شناسه خبر : 41597 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وعده رئیس‌کل

چرا کمتر طلای سرخ صادر می‌کنیم؟

ممنوعیت فصلی استخراج ارزهای دیجیتال که اخیراً مجدداً اعمال شده است، واکنش شدید جامعه رمزنگاری را در کشور برانگیخته است. این هفته، شرکت توزیع نیروی برق کشور به استخراج‌کنندگان دستور داد تا فعالیت‌های خود را به دلیل کمبود برق در ماه‌های گرم تابستان متوقف کنند. پس از آنکه در سال گذشته ماینرهای کریپتو بیش از یک‌بار مجبور به مقابله با وقفه در تامین برق شدند، شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق کشور به آنها گفته است که دوباره تا پایان تابستان امسال فعالیت خود را متوقف کنند. آن‌گونه که خبرآنلاین گزارش داده است، این شرکت به کمبودهای مورد انتظار برق در سه ماه آینده هوای گرم اشاره می‌کند، زمانی که تقاضا به دلیل افزایش مصرف برای سرمایش جهش چشمگیری را تجربه می‌کند. مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی این شرکت اعلام کرد: این اقدام باید به کاهش بار سنگین شبکه سراسری در فصل پیک کمک کند، در این بین اما سرمایه‌گذاران با این اقدام مخالفت کرده‌اند و اصرار دارند که این اقدام غیرقابل توجیه است و مانند سال ۲۰۲۱ به صنعت ماینینگ کریپتو ایران آسیب می‌زند. کسری برق و خاموشی‌های مکرر تا حدی به دلیل افزایش مصرف برق برای استخراج معادن، چه قانونی و چه غیرقانونی بود، و در ماه گذشته به استخراج‌کنندگان دارای مجوز دستور تعطیلی داده شد. به آنها اجازه داده شد در ماه مهر فعالیت خود را از سر بگیرند، اما مجدداً از آنها خواسته شد که تجهیزات خود را از برق بکشند تا به کاهش کمبود در ماه‌های سرد زمستان، زمانی که تقاضای انرژی برای مقاصد گرمایشی افزایش می‌یابد، کمک کنند. بر اساس نقشه استخراج بیت‌کوین مرکز تامین مالی جایگزین کمبریج، تعطیلی‌های متعدد سال گذشته به سختی به ماینرها ضربه زد و سهم ایران را در هش ریت جهانی به 12/0 درصد کاهش داد، که عملاً ایران را از صنعت استخراج کریپتو در کره زمین بیرون کرد. اتفاقات مشابه اکنون باز هم واکنش‌های متعدد و هشدارهایی مبنی بر عقب ماندن ایران از رقبای خود در پی داشته است. برخی از کارشناسان بر این باورند که حذف ماینرهای ارزهای دیجیتال از معادله تاثیر کمی بر منبع تغذیه خواهد داشت زیرا امکانات استخراج قانونی سهم نسبتاً کمی از بار شبکه را به خود اختصاص می‌دهند. مشخص نیست ممنوعیت استخراج مجاز در نهایت تا چه حد موثر خواهد بود. همچنین مشخص نیست که چرا همه ماینرها در سراسر کشور قرار است فعالیت خود را متوقف کنند زیرا در واقعیت، برخی مزارع کریپتو در بخش‌هایی از کشور قرار دارند که کمبود برق را تجربه نمی‌کنند. ایراد دیگر به این سوال برمی‌گردد که چرا فقط ماینرها باید از شبکه جدا شوند و چرا باید آنقدر ناگهانی اتفاق بیفتد.

 

وعده آقای رئیس‌کل

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه در زمینه عرضه و تقاضای ارز تعادل خوبی در بازار ایجاد شده است تاکید کرد: در بسیاری از روزها در سامانه نیما شاهد فزونی عرضه بر تقاضا هستیم. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «علی صالح‌آبادی» در پنجمین جلسه هم‌اندیشی با اقتصاددانان با محوریت «سیاستگذاری بهینه ارزی و ارتباط میان متغیرهای پولی و ارزی» که در بانک مرکزی برگزار شد گفت: مدیریت بازار ارز را همواره با جدیت و با مکانیسم‌های مختلف در دستور کار قرار داده‌ایم. وی تاکید کرد: با نظرات اقتصاددانان حاضر در جلسه مبنی بر اینکه بانک مرکزی باید حضور موثری در بازار ارز داشته باشد موافق هستم و این بانک با روش‌های مختلف می‌تواند تعادل و ثبات در بازار ایجاد کند که این موضوع هم‌اکنون محقق شده است. رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه اقدامات متعددی در دستور کار بوده و هم‌اکنون نیز برنامه‌هایی برای مدیریت بازار ارز در دست اقدام است افزود: در مدیریت بازار ارز بخشی در زمینه هماهنگی بانک مرکزی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ثبت سفارش‌ها در حال انجام است و در بخش دیگر، بحث مدیریت عرضه ارز مورد تاکید قرار گرفته تا صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند و به چرخه تجاری وارد کنند. در این زمینه نیز کمیته اقدام ارزی تصمیماتی به فراخور شرایط اتخاذ می‌کند. نتیجه این تصمیمات به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در بازار ختم می‌شود. رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه تصریح کرد: در حوزه حواله ارزی که متولی آن سامانه نیماست هم‌اکنون به‌طور نسبی تعادل خوبی در زمینه عرضه و تقاضا داریم. وی افزود: برخی روزها شاهدیم که ارز به اندازه کافی وجود دارد لیکن خریدار و تقاضایی برای آن نیست و در واقع می‌توان گفت در بسیاری از روزها مازاد عرضه ارز بر تقاضا وجود دارد. رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: در زمینه حواله و اسکناس مشکل خاصی وجود ندارد ضمن آنکه باید تاکید کرد وضعیت اسکناس ارز بانک مرکزی همان‌طور که پیش از این نیز اعلام کرده‌ام بسیار خوب است و خوشبختانه صادرکنندگان به ویژه بخش غیرنفتی در زمینه قیمت توافقی فروش ارز گام‌های موثری برداشته‌اند. وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مدیریت انتظارات تورمی پرداخت و گفت: بانک مرکزی با جدیت موضوع مدیریت انتظارت تورمی را پیگیری می‌کند و این موضوع نیز در دولت در دستور کار است. صالح‌آبادی در خصوص برخورد قاطع بانک مرکزی با اخلالگران و سفته‌بازان ارزی در بازار، گفت: در مدت اخیر با تلاش و همکاری شبانه‌روزی با دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی و انتظامی ذی‌ربط، با برخی کانال‌های فضای مجازی که با موج‌سواری بر برخی اخبار و انتظارات کاذب تورمی اقدام به قیمت‌سازی صوری و شرط‌بندی بر روی قیمت ارز می‌کردند برخورد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز نیز در دولت سیزدهم با جدیت دنبال می‌شود، گفت: عرضه ارز غیررسمی که نوعی قاچاق محسوب می‌شود موجب قیمت‌گذاری‌های کاذب در بازار می‌شد که با این مورد هم برخورد صورت گرفته است.

 

جزئیات مالیات‌ستانی از دستگاه کارتخوان

نایب رئیس اتاق اصناف می‌گوید: برخی از اصناف از مالیات بر تراکنش‌های بانکی اطلاع نداشتند و دو سه ماه آخر سال ۱۴۰۰ مطلع شدند. بر همین اساس می‌خواهیم که این مالیات را از سال 1401و 1402اعمال کنند.

ابراهیم درستی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: در آخرین صحبتی که ما با سازمان امور مالیاتی داشتیم، پیشنهاد کردیم که برای سال ۱۴۰۰ تراکنش‌های بانکی را محاسبه نکنند، چون خیلی‌ها از بحث تراکنش‌ها اطلاع نداشتند و خیلی‌ها هم پول دستی می‌دادند و می‌گرفتند و بر همین اساس، روی رقم تراکنش‌های بانکی آنها می‌رفت. وی می‌افزاید: ما خواستیم که مالیات را از سال ۱۴۰۱ حساب کنند. برای سال ۱۴۰۰ مالیات‌ها را بر مبنای سیستم گذشته حالا با یک‌درصدی افزایش یا کاهش دریافت کنند.

نایب رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه بسیاری از اصناف در سال گذشته به دلیل شرایط کرونا، با مشکلات فراوانی روبه‌رو بودند، متذکر می‌شود: ما پیشنهاد دادیم که سازمان امور مالیاتی نسبت به شرایط اصناف مراعات داشته باشد و امیدواریم هرچه زودتر این وضعیت روشن شود.

درستی در ادامه عنوان می‌کند: فعلاً همه چیز در حد وعده و وعید پیش رفته است و پاسخ روشنی به ما داده نشده است. ما پیشنهاد را دادیم و امیدواریم در هفته آینده شفاف‌تر عمل کنند.

وی تصریح می‌کند: برخی از اصناف از مالیات بر تراکنش‌های بانکی اطلاع نداشتند و دو سه ماه آخر سال ۱۴۰۰ مطلع شدند. بر همین اساس می‌خواهیم که این مالیات را از سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰2 اعمال کنند.

نایب رئیس اتاق اصناف تهران در واکنش به خبر اخیر سازمان امور مالیاتی مبنی بر اینکه تمامی مبالغ واریزی به دستگاه‌های کارتخوان اصناف، ملاک عمل سازمان امور مالیاتی در محاسبه مالیات مقطوع است، می‌گوید: در این باره باید روشن شود و حساب کنند که اگر کسی پول دستی داد یا گرفت، آن را هم می‌خواهند خرید و فروش محاسبه کنند؟ ما امیدواریم سازمان امور مالیاتی بیش از این پافشاری نکند.

درستی می‌افزاید: این موضوع اگر لازم است، از طریق مجلس یا ستاد ملی کرونا یا شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا حل شود. امسال را باید رها کنند و ما آموزش‌های لازم را در این خصوص می‌دهیم.

وی درباره تعیین ضریب مالیاتی نیز عنوان می‌کند: ما از اتحادیه‌های صنفی سراسر کشور درخواست کردیم که ضرایب مالیاتی را پیشنهاد دهند و اتاق این ضرایب را مصوب کند و این ضرایب را سپس به سازمان امور مالیاتی اعلام کنیم. نایب رئیس اتاق اصناف تهران یادآور می‌شود: در همین راستا اتاق اصناف ایران از اتحادیه‌های صنفی پراکنده در سراسر کشور، ضریب سود یک‌ساله را استعلام کرده است و پاسخ این استعلام در نهایت مبنای تعیین ضریب مالیاتی در سازمان امور مالیاتی خواهد بود.

 

کاهش خیره‌کننده صادرات طلای سرخ

نایب رئیس شورای ملی زعفران از کاهش شدید صادرات زعفران در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: فقط در فروردین‌ماه صادرات طلای سرخ ۶۰ درصد کاهش یافته است. غلامرضا میری با بیان اینکه تا پایان سال گذشته صادرات زعفران ۱۹ درصد کاهش یافته است، افزود: در دی و بهمن و اسفند ۱۴۰۰ صادرات زعفران به ترتیب ۵۸ درصد، ۳۳ درصد و ۳۸ درصد کاهش داشته است. میری میزان کاهش صادرات زعفران را در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ به ترتیب ۶۰ درصد و ۱۹ درصد اعلام کرد. این فعال بخش خصوصی با اشاره به دلایل این اتفاق، تاکید کرد: اگر شرایط به همین شکل ادامه داشته باشد، شاهد شدت کاهش صادرات طلای سرخ خواهیم بود. وی با بیان اینکه صادرات یک کیلوگرم زعفران برای هر صادرکننده رسمی حدود ۱۲ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان هزینه سربار دارد، توضیح داد که اولاً نرخ پایه گمرکی ۱۵۹۸ دلار است در حالی که صادرکنندگان زعفران را کیلویی ۱۳۰۰ دلار می‌فروشند بنابراین باید ۳۰۰ دلار دیگر از بازار آزاد تهیه کنند و تحویل سامانه نیما دهند. میری با انتقاد از این سیاست گفت که وقتی ارز حاصل از صادرات وارد کشور می‌شود صادرکنندگان باید آن را با قیمت ۲۶ هزار تومان تحویل سامانه نیما بدهند در حالی که قیمت ارز در بازار آزاد ۳۲ هزار تومان است بنابراین در همین مرحله فقط صادرکننده ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان زیان می‌کند ضمن اینکه برای آوردن ارز به کشور نیز باید سه درصد هزینه شود. وی ادامه داد: علاوه بر این عنوان شده که برای صادرات محصولات کشاورزی و در بحث آب مجازی نیز نیم‌درصد تعرفه برای زعفران اعمال شده است. میری با اشاره به اینکه با توجه به شرایط فوق صادرکنندگان تمایلی به صادرات زعفران ندارند، تاکید کرد که قاچاقچی‌ها از این شرایط سوءاستفاده و زعفران را از کشور خارج می‌کنند و آن را ۲۰ درصد زیر قیمت در بازارهای هدف به فروش می‌رسانند. وی در بخش دیگری از سخنان خود به قیمت زعفران نیز اشاره و حداقل نرخ آن را ۲۴ میلیون و حداکثر قیمت آن را ۳۸ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این نرخی است که ما زعفران را از کشاورزان خریداری می‌کنیم. 

♦♦♦

ایسنا: مشاهدات میدانی حاکی از افزایش قیمت مرغ گرم در بازار است. برخی از فعالان صنعت طیور علت افزایش قیمت مرغ را ناشی از افزایش تقاضا در ابتدای ماه می‌دانند و معتقدند که قیمت مرغ باید به قیمت مصوب آن برسد تا با توجه به افزایش هزینه‌های تولید تولیدکنندگان ضرر نکنند و تولید، پایداری خود را حفظ کند.

ایرنا: محسن سلامی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور، گفت: دولت تمامی تلاش خود را برای متعادل شدن قیمت گوشت قرمز و همچنین حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده دارد و در صورت تشخیص ستاد تنظیم بازار این شرکت با تمام توان وارد بازار خواهد شد.

ایسنا: اکبر غمخوار، عضو هیات‌مدیره جامعه تورگردانان همزمان با اجرای طرح بلیت دلاری هواپیما برای مسافران غیرایرانی، خبر داد که بخشی از ظرفیت و سهمیه بلیت مسافر ایرانی در برخی مسیرهای هوایی از دسترس خارج شده است.

ایسنا: علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، می‌گوید اصلاحات اقتصادی اخیر که به حذف ارز ۴۲۰۰تومانی برخی کالاها منجر شده، بازار صادراتی کشور را نیز با تغییراتی مواجه کرده است.

فارس: نرخ مرغ و تخم‌مرغ با افزایش قیمت نسبت به روزهای گذشته خود را به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار نزدیک کرد.

ایسنا: بهمن عبدالهی، رئیس اتاق تعاون ایران، با انتقاد از عدم همکاری مسوولان وزارت راه و شهرسازی در ارائه فرمت قرارداد مسکن کارگران از قاسمی خواست به این مساله ورود کند تا کار ساخت مسکن کارگران که شش ماه است به تاخیر افتاده، هرچه سریع‌تر آغاز شود.

باشگاه‌خبرنگاران‌جوان: نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران، گفت: آمارها نشان داده ۷۰ درصد از تراکنش‌های کسبه مربوط به کسب‌وکار است و مابقی صرف تراکنش‌های شخصی بوده است.

ایلنا: روابط ایران و آسیای مرکزی اخیراً رو به بهبود بوده است. ایران می‌تواند از این روابط بهتر بهره‌مند شود، خواه از طریق تامین گاز بخشی از کشور، دریافت هزینه‌های ترانزیت یا تضمین همکاری‌های امنیتی باشد.

ایلنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به طرح برخی اخبار در فضای مجازی در خصوص فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ تاکید کرد: این موضوع تنها یک شایعه است و هیچ تصمیمی در هیچ بخشی از کشور در این مورد اتخاذ نشده است.

♦♦♦

لباس مدرن ریال

ایران نوشت:‌ از شهریور ماه، ریال لباس مدرن خود را بر تن می‌کند. براساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی «رمزریال» به عنوان یک ابزار جدید پرداخت قرار است ششمین ماه سال‌جاری و البته به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کند. از سال‌های پیش به دلیل تغییر شرایط اقتصادی و همچنین توسعه فناوری‌های نوین طرح‌های مختلفی برای به روزرسانی واحد پول ملی یا ریال در دستورکار بانک مرکزی قرار گرفته است. یکی از این طرح‌ها که هنوز به مرحله اجرا نرسیده، رفرم پولی یا حذف چهار صفر از پول ملی است که به منظور واقعی کردن قطعات اسکناس با قدرت خرید آن مطرح شد.

 

قول تازه وزارت راه و شهرسازی

اعتماد نوشت: وزارت راه‌و‌شهرسازی اعلام کرده بر اساس وعده داده‌شده دولت که بارها بر اجرای آن تاکید شده است ساخت چهار میلیون واحد در دو مرحله و طی چهار سال انجام می‌شود که به زودی آغاز ساخت دو میلیون واحد مرحله اول تکمیل می‌شود. بخشی از برنامه سفر استانی اصفهان آغاز عملیات اجرایی بیش از ۳۸۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن بود و تاکنون حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که تاکنون باید پالایش شرایط متقاضیان انجام شده باشد.

 

طرح تشویقی بهتر است

جام‌جم نوشت: محمد عباسی، کارشناس امور مالیاتی، با اشاره به طرح دریافت مالیات از خانه‌های‌ خالی می‌گوید: «سیستم مالیات‌ستانی در کشور تحت تاثیر تکیه به درآمدهای نفتی، زیرساخت ضعیفی دارد، پایه‌های مالیاتی در کشور از تنوع چندانی برخوردار نیست و این موضوع زمینه را برای ثروت‌اندوزی‌های کاذب ایجاد کرده است.» وی با بیان اینکه دریافت مالیات به‌عنوان یک سیستم تنظیم‌گری به‌صورت دست نامرئی می‌تواند جریان بازار را هدایت کند، افزایش تعداد خانه‌های خالی را ناشی از نبود سیاست صحیح درخصوص اخذ مالیات عنوان کرد. 

 

مانع رشد چشمگیر؟

دنیای اقتصاد نوشت: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: تجربه در حوزه‌های مختلف نشان داده که قیمت‌گذاری دستوری نمی‌تواند مانع رشد چشمگیر اجاره‌بهای مسکن شود. مجتبی یوسفی با اشاره به وضعیت بازار اجاره‌بهای مسکن، بیان کرد: برای معضل کنونی اجاره‌بها با دو موضوع مواجه هستیم؛ یکی برنامه‌ریزی در بلندمدت است که باید در بلندمدت برای ساخت‌وساز برنامه‌ریزی شود تا فاصله بین عرضه و تقاضا کاهش یابد. در موضوع اجاره‌بها و رهن منازل مسکونی امروز شاهد ایجاد بحران برای مردم هستیم. گروهی از مستاجران از شهرهای بزرگ به اطراف آن رفتند و اکنون باید حاشیه شهرها را نیز ترک کنند.