شناسه خبر : 43582 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

محافظه‌کاران علیه یک محافظه‌کار

چین قید سرمایه‌گذاری در ایران را  زده است؟

 

مهدی کلثومی / نویسنده نشریه

ضرغامی اخیراً مواضعی می‌گیرد و اقداماتی انجام می‌دهد که اکثر محافظه‌کاران را مجبور به حمله به خودش می‌کند. آخرین اقدامی که او انجام داده و با حملات تندروهای محافظه‌کار روبه‌رو شده، مربوط می‌شود به حضورش در یک کنسرت. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: آنها حتی رفتارهای وزیر دولت محافظه‌کار منسوب به خودشان را هم نمی‌پسندند؛ تقریباً همان واکنشی را دارند که به علی جنتی وزیر ارشاد دولت روحانی داشتند اما خب حملات به جنتی بسیار تندتر بود و با دامنه گسترده‌تر. البته الان حملات محافظه‌کاران با نسبت رئیس‌جمهوری مستقر تنظیم می‌شود؛ هرچه باشد آن زمان روحانی بود و الان رئیسی؛ باید یک فرقی داشته باشند. روزنامه همشهری که با شهردار شدن زاکانی پایگاه روزنامه‌نگاران محافظه‌کار و بعضاً تندرو شده، چند روز پیش حملات تندی به ضرغامی کرد: «یکی از وزرای محترم دولت که اخیراً در کنسرت و مجلس آوازخوانی زنان شرکت کرده بود، احتمالاً با هدف جذب قشر خاکستری جامعه می‌گوید: باید فضای فرهنگی کشور را باز کرد و در پاسخ به منتقدان نیز ادامه می‌دهد اگر تحریک می‌شوید، نبینید. این تلقی آقای وزیر که تصور می‌کند برای نزدیک شدن به مردم باید از اصول خود کوتاه بیاییم عجیب خطای فاحشی است.» اما بخش اصلی پاتک ضرغامی به تک همشهری، اینجا بود که نوشت: «اداره حکومت باید با نگاه «اضعف مامومین» باشد. برخی سخت‌گیری‌های حداکثری را برای زندگی شخصی خودمان حفظ کنیم؛ سخت‌گیری به مردم، نتیجه‌اش همین است که می‌بینید! راهی جز گفت‌وگو نداریم.... به جای سلیقه‌های شخصی، فقط بر اساس آنچه شرع مقدس می‌گوید، عمل کنیم. مردم را نسبت به دین خدا بدبین نکنیم.» تقابل درون‌گروهی محافظه‌کاران از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی، پررنگ‌تر شده است. آنها دیگر هیچ نیروی مخالف و منتقدی را در سطح نخست و حتی سطح دوم قدرت نمی‌بینند و در این شرایط فرصت را برای تصفیه‌حساب‌ها غنیمت دیده‌اند. هرکدام می‌خواهند سهم بیشتری از کیک قدرت داشته باشند؛ کیکی که در عدم حضور رقبا دستیابی به آن راحت‌تر و در عین حال سخت‌تر شده است. راحت‌تر چون رقیبی خارج از اردوگاه محافظه‌کاران ندارند و سخت‌تر چون طیف محافظه‌کاران، شاخه‌های زیادی دارد و همین امر سهم بردن از کیک قدرت را سخت‌تر و رقابتی‌تر می‌کند؛ سنتی، میانه‌رو، هواداران لاریجانی، هواداران قالیباف یا همان نواصولگرایان، پایداری‌چی‌ها و طیف‌های جدیدی که از پایداری‌چی‌ها تندروتر هستند.

دو روی چین

رویگردانی چینی‌ها از سرمایه‌گذاری در ایران تفاسیر و تحلیل‌های مختلفی در رسانه‌های ایران داشته که مهم‌ترین آن مربوط به بحث‌های تحریمی ایران است اما در همین زمان چین با طالبان به عنوان حکومتی که از سوی بسیاری از کشورهای جهان به رسمیت شناخته نشده است، قرارداد نفتی به ارزش حدود ۱۵۰ میلیون دلار امضا کرده و وعده داده است که ارزش این سرمایه‌گذاری در سه سال آینده تا ۵۴۰ میلیون دلار برسد. آن‌گونه که شرق گزارش داده: پکن با وجود آنکه حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته اما قراردادی کلان با طالبان و برای استخراج نفت از حوزه نفتی «آمودریا» به امضا رسانده است. مقامات حکومت طالبان در ۱۵ دی از این قرارداد بزرگ پرده برداشتند. شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن طالبان و نماینده شرکت چینی CPEIC (شرکت نفت و گاز آسیای مرکزی در سین کیانگ) این قرارداد را در حضور عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان و وانگ یو، سفیر چین در کابل به امضا رساندند. این نخستین قرارداد کلانی است که طالبان از زمان به قدرت رسیدن در ماه آگوست سال گذشته میلادی تاکنون امضا کرده است. مدت اعتبار این قرارداد ۲۵ سال است و بنابراین قرارداد، نفت از مساحت چهار هزار و ۵۰۰ کیلومترمربعی حوزه نفتی «آمودریا» استخراج خواهد شد. این حوزه نفتی در سه ولایت شمالی در افغانستان واقع است که عبارت‌اند از سرپل، جوزجان و فاریاب. به گفته مقامات طالبان پیش‌بینی شده که استخراج از این حوزه از میزان اولیه بالغ بر ۲۰۰ تن در روز به هزار تن و سپس تا ۲۰ هزار تن نفت افزایش یابد. میزان سرمایه‌گذاری شرکت چینی در این پروژه در یک سال ۱۵۰ میلیون دلار و در سه سال آینده ۵۴۰ میلیون دلار خواهد بود. مقامات طالبان گفته‌اند که در این قرارداد ۲۰ درصد شریک خواهند بود و این سهم می‌تواند تا ۷۵ درصد افزایش داشته باشد. البته به جز این، چین حالا اعلام کرده است که بنا دارد ۱۰ میلیارد دلار هم در اقلیم کردستان عراق قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد کند. گروه سرمایه‌گذاری گژوبای چین پیشنهاد کرده است ۱۰ میلیارد دلار در حوزه‌های زیرساخت اقلیم کردستان عراق سرمایه‌گذاری کند. موسسه سی‌آی‌یو‌بی که در حوزه صنعت ساختمان فعالیت می‌کند، از پیشنهاد یک گروه سرمایه‌گذاری چینی به مقامات اقلیم کردستان عراق برای سرمایه‌گذاری عظیم در این منطقه خبر داده است. این موسسه از محمد شکری، رئیس کمیته سرمایه‌گذاری اقلیم کردستان نقل کرده است که این میزان سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌ها از قبیل ایجاد شبکه ریلی، نیروگاه برق، ساخت جاده و احداث سد پیشنهاد شده است.

هشدار درباره سفر به ایران

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان پس از آنکه یک فرد با انگیزه شخصی به سفارت باکو در تهران حمله کرد با انتشار بیانیه‌ای به شهروندانش درباره سفر به ایران هشدار داد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه خود با ادعای اینکه وضعیت در جمهوری اسلامی ایران بی‌ثبات است و حمله به سفارت در تهران تروریستی بوده است به شهروندان خود توصیه کرد که جز در شرایط ضروری به ایران سفر نکنند. وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان به بهانه حمله به سفارت خود اعلام کرد که فعالیت‌های دیپلماتیکش در تهران را متوقف می‌کند، اما کنسولگری این کشور در تبریز همچنان فعال خواهد بود. در هفتم بهمن‌ماه یک فرد مسلح با انگیزه شخصی وارد سفارت جمهوری آذربایجان در تهران شد و سپس با شلیک گلوله به چند نفر  حمله کرد که در نتیجه آن یک نفر جان خود را از دست داد و دو نفر مجروح شدند.  حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از این حادثه طی پیامی در صفحه توئیتر خود بر آمادگی تهران برای روشن شدن ابعاد حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در ایران تاکید مجدد کرد.‌ امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری برای روشن شدن ابعاد حادثه است. به دولت و ملت برادر و همسایه، این حادثه تلخ را تسلیت می‌گویم.

 دنیای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی

 علی بحرینی، سفیر ایران در ژنو در سخنانی در کنفرانس خلع سلاح، با تشریح فضای حاکم بر امنیت در سطوح منطقه‌ای و جهانی، اعلام کرد که با اتکای هر چه بیشتر کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای و خطر فزاینده امکان استفاده از این سلاح‌های کشتارجمعی، اولویت اصلی جامعه جهانی باید خلع سلاح هسته‌ای باشد. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در ژنو تصریح کرد که تا زمانی که این سلاح‌ها وجود دارند همواره خطر استفاده از آنها علیه بشریت وجود دارد و لازم است کنفرانس خلع‌سلاح تمرکز خود را بر مذاکره برای تحقق این هدف جهانی قرار دهد. بحرینی در این نشست که به ریاست سفیر مصر در ژنو و با حضور دبیر کل کنفرانس خلع‌سلاح برگزار شد، تاکید کرد که چند دهه بن‌بست در کنفرانس خلع سلاح برای مذاکره در خصوص سندی الزام‌آور جهت خلع سلاح هسته‌ای ناشی از نبود اراده سیاسی کشورهای دارنده این سلاح‌ها و تلاش آنها برای حفظ زرادخانه‌های هسته‌ای خود است که لازم است که جامعه جهانی باید بر این بن‌بست فائق آید. سفیر ایران در ژنو با اشاره به نظر ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای که توسط ایران در سال ۱۹۷۴ به سازمان ملل ارائه شد گفت که تنها مانع شکل‌گیری چنین منطقه‌ای، رژیم صهیونیستی است که با برنامه‌های نظامی هسته‌ای خارج از نظارت بین‌المللی زیر حمایت آمریکا و متحدان غربی خود، تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه و جهان ایجاد کرده است.

 تسهیل همکاری بخش‌های خصوصی

محمدطاهر ذاکرزاده، رئیس مجلس تاجیکستان با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری هفدهمین اجلاس اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: قالیباف در این دیدار با بیان اینکه در سال‌های اخیر روابط صلح‌آمیز و دوستانه‌ای با تاجیکستان برقرار کرده‌ایم که امیدواریم چند سال تعلیق روابط را جبران کند، گفت: امیدواریم همکاری‌های پارلمانی بتواند به توسعه روابط کمک کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تفاهمنامه‌ها و اسنادی که در جریان نشست تاجیکستان میان دو کشور به امضا رسید به توسعه روابط بسیار کمک خواهد کرد که البته نیازمند پیگیری از سوی دولت، پارلمان و کمیسیون مشترک اقتصادی است تا گذشته را جبران کند. وی با اشاره به تحولات منطقه‌ای و جهانی که باعث شده حجم مبادلات تجاری بزرگی از حوزه شرق آسیا و آسیای میانه به سمت اروپا برود، افزود: از این‌رو ایجاد کریدور شمال- جنوب بسیار مهم است و توسعه همکاری‌ها شرایط خوب و استثنایی را ایجاد می‌کند که باید با تسهیل روابط این موضوع را پیگیری کنیم تا اگر جایی کار زمین مانده است آن را برطرف کنیم. قالیباف با بیان اینکه دو کشور به لحاظ فرهنگی به صورت استثنایی با یکدیگر در ارتباط هستند و اشتراکات دارند، عنوان کرد: این روابط به‌خصوص در حوزه فناوری‌ها و دانش‌بنیان فرصت خوبی برای همکاری‌های جدی ایجاد کرده است و ما از طریق پارلمان و دولت این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا امور با سرعت بیشتری پیش برود. قالیباف موضوع امنیت را از یکی از مهم‌ترین موضوعات دنیا برشمرد و افزود: یکی از موضوعات مشترک در این خصوص، مسائل افغانستان است که اگر به صورت ریشه‌ای حل نشود، مشکلات آن دامن همه کشورهای همسایه را خواهد گرفت و آنها را نیز ناامن خواهد کرد از این‌رو باید با رویکردی واحد به افغانستان توجه شود و همه به ایجاد صلح و امنیت پایدار کمک کنیم در غیر این صورت پیشرفت بدون امنیت، بی‌فایده است. محمدطاهر ذاکرزاده نیز در این نشست، سال‌های اخیر را سال‌های ارزشمندی برای برقراری روابط میان تاجیکستان و ایران دانست که رفت و آمد میان دو کشور نیز افزایش یافته و لازم دانست که در جریان این رفت‌وآمدها باید فضایی برای حضور سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در دو کشور فراهم شود. ذاکرزاده با اشاره به اشتراکات فراوان میان حکومت تاجیکستان و ایران، عنوان کرد: از این‌رو باید به موضوعات اقتصادی نیز توجه ویژه داشت و مشکلات سر راه آن را برطرف کرد. اخیراً وزیر برق تاجیکستان با مجموعه همتای خود در ایران دیدار کرده و اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده است. 

♦♦♦

ایسنا: محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اینکه با وجود بازرسی‌های گسترده از ایران باز هم احساس نگرانی می‌کنند، نشان می‌دهد دشمنان ایران ادبیات و عملیات تخریبی را علیه ما دنبال می‌کنند اما ما از اینها تاثیر نمی‌گیریم.

ایلنا: استرالیا در اقدامی به دلیل آنچه حمایت از معترضان ایرانی و ادعای کمک پهپادی ایران به روسیه نامید، تعدادی از مقام‌های ارشد ایران و بنیاد تعاون بسیج را تحریم کرد.

ایرنا: کاردار سفارت اوکراین در پی انتشار موضع عجیب و مغرضانه از سوی مشاور دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین در رابطه با اقدام تروریستی علیه تاسیساتی در اصفهان به وزارت امور خارجه احضار شد.

ایسنا: وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران درباره حمله انجام‌شده به سفارت باکو در تهران، اعلام کرد که اسنادی را با درخواست محکومیت و شناسایی عاملان این اقدام به سازمان‌های بین‌المللی مربوطه ارائه کرده است.

ایسنا: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد که این کشور با رژیم صهیونیستی جهت مواجهه با تهدید ایران همکاری خواهد کرد.

ایلنا: میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه، در سازمان‌های بین‌المللی در وین تصریح کرد که ایران به همراه چین و روسیه اراده لازم برای پایان دادن به بن‌بست در خصوص برجام را دارد ولی این رویکرد در طرف‌های غربی توافق دیده نمی‌شود. 

ایرنا: محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر، با بیان اینکه حامل پیام‌های آمریکا برای ایران هستیم، گفت: از دیدگاه ما فرصت مناسب برای حل مشکلات مربوط به توافق هسته‌ای وجود دارد.

ایرنا: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه، گفت: اگر قرار باشد علیه سپاه پاسداران اقدامی انجام شود که بر یک نهاد حاکمیتی موثر جمهوری اسلامی ایران و بخش نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران تاثیری بگذارد واکنش و پاسخ جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت خواهد بود.

ایلنا: حسن کاظمی قمی، سرپرست سفارت ایران در افغانستان، در توئیتی اعلام کرد: با تدابیر صورت‌گرفته و با هدف توسعه همکاری‌های تجاری-اقتصادی میان ایران-افغانستان، تسهیل روند صدور و دریافت روادید چندبار ورود تجاری (شش‌ماهه و یک‌ساله) در نمایندگی‌های پنج‌گانه جمهوری اسلامی ایران در افغانستان برای تجار افغانستان تسریع می‌شود.

♦♦♦

حقایق سانسورشده

شرق نوشت: محسن هاشمی نوشت: هرچند بخش قابل‌ توجهی از جامعه به‌ویژه نسل جوان، ابهاماتی نسبت به دستاوردهای انقلاب به‌خصوص در حوزه معیشتی و آزادی دارند، اما رسانه‌های رسمی بر سیاق سابق با نادیده گرفتن بسیاری از واقعیت‌ها و شخصیت‌ها به ارائه روایت مورد علاقه خودشان درباره انقلاب اسلامی و دوران‌های پرفرازونشیبش می‌پردازند. شاید مهم‌ترین بخش از حقایق سانسورشده در این روایت، تنوع سلایق، علائق و دستاوردهای مردم در پیروزی و تداوم انقلاب بود که اگر این تکثر و گستردگی تبدیل به یک سلیقه و قشر محدود شود، طبیعتاً روح انقلاب اسلامی مسخ خواهد شد.

 

گذر از لیست‌بندی حزبی

اعتماد نوشت: اصولگرایان متوجه شده‌اند که با ریزش جدی میزان رای‌دهندگان در دو انتخابات اخیر -انتخابات مجلس یازدهم و ریاست‌جمهوری سیزدهم- در کنار حذف رقیب دیرین یعنی اصلاح‌طلبان به لطف دایه مهربان‌تر از مادر اصولگرایان یعنی شورای نگهبان، دیگر زمان تلاش و تشکل‌سازی برای وحدت داخلی در اصولگرایان سر آمده و زمان مدیریت جمعیت قلیل رای‌دهنده از بین رفته است. اصولگرایان از تئوری کارهای تشکیلاتی و صرف هزینه روانی و سیاسی جدی برای لیست‌بندی حزبی گذر کرده‌اند و به دنبال برنامه‌ریزی روی همان جمعیت محدودی هستند که تحت هر شرایطی پای صندوق رای می‌آیند.

 

تعطیلی آزادی‌بیان

خراسان نوشت: چندی قبل طرحی موسوم به مجازات افراد مشهور بر سر زبان‌ها افتاد و جنجال زیادی به پا کرد. گفته می‌شود مجلس شورای اسلامی طرح جدیدی را برای مجازات اظهارنظر افراد مشهور پیش از اظهارنظر مقامات رسمی، در دستور کار دارد. این طرح موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشت. یکی از ایرادات اصلی که به این طرح وارد می‌شود این است که با یک عبارت کلی هر شخصی را که دارای موقعیت شغلی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، علمی، فرهنگی و نظامی در جامعه است، شامل می‌شود و شاخصی دقیق ارائه نداده که دقیقاً کدام افراد با چه ویژگی‌هایی واجد چنین موقعیتی محسوب می‌شوند.

 

عبور از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی

اطلاعات نوشت: در دهه اول بعد از تشکیل جمهوری اسلامی ایران با همه «خدمات و خیانت» در تاریخ سیاسی ما از مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی و سیر تاریخی احزاب در تجربه نسبت دولت-ملت، عبور کردیم و به‌جای آن در ادامه نسبت دولت، ملت، عناوین «اصلاح‌طلب» و «اصولگرا» صحنه‌ساز بستر تعاریف حاکمیت سیاسی-اجتماعی نسبت دولت-ملت شد؛ دو عنوانی که اغلب مردم هر دو را تجربه تقابل و ضدیت برای کسب قدرت و دولتمداری می‌دانند! اکنون این واقعیت ملموس در جامعه را نمی‌شود انکار کرد که از مسیر تعاریف، «اصلاح‌طلبی» و «اصولگرایی» عبور کرده‌ایم، زیرا کشور دچار «فساد» فراگیر شده است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها