برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از طرح این بلوک برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خبر داد.

ایرنا: محمد کشاورززاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به چین و امضای دو تفاهمنامه رسانه‌ای گفت: این تفاهمنامه سازوکار جدیدی را برای همکاری رسانه‌ای دو کشور فراهم می‌کند.

ایسنا: جوکو ویدودو رئیس‌جمهور اندونزی در محل کاخ مردکا به صورت رسمی از ابراهیم رئیسی که در راس هیات عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی به اندونزی سفر کرده است، استقبال کرد.

ایسنا: کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با اینکه «آیا فرانسه چیزی در ازای آزادی دو زندانی از ایران در تاریخ ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) پرداخت کرده است؟» گفت: چنین چیزی نبوده است.

♦♦♦

چه کسانی شمخانی را حذف کردند؟

دنیای اقتصاد نوشت: سرانجام زمزمه‌های دوساله مبتنی بر برکناری یا کناره‌گیری علی شمخانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی رنگ واقعیت به خود گرفت. به این ترتیب عمر ۱۰ساله حضور علی شمخانی در شورای عالی امنیت ملی پایان یافت. برخی بر این نظرند که یکی از دلایل تغییر شمخانی خواسته ابراهیم رئیسی برای این جابه‌جایی بوده است. همچنان که منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگویی با انتخاب گفت: آقای رئیسی از سال ۱۴۰۰ دنبال این بود که آقای شمخانی را عوض کند. این دو سال هم تحمل کرد و شاید آدم مناسب پیدا نکرده بود که زودتر این کار را انجام دهد.

 

خاتمی گورباچف نظام است!

هم‌میهن نوشت: مرتضی حاجی، رئیس ستاد انتخاباتی خاتمی در سال 76، گفت: مخالفان می‌گفتند آقای خاتمی، گورباچف نظام است یا ایشان را شخصیتی لیبرال معرفی می‌کردند یا در نمونه دیگر در برخی صحبت‌ها دیانت و تدین آقای خاتمی را زیر سوال می‌بردند که نمونه آن فیلم کارناوال عصر عاشورا بود که خانم‌هایی را در آن با وضعیت نامناسبی که پوستر آقای خاتمی را در دست داشتند، جمع کرده بودند و از آنها فیلمبرداری کردند که بگویند آنها طرفدار آقای خاتمی هستند. بیشتر تلاش‌ها برای این بود که متدینین را نگران کنند.

 

تنش‌های بی‌اصول

شرق نوشت: رسانه قالیباف «حمله جریان پایداری» از قم را با یک ضدحمله تندتر پاسخ داد. کانال منتسب به جریان رسانه‌ای قالیباف با عنوان «نواصولگرایی» با انتشار یک یادداشت جریان پایداری را با عناوینی مانند «آقایان تنش‌آفرین» و «غده سرطانی» خطاب قرار داده که کارنامه‌شان در مجلس «صیانت» و «ممنوعیت نگهداری حیوانات خانگی» است. اختلافات میان آنها این بار از نامه‌ای آغاز شد که به اسم جمعی از طلاب در قم انتشار یافت. نامه‌ای که خطاب به شورای نگهبان نوشته شده تا قالیباف را برای این دور از انتخابات رد صلاحیت کنند. رسانه قالیباف هم آن را بی‌جواب نگذاشته و این حمله را تندتر پاسخ داد.

 

موازنه قدرت به نفع جریانی خاص

 سازندگی نوشت: محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران، گفت: مشخص است که حضور تحریم‌ها به جای مردم‌سالاری دینی، تک‌صدایی را گسترش می‌دهد و کنترل جامعه به دست انحصارطلبان می‌افتد. تحریم‌ها موازنه قدرت را به نفع جریان خاص برقرار می‌کند و کم‌کم منابع قدرت سیاسی را منحصر می‌کند و با آن منافع اقتصادی نیز تامین می‌شود. تحریم‌ها باعث مهاجرت نیروهای لایق از کشور می‌شود و در نتیجه، هزینه را برای حضور انحصارطلبان غیرمتخصص ولی مدعی تعهد فراهم می‌کند.