شناسه خبر : 39632 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

استمرار ارز 4200 تومانی

چه سرنوشتی در انتظار ارز دولتی است؟

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی برای چهار قلم کالا تا اطلاع ثانوی ادامه دارد و احتمال دارد، حتی قبل از پایان سال این ارز اصلاح شود. حسن عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی  در پاسخ به اینکه آیا ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات نهاده‌های دامی برقرار است؟ گفت:‌ اختصاص این ارز برای واردات نهاده‌های دامی، روغن، گندم و دارو همچنان و تا اطلاع ثانوی ادامه دارد. سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: فعلاً تصمیم جدیدی درباره حذف ارز ۴۲۰۰تومانی گرفته نشده و احتمال دارد، ادامه پیدا کند یا قبل از پایان سال حذف شود، اما با توجه به اینکه دو فوریت بررسی لایحه اصلاح ارز ترجیحی در مجلس لغو شد، فعلاً اختصاص ارز ادامه دارد. وی در این باره که دولت اعلام کرده بود، اگر اختصاص ارز ادامه یابد، باید ۱۲ میلیارد دلار اعتبار به جای هشت میلیارد دلار تخصیص یابد، گفت: رقم ۱۲ میلیارد دلار را دولت برای آخر آبان گفته بود، اکنون  هر ماه که اصلاح این ارز به تاخیر می‌افتد، ماهانه 1 /1 میلیارد دلار به این رقم اضافه می‌شود. معروفان در پاسخ به اینکه دولت همه ارز ترجیحی تا پایان سال را در نیمه اول سال مصرف کرده، برای تامین تا پایان سال مشکلی ندارید؟ گفت: دولت قبلی تصویب کرده بود تا پایان آن دولت هشت میلیارد دلار مصرف شود، برای اختصاص در دولت جدید باید لایحه جدیدی به تصویب برسد.

 

بازگشت صیاد ترال؟

«صید ترال» حالا عبارتی آشنا برای افکار عمومی ایرانیان است که به‌طور خلاصه اشاره به‌نوعی ماهیگیری دارد که تمام کف دریا را جارو می‌کند و عملاً چیزی از هرگونه ماهی، آبزی و هر موجود زنده در کف دریا باقی نمی‌گذارد. این شیوه از صید ماهی اگرچه تاریخچه‌ای مشخص در دنیا دارد و به شیوه‌هایی با استاندارد متفاوت در دیگر نقاط دنیا هم انجام می‌شود اما در ایران با نام «چین» گره خورده و شاید یکی از دلایل حساسیت افکار عمومی هم به همین موضوع برگردد؛ در سال‌های گذشته بارها اخباری از صید ترال در آب‌های جنوب ایران آن‌هم از سوی چینی‌ها یا با همکاری چینی‌ها منتشر شد که بلافاصله با حاشیه‌های فراوان همراه شد و درنهایت پرونده آن به راهروهای پارلمان ایران هم رسید تا توافقی از راه برسد؛ آذر ۹۹ و پس از مدت‌ها خبرسازی و انتشار اطلاعاتی از جارو کردن کف خلیج‌فارس و دریای عمان، وزیر وقت کشاورزی به مجلس رفت و در نهایت توافقی حاصل شد که به مدت دو سال هرگونه صید ترال در ایران ممنوع شود. حالا و در آستانه اولین سالگرد این توافق بار دیگر اخباری محلی و البته تاییدنشده از ادامه صید ترال آن‌هم از سوی شرکت‌هایی که ۴۹ درصد سهام آنها متعلق به چین است، منتشر شده است. در این میان البته نماینده کنونی مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی به «شرق» می‌گوید که درحال‌حاضر جز یک شناور تحقیقاتی هیچ‌گونه صید ترال انجام نمی‌شود. با این حال در روزهای گذشته چندین راوی بومی در گفت‌وگو با «شرق» از ادامه صید ترال در اطراف چابهار سخن گفتند و در کنار این موضوع به برخوردهای صورت‌گرفته با صیادان بومی انتقاد داشتند. خلاصه سخنان این صیادان به این صورت بود که با چشم خود شناورها یا تورها و ماشین‌آلات صید ترال را دیده‌اند و می‌گفتند درحالی‌که دریای عمان این‌چنین از سوی برخی شرکت‌ها جارو می‌شود، صیادان بومی برای گذران عادی زندگی خود از راه صیادی در مضیقه و فشار هستند.

 

برنج در ازای گاز مایع

به گزارش تسنیم،  عرب‌نیوز به نقل از یک مقام دولت پاکستان اعلام کرد که بر اساس یک مبادله پایاپای که توسط تهران و اسلام‌آباد مورد تایید قرار گرفته است، این کشور در ازای فروش برنج، گاز مایع (LPG) را از ایران وارد خواهد کرد. عبدالرزاق داوود، مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور بازرگانی، گفت: زمانی که ما به ایران رفتیم، چیزی که درباره آن صحبت کردیم، تجارت پایاپای بود، تقریباً تمام قطعات پازل در محل خود گذاشته شده بود. وی با بیان اینکه مبادله پایاپای ظرف یک یا دو ماه آینده آغاز می‌شود، گفت: ما برنج را به ایران صادر خواهیم کرد و گاز مایع را از آنجا وارد خواهیم کرد، این صرفاً یک معامله پایاپای است. آنها (ایران) اصولاً موافقت کرده‌اند و ما یادداشت تفاهم امضا کرده‌ایم. اوایل ماه جاری میلادی، پاکستان و ایران نهمین نشست کمیته مشترک بازرگانی را در تهران برگزار کردند و تصمیم گرفتند تجارت دوجانبه را تا سال ۲۰۲۳ به پنج میلیارد دلار برسانند. داوود در پاسخ به سوالی درباره پیامدهای تجارت با ایران در حالی که این کشور تحت تحریم‌های آمریکاست، گفت که این یک «توافق خصوصی» است.

 

آیا سرعت اینترنت کند شده؟

تازه‌ترین خبر درباره اینترنت همراه در ایران به سقوط وضعیت ایران در مقایسه با دیگر کشورها برمی‌گردد. سرعت اینترنت از مواردی است که همواره برای کاربران دغدغه بوده و یکی از مولفه‌های کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود و وب‌سایت Speedtest شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند. بر این اساس تا ماه ژانویه ۲۰۲۱، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، 74 /46 مگابایت بر ثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، 49 /12 مگابایت بر ثانیه و تاخیر، ۳۷ میلی‌ثانیه بود. در حوزه اینترنت ثابت نیز متوسط جهانی سرعت دانلود، 98 /96 مگابایت بر ثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود 28 /51 مگابایت بر ثانیه و تاخیر، ۲۰ میلی‌ثانیه بود. طبق آخرین آمار منتشرشده در اسپیدتست، تا ماه اکتبر سال ۲۰۲۱، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، 414 /68 مگابایت بر ثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، 79 /13 مگابایت بر ثانیه و تاخیر ۳۶ میلی‌ثانیه است. در حالی ‌که تا ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، 15 /63 مگابایت بر ثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، 37 /13 مگابایت بر ثانیه و تاخیر ۳۶ میلی‌ثانیه بود. در حوزه اینترنت ثابت نیز متوسط جهانی سرعت دانلود، 25 /113 مگابایت بر ثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود 45 /62 مگابایت بر ثانیه و تاخیر ۱۹ میلی‌ثانیه بود. درحال‌حاضر متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران 09 /35 مگابایت بر ثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، 62 /12 مگابایت بر ثانیه و تاخیر ۳۸ میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را به ۷۳ از میان ۱۴۰ کشور رسانده است. این در حالی است که در ماه سپتامبر ۲۰۲۱، متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران 48 /35 مگابایت بر ثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، 53 /12 مگابایت بر ثانیه بود و ایران در جایگاه ۷۱ قرار داشت. همچنین طبق این آمار، اینترنت موبایل ایران در حال‌ حاضر از کاستاریکا، تونس و ارمنستان کندتر و از برزیل، سورینام و مکزیک سریع‌تر است. انتشار اخبار رسمی از کاهش سرعت اینترنت در ایران در حالی است که در روزهای گذشته سرعت نت در ایران خبرساز شده و کاربران فراوانی از شرایط نامساعد کنونی نوشته یا گلایه کرده‌اند. علاوه ‌بر این بررسی این نوشته‌ها یک موضوع دیگر را هم آشکار می‌کند و آن ‌هم ترس کاربران از ادامه و پایان این روند است؛ کاربران ایرانی نگران‌اند که در ادامه این کاهش سرعت به یک رویه تبدیل شود. در‌این‌‌باره به‌تازگی البته وزیر ارتباطات از این شرایط حتی دفاع کرده است. آن‌گونه که شرق گزارش داده است، «عیسی زارع‌پور» که در دولت سیزدهم به کرسی وزارت رسیده، در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره کندی اینترنت در این روزها، در لحظه، با گوشی یکی از حاضران در جلسه تست سرعت اینترنت انجام داد. در این تست، سرعت اینترنت بیش از ۱۶ مگابایت بر ثانیه و پینگ ۲۸ میلی‌ثانیه بود. زارع‌پور گفت: درحالی‌که به دلیل مشکلات مربوط به عدم توسعه شبکه توسط اپراتورها، سرعت کاربران در سراسر کشور به‌طور میانگین پنج تا شش مگابایت بر ثانیه را نشان می‌دهد و در پروانه اپراتورها دو مگابایت بر ثانیه آمده است اما الان سرعت دانلود حدود هشت برابر این مقدار را نشان می‌دهد. او ادامه داد: ما ادعا نمی‌کنیم که این سرعت ایده‌آل است بلکه باید به چندده و حتی چندصد مگابایت بر ثانیه هم برسیم. به گفته او، بخشی از انتقادها درباره کندی اینترنت هم درست است و قبول داریم و اپراتورها درصدد رفع آن هستند اما بخشی هم ناشی از فضاسازی است.

 

پیروزی حقوقی مقابل بحرین

رئیس اسبق بانک مرکزی گفت: یک دادگاه داوری بین‌المللی، دولت بحرین را که سرمایه‌گذاری بانک‌های ملی و صادرات در فیوچر بانک بحرین را سلب مالکیت کرده بود به پرداخت ۲۰۰ میلیون یورو غرامت محکوم کرد.

عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی، در اینستاگرام خود نوشت: یک پیروزی حقوقی: با تلاش چندساله‌ای که داشتیم، یک دادگاه داوری بین‌المللی، دولت بحرین را که با هدف سیاسی و نقض قوانین بین‌المللی، سرمایه‌گذاری بانک‌های ملی و صادرات در فیوچر بانک بحرین را سلب مالکیت کرده بود، به پرداخت بیش از ۲۰۰ میلیون یورو غرامت به اضافه هزینه‌های دادرسی محکوم کرد. به گزارش مهر، طبق قانون پولی و بانکی کشور، مدیریت ذخایر ارزی کشور از وظایف بانک مرکزی است و این بانک از سال‌های گذشته که روابط سیاسی بین دو کشور ایران و بحرین در سطح مطلوب ارزیابی می‌شد، نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک‌های کشور بحرین اقدام کرد. در حمایت از قطع روابط سیاسی کشورهای عربستان و ایران و پس از قطع روابط دیپلماتیک دولت بحرین در دی‌ماه ۱۳۹۴ با ایران، بانک‌های بحرینی از استرداد مانده ذخایر ارزی این بانک اجتناب کرده و همکاری‌های بانکی را نیز متوقف و به‌رغم مکاتبات و پیگیری‌های متعدد، حتی از استفاده از دارایی یادشده برای پرداخت هزینه‌های مراسم حج و انجام امور بشردوستانه و تامین بخشی از هزینه‌های همه‌گیری کرونا نیز خودداری کردند. بنابراین، به دلیل رویکرد سیاسی، مغرضانه و تبعیض‌آمیز دولت بحرین، طرح دعوای سرمایه‌گذاری علیه دولت متعاهد (بحرین) بر اساس «موافقت‌نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی بحرین» در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.

 

انتظار کاهش قیمت مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: در مرکز و جنوب شهر تهران قیمت مسکن ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش یافته و تا پایان سال افزایش قیمت نخواهیم داشت. مصطفی‌قلی خسروی اظهار کرد: وضعیت معاملات مسکن چندان مطلوب نیست و همین موضوع فرصتی را برای خریدهای مصرفی فراهم کرده است. در مناطق مرکزی و جنوبی شهر تهران نرخ‌ها ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش یافته است. اما در شمال تهران افت قیمت چندان محسوس نبوده؛ چرا که عمده فروشندگان در این مناطق نیاز چندانی به پول ندارند. وی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: اگر برخی افراد مصاحبه‌هایی را که به ایجاد تنش منجر می‌شود، انجام ندهند، بازار در ثبات و آرامش می‌ماند. بانک مرکزی و مرکز آمار هم از ارائه آمارهای افزایشی خودداری کنند. اگر اجازه بدهند بازار مسکن راه خودش را پیدا می‌کند و بر اساس نظام عرضه و تقاضا قیمت مسکن کنترل می‌شود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه تا پایان سال افزایش قیمت در بازار مسکن نخواهیم داشت، تاکید کرد: خوشبختانه قیمت‌ها روند کاهشی داشته و از حدود هشت ماه قبل بازار در ثبات و آرامش قرار گرفته است. با توجه به تجربه ادوار گذشته انتظار داریم این روند بین دو تا چهار سال طول بکشد اما به متقاضیان مصرفی توصیه می‌کنیم خرید خود را انجام دهند. 

♦♦♦

ایسنا: سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی علت افزایش قیمت گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی را بارش‌های اخیر دانست و گفت این بارش‌ها سبب شد بخشی از محصولات آسیب ببینند و ورود آنها به بازار با کندی انجام شود.

ایرنا: محمد خدابخشی، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در واکنش به خبر اعطای وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون‌تومانی به سهامداران زیان‌دیده در بورس گفت: این پیشنهاد بار مالی زیادی دارد و تامین چنین منابعی در قانون بودجه برای ارائه به سهامداران در نظر گرفته نشده است، بنابراین این پیشنهاد، قابلیت اجرا ندارد.

مهر: پروازهای داخلی هفته گذشته همزمان با ابلاغ مصوبه اخیر شورای عالی هواپیمایی با کاهش قیمت مواجه شده است. همچنین با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت مسافرگیری در پروازهای داخلی برداشته شد و هواپیماها می‌توانند با ظرفیت کامل مسافر سوار کنند.

ایسنا: محمد عسگری، سخنگوی شرکت ملی گاز گفت: ۲۵ درصد مشترکان صنعت گاز پرمصرف هستند که حدود ۱۳ میلیون مشترک را دربر می‌گیرد و قرار شده از این ماه جرایم سنگینی برای آنها اعمال شود.

مهر: در حالی به هر کارت ملی ۲۲۰۰ دلار در هر سال سهمیه ارزی با نرخ صرافی داده می‌شود که این توزیع رانت به دلیل اختلاف با نرخ ارز بازار، سبب ایجاد صف‌های طولانی مقابل صرافی‌ها شده است.

تسنیم: در حالی که مصرف گاز کشور به صورت چشمگیری افزایش یافته است، وزیر نفت بار‌ها خطاب به پرمصرف‌ها و بدمصرف‌ها گفت: مشترکان بهینه‌مصرف تشویق و مشترکان بد‌مصرف با مصوبه دولت جریمه خواهند شد.

خبرگزاری صداوسیما: غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، علت افزایش قیمت زعفران را کاهش تولید دانست و گفت: کاهش تولید زعفران به علت خشکسالی در کشور بود.

باشگاه خبرنگاران جوان: محمود محمودزاده، معاون وزیر راه‌وشهرسازی، درباره شرط ثبت‌نام مجردها در طرح نهضت ملی مسکن گفت: با تصویب هیات وزیران امکان ثبت‌نام مردان مجرد بالای ۴۵ سال در طرح نهضت ملی مسکن فراهم شده بود، اما پیشنهاد ثبت‌نام سایر مجردها نیز که سن کمتری دارند چندی پیش در شورای عالی مسکن مورد تصویب قرار گرفت که شرط تاهل در زمان تحویل ملک به آنها مهم‌ترین تبصره این مصوبه است.

ایسنا: با دستور رئیس‌جمهور مبنی بر پیگیری وضعیت خودروهای دپو‌شده در گمرک، پیش‌نویس پیشنهادی از سوی گمرک ایران برای تصویب در هیات وزیران، به وزارت اقتصاد ارائه شده تا در هیات دولت مورد بررسی  قرار گیرد. در صورت تصویب، مهلت شش‌ماهه‌ای در اختیار صاحبان خودروهای رسوبی قرار می‌گیرد تا طبق ضوابط تعیین‌شده نسبت به ترخیص اقدام کنند.

♦♦♦

تصویر اقتصاد ایران بدون تحریم

دنیای اقتصاد نوشت: واحد اطلاعات اکونومیست چشم‌انداز متغیرهای اقتصادی را تا پنج سال آینده به‌روز کرد. از نگاه تحلیلگران، در نیمه سال آینده میلادی احتمالاً تحریم‌های نفتی ایران رفع و توافقی حاصل می‌شود. این توافق، زمینه را برای رشد اقتصادی تا ۹ درصد و کاهش تورم در سطح ۲۳ درصد در سال آینده فراهم خواهد کرد. در بحث روابط بین‌الملل، ایران به دنبال احیای روابط دیپلماتیک با عربستان بوده است؛ اما اختلافات همچنان پابرجاست. همزمان ایران تلاش می‌کند روابط اقتصادی و نظامی خود را با روسیه و چین بهبود ببخشد. همچنین ایران یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای منطقه خواهد ماند ولی در مقابل اقتصاد ایران، با تهدیداتی مانند کسری بودجه ساختاری، سیاست ارز چندنرخی، نیاز به سرمایه‌گذاری در صنایع و کاهش نرخ مشارکت رو‌به‌رو است.

 

توجه به بودجه نهادهای خاص

جمهوری اسلامی نوشت: مسوولان دولتی درباره چگونگی بودجه سال آینده سخنان زیادی می‌گویند ولی جای یک موضوع خالی است. این موضوع به ردیف‌هایی مربوط است که تامین آنها از وظایف ذاتی دولت نیست ولی از مقطعی به بودجه کشور تحمیل شده است. حوزه‌های علمیه و موسسات وابسته به آنها، بنیادها و موسساتی که خارج از دستگاه‌های مرتبط با قوای سه‌گانه و متعلق به افراد خاص و موضوعات خاص هستند، در سال‌های اول انقلاب ردیفی در بودجه کل کشور نداشتند. حوزه‌های علمیه در طول تاریخ، مستقل از دولت‌ها اداره شدند و بودجه آنها از وجوه شرعیه و هدایای مردم تامین می‌شد. همین ویژگی موجب استقلال حوزه‌ها و روحانیت شیعه بوده و زمینه‌ساز قدرت معنوی و نفوذ فوق‌العاده مراجع و علمای دین در قلب توده‌های مردم شد.

 

تاثیرات تخم‌مرغ ترکیه‌ای

همشهری نوشت: مشاهدات میدانی، در مراکز عرضه مستقیم و خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران، بیانگر تداوم عرضه چندنرخی تخم‌مرغ است. این در حالی است که واردات تخم‌مرغ از ترکیه صورت گرفته است تا برای کاهش فاصله بین نرخ مصوب خرده‌فروشی و قیمت بازار این ماده پروتئینی موثر واقع شود. این فاصله در انواع تخم‌مرغ بسته‌بندی به‌مراتب بیش از تخم‌مرغ فله است به نحوی که در برخی موارد قیمت فروش تخم‌مرغ به دو برابر نرخ مصوب اعلام‌شده می‌رسد. از سوی دیگر تولیدکنندگان داخلی با اشاره به تکافوی تولید داخل برای تامین نیاز بازار تخم‌مرغ، علت نوسان قیمت خرده‌فروشی این ماده پروتئینی را رشد 10 تا 15درصدی تقاضای آن در نیمه دوم امسال به دلیل افزایش قیمت سایر مواد پروتئینی مانند گوشت و مرغ قلمداد می‌کنند.

 

روحانی متهم به اخلال در بورس

شرق  نوشت: احتمال رسیدگی به دو پرونده شکایت مجلس از روحانی، رئیس‌جمهوری پیشین، به قوه قضائیه خبری بود که نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 اعلام کرد و گفت اتهامات جدید روحانی اخلال در بورس و ارز 4200تومانی است. تشکیل پرونده‌های مکرر برای دولت قبل، یکی از دستاوردهای مجلس انقلابی است که همه تلاشش را برای تصفیه‌حساب سیاسی با روحانی به کار بسته و هفته‌ای نیست که خبر از یک شکایت جدید به گوش نرسد. این‌بار هم موضوع مداخلات ارزی و سقوط بورس بهانه تشکیل پرونده شده است. این نماینده اصولگرای مجلس گفته است مستنداتی در دست داریم که رئیس‌جمهور وقت رفتار مجرمانه در بورس و ارز 4200تومانی انجام داده؛ به همین منظور برای بررسی، مستندات را به رئیس قوه قضائیه ارسال کرده‌ایم.