شناسه خبر : 36748 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

محدود کردن جمهوریت

آیا دایره انتخاب مردم تنگ می‌شود؟

گرچه با نزدیک شدن به انتخابات معمولاً دو جریان اصلی و قانونی عرصه سیاسی کشور فعالیت‌های انتخاباتی خود را گسترش می‌دهند ولی با این حال بر فعالیت اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 رخوتی حاکم شده است. در آخرین اظهارات چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب، قائم مقام دبیر کل حزب اتحاد ملت گفته است: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات الزاماتی دارد که یکی از آنها و البته مهم‌ترین آنها برگزاری انتخابات آزاد است. آذر منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اصلاح قانون انتخابات، اظهار کرد: هر نوع تغییری در قانون انتخابات که دایره انتخاب مردم را محدودتر کند، نقض جمهوریت نظام و زیر پا گذاشتن تاکید بنیانگذار جمهوری اسلامی است که میزان را رای ملت می‌دانستند. کاری که مجلس با قانون انتخابات ریاست جمهوری انجام داده از انتخابات و صندوق رای شیر بی‌یال‌و‌کوپال و اشکمی می‌سازد. در واقع روندی که تا پیش از این تحت عنوان نظارت استصوابی در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری اعمال می‌شد، با مصوبه مجلس و تبدیل آن به قانون با قیود سلبی‌تر رسمیت پیدا می‌کند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: اما در یک نگاه کلی این قانون در کنار رفتارهای دیگر مجلس یازدهم تلاش آشکاری است برای یکدست شدن حاکمیت و نیز مشروعیت بخشیدن به حضور نظامی‌ها در قدرت که در تعارض آشکار با حقوقی است که بر اساس نص صریح قانون اساسی از آن ملت است. قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی بیان کرد: هر قدر شعاع دایره افراد واجد صلاحیت برای انتخاب مردم محدودتر باشد، به معنی سلب حق انتخاب آزاد مردم است.

 

طرح پایشی «شهید سلیمانی» موفقیت‌آمیز بود

هفته گذشته، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، درخصوص اجرای «طرح شهید سلیمانی» که برای مقابله با ویروس کرونا در کشور آغاز شده است، گفت: به امید خدا روز‌به‌روز شاهد کاهش مبتلایان و فوتی‌های کرونایی در کشور هستیم. کادر درمانی و نیروهای داوطلب بسیجی و جهادی طرحی را در سطح ملی آغاز کردند که اجرای این طرح قطعاً با موفقیت همراه خواهد شد. فرمانده کل سپاه تاکید کرد: نکته مهمی که در این مساله وجود دارد، این است که طرح پایشی شهید سلیمانی شروع خوبی در کشور داشته، اما ادامه این وضعیت برای ما بسیار مهم است. اگر این مساله به حال خود رها شود به سرعت اوج می‌گیرد، به همین جهت تجربه‌های موفق را باید به کار گرفت و حالا که به وضعیت نسبتاً خوبی در مهار ویروس کرونا رسیده‌ایم، باید تا ریشه‌کن شدن این بیماری تلاش کنیم. وی با بیان اینکه تکرار تجربیات مختلف باید استمرار پیدا کند، افزود: در کشور به همت تلاش کادر درمانی، پژوهشگران و نیروهای جهادی، شیوه‌های مختلفی را برای کنترل این بیماری منحوس پیدا کرده‌ایم به‌طوری که اکنون بدون واکسن، آمار مبتلایان به کرونا را کاهش داده‌ایم. فرمانده کل سپاه گفت: طرح شهید سلیمانی یافته‌ای جدید در کشور محسوب می‌شود که اگر بسترهای دیگری نیز فراهم شود، قطعاً روندهای صعودی به روندهای نزولی تبدیل خواهد شد تا آرامش جهانی حاصل شود.

 

نبرد پزشک اصلاح‌طلب با سرطان

دبیر کل حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت ایران وظایف خود را به قائم‌مقامش واگذار کرد. علی شکوری‌راد طی نامه‌ای خطاب به آذر منصوری از او خواست تا در این شرایط ویژه مسوولیت مدیریت کلان حزب را بر عهده بگیرد. شکوری‌راد در نامه‌ای به منصوری نوشت: «از بیماری اخیر بنده و نیاز به شیمی درمانی و پیوند مغز استخوان آگاه هستید. به‌طور مسلم تا سه ماه آینده درگیر آن خواهم بود.  از این‌رو خواهشمندم تمامی وظایف دبیرکل را در این مدت که کنگره سالانه حزب نیز در آن برگزار می‌شود بر عهده بگیرید. بدون تردید با قبول مسوولیت شما خللی در فعالیت‌های حزب پدید نخواهد آمد. در این فاصله هرگاه حال مساعد داشته باشم در جلسات مجازی شرکت کرده و به عنوان عضو از مباحث و نظرات استفاده خواهم کرد.»

 

سرنوشت سه  جوان آبان 98  در دست قاضی شهمیرزادی

پرونده امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی جهت رسیدگی مجدد، به شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب ارجاع شد. حدود ۲۰ روز پس از نقض حکم اعدام سه جوان از سوی دیوان‌عالی کشور که در جریان اعتراضات به گرانی بنزین در آبان‌ماه ۹۸ بازداشت شده بودند، بابک پاک‌نیا، وکیل یکی از این سه متهم خبر داد که بالاخره شعبه جدید رسیدگی به پرونده آنها مشخص شده و قرار است به پرونده پرحاشیه و جنجالی این سه جوان دهه‌هفتادی در شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب مجدد رسیدگی شود. قاضی شهمیرزادی، قاضی شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب که نامش را در برخی پرونده‌های سیاسی از جمله پرونده محمدعلی نجفی شنیده‌ایم، حالا در شرایطی پرونده این سه جوان را برای بار دوم بررسی و نسبت به صدور حکم مجدد برای آن اقدام خواهدکرد که پیشتر، یک‌بار قاضی صلواتی برایشان حکم اعدام صادر کرده بود. ۱۶۳ روز از زمانی که سخنگوی قوه قضائیه بالاخره در نشست خبری روز ۲۴ تیرماه خود، از تایید حکم اعدام این سه جوان از سوی دیوان عالی کشور خبر داد، می‌گذرد؛ خبری که آن زمان با واکنش گسترده افکار عمومی مواجه شد و کاربران فضای مجازی با هشتگ «اعدام نکنید»، به رای صادره برای امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی انتقاد کردند. پنج روز پس از اعلام خبر تایید حکم اعدام، وکلای این سه جوان روز ۲۹ تیرماه اعلام کردند که اجرای حکم موکلان آنها فعلاً متوقف شده و پرونده دوباره بررسی خواهد شد. با همه اینها اما نهایتاً چهار ماه و ۲۲ روز پس از روزی که سخنگوی قوه قضائیه از تایید حکم اعدام این سه جوان دهه هفتادی خبر داد، وکلای آنها خبر دادند که دیوان‌عالی کشور حکم اعدام را نقض کرده و این خبر، آن‌طور که وکلای این سه جوان، همان روز به «اعتماد» گفتند به این معنا بود که پرونده مجدداً در یکی از شعب دادگاه انقلاب بررسی و حکم مجدد صادر می‌شود. هرچند آن زمان هنوز مشخص نبود که این پرونده جهت بررسی مجدد به کدام شعبه ارجاع می‌شود تا اینکه بالاخره پنجشنبه هفته‌ای که گذشت، وکلای این سه جوان اعلام کردند که قرار است قاضی شهمیرزادی در شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب به این پرونده رسیدگی و بار دیگر برای سرنوشت  این سه نفر تصمیم‌گیری کند.

 

ماموریت‌های نوین دستگاه قضا

هفته گذشته رئیس قوه قضائیه متن کامل «سند تحول قضایی» را ابلاغ کرد. عنوان «سند تحول قضایی» اولین‌بار، شانزدهم اسفندماه ۹۷ و در حکم رهبر انقلاب برای انتصاب سیدابراهیم رئیسی بر دستگاه قضایی دیده شد. سند پیشنهادی تولیت وقت آستان قدس براساس آنچه در حکم رهبری آمده بود «مفید» و «کارساز» نام گرفت تا ابراهیم رئیسی پس از ۹ سال و شش ماه ریاست صادق آملی‌لاریجانی در رأس دستگاه قضایی، به عنوان رئیس جدید این قوه منصوب شود و مفاد سند تحول قضایی را به اجرا دربیاورد. آن‌گونه که روزنامه اعتماد توضیح داده است، سیدابراهیم رئیسی هم از همان روز اول حضور در قامت ریاست دستگاه قضایی، با شعار «تحول» به میدان آمد. حضوری که از قضا با استقبال حقوقدانان و وکلا مواجه شد که معتقد بودند تجربه رئیس جدید دستگاه قضایی در این حوزه، به کمک آنها خواهد آمد تا با اذعان به مشکلات موجود در دستگاه قضایی و تحول وعده داده‌شده از سوی سید‌ابراهیم رئیسی درصدد رفع آنها برآید. برهمین اساس رئیس جدید دستگاه قضایی علاوه بر تجارب پیشین، با استفاده از تجارب و مشاوره‌هایی که در طول ریاست بر این قوه به دست آورد، دست به نگارش و تدوین نسخه اولیه این سند تحولی زد. بر این مبنا پس از گذشت یک سال و نیم از آغاز اجرای سند و ابلاغ برنامه‌های اجرایی به دادگستری و سازمان‌های تابعه، با محوریت «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، «سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404»، «سیاست‌های کلی نظام» به‌ویژه «سیاست‌های کلی امنیت قضایی» و «سیاست‌های کلی قضایی»، «بیانات حضرت امام خمینی‌(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی‌(مدظله‌العالی)»، اسناد و مطالعات انجام‌شده در زمینه تحولات راهبردی قوه قضائیه، اخذ نظرات صاحب‌نظران درون و بیرون قوه قضائیه و باتوجه به بازخوردها و نتایج حاصل از اجرای آن، «نسخه ارتقایافته سند تحول قضایی» تدوین و از سوی سید‌ابراهیم رئیسی برای اجرا به تمامی مجموعه‌های دستگاه قضایی ابلاغ شد.

 

چراغ سبز به دیپلماسی

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه تمدید زمان بررسی FATF به نوعی چراغ سبز ایران به دیپلماسی است، تاکید کرد: اگر اعضای مجمع تشخیص مصلحت به این نتیجه برسند که امکان پیوستن به FATF وجود دارد، عضو کنوانسیون‌های مرتبط با آن شده و این کار را به تعویق نیندازند. «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به تمدید زمان بررسی لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: موافقت رهبر انقلاب با درخواست رئیس‌جمهوری برای تمدید زمان بررسی FATF  در مجمع تشخیص مصلحت نظام، به معنای تصویب لوایح و کنوانسیون‌های مرتبط با FATF نیست. وی افزود: قبلاً در پیوستن ایران به FATF نوعی تردید در کشور وجود داشت و عملاً شرایطی به وجود آمد که بررسی FATF از دستورکار مجمع خارج شد اما اکنون ایران شرایطی را پیش‌روی خود دیده است که لوایح و کنوانسیون‌های مرتبط با FATF را -‌که بررسی آنها قبلاً بسیار بحث‌برانگیز بوده است‌- مجدداً بررسی کند. این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه تمدید زمان بررسی FATF به نوعی چراغ سبز ایران به دیپلماسی است، تصریح کرد: بهتر بود که این کار زودتر انجام می‌شد. حتی اگر سال گذشته لوایح پیوستن ایران به دو معاهده CFT و پالرمو از دستورکار مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج نمی‌شدند و بحث‌ها ادامه می‌یافت، امکان اینکه بهانه به دست مثلث اسرائیل، آمریکا و عربستان داده بشود و پرونده ایران در لیست سیاه  FATF قرار بگیرد، فراهم نمی‌شد.

 

خرید واکسن خارجی با اطمینان از کیفیت

هفته گذشته جلسه شورای سران سه قوه برگزار شد. در این جلسه رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه میهمان رئیس مجلس در بهارستان بودند. پس از پایان این نشست حسن روحانی گفت که بی‌اثرکردن تحریم‌ها و شکستن آن، لایحه بودجه 1400 و واکسن کرونا، سه محوری بوده که سران قوا درباره آن گفت‌وگو کرده‌اند. او همچنین گفت که آنها در هر سه مورد اتفاق نظر داشته‌اند و نسبت به شیوه‌ها هم نظراتشان نزدیک به یکدیگر است. حسن روحانی بیان کرد: «در مورد لایحه بودجه سال 1400 که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده، در مورد اینکه مجلس و دولت در چه مواردی می‌توانند همکاری کنند و اصلاحات احتمالی که می‌توانند در لایحه انجام دهند بحث کردیم و بنا شد تیم‌های اقتصادی دولت و مجلس در این زمینه بحث و گفت‌وگو کنند.» رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به موضوع واکسن کرونا به عنوان سومین موضوع مطرح‌شده در جلسه سران قوا، گفت: «متاسفانه در مورد واکسن کرونا دوقطبی و بحث‌هایی در جامعه وجود دارد که سازنده، درست و مفید نیست. ما از چند طریق به دنبال تهیه واکسن کرونا هستیم، مسیر اول تولید واکسن داخلی است که در این رابطه دو موسسه بزرگ و یک شرکت دانش‌بنیان در حال فعالیت هستند و امیدواریم موفقیت کامل را به دست آورند.» رئیس‌جمهور مسیر دوم را ساخت واکسن با همکاری یک کشور دیگر عنوان کرد و افزود: «در تلاش هستیم با همکاری یک کشور دیگر واکسن بسازیم.» او خرید واکسن از خارج را سومین اقدام دولت عنوان کرد و گفت: «برای خرید واکسن از سازمان بهداشت جهانی تحت چارچوب کوواکس اقدامات لازم انجام شده و در عین حال با یکی، دو کشور دیگر هم مذاکره برای خرید واکسن تولید آنها در حال انجام است و مردم مطمئن باشند که خرید واکسن خارجی با اطمینان کامل از کیفیت آن خواهد بود.»

♦♦♦

مهر: امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش، بر آمادگی کامل نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفع قاطع هرگونه تهدید احتمالی علیه کشور تاکید کرد.

ایلنا: «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ‌گونه محدودیتی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای همکاری فنی-‌نظامی با ایران وجود ندارد. سیاست روسیه در زمینه همکاری فناوری نظامی به طور کامل در چارچوب قوانین حقوق بین‌الملل است.

فارس: هیات دولت در هفته گذشته با واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در تعدادی از شرکت‌های بورسی به بانک‌های ملت، صادرات و تجارت موافقت کرد.

ایسنا: اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتمادملی، گفت: از بین الیاس حضرتی، محمدعلی افشانی و محمدجواد حق‌شناس یک نفر به عنوان نامزد نهایی حزب اعتماد ملی برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی خواهد شد.

ایرنا: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با انتقاد از طرح اصلاح انتخابات مجلس در بیانیه‌ای اعلام کرد: تعیین هرگونه قید و شرط اضافی برای نامزدها که به محدود شدن حق انتخاب مردم منجر شود، انحراف و مغایر با ماهیت و وصف ذاتی نظام جمهوری اسلامی است.

دانا:‌ حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور می‌گوید بررسی‌های کارشناسی این سازمان در خصوص واگذاری شرکت هفت‌تپه نشان می‌دهد هم در واگذاری این شرکت به بخش خصوصی و هم پس از واگذاری تخلفاتی رخ داده که این واگذاری را مشمول فسخ کرده است.

ایلنا: محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با شیخ ‌محمد‌بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر امور خارجه قطر، با اشاره به برخی تحرکات مشکوک و شیطنت‌های ایالات متحده در منطقه، تاکید کرد مسوولیت عواقب هرگونه ماجراجویی احتمالی بر عهده واشنگتن خواهد بود.

مهر: سید‌حسن رسولی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، با بیان اینکه جریان اصلاحات در هیچ انتخاباتی غایب نخواهد بود، از احتمال کاندیداتوری «محمد‌رضا عارف» در انتخابات ۱۴۰۰ خبر داد.

فارس: هادی طحان نظیف، عضو شورای نگهبان با اشاره به تلاش برخی برای فریب کاندیداها و گرفتن پول از آنها به بهانه تایید صلاحیت گفت: با افتخار می‌توان گفت تاکنون هیچ داوطلبی از این طریق تایید صلاحیت نشده است و در این خصوص هیچ شبهه‌ای در هیچ سطحی اعم از اعضا، مدیران و کارمندان خدوم شورای نگهبان وجود نداشته است.

♦♦♦

جشن اصولگرایان

اعتماد نوشت: انتخابات 1400 برای اصولگرایان یک جشن سیاسی است که سعی می‌کنند از آن عقب نمانند. هر گروهی از این جریان تلاش می‌کند فضایی بیشتر در این مهمانی در اختیار داشته باشد. آنان هم که برای خود اسم و رسمی قائل هستند، به تکاپو افتاده‌اند تا صدر مجلس بنشینند. البته که صدر نشستن به این آسانی نیست و رقابتی جانکاه می‌طلبد؛ چراکه صدر این مهمانی تنها برای یک نفر جا دارد. حالا و همزمان با افزایش تلاش مشتاقان کرسی ریاست‌جمهوری، نزدیکان و اطرافیان آنان نیز روز‌به‌روز تلاششان را بیشتر می‌کنند. محمدباقر قالیباف، عزت‌الله ضرغامی و محمود احمدی‌نژاد از جمله این افراد هستند که با کمک نزدیکانشان در حال آماده‌سازی فضای عمومی برای گسترده‌تر کردن تبلیغات هستند.

 

احتمالاً جهانگیری می‌آید

شرق نوشت: زمزمه‌های حضور اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بیش از پیش شده است طبق سخنان اخیر محمدرضا باهنر گویا خود او نیز بی‌رغبت برای حضور در انتخابات نیست. او به‌تازگی در گفت‌وگو با نشریه «مثلث» گفته است که جهانگیری به او (باهنر) گفته است اگر درخواست به حضور شود، در انتخابات حاضر می‌شود. این گزاره در حالی است که چندی پیش هم علی صوفی گفته بود که جهانگیری برای حضور در انتخابات 1400 اعلام آمادگی کرده است: «آقای جهانگیری برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 صراحتاً اعلام کرده که کاندیدا خواهد شد... آقای جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 صراحتاً خود را کاندیدای جریان اصلاحات خواند اما به دلیل حضورش در دولت خیلی آسیب دیده است.»

 

آمریکا هم نقاط ضعف حقوق بشری دارد

ایران نوشت: محسن بهاروند معاون حقوقی وزارت خارجه گفت: اگر حقوق بشر جهانی است، مکانیسم اجرا و نظارت بر آن هم باید جهانی باشد. چرا نظارت تهاجمی فقط مخصوص چند کشور است؟ این در حالی است که کشورهای دیگر هم مشکل دارند و خودشان هم معترف‌اند. اصولاً در جهان باید یک چارچوب اطلاعاتی درباره حقوق بشر وجود داشته باشد که معلوم شود هر کشوری در این رنکینگ چه جایگاهی دارد؛ مثلاً خود آمریکا در برخی از جنبه‌های حقوق بشری، پیشرفته است ولی در برخی مسائل، نقاط ضعف شدید دارد. به‌عنوان مثال حقوق زندانیان آمریکا رعایت نمی‌شود یا حقوق رنگین‌پوستان رعایت نمی‌شود و نسبت به آنها تبعیض وجود دارد. ایران هم در برخی از جنبه‌ها موفق بوده و در برخی زمینه‌ها موفق نبوده است.

 

شفافیت حداکثری به صحن علنی رسید

رسالت نوشت: موضوع شفافیت آرای نمایندگان جزئی از طرح کلی شفافیت مجلس پیرامون اقدامات، عملکرد و ارتباطات نمایندگان است که نمایندگان تصمیم گرفتند برای ارائه طرحی کارشناسی و پخته، این طرح را بدون فوریت مورد بررسی قرار دهند. 

با این ‌حال با پایان یافتن چکش‌کاری و بررسی‌های طرح در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس، هفته گذشته بیش از 50 نماینده درخواست بررسی بدون نوبت طرح در صحن علنی را داده‌اند.اگر 50 نفر از نمایندگان برای بررسی بدون نوبت امضا  جمع‌آوری کنند و نمایندگان رای دهند، بدون نوبت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  شفافیت حداکثری، از وعده‌های مجلس یازدهم بوده که با شروع به کار آن، در دستور کار قرار گرفت، طرحی که اکنون منتظر شور دوم نمایندگان است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها