شناسه خبر : 41887 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ارشاد غافلانه

مشکل اصلی کشور چیست؟

علیرضا بیگی نماینده مجلس گفت: گشت ارشاد احساس ناامنی اجتماعی را تقویت می‌کند. در شرایطی که چپاول‌های بزرگ در کشور رخ می‌دهد، سرقت‌ها و ناامنی در کشور بیداد می‌کند و فضای مجازی این‌گونه است با راه‌اندازی گشت ارشاد به مردم و حقوقشان ظلم می‌کنیم. آنچه دارد در خیابان‌ها اتفاق می‌افتد آدرس غلط دادن و منحرف کردن افکار عمومی از واقعیت‌های جامعه است، یعنی سناریو عملیات روانی برای درگیر کردن مردم با همدیگر و مشغول کردن آنها به مسائلی چون حجاب بر مبنای سناریو اتفاق می‌افتد که مردم از اصل موضوع غافل شوند. 

آن‌گونه که عصر ایران گزارش داده: علیرضا بیگی اظهار کرده: اصل موضوع که می‌خواهند مردم از آن غافل شوند درد آنها در مورد تورم، مشکلات اقتصادی و معیشتی است. الان همه صحبت‌های کلیدی و اساسی که باید سرلوحه فعالیت‌های دولت و مجلس باشد التیام دردهای مردم است اما به جای آن به موضوعاتی پرداخته‌ایم که اساساً این موضوعات چسبندگی، استحکام و وحدت ملی ما را مورد آسیب قرار می‌دهند. متاسفانه مردم سر موضوعاتی که مشکلات امروز جامعه ما نیست به جان هم می‌افتند. انتظار این است که رسانه‌ها در بازگو کردن آن چیزی که رخ می‌دهد ایفای نقش کنند نه اینکه آنها هم بخشی از این سناریو شوند و در تحقق اهداف این سناریو نقش‌آفرینی کنند. جوی که از این موضوع به وجود آمده است به مراتب بیشتر از آنچه وجود دارد هست و الان با هدف خاصی این موضوع تعقیب می‌شود. همین موضوع ورزشکاران فوتبال و اتفاقاتی که در فوتبال رخ می‌دهد آیا اهمیتش به اندازه‌ای بود که فضای سیاسی کشور ما را ملتهب کند. سختگیری‌های که در بخش‌های مختلف اعمال می‌شود؟ آیا مشکل اصلی کشور ماست؟ قطعاً پاسخ منفی است. تجربه چند ده‌ساله‌مان در حوزه گشت ارشاد را که ناکام مانده است قرار نیست دوباره تکرار کنیم. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص موجود است و این چندده‌سالی که زمان از اجرای آن سپری شده است نشان می‌دهد این کار نافرجام و بدفرجامی بوده است و تکرار آن اشتباه ظلم در حق ملت ایران است. گشت ارشاد احساس ناامنی اجتماعی را تقویت می‌کند. در شرایطی که چپاول‌های بزرگ در کشور رخ می‌دهد، سرقت‌ها و ناامنی در کشور بیداد می‌کند و فضای مجازی این‌گونه است با راه‌اندازی گشت ارشاد به مردم و حقوقشان ظلم می‌کنیم. البته نباید از ظلمی که در حق پرسنل نیروی انتظامی می‌شود و آنها مظلومانه به دست اشرار و سارقین شهید می‌شوند غافل شویم و نباید ما این نیروی خدوم را که بایستی در مسیر مطالبات مردم و برقراری امنیت مردم تلاش کنند در اصطکاک با مردم قرار دهیم چراکه این ظلم در حق نیروی انتظامی هم هست. قطعاً امرونهی و برخورد فیزیکی برای زن ایرانی نمی‌تواند موثر واقع شود. حساب زن ایرانی از آنهایی که تجری به فساد و ولنگاری دارند جداست و اگر کسی بخواهد حساب زن ایرانی را با آنها یکی کند در اشتباه محاسباتی سخت قرار گرفته است ولی متاسفته مدام این اشتباه را تکرار می‌کنیم.

 

سکوت معنادار

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه گفت: کسانی که مسوول مذاکرات هستند خودشان از مخالفان برجام بودند و با مذاکره مخالف بودند. در حال حاضر نیز صحبت‌هایی که در چند روز اخیر شده نشان می‌دهد که هدف احیای برجام نیست؛ بلکه هدف چیز دیگری است و صحبت‌هایی که آقای خرازی عنوان کردند طبیعتاً موضوع برجام منتفی‌شده به‌نظر می‌رسد. آن‌گونه که قرن‌نو گزارش داده: قاسم محبعلی، درباره سکوت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره روند مذاکرات در مقایسه با تیم مذاکره‌کننده قبلی گفت: یکی از مهم‌ترین علت‌هایی که تیم مذاکره‌کننده در رسانه‌ها حضور پیدا نمی‌کند این است که متاسفانه تا به امروز دستاوردی در این زمینه نداشتند و تقریباً برجام را به بن‌بست کشیده‌اند. تصور من این است که این عدم حضور در رسانه‌ها مخصوصاً رسانه ملی به این خاطر است که نمی‌خواهند این مساله در سطح عموم مطرح شود. تیم قبلی یک تیم حرفه‌ای بود و توانایی صحبت کردن هم به فارسی و هم به انگلیسی را داشتند؛ ولی این تیم جدید فاقد توانایی‌های کافی است چه از نظر تجربه دیپلماتیک و چه از نظر ارائه مطالب فاقد مهارت لازم هستند. وقتی صحبت می‌کنند به‌ جای اینکه باعث روشنگری شوند ممکن است حاشیه‌های جدیدی را به ‌وجود آورند و برای همین شاید به آنها گفته‌اند که کمتر مصاحبه کنند و کمتر حرف بزنند تا کمتر حاشیه ایجاد شود.

 

خلف وعده

«گشت ارشاد خواهیم داشت اما برای مدیران!» این کلیدی‌ترین جمله‌ای بود که آقای رئیسی در تبلیغات ریاست جمهوری مطرح کرد، جمله‌ای که این روزها بسیار یادآوری می‌شود، به‌ویژه این روزها که نوع برخورد برخی افراد این گزاره را با علامت سوال‌های بسیاری مواجه می‌کند. آن‌گونه که روزنامه جمهوری اسلامی گزارش داده: وعده‌هایی چون افزایش سرعت اینترنت، عدم فیلترینگ، کاهش مالیات، حرکت به سمت یک‌رقمی، ایجاد چهار میلیون شغل (سالانه یک میلیون)، آزادی‌های فردی، رفع تحریم‌ها، احیای برجام، ساختِ چهار میلیون مسکن و... را به آینده می‌شود حواله داد. ان‌شاءالله در آینده محقق خواهند شد اما حکایت «گشت ارشاد» را نمی‌شود به آینده واگذاشت. با خوش‌بینی صددرصدی هم نمی‌شود چنین کرد. قرارِ رئیس‌جمهور، گشت ارشاد برای مدیران بود اما آنچه در خیابان می‌بینیم و کلیپ‌هایش پخش می‌شود چیز دیگری است. قرار بر حفظ کرامت همه شهروندان بود و نسق کشیدن از مدیران اما آنچه می‌بینیم چیز دیگری است. اگر می‌خواهیم جامعه در مدار اصلاح، گام بردارد و اگر می‌خواهیم همه چیز درست شود، آقای رئیسی به وعده خود عمل کند و گشت ارشاد را برای مدیران راه بیندازد. آنان که درست بشوند و مومنانه کار کنند، مردم هم به مدار اصلاح اقبال بیشتری خواهند داشت. آقای دولت، از خودش شروع کند. از وعده‌هایی که داد. از تعهدهایی که بر ذمه دارد و بسان «شرط ضمن عقد» بر آن اساس 18 میلیون رای گرفت. اول از همه در گشت ارشاد مدیران، راه را بر کسانی ببندد که با نوع رفتارشان مدام به دروازه خودی گل می‌زنند. بعد به ترتیب اولویت، وعده‌ها را اجرا کند.

 

همکاری با همسایگان

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیر خود با وزیران امور خارجه کویت، امارات، قطر، عمان و عراق گفت: وزرای امور خارجه کشورهای منطقه به من گفتند از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات حمایت می‌کنند و دیپلماسی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال آنهاست. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده، حسین امیر عبداللهیان در صفحه اینستاگرام خود در این زمینه نوشت: امروز با برادرانم وزرای امور خارجه کویت، امارات، قطر، عمان و عراق به صورت تلفنی گفت‌وگو کردم. سیاست همسایه محور اولویت جمهوری اسلامی ایران است، ما به همکاری با همسایگان شتاب خواهیم داد و در این مسیر هیچ بیگانه‌ای نمی‌تواند مانع روند همکاری منطقه‌ای شود. در این گفت‌وگوها آخرین تحولات مذاکرات رفع تحریم را تشریح کردم و با اشاره به ابتکارات جمهوری اسلامی ایران برای بازماندن پنجره دیپلماسی گفتم: مرحله نهایی توافق به دو مولفه واقع‌بینی و انعطاف‌پذیری طرف آمریکایی بستگی دارد و جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافقی پایدار و قوی کاملاً جدی است. جمهوری اسلامی ایران برای امنیت انرژی و امنیت غذایی در جهان اهمیت قائل است و با درک مسائل و مشکلات کنونی انرژی در جهان، تاکنون ابتکارات مختلفی داشته است. وزرای امور خارجه کشورهای منطقه به من گفتند از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات حمایت می‌کنند و دیپلماسی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال آنهاست. از دیگر مسائلی که در این گفت‌وگوها مطرح شد مشکلات محیط زیستی بود که معتقدیم معضل مشترکی است که با برنامه‌ریزی دقیق منطقه‌ای قابل‌حل است. آقای احمد ناصر الصباح وزیر امور خارجه کویت به من گفت مجموعه حاکمیت کویت همواره به دنبال تقویت روابط با ایران است و به همین منظور نیز سفیر جدیدی معرفی کرده‌اند، از ایشان برای سفر به تهران دعوت کردم و گفتم ایران و کویت می‌توانند در مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی با هم همکاری خوبی داشته باشند. در گفت‌وگوهای امروز، آقای عبدالله بن‌زاید وزیر خارجه امارات به من گفت خیر و عزت ایران برایشان مهم است، به ایشان گفتم قطعاً این نگاه راهبردی متقابل است و فرصت‌های اقتصادی بی‌شماری برای دو ملت فراهم است که می‌شود از آنها به ‌طور مطلوبی بهره برد. 

 

اردن به دنبال فرستادن سفیر به ایران است

یک سیاستمدار اردنی با اشاره به برگزاری گفت‌وگو میان مسوولان اردن و ایران با واسطه‌گری عراق گفت که کشورش به دنبال فرستادن سفیر به تهران است. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: محمد احمد الروسان، عضو دفتر سیاسی جنبش مردمی اردن (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه تاکید کرد که اردن برای ازسرگیری روابط با تهران برنامه‌ریزی می‌کند و بغداد مسوولیت برگزاری گفت‌وگویی میان ایران و اردن را در راستای ایجاد فضای مناسب میان دو کشور بر عهده دارد. وی تاکید کرد که نهادهای اطلاعاتی ایران و اردن در حال برگزاری گفت‌وگویی‌هایی به واسطه‌گری سازمان اطلاعات عراق در بغداد هستند و هدف از این گفت‌وگوها بازگشت روابط میان امان و تهران به حالت عادی است. این سیاستمدار اردنی خاطرنشان کرد که امان به دنبال بازگرداندن سفیرش به تهران است و فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی باعث شده است که اردن به دنبال ازسرگیری روابط خود با ایران باشد. وی گفت: منافع مهم‌تر از دست دادن‌هاست و ایران کشوری تاثیرگذار در منطقه است و بازگشت روابط ایران و اردن اقدامی امیدوارکننده است. 

♦♦♦

ایلنا: مهرداد لاهوتی نماینده پیشین مجلس گفت: حسن روحانی، واقعیت را گفت که اگر اراده حاکمیت و مجلس در دوره اول تکرار می‌شد، برجام به نتیجه می‌رسید. 

مهر:‌ محمد خدابخشی، نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی گفت: در غیاب وزیر کار نمی‌توان بسیاری از مشکلات را به‌درستی پیگیری کرد، لذا باید هرچه سریع‌تر در این‌باره تعیین تکلیف شود.

ایسنا: طبق اعلام هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان بر‌اساس نتایج انتخابات هیات‌رئیسه سال جدید شورای نگهبان، با رای اعضای شورای، آیت‌الله جنتی به عنوان دبیر، ره‌پیک به عنوان قائم‌مقام دبیر و هادی طحان نظیف به عنوان سخنگوی شورای نگهبان ابقا شدند.

ایرنا: جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده مجلس گفت: کشورهای منطقه نیاز داشتند که روی پای خود بایستند و این موضوع سبب رشد قابل‌توجهی از سوی آنها در صنایع دفاعی شد. از طرفی در جنگ روسیه و اوکراین شاهد حضور پهپادهای ترکیه علیه روسیه هستیم و طبیعی است که روسیه به‌رغم اینکه در جهان ابرقدرت است و توان نظامی زیادی دارد، نیم‌نگاهی به توانایی نظامی جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

ایسنا: محمدحسن آصفری نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: به جرات می‌توان گفت مجلس شورای اسلامی کمترین اطلاعات را از روند مذاکرات دارد و در جریان نیست که چه اقداماتی در روند مذاکرات صورت گرفته است؟ که این قابل‌قبول نیست. ما این گلایه را از تیم مذاکره‌کننده داشته و انتظار داریم که مجلس را در جریان روند مذاکرات قرار دهند.

فارس: حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: این کشور با نگاه‌های تنگ و بسته جناحی قابل درک کردن نیست. جمهوری اسلامی نیاز به یک بازگشت به خود دارد. نیاز به یک اصلاحات مثبت دارد و هیچ‌کس غیر از مقام معظم رهبری نمی‌تواند. نه رئیس‌جمهور و نه رئیس قوه قضائیه و نه رئیس قوه مقننه، نه جمع‌شان و نه فردشان، هیچ فردی جز مقام معظم رهبری قادر نیست به داد مملکت برسد.

مهر: حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات گفت: در ماه‌های اخیر موفق شده‌ایم به جز مقابله با توطئه‌های رژیم صهیونیستی تعدادی عملیات موفق نیز علیه این رژیم انجام دهیم که نشان‌دهنده قدرت امنیتی ایران است.

♦♦♦

تضاد ساختگی

شرق نوشت: وزیر ارتباطات در روزهای اخیر به اشکال مختلف تلاش کرده خود را به صدر اخبار و توجهات برساند. جنجالی‌ترین بخش فعالیت‌های آقای وزیر مصاحبه او با خبرگزاری راشاتودی بود. در این گفت‌وگوی تصویری وزیر سعی کرده بود همه آداب و پروتکل‌های داخلی را رعایت کند و حتی مصاحبه‌کننده روس با حجاب اسلامی مقابل زارع‌پور نشسته بود؛ اما یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در مصاحبه بدون رعایت این محدودیت‌ها در پشت صحنه نشسته بود.‌ انتشار تصویر کامل و ادیت‌نشده یک گفت‌وگو و تضاد ساختگی میان آنچه جلوی دوربین می‌گذشت و واقعیتی که پشت صحنه جریان داشت به جنجالی دامن زد.

 

جنگ نرم

اعتماد نوشت: محسن هاشمی گفت: یکی از معضلات، هزینه کردن میلیاردها تومان از بودجه برای سیاه‌نمایی، تخریب و هتاکی علیه مدیران و کارشناسان و دلسوزان در دولت‌های قبلی به عنوان جنگ نرم بوده است. اگر این سخن سال گذشته و قبل از به قدرت رسیدن آقای رئیسی گفته می‌شد، شاید می‌شد آن را حمل به عدم آشنایی و اطلاع کرد اما امروز که در آستانه یک‌سالگی تنفیذ ریاست‌جمهوری آقای رئیسی هستیم، آیا دوستان می‌توانند چنین ادعایی کنند؟ و اگر این ادعا درست است چرا دولت نتوانسته در این یک سال، دستاورد مهمی برای رضایت مردم داشته باشد؟

 

آخرین مهلت

جمهوری اسلامی نوشت: سخنان رئیس‌جمهور رئیسی درباره ضرورت توجه به معیشت بازنشستگان و توصیه ایشان به مسوولان دولتی برای اتخاذ تصمیمات موثر به نفع آنان و ابلاغ و اجرای سریع این تصمیمات، حرکت پسندیده‌ای است که اگر با پشتوانه عملی همراه شود ارزشمند خواهد بود و اگر چنین نشود، نگاه بازنشستگان را به مسوولان دولتی بدبینانه‌تر خواهد کرد. استفاده از کلمه «بدبینانه» به این دلیل است که متاسفانه تعلل در تصمیم‌گیری درباره افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تاثیر منفی شدیدی بر روح و روان آنان گذاشته و آنها را به‌رغم خواست خودشان نسبت به مسوولان بدبین کرده است.

 

بهبود گام‌به‌گام روابط

اطلاعات نوشت: اکنون که به نظر می‌رسد ایران و عربستان در راستای برقراری مجدد روابط گام‌هایی برداشته‌اند، انتظار می‌رود مقامات روند عادی‌سازی را متوازن و گام‌به‌گام پیش ببرند و در ایجاد گشایش‌های سیاسی با عربستان اقدامات مخرب سعودی در طول چند دهه اخیر را هم مورد نظر قرار دهند. درست است. در تاریخ زندگی نمی‌کنیم اما این گذشته است که به ما درس آینده می‌دهد و حال که فضا به سمت بهبود روابط پیش می‌رود، امید است دولتمردان در تهران، چشم بر فاجعه منا و گردن زدن زندانیان ایرانی نبسته و با دید باز به سمت بهبود روابط حرکت کنند.