شناسه خبر : 38775 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مجلس آسان‌گیر

تایید قریب به اتفاق کابینه رئیسی

هفته گذشته جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی برگزار شد و همه وزرای پیشنهادی به جز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای آوردند. این جلسات نخستین رویارویی مجلس یازدهم و دولت سیزدهم بود که از آن به عنوان دو پایگاه مهم ایجاد «حاکمیتی یکدست» یاد می‌شود اما چندان هم دور از تنش و تلاطم نبود. زیر سقف بلند بهارستان، تقریباً همه با هم موافق و هم‌نظر بودند اما نه لزوماً در تمامی مسائل و البته نه الزاماً همه آن بیش از 300 نفری که به‌رغم شرایط کرونایی و به‌منظور بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم تشکیل جلسه داده بودند. بسته به اینکه صحبت از تیم اقتصادی دولت در میان باشد یا تیم سیاسی، فرهنگی یا اجتماعی، نگاه نمایندگان مجلس متفاوت است. چنان‌که دست‌کم در یک مورد، نماینده‌ای اینجا در موافقت یک وزیر داد سخن داد، حال آنکه هنوز ساعتی نگذشته بود از آنکه در نوبت بررسی صلاحیت وزیری دیگر در قامت مخالف نطق کرده بود.  آنچه اما در مجموع بحث و بررسی وضعیت کلیات کابینه و دو وزیر نخست بنا بر حروف الفبا می‌توان گفت این است که ابراهیم رئیسی در مجموع کار دشواری برای تشکیل دولت سیزدهم پیش‌رو ندارد و دور نیست دریافت رای‌اعتماد برای بالغ بر 90 درصد کابینه. این ادعا البته نه مبتنی بر این دو جلسه پیاپی صحن علنی، بلکه دریافت و برداشتی است که از مجموع گزارش‌های کمیسیون‌های تخصصی طی چهار روز گفت‌وگو و مباحثه چهره به چهره با 19 وزیر پیشنهادی دستگیرمان می‌شود، چراکه بنابر گزارش و خروجی جلسات 13 کمیسیون تخصصی جز یکی از وزیران پیشنهادی، دیگران چندان مشکلی در دریافت رای‌اعتماد نداشتند. رئیس‌جمهوری که تا اینجای کار به این خاطر که هیچ‌یک از مدیران زن یا اهل سنت را برای حضور در جمع کابینه‌اش درنظر نگرفته است اکنون مورد انتقاد قرار گرفته و علاوه بر اینکه با مطالبه اعلام ریز اموال و دارایی‌های خود و تمامی اعضای دولتش مواجه شد، به‌دلیل طرح شائبه‌هایی درخصوص ارتباط خویشاوندی با برخی گزینه‌ها به‌خصوص در تیم اقتصادی، مجبور به پاسخگویی شد اما واقعیت آن است که به دلیل هیچ‌یک از این قصورهای کابینه تحت فشار نبوده و مورد استنطاق قرار نگرفته است. رئیس‌جمهوری در آغاز مسیری طولانی که شاید تنها آغازش این‌چنین سهل و دور از دست‌انداز باشد.

 

حمایت برخی نیروهای سیاسی از طالبان

اصولگرایان اگرچه پیش از تسخیر کابل به دست طالبان از مواضع حمایت‌گرایانه خود در تطهیر این جریان تا حدی عقب‌نشینی کرده بودند، اما بعد از خروج غنی از افغانستان و قطعی‌شدن قدرت‌گرفتن طالبان به نظر می‌رسد به تنظیمات کارخانه بازگشته‌اند.

آن‌گونه که شرق گزارش داده است آنها از یک‌‌سو به پیشواز روابط حسنه و دیپلماتیک با طالبان رفته‌اند و از سوی دیگر حضور احمد مسعود فرزند احمدشاه مسعود در دره پنجشیر و تشکیل جبهه مقاومت از سوی او غافلگیرشان کرده است؛ چراکه نمی‌دانند در برابر فرزند کسی که لقب شیر دره پنجشیر به او داده بودند و سال‌ها از خانواده‌اش در ایران حمایت کرده‌اند چطور موضع‌گیری کنند. اصولگرایان غافلگیر شده‌اند برای همین در حال بازگشت به مواضع پیشین خود با این پیش‌فرض دوباره‌اند که طالبان تغییر کرده‌اند. از یک‌سو سایت مشرق عکس نشست خبری طالبان را با تیتر حضور گسترده رسانه‌ها منتشر می‌کند و از سوی دیگر خبرنگار صداوسیما از اقدامات مثبت طالبان گزارش می‌دهد! گزارشگر صداوسیما در گزارش ارسالی خود دولت غنی را گروه خوانده و گفته بود: طالبان کوچه‌هایی را که به خاطر زندگی مقامات در آنها بسته شده بود، باز کرده است. اقدامات آنها مثبت بوده است. او در گزارش خود آورده که تاکنون گزارشی از اذیت و آزار مردم و تعرضی به نهادهای دیپلماتیک دیده نشده است. بانک‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و بزرگ‌ترین بازار صرافان فعلاً تعطیل است. خدماتی مانند برق، اینترنت و تلفن مانند روزهای گذشته است. گزارشگر صداوسیما هیچ اشاره‌ای به معلق‌بودن حضور زنان در محل کار و اخبار و تصاویر جسته‌وگریخته از برخوردهای طالبان با مخالفانشان مخابره نکرده است. رسانه ملی در حالی به فرزند احمد مسعود تریبون نمی‌دهد و تمایلی به پخش اخبار دره پنجشیر ندارد که به سخنگوی طالبان تریبون می‌دهد.

 

قضاوت با تاریخ

هفته گذشته محمدجواد ظریف، در پیامی ویدئویی با قدردانی از بزرگواری‌ها و بنده‌نوازی‌های سخاوتمندانه ملت ایران و عذرخواهی به‌خاطر تمامی نارسایی‌ها و کاستی‌ها، از مردم خداحافظی کرد. او هفته گذشته آخرین دیدار رسمی خود را به عنوان وزیر امور خارجه ایران با وزیر امور خارجه ژاپن به عنوان حسن‌ختام مسوولیتش رقم زد و بعد از این دیدار محمدجواد ظریف با مردم ایران خداحافظی کرد. متن خداحافظی محمدجواد ظریف که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده، این‌گونه آغاز شده است: «ای رستخیز ناگهان، وی رحمت بی‌منتها ای آتشی افروخته بر بیشه اندیشه‌ها، سلام بر مردم دلاور ایران». در ادامه ظریف نوشته است: «در این واپسین روزهای خدمت در کسوت وزیر امور خارجه، از همه شما مردم خوب ایران، برای بزرگواری‌ها و بنده‌نوازی‌های سخاوتمندانه‌تان سپاسگزاری می‌کنم و همزمان برای تمامی نارسایی‌ها و کاستی‌ها پوزش می‌خواهم و درخواست گذشت و حلالیت دارم. حتماً در هشت سال گذشته به همه اهداف خود در سیاست خارجی نرسیدیم. تاریخ، هم در مورد ارزش دستاوردهای ما و هم در مورد علل ناکامی‌های ما قضاوت خواهد کرد. ولی همیشه در حد توان همراه با همکاران خوب و لایقم کوشیدیم سیاست خارجی موجب ارتقای آرامش، سلامتی و رفاه مردم باشد و از حقوق ملت، اقتصاد ملی و توسعه کشور پاسداری کند. کوشیدیم نقشی ولو اندک در حل مشکلات ایفا کنیم و آرزو داشتیم لبخند بر لبانتان بنشانیم و جلوه غرور ملی را در وجودتان ببینیم.» او به نقدهایی که از او وجود داشت نیز واکنش نشان داده و نوشته است. «می‌دانم که پاره‌ای از کارهایم را نپسندیدید: گروهی از راه‌رفتنم با آقای کری رنجیدید و جمعی از استقبال و بدرقه‌ام از نمایندگان طالبان. گروهی از برجام به خروش آمدید و جمعی از کنوانسیون خزر و توافق 25ساله.» وزیر خارجه دولت تدبیر و امید در ادامه نوشته است: «می‌دانم که برخی از حرف‌هایم برای گروه‌هایی از شما گران آمده است، جمعی زبان تیزم در برابر قدرت‌های جهانی را تندروی دانستید و گروهی اعلام آمادگی‌ام برای مذاکره را وادادگی. گروهی از اینکه گفتم «خودمان انتخاب کردیم» برآشفتید و جمعی از انتقال صادقانه تجربیات و یافته‌هایم -آن هم در یک مصاحبه محرمانه برای کارگزاران آینده- خشمگین شدید. بسیاری از شما سکوت یا توجیه برخی سیاست‌ها و رفتارها -که خود نیز نسبت به برخی از آنها منتقد بوده‌ام- را نپسندیدید و حتی برخی حمل بر منفعت‌طلبی و تلاش برای حفظ موقعیت کردید.» ظریف در پایان آورده است: «اکنون نیز برآنم که در دانشگاه تهران در حوزه دیگری همین وظیفه را ادامه دهم. ما را سری است با تو که گر خلق روزگار دشمن شوند و سر برود هم بر آن سریم، خداوند بزرگ همواره یار و نگهدار همه شما و ایران عزیز و ایرانیان سرفراز باشد.»

 

کنترل فروش گاز ایران با کیست؟

یک نشریه بین‌المللی در گزارشی تحلیلی به کشف اخیر یک میدان گازی در آب‌های شمالی ایران اشاره و تاکید کرد که این کشور قادر خواهد بود حداقل ۲۰ درصد گاز مورد نیاز اروپا را تامین کند و این موضوع جغرافیای سیاسی منطقه را تغییر می‌دهد.

به گزارش تسنیم به نقل از اویل پرایس، اخیراً ایران از یک میدان گازی بزرگ در آب‌های این کشور در دریای خزر رونمایی کرد. میدان گازی «چالوس» قرار است با هدف ایجاد یک قطب جدید گازی در شمال ایران برای تکمیل قطب جنوبی گاز این کشور با محوریت میدان عظیم پارس جنوبی احداث شود. توسعه‌دهنده اصلی میدان گازی چالوس، شرکت نفت خزر (KEPCO)  است اما کمک‌های فنی و مالی هم از روسیه و چین دریافت می‌شود.

به نوشته این نشریه، اگر برآوردهای اولیه از ذخایر گاز موجود در «میدان چالوس» درست باشد، گاز ایران قادر خواهد بود حداقل ۲۰ درصد گاز مورد نیاز اروپا را تامین کند. با این حال، میزان صادرات، قیمت و مقصد این گاز با روسیه هماهنگ می‌شود و این موضوع بر تسلط مسکو بر اروپا در زمینه انرژی که در حال حاضر یکی از موضوعات اصلی اختلاف بین اروپا و شریک خود در ناتو یعنی ایالات متحده آمریکاست، می‌افزاید. به گفته علی اصولی، مدیرعامل شرکت نفت خزر، تخمین زده می‌شود که «میدان چالوس» دارای ذخایر گازی معادل یک‌چهارم میدان گازی عظیم پارس جنوبی یا حدود ۱۱ فاز آن است.

پارس جنوبی دارای 2 /14 تریلیون متر مکعب ذخیره گاز به همراه ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی است و در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از کل 8 /33 تریلیون متر مکعب ذخایر گازی ایران و حدود ۸۰ درصد از کل تولید گاز این کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

سایت پارس جنوبی به مساحت ۳۷۰۰ کیلومتر‌مربع بخشی از میدان ۹۷۰۰ کیلومتر‌مربعی است که با قطر مشترک بوده اما میدان گازی چالوس به طور کامل در آب‌های ایران در دریای خزر واقع شده است.

این موضوع هنوز تحت تاثیر اختلافات اخیر بین پنج کشور ساحلی خزر که نفت، گاز و سایر حقوق خود را در آن تقسیم می‌کنند، قرار نگرفته است، این پنج کشور شامل روسیه، ایران، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان می‌شود.

به نوشته نشریه اویل پرایس، تعیین نام رسمی خزر به عنوان «دریا» یا «دریاچه» در اوایل سال ۲۰۱۹ بوده و این تعیین نام در نحوه تقسیم منابع نفت و گاز خزر بین این پنج کشور بسیار مهم است.

بر اساس این گزارش، به صورت محافظه‌کارانه تخمین زده می‌شود که ذخایر ثبت‌شده و احتمالی میدان‌های گازی و نفتی وسیع‌تر در منطقه خزر، که شامل میدان‌های ساحلی و فراساحلی می‌شوند، دارای ۴۸ میلیارد بشکه نفت و ۲۹۲ تریلیون‌فوت‌مکعب گاز طبیعی باشد.

 

درگذشت حکیم

علامه محمدرضا حکیمی پیرمرد ریش و موسفیدی که هاله‌ای از مهربانی تا پایان عمر بر چهره‌اش می‌درخشید، یکشنبه 31  مرداد و در 86سالگی برای ابد چشم از جهان فرو بست. او متولد ۱۴ فروردین ۱۳۱۴ شمسی (۱۳۵۴ قمری) در مشهد بود و سال ۱۳۲۰ تحصیلات خود را آغاز کرد و شش سال بعد از این تاریخ وارد حوزه علمیه خراسان شد و ۲۰ سال از عمر خود را در آن به تحصیل دروس مقدمات و سطح، خارج، فلسفه، ادبیات عرب، نجوم و تقویم گذراند.

 محمد‌تقی ادیب‌نیشابوری، شیخ مجتبی قزوینی‌خراسانی، سید محمدهادی میلانی، احمد مدرس‌یزدی، اسماعیل نجومیان، حاج‌سید ابوالحسن حافظیان و حاجی‌خان مخیری از مهم‌ترین استادان او بودند. داستان‌ جست‌وجوها و غریق دریای اندیشه و عرفان شدن علامه حکیمی از همان عنفوان کودکی شروع شد. به جهت عشق و علاقه‌ای که به طلبگی و تحصیل علوم دینی در دل داشت و با تشویق نزدیکان خود برای تحصیل به مدرسه نواب مشهد مقدس وارد شد که در آن زمان یکی از مدارس مهم و پررونق حوزه خراسان بود. با راهنمایی متولی و مسوول وقت مدرسه آیت‌الله میرزا علی‌اکبر نوقانی (متوفی ۱۳۷۰ ق) امثله و شرح آن را نزد سید جعفر سیّدان‌خراسانی و بقیه مقدمات را نزد حاج‌سید عباس سیّدان‌خراسانی فراگرفت، سپس کتاب‌های درسی «سیوطی»، «مغنی»، «حاشیه» و «مطوّل» را نزد آقا شیخ رحمت‌الله فشارکی‌اصفهانی و آقامیرزا محمد اشکذری (متوفی ۱۳۵۳ ش) آموخت و همزمان آموخته‌های خود را برای طلاب مبتدی تدریس می‌کرد.

علامه محمدرضا حکیمی اسلام‌شناس، ادیب و دانشمند اندیشه‌ورز شامگاه یکشنبه 31 مرداد ماه به‌علت عوارض ناشی از کرونا و کهولت سن دیده از جهان فرو بست.

♦♦♦

 

ایرنا: علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در دیدار با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد: کسانی که عامل بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه هستند باید از منطقه خارج شوند.

تسنیم: غلام‌حسین اسماعیلی،‌ رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه در یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخ انقلاب قرار داریم، گفت: دولت سیزدهم برای جبران کاستی‌ها، کار جهادی و شبانه‌روزی کمر همت بسته است.

تسنیم:‌ سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت در برابر استراتژی تهدیدی فعال و به‌روز رژیم صهیونیستی علیه ایران، نیازمند راهبردی جامع‌نگر هستیم که نخستین رکن آن تشخیص درست تهدید و به دنبال آن استفاده از تکنولوژی روزآمد برای مقابله با آن است.

فارس: غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه خطاب به کارشناسان دادگستری گفت: کارشناسان در تبعات مثبت و منفی نظری که می‌دهند سهیم هستند و باید مسوولیت نظر حق یا باطل خود را بر عهده بگیرند.

تسنیم: محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در نامه‌ای به کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های دولتی دستور داد تا استقرار دولت سیزدهم از هرگونه جابه‌جایی و عزل یا نصب مدیران در کلیه سطوح ملی، استانی و شهرستانی جداً خودداری شود.

ایرنا: علی آقا محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مهم‌ترین چالش محلات در کشور را اعتیاد برشمرد و بر ضرورت اتخاذ رویکرد فعال، مستمر و منسجم از سوی عوامل درمان و عوامل انتظامی بر ساماندهی معتادان در محلات کشور تاکید کرد.

فارس:‌ سعید جلیلی در نشست مشترک با وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: وظیفه مهم تقاطع سامانه‌های اطلاعاتی مالی کشور بر عهده وزارت اقتصاد است که متاسفانه در هشت سال گذشته به آن توجه کافی نشده است. اجرای دقیق این مصوبات در دولت جدید، می‌تواند یک گام بزرگ برای تحقق شفافیت و پیگیری هدفمند امور باشد.

ایسنا: روزنامه گلوبال‌تایمز، در گزارشی اهداف رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه در ماه‌های آتی را تشریح و به‌طور کلی آن را در راستای تامین امنیت کشتی‌رانی بین‌المللی در منطقه و مقابله با فعالیت نیروهای خارجی در منطقه خلیج‌فارس تلقی کرد.

ایلنا: سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: تمامی بیمارستان‌های ثابت و سیار نیروی زمینی سپاه برای خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی آماده هستند.

ایسنا: اسماعیل بقایی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در ژنو اعلام کرد که تهران هرگونه خشونت و افراط‌گرایی، نقض حقوق بشر و نقض قوانین بشردوستانه در افغانستان را قویاً محکوم می‌کند.

♦♦♦

 

تکذیب ربایش

همشهری نوشت: ادعای ربایش هواپیمای اوکراینی تکذیب شد؛ شایعه‌ای که معاون وزارت خارجه اوکراین آن را مطرح و سخنگوی وزارت خارجه اوکراین آن را رد کرد؛ البته سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران نیز این ادعا را کذب دانست. طبق گزارش‌ها این هواپیما قرار بوده اتباع اوکراین را از کابل خارج کند. به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی به دنبال ناآرامی‌های افغانستان، یک فروند هواپیمای کام‌ایر اوکراین به‌منظور سوختگیری در فرودگاه ارومیه فرود آمده و سپس به مقصد کی‌یف اوکراین پرواز کرده بود. در روزهای ناآرام افغانستان بسیاری از شهروندان این کشور و اتباع دیگر کشورها قصد خروج از کابل را دارند. تاکنون در هرج‌ومرج‌های فرودگاه‌ها دست‌کم 20نفر کشته شده و حدود 22 هزار نفر نیز افغانستان را ترک کرده‌اند.

 

خط دهی قالیبافی

شرق نوشت:‌ روسا یا هیات‌رئیسه مجالس گذشته همواره با این اتهام روبه‌رو بوده‌اند که نقشی فراتر از یک نماینده یا رئیس اداره جلسه بر عهده دارند و در سمت‌وسودهی به خطوط مجلس در بزنگاه رای ‌آوردن یا نیاوردن مصوبات مهم و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی نقش داشته‌اند. حالا این اتهامی است که قالیباف هم در نخستین امتحان خود با آن روبه‌رو شده است. نخستین بار محمود احمدی‌بیغش، نماینده مردم شازند و استاندار خراسان در دولت احمدی‌نژاد در تذکری شفاهی به آن اشاره کرد و گفت: ما نباید نماینده و نماینده‌تر داشته باشیم تا رویه مجلس و رئیس مجلس گذشته تکرار شود. محمدباقر قالیباف جلساتی را برگزار می‌کند و از بعضی افراد می‌خواهد که بعضی رای بیاورند و بعضی رای نیاورند.

 

توکیو-تهران در مسیر همکاری

ایران نوشت: «توشیمیتسو موته‌گی»، وزیر امور خارجه ژاپن هفته گذشته به تهران آمد و با مقام‌های بلندپایه کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه ژاپن در آستانه سفرش در یادداشت کوتاهی بر ایجاد صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه تاکید کرد و درباره پیام سفر خود به تهران نوشت: «ما تلاش‌های دیپلماتیک و فعالانه خود را برای تنش‌زدایی و برقراری ثبات اوضاع در خاورمیانه ادامه خواهیم داد و همچنین تلاش می‌کنیم تا روابط دوجانبه میان ژاپن و ایران را تقویت کنیم.» تاکید وزیر خارجه ژاپن بر لزوم تقویت روابط تهران-توکیو در آغاز دوره دولت سیزدهم در حالی است که او بر مهیا شدن شرایط برای تحقق این هدف و ادامه روابط مبتنی بر احترام و دوستی تاکید داشت.

 

تلاش برای عزت جامعه

رسالت نوشت:‌ ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری همزمان با روزهای عزاداری مربوط به واقعه عاشورا و شهادت امام بزرگوارمان و یارانشان در سال ۶۱ هجری در میانه دشت نینوا که در آن روز دو خورشید بر آسمان زمین تکیه زدند و افلاکیان نظاره‌گر غروب بخت زمینیان شدند، در اجتماع بزرگی از عزاداران شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت. آقای رئیسی در میانه صحبت‌هایشان به یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های قیام عاشورا پرداختند و گفتند: «امروز به برکت خون شهدا و دلباختگان عاشورا فرصتی گران‌بها در جمهوری اسلامی در اختیار ما قرار گرفته تا با تأسی به نام و مرام اباعبدالله الحسین (ع) شرایط را به سمت‌و‌سویی ببریم که قیام عاشورا برای آن رخ داد. باید مشکلات را سامان دهیم و برای عزت و سعادت جامعه بر اساس سیره امام حسین (ع) تلاش کنیم.»