شناسه خبر : 38266 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اژه‌ای بر کرسی قاضی‌القضات

آیا اجرای برنامه تحول قوه قضائیه ادامه می‌یابد؟

هفته گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این حکم با تاکید بر اهتمام جدی به ماموریت‌های دستگاه قضا در قانون اساسی و همچنین ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود، «گسترش فناوری‌های نوین در دستگاه قضایی»، «گماردن نیروهای کارآمد و جهادی در مسوولیت‌ها»، «ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و در عین حال برخورد قاطع با تخلفات» و «ارتباط با متن مردم» را از جمله انتظارات خود از رئیس جدید قوه قضائیه بیان کردند.

در متن حکم رهبر انقلاب اسلامی آمده است: «اکنون که جناب آقای رئیسی با رای ملت ایران توفیق خدمت در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران یافته‌اند، با تشکر فراوان از خدمات ارزنده ایشان در مدت مسوولیت قضایی و کارنامه افتخارآمیزی که در پایه‌گذاریِ اقدامات ماندگار از خود به جای گذاشته‌اند، جناب‌عالی را که علاوه بر صلاحیت‌های قانونی، برخوردار از تجربه گرانبها و شناخت عمیق و سابقه درخشان در امر قضا می‌باشید، بر اساس اصل یکصد و پنجاه و هفت، به ریاست قوه قضائیه منصوب می‌کنم. انتظار اینجانب، اولاً، اهتمام جدی به ماموریت‌های اساسی دستگاه قضا در قانون اساسی است؛ یعنی گسترش عدالت، و احیای حقوق عامه، و تامین آزادی‌های مشروع، و نظارت بر حسن اجرای قوانین، و پیشگیری از وقوع جرم، و نیز مبارزه قاطع با فساد، و ثانیاً، ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه، و ثالثاً، گسترش فناوری‌های نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضایی، و رابعاً، گماردن نیروهای کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسوولیت‌ها، و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضایی و اداری، و خامساً، ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان، و متقابلاً برخورد قاطع با معدود افراد متخلف، و سادساً، ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکاتِ بسیار است.»

همچنین در هفته‌ای که گذشته مراسم تودیع و معارفه روسای قوه قضائیه برگزار شد. اژه‌ای در مراسم معارفه خود سخنانی ایراد کرد و گفت: این دوره، دوره تحول و تعالی خواهد بود و باید همان‌گونه که انتظار برحق مردم است با هماهنگی و همکاری مجلس، دولت، نیروهای نظامی و انتظامی، قدم‌های بلند و جهشی را برداریم. رئیس قوه قضائیه در بخشی از سخنانش بیان کرد: عدل و عدالت در همه ساحت‌ها باید گسترش پیدا کند. مبارزه جدی‌تر، قاطع‌تر و بدون تبعیض با فساد در همه عرصه‌ها، توسعه فناوری برای خدمت بهتر و ارزان‌تر، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی برای اقدامات پیش‌رو باید مورد توجه قرار گیرد و سازوکار گسترش آزادی‌های مشروع ایجاد شود.

 

اسرائیل توانایی تاثیرگذاری بر توافق هسته‌ای ایران را ندارد

یک منبع ارشد صهیونیست اعتراف کرد که اسرائیل توانایی تاثیرگذاری بر توافق هسته‌ای ایران را ندارد. یک منبع عالی‌رتبه صهیونیست در گفت‌وگو با روزنامه اسرائیلی هاآرتص اعلام کرد که اسرائیل دیگر نمی‌تواند بر مفاد توافق هسته‌ای که کشورهای بزرگ و ایالات متحده قصد دارند با ایران امضا کنند، تاثیر بگذارد. به گفته این منبع مسوول اسرائیلی که روزنامه هاآرتص وی را یک مقام ارشد توصیف کرده، تل‌آویو تماس‌هایی با واشنگتن درباره توافق هسته‌ای ایران برقرار کرده اما دیگر توانایی تاثیرگذاری بر مفاد توافق هسته‌ای را که اکنون در وین مورد بحث است، ندارد.

این مسوول صهیونیستی تاکید کرد، در حال حاضر تنها دو احتمال در مذاکرات وین وجود دارد: اینکه یا طرفین به بندهای توافق اصلی در سال 2015 برگردند یا اینکه بازگشت به توافق هسته‌ای منتفی می‌شود. بر اساس این گزارش «نفتالی بنت» نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی روز یکشنبه یک جلسه مشورتی با وزرا و مقامات ارشد نظامی و امنیتی این رژیم در خصوص چگونگی تعامل با توافق وین برگزار کرده بود.

 

پیشرفت در گفت‌وگو با عربستان

علی ربیعی درباره ارزیابی از مذاکرات ایران و عربستان گفت: مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی با اعتقاد راسخ ما در اولویت دادن به همسایگان آغاز شد. ما همچنان معتقدیم که گفت‌وگو به ویژه بین جوامع درون امت مسلمان تنها راه شایسته برای حل‌و‌فصل اختلافات میان آنهاست. در گفت‌وگوهایی که تاکنون بین دو طرف انجام شده مسائل میان دو کشور از موضعی دوستانه و با حسن‌نیت به بحث گذاشته شده و پیشرفت‌هایی هم حاصل شده است. ما درک می‌کنیم که در برخی موارد ممکن است اختلافات، پیچیدگی‌هایی داشته باشد که حل آنها به زمان نیاز دارد. سخنگوی دولت اضافه کرد:  ما این گفت‌وگوها و ادامه آن تا به حداقل رساندن اختلاف نظرها را مثبت ارزیابی می‌کنیم و همواره آمادگی داریم که با تکیه بر حسن نیت متقابل و تامین منافع و رفع نگرانی‌های دو طرف این گفت‌وگو را با جدیت ادامه بدهیم. سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست مشخص  تحت عنوان سیاست همسایگی و منطقه‌گرایی است. امنیت منطقه و عدم سوء‌استفاده از کشورها به بهانه‌های امنیتی حضور همه کشورهای منطقه در کنار هم است.

 

ایران در هیچ حمله‌ای علیه آمریکا در عراق دخالت نداشته

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نوشت: ایران در هیچ حمله مسلحانه‌ای از سوی هیچ نهاد یا فردی علیه کارکنان یا تاسیسات آمریکا در عراق، دخالت مستقیم یا غیرمستقیم نداشته است.

مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در پاسخ به نامه اخیر نماینده دائم آمریکا، اتهامات وارده به جمهوری اسلامی ایران را رد و با نقض منشور قلمداد کردن حمله اخیر آمریکا به سوریه و عراق، این حملات را شدیداً محکوم کرد.

در این نامه آمده است: چندین بار در گذشته، از جمله در نامه‌های خود به رئیس شورای امنیت، به صراحت گفته‌ام که جمهوری اسلامی ایران در هیچ حمله مسلحانه‌ای از سوی هیچ نهاد یا فردی علیه کارکنان یا تاسیسات آمریکا در عراق، دخالت مستقیم یا غیرمستقیم نداشته است. بنابراین، هر‌گونه تلاش برای نسبت دادن تصریحی یا تلویحی چنین اتهامی به ایران، نادرست و فاقد حتی بدیهی‌ترین اطلاعات قابل اطمینان برای اثبات بوده و کاملاً بی‌اساس است و به همین خاطر ما با قاطعیت چنین ادعاهایی را رد کرده و از نظر حقوقی آنها را باطل و فاقد هر‌گونه اثری می‌دانیم.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تفسیر دلخواه آمریکا از ماده ۵۱ منشور سازمان ملل برای توجیه حمله نظامی غیرقانونی خود در ششم تیر ۱۴۰۰ به سوریه و عراق را قاطعانه رد کرده و این اقدامات غیرقانونی را که نقض حاکمیت دو کشور منطقه است، شدیداً محکوم می‌کند.

تخت‌روانچی در این نامه آورده است: این استدلال آمریکا که چنین حملاتی برای «بازداشتن» جمهوری اسلامی ایران و به اصطلاح «گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران» از انجام حملات بیشتر به کارکنان یا تاسیسات آمریکا در عراق انجام شده است، مبنای واقعی یا قانونی ندارد چرا‌که صرفاً بر یک تفسیر دلبخواه از ماده ۵۱ منشور سازمان ملل بنا شده است و به همین خاطر، این حملات آمریکا نقض آشکار حقوق بین‌الملل، به ویژه ماده ۲ منشور سازمان ملل است.

وی تاکید کرد: تلاش اخیر آمریکا برای متهم کردن دیگران در منطقه برای سرپوش گذاشتن بر فعالیت‌های غیرمسوولانه و بی‌ثبات‌کننده یا منحرف کردن اذهان از اقدامات نظامی غیرقانونی و ماجراجویانه‌اش در منطقه، محکوم به شکست است.

 

واکسیناسیون ایرانیان در ارمنستان خجالت‌آور است

نماینده مردم مشهد در مجلس و عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا در واکنش به مسافرت بسیاری از مردم به ارمنستان جهت دریافت واکسن کرونا تاکید کرد: برای کشوری که خودش از دانش فنی در حوزه واکسیناسیون بهره‌مند است و توانایی تولید واکسن را دارد، خجالت‌آور است که مردمش برای دریافت واکسن به دوبی، ارمنستان و ترکیه بروند.

امیر‌حسین قاضی‌زاده‌هاشمی، در واکنش به ادعای وزیر مبنی بر اینکه تا خردادماه ۱۴ میلیون نفر واکسن دریافت می‌کنند، تصریح کرد: تاکنون ۱۴ میلیون نفر  واکسن دریافت نکرده‌اند و این عدد به واقعیت نزدیک نیست، در حقیقت وزیر بهداشت با احتساب وعده‌های مختلفی که بابت واکسن کرونا از کشورها گرفته، این عدد را اعلام کرده است، این در حالی است که در عالم واقع اتفاقاتی می‌افتد و این حجم از واکسن وارد یا تولید  نمی‌شود و در نتیجه واکسیناسیون به تعویق می‌افتد، بنده در مقامی که مقصر را مشخص کنم، نیستم، در هر صورت وزیر بهداشت به عنوان نماینده دولت باید پاسخگو باشد چراکه طبق قانون اساسی همه اعضای هیات وزیران مسوول هستند و مجموعه اقدامات آنها باعث می‌شود که به تعهدات خود عمل نکنند، البته به نظر بنده، در حال حاضر وسط میدان جنگ و عملیات هستیم اما بعد از این باید ارزیابی جهت اصلاح روندهای مدیریتی صورت بگیرد چرا که مشکلات فعلی بیشتر ناشی از سازوکار است و نه افراد.

 

آمریکا در حال تجدید نظر در سیاست‌های تحریم

روزنامه آمریکایی وال‌استریت گزارش داده که دولت بایدن تقریباً تا اواخر تابستان امسال تجدید نظر در سیاست به‌کارگیری تحریم در قبال کشورهای دیگر از جمله ایران را به سرانجام خواهد رساند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارش خود مطرح کرد: طبق گفته افراد مطلع، دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در حال اصلاح روش به‌کارگیری تحریم‌های تنبیهی مورد استفاده این کشور است که هدف آن افزایش هماهنگی نظام تحریم‌ها با متحدان واشنگتن و جلوگیری از آسیب‌های اقتصادی ناخواسته است.

این روزنامه افزود: طبق گفته یک مقام رسمی، دولت آمریکا تقریباً بررسی جامع سیاست‌های تحریمی آمریکا را تکمیل کرده است که انتظار می‌رود تا پایان تابستان به سرانجام برسد.  اگر‌چه هنوز برخی جزئیات مشخص نیست و معاون وزیر خزانه‌داری هنوز گزارش نهایی را تایید نکرده، مقام‌های دولت نمونه‌هایی از این تغییرات را در قبال تحریم‌های علیه ایران اجرایی کرده‌اند. این بازبینی به موازات تلاش جو بایدن برای احیای توافق برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران صورت گرفته است.

شبکه بی‌بی‌سی هم به نقل از این گزارش مطرح می‌کند، جزئیات رویکرد تازه دولت آمریکا توسط مقام‌های فعلی و سابق دولت، یا مقام‌هایی که ممکن است در آینده به دولت بپیوندند، تشریح شده و در برخی جلسات کنگره این کشور نیز مطرح شده است.

در گزارش این روزنامه علاوه بر این آمده است: برایان نلسون و الیزابت روزنبرگ دو مقام آمریکایی هستند که در صورت تایید کنگره از نزدیک بر اجرای تحریم‌ها از جمله علیه ایران نظارت خواهند داشت. روزنبرگ از زمان روی کار آمدن جو بایدن به عنوان مشاور وزارت خزانه‌داری دولت فعال بوده و حالا به عنوان نامزد رسمی جو بایدن برای پست مدیرکل مقابله با حمایت مالی تروریسم در وزارت خزانه‌داری به کنگره معرفی شده است. هر دو نفر دو هفته پیش در جلسه‌ای با کمیته بانکداری مجلس سنا، برای توضیح مواضعشان شرکت داشتند. روزنبرگ در این جلسه به سناتورهای آمریکایی گفت «ماهیت درهم‌تنیده قدرت اقتصادی و امنیت ملی آمریکا ایجاب می‌کند که در استفاده از ابزارهای اقتصادی برای رسیدن به منافع کشور، رویکردی خلاقانه، هدفمند و دقیق داشته باشد».

♦♦♦

تسنیم: بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در گفت‌وگو با ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم گفت: هرگاه یکی از دو ملت ایران و سوریه تحت فشار و محاصره قرار گرفتند، به حمایت از یکدیگر برخاسته‌اند و ملت و دولت سوریه، همواره قدردان حمایت‌ها و پشتیبانی‌های ایران است.

مهر: امیرکاویانی، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش، گفت: پیام ما به دوستان صلح و امنیت است اما اگر کشور و گروهی نگاه تهدیدآمیز به جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، واکنش ما به آنها ضربات مهلک خواهد بود.

ایلنا: علیرضا نورنژاد، مدیرکل نظارت بر اجرای احکام سازمان تعزیرات حکومتی، از عفو و تخفیف مجازات ۳۸۸ نفر از محکومان تعزیرات حکومتی خبر داد.

فارس:‌ محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با انتقاد از فرار مالیاتی به میزان 50 درصد درآمدهای مالیاتی و 370 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی، از وجود 800 میلیون حساب بانکی با سرانه هر ایرانی 10 حساب خبر داد و گفت: متاسفانه چهار میلیون پوز فعال بدون پرونده مالیاتی داریم.

ایسنا: حجت‌الاسلام‌والمسلمین شکرالله بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، با اشاره به پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: در این پرونده برای ۱۰ متهم کیفرخواستی مستدل و مستند در ۲۰۰ صفحه صادر شده که تصمیم نهایی درباره آنها با دادگاه است.

ایرنا: ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، در دیدار با جمشید انصاری رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: نظام حقوق و دستمزد باید ملتزم به قانون، عدالت‌محور و یکپارچه باشد.

فارس: محمد عطریانفر،‌ عضو شورای مرکزی کارگزاران، گفت: از انتخاب آقای محسنی‌اژه‌ای به عنوان رئیس جدید قوه‌قضائیه استقبال می‌کنیم و درخواست داریم که روند فعلی عملکرد و حرکت قوه قضائیه را ادامه دهد.

مهر: مطابق با گزارش نظارتی دیوان محاسبات، تاکنون ۵۰ درصد احکام بودجه امسال اجرا نشده است و عدم تغییر در تحقق منابع و ادامه این رویه، به کسری بودجه شدید در پایان سال مالی کشور منجر خواهد شد.

ایلنا: مجید یوسفی، نماینده مجلس یازدهم، گفت: متاسفانه با یک دوربین صداوسیما می‌رویم دو تا مرکز بهداشتی یا تزریق واکسن را نشان می‌دهیم و می‌گوییم همه چیز خوب است، اما الان آن چیزی که واقعیت کف جامعه است این است که خیلی از این عزیزان اکنون مستاصل شده‌اند و عملاً کار با برنامه خاصی پیش نرفته است. قطع به یقین باید عزیزان تلاش بیشتری برای واکسیناسیون انجام دهند.

ایرنا: محمدرضا کریم‌زاده، سرپرست دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: حجم فعلی واردات اتحادیه اوراسیا ۳۰۶ میلیارد دلار و حجم صادرات ایران به این کشورها حدود یک میلیارد دلار است که نشان می‌دهد زمینه مناسبی برای توسعه صادرات به این کشورها وجود دارد.

♦♦♦

تماس تیم رئیسی با اصلاح‌طلبان

اعتماد نوشت: تیم رسانه‌ای ابراهیم رئیسی تلاش کرده با تماس با برخی فعالان سیاسی و مدنی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب، از رئیس دولت سیزدهم چهره‌ای فراجناحی به نمایش بگذارد. یکی از جنجالی‌ترین این تماس‌ها با احمد زیدآبادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به شمار می‌رود. او که از جمله حامیان عدم شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بود، در کانال تلگرامی خود خبر از تماس دفتر رئیسی با خویش و درخواست ارائه انتقادات و پیشنهادات داده است. نکته قابل توجه در این میان آنکه این تماس‌ها از خط‌های نامشخص گرفته شده است. زیدآبادی در بخشی از یادداشت تلگرامی‌اش از رویه رئیسی استقبال کرده و نوشته است: «درخواستشان دریافت انتقادات، نظرات و پیشنهادات من به آقای رئیسی در مقام ریاست‌جمهوری بود. گفتم؛ اگر بخواند، چراکه نه؟»

 

بیغش یا گاندی؟

شرق نوشت: محمود احمدی‌بیغش یکی از نمایندگان تندروی مجلس در اظهار‌نظری از مردم خواسته مانند گاندی ساده زندگی کنند تا تحریم‌ها قابل ‌تحمل شود‌. این اولین‌بار نیست که مسوولی که سال‌ها در رفاه و آسایش زندگی کرده، مردم را به ساده‌زیستی و استقامت در فقر دعوت می‌کند تا فشار کمر‌شکن اقتصادی تحریم‌ها قابل تحمل شود. پیشتر علی‌اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بیان کرده بود: «از یمنی‌ها یاد بگیریم که چگونه در برابر تهدید و تحریم مقاومت می‌کنند. به ‌جای لباس لنگ می‌بندند، نان خشک می‌خورند و...»

این سخنان ولایتی با واکنش‌های بسیاری مواجه شد و بسیاری از جمله عباس عبدی به خانه هزار‌متری او در سعادت‌آباد اشاره کردند که سنخیتی با نان خشک خوردن و لنگ ‌بستن نداشت.

 

دفاع از مذاکرات بین‌الافغانی

ایران نوشت: تحولات اخیر افغانستان در پنجمین ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی مورد بررسی قرار گرفت و معاون اقتصادی وزیر خارجه گفت که تحولات اخیر خللی در مراودات اقتصادی تهران و کابل نداشته است. «امیر گل شاهین» رئیس کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان با وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیدار و گفت‌و‌گو کرد. جلال‌زاده در این دیدار با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند از منافع ملت افغانستان دفاع کرده و همواره در مسیر صلح و ثبات پایدار در کنار آنها خواهد ایستاد. وی در ادامه بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از روند صلح و مذاکرات بین‌الافغانی بدون مداخله خارجی تاکید کرد.

 

راه‌اندازی سامانه یاران رئیسی

همشهری نوشت: اولین اقدام رئیس دولت سیزدهم برای تحقق وعده‌های انتخاباتی خود با راه‌اندازی سامانه یاران رئیسی کلید زده شد. ابراهیم رئیسی که وعده تشکیل کابینه فراجناحی داده بود در واکنش به نگرانی‌های مطرح‌شده از حضور برخی چهره‌های افراطی در کابینه وی، اطمینان داد که اعضای دولت و همکاران وی بر اساس شاخص‌هایی نظیر کارآمدی، فسادستیزی، روحیه انقلابی و مردمی بودن انتخاب خواهند شد. وی در پیامی آورده است: همان‌گونه که وعده داده بودم سامانه‌ای جهت مشارکت مردم در معرفی اعضای دولت آماده شده است. از همه نخبگان، فرهیختگان، گروه‌ها، احزاب، تشکل‌ها و آحاد مردم تقاضا دارم چنانچه فردی با شاخص‌های فوق‌الذکر و در تراز دولت مردمی می‌شناسند نسبت به معرفی وی در سامانه اقدام کنند.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها