شناسه خبر : 45795 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

همچنان تورم

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از تورم چه می‌گوید؟

مرکز آمار ایران به تازگی گزارش خود از تغییرات نرخ تورم را منتشر کرده است که برابر آن نرخ تورم سالانه در آبان‌ماه 1402 یعنی درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ابتدای آذر نسبت به دوره مشابه قبل از آن، معادل 9 /44 درصد بوده که نسبت به ماه گذشته 6 /0 واحد درصد کاهش یافته است. همچنین براساس این گزارش نرخ تورم ماهانه 2 /2 درصد بوده یعنی خانوار ایرانی کالاهای موردنیازش را در آبان‌ماه نسبت به مهرماه با افزایش متوسط 2 /2درصدی خریداری کرده است.

در نهایت تورم نقطه به نقطه، یعنی تفاوت قیمت یک مجموعه کالا و خدمات یکسان در آبان امسال نسبت به آبان سال قبل، برابر 2 /39 درصد محاسبه شده که نسبت به ماه قبل یعنی مهرماه بدون تغییر مانده است. این گزارش نشان می‌دهد که به‌رغم تبلیغات دولت در مورد مهار نقدینگی با کنترل ترازنامه بانک‌ها هنوز تغییر قابل‌توجهی در نرخ تورم صورت نگرفته و نرخ سالانه آن هنوز در مدار 45 درصد می‌چرخد.

در آبان‌ماه کمترین نرخ تورم سالانه به تفکیک استان‌های کشور در تهران با رقم 40 درصد و بالاترین نرخ تورم مربوط به استان یزد با نرخ 9 /55 درصد است. تورم برای دهک برخوردار 7 /41 درصد بوده و برای آسیب‌پذیرترین دهک معادل 7 /33 درصد محاسبه شده است. نرخ تورم همچنان دورقمی و بالاست و اگرچه روند رشد فزاینده آن متوقف شده اما کاهشی هم در کار نیست. 

دراین پرونده بخوانید ...