شناسه خبر : 45653 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رکود مسکن

متوسط قیمت خانه در پایتخت چقدر است؟

سرانجام بعد از 10 ماه، بانک مرکزی انتشار گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران را از سر گرفت. تا ابتدای زمستان سال گذشته، بانک مرکزی طی گزارشی قیمت متوسط هر متر مربع خانه مسکونی در تهران، تعداد کل معاملات و تفکیک‌شده براساس مناطق مختلف شهر و سن بنا را اعلام می‌کرد. انتشار این گزارش از دی ماه سال گذشته متوقف شد تا اینکه به تازگی بانک مرکزی علاوه بر انتشار گزارش مهر ماه 1402 گزارش ماه‌های قبل را نیز یکجا منتشر کرده و روی سایت خود قرار داده است.

برابر آخرین گزارش بانک مرکزی و براساس معاملات انجام شده در پایتخت در مهر 1402، متوسط هر متر مربع مسکن در شهر تهران از 76 میلیون تومان فراتر رفته که نسبت به مهر 1401 نزدیک به 74 درصد افزایش یافته است. با این حال تعداد آپارتمان‌های معامله شده در این ماه 3هزار و 100 واحد بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل 2 /42 درصد کاهش یافته است. مرور این آمار نشان از افزایش قابل‌توجه قیمت طی یکسال گذشته و کاهش تعداد معاملات است که نشان می‌دهد بازار مسکن درگیر رکود تورمی شده است.

برابر این گزارش قیمت مسکن در فصل بهار امسال صعودی بوده اما در سه ماه تابستان همراه با ثبات بازار ارز و طلا با ارقام بسیار پایینی کاهشی بوده است. اگرچه تعداد معاملات در مهر ماه نسبت به شهریور حدود 20 درصد افزایش یافته اما هم‌چنان حجم معاملات پایین است. بانک مرکزی این شرایط را به آرامش تعبیر کرده گرچه به نظر می‌رسد نام رکود آن هم از نوع تورمی برازنده این وضعیت باشد.

دراین پرونده بخوانید ...