شناسه خبر : 41518 لینک کوتاه

رسیدگی به تخلفات روحانی

مستثنی کردن از رسیدگی در دیوان عدالت قانونی است؟

محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر و عضو کمیسیون کشاورزی، گفت: هم کمیسیون اصل 90 و هم صحن علنی مصادیق متعددی را از ترک فعل‌ها و سوء‌مدیریت‌ها و تخلفات آقای روحانی به قوه قضائیه ارسال کرده‌اند و بنده این مطلب را حضوری به آقای اژه‌ای گوشزد کردم و ایشان هم قول مساعد برای پیگیری دادند. وی در رابطه با ارجاع بحث ترک فعل‌های رئیس‌جمهور سابق به قوه قضائیه گفت: بنده از دلایل تاخیر قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده آقای روحانی اطلاع ندارم. اما اینکه هم کمیسیون اصل 90 و هم صحن علنی مصادیق متعددی را از ترک فعل‌ها و سوء‌مدیریت‌ها و تخلفات آقای روحانی به قوه قضائیه ارسال کرده‌اند، امر بدیهی است. بنده این مطلب را حضوری به آقای اژه‌ای گوشزد کردم و ایشان هم قول مساعد برای پیگیری دادند. وی گفت: اخیراً هم مصاحبه‌ای از آقای همتی (رئیس سابق بانک مرکزی کشور) در کلاب‌هاوس مطالعه می‌کردم که ایشان در بحث چاپ اسکناس بدون پشتوانه مسائلی را مطرح کرده است. اگر گفته‌های وی واقعیت داشته باشد، هر کدام از این دستورات جرم و تخلفی سنگین است. ایشان ادعا کرده‌اند که ما ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ می‌کردیم. با اعتبار نفت‌هایی که در آینده می‌خواهیم بفروشیم یا اموالی که در کره جنوبی بناست آزاد شود. قسمت جالب ماجرا این است که برای نفتی که باید فروش می‌رفت مجدداً پروژه تعریف می‌کردند. اولاً بسیاری از منابع پشتوانه‌ها مبهم بوده و در مورد پشتوانه‌های واقعی که درصدی از این چاپ اسکناس را تشکیل بدهد هم دوباره‌خواهی می‌کردند. نماینده خمینی‌شهر با انتقاد به چنین سیاست‌های غلطی تاکید کرد: این نشان‌دهنده سوء‌سیاست است و آقای همتی در این مصاحبه همه اینها را منتسب به آقای روحانی می‌کند. این الزامی که به تخصیص بودجه‌های بدون پشتوانه می‌کرده باعث شده ما از قوه قضائیه انتظار داشته باشیم که بیاید و پرونده را به اجرا بگذارد. عضو کمیسیون کشاورزی در رابطه با ترک فعل‌های رئیس‌جمهور سابق و انباشته شدن همه موارد بر دوش دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: پرداختن به کارهای مبنایی مثل کنترل نقدینگی و معقول ساختن کیفیت یارانه‌ها در کوتاه‌مدت ممکن است فشارها و تنش‌هایی را ایجاد کند. اما انسان عاقل برای منافع بلندمدت مثل کالاهای اساسی بعضی از سختی‌ها را به جان می‌خرد. اینها ستون‌هایی است که برای اقتصاد باید زده شود و اگر ما این مراحل را پشت سر نگذاریم دیوار را بر روی آوار بنا نهاده‌ایم. نباید انتظار داشت سوء‌سیاستی که هشت سال تمام عرصه‌ها را به سراشیبی سقوط برده، امروز در کوتاه‌مدت حل شود. وی تصریح کرد: امروز کارخانه‌هایی که فعالیت نداشتند به کار می‌افتند و اخراج کارگر در این مدت نداشتیم. اشتغال‌زایی بهتر شده و دیپلماسی و برگرداندن پول‌های بلوکه‌شده و فروش نفت و مواردی از این قبیل نشان می‌دهد که رویکرد به سمت پیش‌رو است.

 

انتقاد به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعلام کرد: مستثنی کردن شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی از صلاحیت رسیدگی دیوان عدالت اشکالات متعددی از حیث مغایرت با قانون اساسی، سیاست‌های کلی و مصالح عمومی مردم دارد. در حقیقت این مصوبه علاوه بر اینکه خلاف قانون اساسی است، برخلاف منافع و مصالح موکلانی است که نمایندگان را به مجلس فرستاده‌اند. چون بر اساس این مصوبه مردم نمی‌توانند از عملکرد و مصوبات این دو شورا به دیوان عدالت شکایت کنند. این مساله با اصل ۳۴ قانون اساسی مغایرت دارد. از این جهت که این اصل دادخواهی را حق مسلم هر فرد دانسته و طبق این اصل هرکس می‌تواند به منظور دادخواهی به دادگاه صالح مراجعه کند. به هر حال دیوان عدالت زیرمجموعه قوه‌قضائیه است و شعب و واحدهایی برای دادخواهی مردم دارد. مستثنی کردن این دو شورا از صلاحیت دیوان به این معنا خواهد بود که اگر به افرادی از رهگذر مصوبات این دو شورا ظلم شود، عملاً حق دادخواهی از آنها سلب شده است. ما مرجع دیگری برای رسیدگی به تظلمات مردم از شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی نداریم. و اصل ۱۷۳ قانون اساسی که به تشکیل دیوان عدالت مربوط می‌شود، تصریح دارد که «به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به ماموران یا واحدها با آیین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی به نام دیوان عدالت اداری زیر نظر رئیس قوه قضائیه تاسیس می‌شود». پس مستثنی کردن دیوان از صلاحیت رسیدگی به این دو شورا خلاف اصل ۱۷۳ هم هست. واقعیت این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی به خاطر ضرورت انقلاب فرهنگی که اوایل انقلاب صورت گرفت، برای مدیریت یک امر موقت، تاسیس شد. به همین جهت علی‌القاعده بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها و شروع کار عادی دانشگاه‌ها این شورا باید به کار خودش خاتمه می‌داد. به همین جهت مواردی را که حضرت امام برای شورای بازنگری قانون اساسی و نهایتاً مجلس خبرگان جهت بازنگری تعیین فرمودند، مساله شورای عالی انقلاب فرهنگی نبود و در پاسخ به نامه‌ای هم که نمایندگان مجلس خدمت حضرت امام نوشته و در رابطه با برخی اقدامات فراقانونی انتقاد کرده بودند، حضرت امام با صراحت تاکید فرمودند که حق با نمایندگان مجلس است و این‌گونه اقدامات بنابر ضرورت سال‌های اول انقلاب و جنگ صورت گرفته و از این پس همه باید ملتزم باشند که به قانون اساسی عمل کنند.

 

افشاگری قاضی‌زاده

سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مشکلات بنیاد را هم خبر داشتم، یعنی از نزدیک کار کرده بودم، بی‌ارتباط نبودم، در این سال‌ها به‌هرحال در مجلس بودم، اشکالات، اختلالات رفتاری، نوع سازماندهی، نوع روابط غلطی را که بین برخی -شاید دو، سه درصد- از جامعه ایثار و شهادت با بنیاد در این سال‌ها شکل گرفته بود، انحرافات سیاسی را شاهد بوده‌ام. متاسفانه بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌خصوص در آن سال‌های ابتدایی تاسیس، گرفتار مسائل این‌چنینی شده بود. بدنه‌ای از انسان‌های خدوم داخل بنیاد هستند که تعدادشان هم زیاد است؛ منتهی با ملاحظات خاصی برخی افراد دیگر هم آمده بودند؛ شما اگر نگاه کنید در سابقه بنیاد شهید تعداد زیادی از مدیران بنیاد شهید، بعدها وزرای دولت اصلاحات شدند، یعنی چنین سازمانی بوده و با چنین نگرشی اداره می‌شده است. یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری همین دوره، سال‌ها مدیر بخش اقتصادی بنیاد شهید بوده است که در انتخابات این دوره ریاست‌جمهوری هم به‌نمایندگی از جریان اصلاحات حضور پیدا کرد. متاسفانه در این سال‌های اخیر هم به آفت‌های زیادی گرفتار شده است، مثلاً یک گروه عمده‌ از مدیران بانک دی دستگیر شدند و در زندان هستند. هنوز ما حجم خساراتی که وارد شده و اختلاس‌هایی را که اتفاق افتاده است نمی‌دانیم. روزهای گذشته مدیرعامل فعلی بانک دی، پیش من بود و گزارش می‌داد، فقط یکی از شرکت‌ها حدود پنج هزار میلیارد تومان اختلاس انجام داده است، می‌گفت «آنقدر این موضوع بزرگ بوده است که دیگر ما از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی خواستیم بیایند، ورود کنند و موضوع را بررسی کنند». این فقط یک نمونه از بانک دی بود، حالا همین مسائل در مجموعه کوثر یا در مجموعه صندوق ذخیره شاهد و جاهای مختلفی که اخبارش هر از چند گاهی به گوش می‌رسد، هم تا حدی وجود دارد، در حالی که این مجموعه انقلابی، مقدس و وابسته به شهدا، باید پاک‌ترین و تمیزترین سازمان باشد.

 

انتقاد جوان به وزیر ارشاد

روزنامه جوان نوشت: بخشی از رشد تولیدات نمایشی با موضوع تجاوز اگرچه به دوره دولت قبل بازمی‌گردد، اما به نظر می‌رسد ادامه این مسیر در دولت جدید در غفلت وزارت ارشاد و زیرمجموعه‌های آن ادامه دارد و لازم است وزیر به این مساله واکنش درخور نشان دهد چرا که این اشتیاق به مضامین غیرمتعارف سوال جدی مردم هم هست. روی کار آمدن دولت سیزدهم و نشستن محمدمهدی اسماعیلی بر کرسی وزارت ارشاد در کنار دیدارهایی که قبل و بعد از گرفتن رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی با قشرهای مختلف فرهنگی و هنری برگزار می‌کرد، باعث امیدواری و خوش‌بینی در میان اهالی عرصه فرهنگ و هنر و رسانه‌ها برای تجربه روزهای خوب آینده شد. هرچقدر جلوتر آمدیم واکنش‌های وزیر ارشاد در بزنگاه‌ها و بازه زمانی اتفاقات و مشکلات این امیدواری از اقدامات عمل‌گرایانه را به سطح بیانیه محکومیت دادن و واکنش‌های توئیتری (که در بین دولتمردان خسته و پیر دولت قبلی عمومیت داشت) و سخن‌درمانی تقلیل داد. از جمله اتفاقات هدفمند و مشمئزکننده‌ای که در عرصه فرهنگ و هنر رخ داد مساله افشاگری مرموز زنان سینماگر از تعرض به آنها توسط همکارانشان بود که سعی داشت با راه انداختن یک جنبش بدلی مثل آنچه در هالیوود رخ داده بود گزاره «این همانی» را در اذهان مردم کشورمان تئوریزه کند. در مورد این اتفاق هم وزیر ارشاد بیشتر سعی کرد ماموریت را به مدیران زیر دستش بسپارد و نیازی هم به فعلیت‌بخشی به عنصر مغفول‌مانده در اتفاقات قبلی احساس نکرد. فروریختن برج متروپل در آبادان و بیانیه سیاسی و ضدامنیتی تعدادی از سینماگران برای به آشوب کشاندن جامعه و مردم هم با یک بیانیه آتشین از جانب اسماعیلی پاسخ داده شد. در قضیه فاجعه‌بار جشنواره کن و جایزه‌ای که به فیلم موهوم عنکبوت مقدس داده شد و علت واکنش تاخیری وزارت ارشاد به حواشی آن در داخل و خارج از کشور هم وزیر و مدیرانش سعی کردند با پیش کشیدن پای صهیونیست‌ها و سعودی‌ها، تقصیر و قصوری را متوجه خودشان ندانند. در جریان همه این اتفاقات عنصر «پاسخگویی به افکار عمومی» مهم‌ترین مولفه مغفول و مجهول در واکنش‌های آقای وزیر بود که افکار عمومی و مردم جامعه خواستار توضیحات بیشتری در مورد وقایع متاثرکننده چند وقت اخیر و نیز اقدامات عملی و نه بیانیه‌ای، کاغذی و توئیتری وزارت ارشاد در محکومیت و پیگیری آنها بودند و همچنین احیاناً اگر با افرادی که در ایجاد و راه‌اندازی و تقویت این مشکلات و مسائل نقشی ایفا کرده بودند برخورد انضباطی یا محرومیتی صورت گرفته، گزارشی به افکار عمومی و مردم داده شود.

♦♦♦

ایرنا: رئیس‌جمهور ضمن انتصاب یامین‌پور، «اهم انتظارات» از او در مسوولیت جدید را اعلام کرد. سیدابراهیم رئیسی با نظر به مراتب تعهد و سوابق شایستگی و به پیشنهاد وزیر ورزش و جوانان، وحید یامین‌پور را به عنوان «دبیر شورای‌عالی جوانان» منصوب کرد.

ایسنا: رئیس مجلس از وزیر بهداشت خواست که با جدیت دو موضوع درمان ناباروری و توجه به مناطق محروم در حوزه بهداشت و درمان را دنبال کند. وی گفت: توقع و خواهش این است که وزیر بهداشت موضوع توجه به مناطق محروم و سیستان و بلوچستان را مورد توجه قرار دهد.

ایلنا: سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور با اشاره به حضور مسوولان بانک ملی و مرکزی در کمیسیون متبوع خود، گفت: بانک ملی و مرکزی موظف به تهیه گزارشی درباره ابلاغیه‌ها و وضعیت امنیتی شبکه‌های بانک ملی تا یک هفته آینده شدند، این گزارش هفته آینده با حضور وزیر اقتصاد بررسی می‌شود.

فارس: سخنگوی دولت درباره استعفای وزیر کار گفت: از آقای عبدالملکی نپرسیدم دلیل استعفایش چه بوده ولی به عنوان یک شاهد عینی، اختلافی بین عبدالملکی و مخبر ندیدم.

تسنیم: مدیرکل روابط عمومی ریاست‌جمهوری اظهارات «حاجی‌دلیگانی» درباره دستور رئیس‌جمهور برای ساخت هشت هواپیمای مسافربری تا سفر بعدی رئیس‌جمهور به اصفهان را تکذیب کرد. وی گفت: رئیسی با اشراف بر توان متخصصان «هسا» ساخت هواپیمای مسافربری را طلب کرد و قول حمایت داد. نماینده محترم که با فاصله ایستاده بود احتمالاً آرزویش برای «ساخت هشت هواپیما تا سفر بعدی» را از قول رئیس‌جمهور مطرح کرده است.

خبرآنلاین: میرسلیم نماینده مجلس گفت: اصلاً اصل قاچاق، قاچاقی است که دارد از طریق گمرک انجام می‌گیرد، از طریق شبکه رسمی دارد انجام می‌گیرد.

تسنیم: دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه امنیت تهران در واقع امنیت ایران است و اولین و مهم‌ترین منطقه حیاتی ایران، تهران است خاطرنشان کرد: مهم‌ترین قرارگاه سپاه پاسداران، قرارگاه ثارالله تهران است و مردم ما باید در پایتخت امنیت داشته باشند و این امنیت از تهران به دیگر استان‌ها گسترش یابد.

ایرنا: قادری گفت: استیضاح وزیر صمت آن هم در شرایطی که از عمر دولت یک سال نگذشته اقدامی زودهنگام و غیرقابل دفاع است.

♦♦♦

دفاع از اظهارات رئیسی

ایران نوشت: رئیس‌جمهور طی یک سال گذشته و حتی از دورانی که برنامه‌های انتخاباتی خود را برای ریاست‌جمهوری اعلام می‌کردند بارها از فداکاری‌های کادر درمان گفته‌اند و این مهم چیزی نیست که بر هیچ‌کس از مردم تا مسوولان پوشیده باشد. در کمتر جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بوده که رئیس‌جمهور در آغاز سخنان خود بابت فداکاری‌های کادر درمان از آنها قدردانی نکند. مثلاً در 28 اسفند حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در سال ۱۴۰۰ گفت: از مردم، متخصصان و کادر درمان به خاطر همکاری و همراهی در مقابله با کرونا تشکر می‌کنم.

 

انتقاد شهرداری به دولت

همشهری نوشت: افکار عمومی نمی‌تواند میان اقدامات تحولی دولت با حل مشکلات و مسائل زندگی روزمره خود ارتباط برقرار کند. به همین دلیل است که نه‌تنها از اقدامات تحولی دولت به وجد نمی‌آید، بلکه به‌راحتی آنها را به فراموشی می‌سپرد. برای رهایی از این وضعیت، جهاد تبیین نسخه‌ای است که دواست. در جهاد تبیین با این محور باید به چند نکته مهم توجه شود؛ دولت در چه شرایطی اداره کشور را بر عهده گرفت؟ برنامه دولت برای ایجاد تحول اقتصادی چیست؟ سرفصل‌های این برنامه کدام‌اند؟ دولت تاکنون برای بهبود وضع موجود و ایجاد تحول اقتصادی چه اقداماتی انجام داده است؟ 

 

گوشزد به صداوسیما

جمهوری اسلامی نوشت: هفته گذشته، سردار اشتری فرمانده کل نیروی انتظامی کشور از رسانه ملی به خاطر عدم انعکاس مناسب تلاش این نیرو در زمینه دستگیری دزدان صندوق‌های امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران انتقاد کرد. بعد از این انتقاد، رئیس رسانه ملی هیچ واکنشی نشان نداد و به گونه‌ای برخورد کرد که گویی عملکرد سازمان را قبول دارد و ایراد فرمانده کل نیروی انتظامی را وارد نمی‌داند. تا اینکه با پخش سخنان رهبری که به مناسبت برگزاری کنگره شهدای عشایر کشور بیان کرده بودند و به این سازمان گوشزد کرده بودند، رئیس سازمان صداوسیما به اشتباه رسانه ملی اقرار و عذرخواهی کرد.

 

ترک اعتیاد ارز 4200تومانی

تسنیم نوشت: مهدی طائب رئیس قرارگاه عمار با اشاره به جراحی بزرگ اقتصادی دولت رئیسی تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰تومانی مواد مخدری بود که دولت قبل به مملکت ما تزریق کرده بود اما آیت‌الله رئیسی درصدد اصلاح این روند برآمد و همه باید در این مسیر به ایشان و دولت کمک کنند. آنچه در کف بازار می‌بینید اثر ترک اعتیاد است که اگر جامعه هشت ماه این درد را تحمل کند نتیجه و ثمرات آن را خواهد دید. ارز ۴۲۰۰تومانی همه چیز را به تعطیلی می‌کشاند و به میزان تعطیلی تولیدات درآمد ارزی ما سیر نزولی پیدا می‌کرد و از آن‌سو نیازهای ارزی ما بالاتر می‌رفت.