شناسه خبر : 40900 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تغییر در دولت؟

هندی‌ها برای برجام آماده می‌شوند

از هندوستان خبر می‌رسد با توجه به امکان احیای توافق جامع هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران (برجام)، دولت ایران گروهی از مقام‌های بلندپایه را برای ازسرگیری صادرات نفتی به دهلی می‌فرستد. به گزارش هیندو بیزنس لاین، هند و ایران ممکن است به زودی مذاکرات خود را درباره ازسرگیری تجارت دوجانبه در حوزه نفت و فرآورده‌های آن را از سر گیرند. تجارت نفتی ایران و هند، از سال ۲۰۱۹، همزمان با تشدید تحریم‌های آمریکا، با مشکلاتی مواجه شده بود. ایران و ایالات متحده، این روزها در تلاش برای تسریع مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام هستند. این گزارش به نقل از برخی منابع دیپلماتیک هندی خبر داده که قرار است هیات بلندپایه ایران متشکل از مقام‌های ارشد دولتی و نمایندگان شرکت‌های بخش دولتی به زودی برای گفت‌وگو با مقام‌های تحت رهبری وزارت امور خارجه هند به دهلی‌نو سفر کنند، زیرا این امیدواری وجود دارد که به زودی تحریم‌های ایران برداشته شود چون پیشرفت‌هایی در مذاکرات بین آمریکا و ایران در وین درباره احیای توافق هسته‌ای گزارش شده است. یک منبع آگاه هندی با ارائه این اطلاعات گفت: ما باید خود را برای این موقعیت آماده کنیم. به نوشته این رسانه هندی تیمی از مقام‌های ارشد ایرانی به زودی از هند بازدید خواهند کرد تا در مورد چگونگی ازسرگیری تجارت اقلامی مانند نفت و کودهای شیمیایی گفت‌وگو کنند. خرید نفت و فرآورده‌های نفتی هند از ایران پس از آنکه ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری پیشین دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد تحریم‌های کشور ثالث را علیه خریداران نفت ایران اعمال خواهد کرد، به‌طور کامل متوقف شد.

 

سفر هیات طالبان به ایران

معاون سخنگوی گروه طالبان افغانستان در صفحه توئیتر خود نوشت که یک هیات از وزارت خارجه طالبان در آینده نزدیک به تهران سفر می‌کند. انعام‌الله سمنگانی در ادامه با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان افغانستان افزود که در این گفت‌وگو هر دو طرف ابراز داشتند به گروه‌های مغرض اجازه نمی‌دهند از راه تبلیغات میان مردم افغانستان و ایران نفرت، بدبینی و فاصله ایجاد کنند. بر اساس این پیام توئیتری، امیرخان متقی گفت که یک هیات افغانی در آینده نزدیک به ایران سفر می‌کند و در آنجا درباره افغان‌های مقیم و زندانی در آن کشور گفت‌وگو خواهد کرد. امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان دوشنبه‌شب در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه ایران از امنیت کامل مراکز دیپلماتیک ایران و دیپلمات‌های ایران در افغانستان اطمینان داده است. متقی ضمن تشکر از میزبانی دولت و ملت ایران در شرایط سخت، بر عزم افغانستان برای گسترش روابط و همکاری‌های خود با ایران تاکید کرد.

وی اطمینان داد که افغانستان از هیچ تلاشی برای کاهش نگرانی‌های تهران در مورد امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک خود دریغ نخواهد کرد. این گفت‌وگوی تلفنی پس از آن صورت گرفت که در هفته‌های گذشته عده‌ای به سفارت ایران در کابل پایتخت و سرکنسولگری آن در شهر هرات در غرب افغانستان حمله کرده و شیشه‌های کنسولگری را شکستند.

 

 تغییر قطعی برخی وزرا

بنا بر شواهد موجود، تغییر برخی از وزرایی که وظایف آنان در حوزه تامین کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی قرار داشته و نتوانسته‌اند کارنامه خوبی از خود بر جای بگذارند، نهایی شده و مدتی دیگر شاهد تغییر یا جابه‌جایی آنها خواهیم بود. آن‌گونه که تابناک گزارش داده است، هفته گذشته، نشست صمیمی دولت و مجلس شورای اسلامی با محوریت حل مشکلات اساسی مردم و تعامل و افزایش همکاری دو قوه در سالن اجلاس سران و به میزبانی قوه مجریه برگزار شد و روسای قوای مجریه و مقننه، اعضای هیات دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان پارلمانی وزیران حضور داشتند. این نشست از این جهت حائز اهمیت بود که انتقادات تند برخی نمایندگان مجلس به دولت و گلایه از عملکرد و ضعف برخی از آنان در تحقق وعده‌ها و شعارهای خود و دولت و تهدید به استیضاح و افشاگری رابطه مجلس و دولت را وارد دوره‌ای جدید کرده بود و به مرور تقابل این دو نهاد بیشتر مشهود می‌شد؛ ازاین‌رو در این شرایط، تدابیری از سوی مقامات ارشد دو قوه اندیشیده شد که برگزاری چنین جلسه‌ای یکی از این تدابیر بود. همچنین گفته می‌شود بر اساس تصمیم گرفته‌شده، قرار است مدتی به عنوان آخرین فرصت به وزرایی که مورد انتقاد مجلس واقع شده‌اند داده شود تا آنها بتوانند نظر برخی از منتقدان خود را تامین کنند. از دیگر موارد توافق این است که کارگروهی با وظیفه بررسی و ارزیابی عملکرد وزرا تعیین شود و دولت با توجه به نظریات آن کارگروه و جمع‌بندی خود نسبت به جابه‌جایی و تغییر برخی از وزرا اقدام کند. البته بنا بر شواهد موجود، تغییر برخی از وزرایی که وظایف آنان در حوزه تامین کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی قرار داشته و نتوانسته‌اند کارنامه خوبی از خود بر جای بگذارند، نهایی شده و مدتی دیگر شاهد تغییر یا جابه‌جایی آنها خواهیم بود. علاوه بر این، از نمایندگان مجلس که انتقاداتی به دولت وارد کرده‌اند خواسته شده است که اگر سند یا مدرکی درباره شبهات وارده به وزرا دارند، در اختیار آن کمیته قرار دهند تا تصمیم‌گیری شود.

 

ازبکستان به دنبال استفاده از پروژه ترانزیتی بندر چابهار

بنیاد جهانی تحقیقاتی و تحلیلی جیمزتاون در مقاله‌ای با اشاره به تحریم‌های غرب علیه روسیه و بسته شدن راه‌های ارتباطی کشورهای آسیای مرکزی با اروپا نوشت: ازبکستان به دنبال آن است تا به پروژه هند-ایران-‌افغانستان در بندر چابهار بپیوندد. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده است، بنیاد جهانی تحقیقاتی جیمزتاون در این مقاله نوشت: جنگ روسیه و اوکراین، تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه و افزایش فزاینده احتمال بسته شدن راه‌های ارتباطی دولت‌های اروپایی و کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب که از قلمرو روسیه گذر می‌کند، به چالشی برای کشورهای محصور آسیای مرکزی تبدیل شده که به‌طور تاریخی برای دسترسی به سایر بازارها وابسته به راه‌های زمینی و ریلی هستند که از روسیه می‌گذرد. قبل از آغاز جنگ در اوکراین، کشورهای بلاروس و لهستان امیدوار بودند بخشی از پروژه «پل اوراسیا» باشند که اروپا را به شرق آسیا پیوند می‌داد. اما تمامی این امیدها با آغاز جنگ اوکراین و روسیه در ۲۴ فوریه امسال از بین رفت. روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست در این مورد نوشت: حمله روسیه به اوکراین باعث نگرانی بالایی در چین شد به این دلیل که کریدور شمالی ابتکار کمربند و راه را که از روسیه، دریای سیاه و آسیای مرکزی عبور می‌کند، به خطر انداخت. یکی از راه‌های جایگزین برای جمهوری‌های محصور آسیای مرکزی برای غلبه بر این گلوگاه ایجادشده برای تجارت بین‌المللی خود می‌تواند استفاده از خط ریلی باکو-تفلیس-قارس باشد که با قطارهای باری، کالا به اروپا می‌فرستد. اما یکی از جایگزین‌های کلیدی دیگر می‌تواند استفاده از کریدور شمال-جنوب از طریق ایران باشد که خط ریلی داخلی آن امکان ارتباط با ترکیه و همچنین اروپا را به این کشورها می‌دهد. همزمان کشورهای آسیای مرکزی امکان دسترسی به خلیج‌فارس و دریای عمان را نیز خواهند داشت. در این رابطه بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در نزدیکی اقیانوس هند از اهمیت بالایی برای کشورهای آسیای مرکزی برخوردار است.

 

اصرار ناکام بر شفافیت

در طرح جدید نمایندگان مجلس ایجاد شفافیت در همه نهادهای حاکمیتی در حالی مطرح می‌شود که پیش از این طرح‌هایی با همین مضامین به دلیل ناکارآمدی به بایگانی سپرده شدند. آن‌گونه که ایسکانیوز گزارش داده است، بررسی دو فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه مجلس شورای اسلامی با رای ۱۹۳ نماینده تصویب شد و در صورت تصویب نهایی، قوای سه‌گانه و سایر نهادهای مطرح در آن باید آرا و اطلاعات مربوط به حوزه فعالیت دستگاه‌های متبوع خود به همراه مذاکرات و تصمیمات اتخاذشده را در اختیار عموم مردم قرار دهند تا امکان داوری برای مردم درباره این اطلاعات و آرا فراهم شود. شفافیت آرای نمایندگان مدتی است که در جامعه ایران به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است. مجلس یازدهم در شروع فعالیت خود این طرح را به عنوان ماموریت‌های اصلی خود تعریف کرد. اما پس از بیش از یک سال با کش‌وقوس‌های فراوان تاکنون نتوانسته به وعده خود در این خصوص عمل کند. اهمیت جایگاه مجلس سبب شد محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی وعده در دستور کار قرار گرفتن طرح شفافیت آرای نمایندگان تا پایان ماه رمضان را مطرح کند. از آنجا که طرح‌ها و لوایح بسیاری در دستور کار صحن علنی است طبیعتاً بررسی طرح در نوبت عادی نمی‌توانست به این وعده رئیس مجلس جامه عمل بپوشاند. بنابراین بررسی اولویت‌دار آن تنها مسیری بود که در حال حاضر پیش روی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار داشت. رای نمایندگان به دو فوریت بررسی طرح شفافیت آرا در نگاه نخست نشان‌دهنده عزم نمایندگان ملت برای قرار دادن تصمیم‌ها و آرای خود در اتاق شیشه‌ای و ایجاد شفافیت است. اما نگاهی به مواد طرح بیانگر آن است که مجلس‌نشینان در راهی قدم گذاشته‌اند که پیش از این در مجلس دهم با صرف وقت بسیار پیموده شده است. در طرح جدید نمایندگان مجلس ایجاد شفافیت در همه نهادهای حاکمیتی در حالی مطرح می‌شود که پیش از این طرح‌هایی با همین مضامین به دلیل ناکارآمدی به بایگانی سپرده شدند. طرح محمدجواد فتحی نماینده اصلاح‌طلب تهران که هشتم آذر سال ۱۳۹۶ در مجلس دهم مطرح شد و طرح حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار و عضو هیات‌رئیسه کنونی مجلس که حدود یک سال بعد در مردادماه ۹۷ به امضای نمایندگان مجلس رسید، دو طرحی بود که در پروسه اداری مجلس به نتیجه دلخواه نرسید که در نهایت ادغام و با عنوان شفافیت آرای نمایندگان ۱۴ شهریور ۹۷ با قید یک فوریت در هیات‌رئیسه اعلام وصول و در همان جلسه یک فوریت آن به رای گذشته شد که در نهایت نتوانست رای موافق صحن را اخذ کند و مقرر شد به صورت عادی بررسی شود. 

♦♦♦

مهر: رضا حاجی‌پور، نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، گفت: افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی توان مردم و کسب‌وکار کاربران فضای مجازی را دچار چالش کرده است و هرچه سریع‌تر باید این معضل حل شود. 

ایرنا: علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، گفت: بانیان وضع موجود نمی‌توانند حل‌کننده مشکلات باشند... با دستور اخیر رئیس‌جمهور به معاونت اجرایی، قرار است کارگروهی برای تعیین تکلیف مدیرانی که تاکنون تعیین وضعیت نشده‌اند، تشکیل شود.

ایرنا: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، تاکید کرد: کوچک‌ترین بحثی در مذاکرات در نرخ ارز یا خودرو تاثیراتی ایجاد می‌کند.

مهر: مرتضی محمودوند گفت: آمارهای غلطی که به رئیس‌جمهور داده می‌شود، به گرانی‌ها دامن می‌زند. در این شرایط فقط دهک‌های پایین ضربه می‌بینند.

فارس: امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: ارتشِ امروز، با تجربه گُهَربار دیروز، نبرد واقعی را در هر شرایط جغرافیایی آموخته و آزموده و هر نوع تهدیدی را با بالاترین سطح توانمندی پاسخ خواهد داد.

تسنیم: سامانه‌های موشکی فتح ۳۶۰، لبیک، دزفول و مجید در رژه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمد.

جماران: یعقوب رضازاده گفت: ان‌شاءالله در آینده نزدیک شاهد به توافق رسیدن مذاکرات خواهیم بود.

ایرنا:  مدیر دفتر حراست و امور صیانتی حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام سیدجواد هاشمی، افزود: بررسی محتوای تلفن همراه «عبداللطیف مرادی» عامل حمله به روحانیان در حرم رضوی، بیانگر آن است که وی تحت تاثیر تفکرات سنی تکفیری و شیعه انگلیسی بوده است.

خبرگزاری صداوسیما: مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، گفت: رئیس مجلس در نامه‌ای از رئیس‌جمهوری خواست تا چارچوب‌های اقدامات مورد نیاز قانونی در حوزه فضای مجازی، از سوی این شورا تعیین شود.

ایسنا: سیدمحمد حسینی، معاون رئیس‌جمهوری، گفت: هرچه نماینده می‌گوید را نمی‌توانیم اجرایی کنیم زیرا منابع کشور محدود است... اگر وزیری خواسته ما را برآورده نمی‌کند نباید هر حرفی درباره آن وزیر مطرح کنیم. مرز بین دو قوا باید مشخص باشد و نماینده نباید در کار اجرا دخالت کند.

♦♦♦

باشگاه ستارگان

اطلاعات نوشت: افتتاح پرسروصدای یک مجموعه ورزشی در شمال تهران برای مالکان مجموعه دردسر شد و اکنون اخباری از پلمب آن منتشر شده است. ظاهراً در مراسم افتتاحیه این مجموعه تعدادی از ستاره‌های سابق جهان فوتبال مانند لوتار ماتئوس، پیرلوئیجی کولینا، مارکوس مرک و آندریاس برمه حضور داشتند. هزینه سالانه عضویت در این مجموعه هم حدود ۳۲۰ میلیون تومان اعلام شده است. نکته عجیب دیگر نحوه عضوگیری است. یکی از مدیران باشگاه گفته: «این‌طور نیست که اگر کسی توانایی پرداخت هزینه عضویت را داشته باشد بتواند عضو باشگاه شود، باید مدیریت باشگاه بعد از بررسی صلاحیت متقاضی با عضویت او موافقت کند!»

 

اصرار بر اشتباه

شرق نوشت: برنامه‌ها، سیاست‌ها، راهبردها و حتی قوانین و مقررات در کشورهای درحال‌توسعه همچون کشور ما ظاهراً نوشته می‌شوند صرفاً برای آنکه نوشته شوند نه آنکه بدان‌ها عمل شود و دردی را دوا کنند، مگر در مواردی و برای مصارفی؛ چراکه اساساً اعتقادی به مفید و موثر بودن آنها وجود ندارد. تصمیمات در این کشورها عمدتاً بر مبنای صلاح‌دید و سلیقه‌های فردی و گروهی و متناسب با منافع کوتاه‌مدت اتخاذ می‌شود. به همین سبب هم شاید قطار اداره امور این کشورها کمتر در ریل صحیح حرکت کرده و هرازگاهی به طرز غریبی از خط خارج می‌شود. 

 

به اقتصاد دستور ندهید

رسالت نوشت: اقتصاد نیز مانند طبیعت دستورپذیر نیست. همان‌گونه که نمی‌توان به آسمان دستور داد که باران ببارد، به اقتصاد نیز نمی‌توان دستور داد تا قیمت‌ها را پایین آورد. تورم و رشد قیمت‌ها پشت پرده‌ای ندارد و سرمنشأ آن در اقتصاد ایران عمدتاً پایه پولی و نقدینگی است. عامل رشد نقدینگی نیز دولت است. دولت با استقراض از بانک‌ها یا بانک مرکزی اقدام به تامین کسری بودجه کرده و این موضوع خود سبب افزایش چاپ پول و رشد نقدینگی شده و نتیجه آن تورم است. راه‌حل تورم، از مسیر دستور و قیمت‌گذاری دستوری عبور نمی‌کند. 

 

مشکل هواداران خودتان هستند

اعتماد نوشت: احمد زیدآبادی گفت: اکنون روشن شده است که آنچه حاکمیتِ اصولگرایان را تهدید می‌کند نه اصلاح‌طلبان، نه معترضان، نه براندازان، نه قدرت‌های خارجی، بلکه بخش مهمی از پایگاه اجتماعی خودِ آنان است. با ایدئولوژی ضداصلاحی اصولگرایان قاعدتاً یک خانواده را هم نمی‌توان اداره کرد، چراکه اداره یک خانواده نیز نیاز به مدارا، مهربانی، گفت‌وگو، متقاعدسازی، توازن دخل‌وخرج و... دارد، حال چه رسد به مملکتی به وسعت و جمعیت ایران که مشکلات پیچیده آن در عرصه‌های گوناگون روی هم انباشت شده و نیازمند تصمیمات واقع‌بینانه و سریع و دردناک است. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها