شناسه خبر : 41743 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

التهابات خارجی در منطقه

تولید خودرو ایرانی-روسی ایده کیست؟

از چهارشنبه جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، سفر منطقه‌ای خود را با حضور در اسرائیل آغاز کرده و بعد از آن راهی عربستان سعودی می‌شود. این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز به ایران سفر می‌کند. به موازات آن رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، همزمان با همتای روس خود وارد تهران خواهد شد تا نشستی سه‌جانبه با سیدابراهیم رئیسی درباره مسائل مشترک برگزار کنند. با توجه به اهداف هر کدام از این کشورها، به‌خصوص دو ابرقدرت آمریکا و روسیه برای حضور در منطقه غرب آسیا به نظر می‌رسد این روزها می‌تواند ملتهب و پر از حادثه باشد که هر کدام از آنها در تعیین سمت‌وسوی تحولات خاورمیانه به شدت موثر خواهد بود. از یک طرف واشنگتن ضمن آنکه تلاش دارد زمینه برقراری روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و اسرائیل را در این سفر کلید بزند، برنامه‌هایی نظیر راه‌اندازی سامانه یکپارچه پدافند هوایی و تشکیل ناتوی عربی-اسرائیلی را هم در سر دارد. در عین حال آن‌گونه که مطرح است، عربستان سعودی هم به دنبال انعقاد قرارداد خرید تسلیحاتی با آمریکایی‌ها در جریان سفر بایدن به عربستان است؛ قراردادهایی که به جای تامین تسلیحات دفاعی، امکان خرید تسلیحات هجومی برای ریاض را فراهم می‌کند. با این حال جو بایدن در سایه تداوم و تشدید جنگ اوکراین و همچنین اقدام روسیه برای قطع صادرات انرژی به اروپا، در تلاش است با حضور در خاورمیانه اقدامات لازم را برای کنترل قیمت حامل‌های انرژی در دستور کار سفر خود قرار دهد. از این منظر احتمالاً رئیس‌جمهوری آمریکا کشورهای تولیدکننده انرژی در خاورمیانه را وادار به افزایش میزان تولید و صادرات کند. در مقابل روسیه هم ذیل تشدید جنگ اوکراین و جبهه‌بندی جهانی در برابر کرملین، خود را در شرایطی می‌بیند که ناگزیر از ارتقای روابط در ابعاد مختلف با کشورهای معدود جهانی است که کماکان روابط با روسیه را حفظ کرده‌اند. در این میان جمهوری اسلامی ایران هم به دلایل مختلف، همراهی و همسویی با روسیه را پیش برده است. پیرو این نکته و همزمان با تحولات ذکرشده به تازگی نخستین مرحله عملیات حمل کالا در مسیر کریدور شمال-‌جنوب از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با انتقال ۳۰۰ کانتینر کالای صادراتی کشور به مقصد روسیه اجرایی شد. همچنین بنا به گفته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ایران درصدد ارسال پهپاد به روسیه است. حال باید دید که سفر رئیس‌جمهور روسیه به ایران در بستر این تحولات، روابط تهران-مسکو را در چه مسیری قرار خواهد داد؟

 

تلاقی سیاست و ورزش

سعید ملایی بعد از رقابت‌های اوزاکا در ژاپن در سال ۲۰۱۹ که با پرچم ایران به میدان رفت و به عنوان پنجمی رسید، به ایران برنگشت و به آلمان مهاجرت کرد. سعید ملایی با حمایت فدراسیون جهانی جودو از تیم ملی ایران جدا و در مصاحبه‌های متعددی مدعی شد از سوی مسوولان ورزش ایران تحت فشار قرار گرفته که با رقیب اسرائیلی‌اش، ساگی موکی، مسابقه ندهد. این ادعا با واکنش مسوولان فدراسیون جودو ایران و مسوولان عالی‌رتبه ورزش کشور همراه شد و آنها ادعای سعید ملایی را بی‌اساس خواندند. کار نهایتاً به دادگاه کشید و سعید ملایی در دادگاه عالی ورزش علیه مسوولان ورزش ایران شهادت داد که با فشار و توصیه آنها از رویارویی با رقیب اسرائیلی سر باز زده است. دادگاه دست آخر حق را به فدراسیون جهانی جودو و سعید ملایی داد و کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو، فدراسیون جودو را به مدت چهار سال از حضور در رقابت‌های بین‌المللی محروم کرد. سعید ملایی هم بعد از مهاجرتش از آلمان سرانجام با مشورت و توصیه فدراسیون جهانی جودو، تبعه مغولستان شد و مقرر شد بعد از رقابت زیر پرچم ایران برای مغولستان مسابقه دهد. اوج کار ملایی ولی مربوط به بازی‌های المپیک توکیو بود که توانست با پرچم مغولستان صاحب مدال نقره این رقابت‌ها شود. او اولین جودوکای ایرانی است که مدال بازی‌های المپیک را به دست آورده است. نکته مهم درباره سعید ملایی اینکه او از ایران مهاجرت کرد تا منعی برای مسابقه دادن با ورزشکار سرشناس اسرائیلی حاضر در وزنش نداشته باشد. ملایی گفته بود با توجه به قدرت گرفتن موکی در این وزن، اگر قرار باشد در ایران بماند، با توجه به خط قرمز بودن رقابت با اسرائیلی‌ها، هرگز بختی برای کسب مدال المپیک نخواهد داشت. عجیب آنکه از زمان مهاجرتش از ایران، ملایی هرگز فرصت مسابقه دادن با ساگی موکی اسرائیلی را به دست نیاورده بود. این اتفاق مهم اما سرانجام رخ داد و سعید ملایی و ساگی موکی، دو مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی در وزن منهای ۸۱ کیلوگرم جودو دنیا در بوداپست به مصاف هم رفتند که ملایی موفق شد برنده یکی از حساس‌ترین جدال‌های سیاسی ورزش جودو باشد. ملایی نهایتاً با عبور از رقیب اسرائیلی به فینال رسید ولی در فینال شکست خورد و به عنوان نایب قهرمانی بسنده کرد. سعید این‌بار با پرچم آذربایجان! اتفاق مهم در تقابل سعید ملایی با ساگی موکی، حضور این ورزشکار ایرانی با پرچم جمهوری آذربایجان بود! او که پیش از این و قریب به دو سال و اندی با پرچم مغولستان مسابقه می‌داد و حتی مدال نقره را برای این کشور در بازی‌های المپیک به دست آورد، حالا یکی، دو ماهی می‌شود که از زیر پرچم مغولستان رها شده و اخیراً برای جمهوری آذربایجان مسابقه می‌دهد. این موضوع هم از آن دست اتفاقاتی است که کمتر در دنیای ورزش حرفه‌ای رایج است.

 

بی‌ُسوادی یا ندانستن؟

وقتی کسی ندانست ۱+۵ یعنی پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان این اشتباه کردن نیست بلکه نشانه بی‌سوادی است. این دو متفاوت‌اند. به گزارش عصر ایران، رضا کاتب در واکنش به اشتباه استاندار کرمانشاه درباره ۱+۵، در یادداشتی نوشت: اول: «بهمن امیری‌مقدم» استاندار ۶۰ساله کرمانشاه نمی‌داند ۱+۵ به چه معنی است و به اشتباه می‌گوید: ۱+۵ یعنی «ایران یک طرف و پنج قدرت جهانی آن طرف». این سوتی یا گاف یا اشتباه تایپی یا لپی نیست بلکه نمایشی از بی‌سوادی گوینده است. در حالی که همه می‌دانند ۱+۵ یک گروه است با حضور پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان که در برابر ایران مذاکرات هسته‌ای داشتند. سوتی و گاف زمانی است که فردی به دلیل تشابه یا اشتباه یا فراموشی، دچار خطا شود. مثلاً به جای بروجرد، بجنورد را تلفظ کند می‌توان گفت اشتباه رخ داده چون دو کلمه شبیه هم‌اند. 

اگر در تایپ به جای حرف ع، غ تایپ شود اشتباه رخ داده چون این دو حرف در صفحه کلید کامپیوتر در کنار هم هستند اما اگر کسی در نوشتن کلمه شیراز به جای ز از ظ استفاده کرد این دیگر اشتباه نیست بلکه نشانه بی‌سوادی است. اگر کسی پایتخت آمریکا را نیویورک اعلام کرد این اشتباه نیست بی‌سوادی سیاسی است. وقتی کسی ندانست ۱+۵ یعنی پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان این اشتباه کردن نیست بلکه نشانه بی‌سوادی است. این دو متفاوت‌اند. همان‌طور وقتی که نماینده مجلس نمی‌دانست شکل صحیح تلفظ موزه لوور چگونه است یا وقتی عضو شورای شهر شیراز نمی‌دانست ونیز در ایتالیاست یا سوئیس و فرانسه.

 

ایده ترکی برای محصول ایرانی-روسی

 ایران و روسیه خودرو مشترک خواهند ساخت. اگرچه جزئیات این همکاری احتمالی هنوز نهایی نشده، اما با توجه به آنچه گفته شده، قرار است تولید خودرو مشترک، در ایران دنبال شود. موضوع تولید مشترک خودرو میان ایران و روسیه از وقتی به‌طور رسمی مطرح شد که رئیس سازمان توسعه تجارت برای شرکت در بیست و پنجمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ عازم این شهر شد. بر همین اساس، در دیدارهایی که علیرضا پیمان‌پاک با چند مقام روس داشت، در رابطه با تولید مشترک خودرو ایرانی-روسی در خاک ایران توافقات لازم به عمل آمد. البته محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور گفت موضوع تولید مشترک خودرو ایرانی-روسی فعلاً فقط در حد طرح و ایده است و سه کشور باید با یکدیگر به جمع‌بندی برسند و کار مطالعاتی صورت گیرد. اما به گفته او، اگر ایده تولید مشترک خودرو به مرحله عمل برسد، بسیار برای ما خوب خواهد بود. 

در این راستا،‌ محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور می‌گوید در رابطه با داستان تولید مشترک ایران و روسیه هم باید بگویم ایده‌اش را حدود هفت، هشت سال قبل ترک‌ها دادند؛ دوره‌ای که بین ترکیه و روسیه حتی ارتباط خوبی وجود نداشت. این پیشنهاد را نماینده انجمن خودروسازی ترکیه در جلسه‌ای که انجمن با آنها داشت، به من مطرح کرد. او گفت که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه باید یک پلت‌فرم و خودرو داشته باشند و هر کدام برای بازار خود تولید کنیم. 

در عین حال، برای اینکه این خودرو مشترک اقتصادی‌تر باشد، می‌تواند تبادل قطعات صورت بگیرد. برای مثال، موتور را یکی از کشورها تقبل کند، گیربکس را یک کشور دیگر تولید کند و قطعات دیگر را کشور دیگر. به این ترتیب، قطعات خودرو بین کشور تبادل شود، بدون اینکه پولی بین آنها رد‌و‌بدل شود. این باعث می‌شود که قیمت تمام‌شده کالا پایین‌تر بیاید؛ ضمن اینکه هر کشور بازار خود را دارد و بازار صادراتی را نیز بین یکدیگر تقسیم کنند. 

♦♦♦

ایسنا: مسعود پزشکیان، نماینده مجلس با اشاره به آیات قرآن صداقت را عامل وحدت و جذب مردم دانست و خاطرنشان کرد که با شعار، فریاد زدن و زدوبند چیزی درست نخواهد شد.

جماران: مهدی سالم، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات، پس از آنکه در یک نظرسنجی توئیتری با مخالفت حدود ۷۰درصدی شهروندان با «اینترنت امن» مواجه شد در توئیتی دیگر با عنوان احتمال ورود روبات و دستکاری نظرسنجی، نوشت: این نظرسنجی دیگر معیار خوبی برای سنجش آرای دوستان توئیتری نیست.

ایسنا: محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه رئیس‌جمهوری روسیه هفته آینده به ایران سفر خواهد کرد، گفت: برنامه‌ریزی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه اولویت رایزنی‌های روسای جمهور دو کشور خواهد بود.

فارس: علی صوفی وزیر دولت اصلاحات، درباره دیدار اخیر سیدحسن خمینی، حسن روحانی و محمد خاتمی گفت: این ملاقات‌ها طبیعی است؛ اینکه چهره‌های مطرح سیاسی کشور به صورت گعده‌ای و دوره‌ای دور هم جمع شوند و در مورد شرایط، اوضاع و احوال مردم صحبت کنند و در مورد راهکارها تبادل نظر کنند طبیعی است.

تسنیم: وحید جلال‌زاده، نماینده مجلس، گفت: متاسفانه ۸۰ درصد از زمان نمایندگان مجلس صرف مسائل حاشیه‌ای و جزئی شده و این سبب پایین آمدن کارایی نمایندگان می‌شود.

فارس: دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، خطاب به دشمنان ایران اسلامی متذکر شد: دشمنان بدانند امروز دیگر دوران توهمات گذشته و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه نیروهای مسلح به شکوفایی بالایی رسیده است.

صداوسیما: محمد رشیدی نماینده کرمانشاه در مجلس گفت: حق مناطق جنگی نظامیان و بازنشستگان تاکنون پرداخت نشده و میان سازمان برنامه و بودجه و ستاد کل نیروهای مسلح پاسکاری می‌شود.

ایلنا: سیدمهدی حجتی، وکیل دادگستری، گفت: ایجاد هرگونه ممنوعیت برای بانوان کم‌حجاب در دسترسی به خدمات عمومی مصداق بارز محرومیت ایشان از حقوق اجتماعی است که سلب آن الزاماً باید به موجب قانون باشد نه تصمیمات سلیقه‌ای و موردی اشخاص و مقامات رسمی.

♦♦♦

تحمل منتقدان

اعتماد نوشت: فاطمه راکعی از چهره‌های اصلاح‌طلب گفت: بررسی مجموعه گفت‌وگوها، یادداشت‌ها، گزارش‌ها و مصاحبه‌های تاج‌زاده بیانگر آن است که این فرد نه هرگز به شخصی توهین کرده نه خارج از قانون عملی را مرتکب شده و نه رفتارهای براندازانه داشته است. وقتی فردی در راستای گزاره‌های قانونی عمل می‌کند و رفتاری مدنی و مصلحانه از خود ارائه می‌کند، نباید با برخوردهای سلبی و تند مواجه شود. این‌گونه رفتارهای مبتنی بر مدارا رویکردی است که همواره در سیره معصومین قابل ردیابی است. در زمان حکومت امام علی (ع)، منتقدانشان تندترین عبارات را در مورد ایشان به کار می‌بردند، بدون اینکه نگران برخوردی باشند. 

 

44 دستگاه مسوول

شرق نوشت:‌ موضوعات مختلفی در کشورمان وجود دارد که برای رسیدگی به آنها دستگاه‌های اجرایی و متولیان امور متعددی وجود دارد. به عبارتی آن مساله موضوعی چندبخشی یا میان‌بخشی تعریف شده که باید چند ارگان و مسوول در مورد آن انجام وظیفه کنند و پاسخگو باشند. مثل جلوگیری از مهاجرت نخبگان یا فرار مغزها که حداقل ۴۴ دستگاه متولی هستند تا بتوانند سند راهبردی کشور در امور نخبگان را اجرا کنند. در گام بعدی باید بپرسیم که مسوولان اجرایی و متولیان این امور تا چه اندازه موفق بوده‌اند؟ اما پاسخ به این سوال چندان سخت نیست. نمود عینی این شرایط در زندگی روزمره آشکار است.

 

کارشناس امتحان

جمهوری اسلامی نوشت: همان‌هایی که در دولت سابق حوادث غیرمترقبه را هم به حساب بی‌عرضگی دولت می‌نوشتند، امروز جوری دامن برمی‌چینند از قبول مسوولیت و می‌گویند امتحان الهی که انگار کارمند واحد امتحان‌اند! خب، آقایان کارشناس امتحان الهی، لطفاً بفرمایند قصه پرغصه و اجرای معیوبِ افزایشِ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم در جدولِ امتحانات الهی قرار دارد؟ بی‌توجهی به قانون و نظرِ مجلس از سوی دولت و ناشنیده گرفتن فریاد صاحبان حق چطور؟ آیا این هم در شمار امتحانات است؟ آیا باز هم بازنشستگان در این ماه گرم باید در کف خیابان باشند؟ این هم لابد امتحان عملی است، نه؟!

 

شکاف در شکاف

اعتماد نوشت: تقی آزادارمکی، جامعه‌شناس، گفت: مشخص است که برخی طیف‌های اصولگرا که قدرت را در دست دارند، دچار شکاف شده‌اند. شما قضاوت و داوری محمدرضا باهنر و احمد توکلی را به عنوان دو چهره مهم اصولگرایان در خصوص سیاست‌های دولت ببینید. باهنر به‌طور علنی می‌گوید: «من که چیزی به لحاظ سیاست اقتصادی و نظریه‌پردازی نمی‌بینم.» یعنی به لحاظ اقتصادی صحبت از دولت تهی می‌کند. احمد توکلی هم همین دیدگاه‌ها را دارد و رویکردهای اقتصادی دولت سیزدهم را نقد می‌کند. البته این افراد ممکن است در برخی برهه‌ها سکوت هم کنند، اما این سکوت معنا‌دار است.