شناسه خبر : 38776 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

توزیع قطره‌چکانی خودرو

قیمت‌ها در بازار تعطیل رشد کرد

توزیع قطره‌چکانی خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی عاملی شده تا بخشی از تقاضای خرید خودرو از بازار خارج و قیمت‌ها شیب افزایشی را تجربه کنند. گرچه بنا بر اعلام ستاد ملی کرونا برای جلوگیری از شیوع گسترده بیماری کرونا اصناف در روزهای آخر مردادماه در سراسر کشور تعطیل شده‌اند بازار خودرو نسبت به تعطیلی‌ها و توقف معاملات واکنش متفاوتی داشته است. آن‌طور که تسنیم گزارش داده است در هفته گذشته بازار خودرو با رشد قیمت‌ها در انواع خودروهای داخلی آن هم در فضای مجازی روبه‌رو بوده است به نحوی که در این مدت هیچ معامله‌ای به صورت رسمی انجام نشد اما  در بازارهای غیررسمی وضعیت قیمت‌گذاری‌های کاذب خودروها داغ بود و هر کس برای سود بیشتر رقم‌های مختلفی را برای خودروهای خود اعلام می‌کند.

به گفته فعالان بازار خودرو، قیمت‌ها ارتباط مستقیمی با نرخ دلار دارد، هر زمان که نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند قیمت خودرو هم در مسیر رشد قرار می‌گیرد و البته عکس این موضوع هم وجود دارد. ولی از آنجا که نرخ دلار همواره افزایشی بوده مردم مدت طولانی است که کاهش قیمت خودرو را  ندیده‌اند و مدام بازار شاهد رشد قیمت‌هاست البته مهم اینجاست که کمتر معامله‌ای در بازار انجام می‌شود و قیمت به صورت کاذب روند صعودی دارد.

البته نکته دیگری که باعث شده طی این روزها و با وجود تعطیلات، قیمت خودروها به‌صورت عجیب‌وغریبی افزایش پیدا کند، عدم تحویل به‌موقع خودروها به ثبت‌نام‌کنندگان است. توزیع قطره‌چکانی خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی  عاملی شده تا بخشی از تقاضای خرید خودرو از بازار خارج شود و قیمت‌ها شیب افزایشی را تجربه کنند. 

 

عادی شدن تجارت ایران و افغانستان

سخنگوی گمرک گفت: روند تجارت بین ایران و افغانستان که طی یک ماه و نیم گذشته کند شده بود تقریباً به حالت عادی بازگشته است. سید‌روح‌الله لطیفی اظهار کرد: با بروز تحولات و اتفاقاتی که در کشور افغانستان طی یک ماه و نیم گذشته به وجود آمده بود تجارت کشور با افغانستان متوقف نشد و فقط در مرز ماهیرود کمتر از ۲۴ ساعت، مرز دوغارون کمتر از سه روز و مرز میلک کمتر از پنج روز توقف را شاهد بودیم. وی ادامه داد: به دلیل اتفاقاتی که در کشور افغانستان افتاد در برخی از روزها تاجرها تصمیم گرفته بودند که میزان کالاهای خود را کمی کاهش دهند، البته طی چند روز گذشته میزان تبادل کالا در مرزهای سه‌گانه ما با افغانستان دوباره افزایش پیدا کرده و به حالت عادی بازگشته است. سخنگوی گمرک گفت: معمولاً در ماه شهریور ایران با عرضه تره‌بار برای مردم افغانستان صادرات خود را افزایش می‌دهد و در کنار این کالا صادرات کالاهایی مثل شوینده، مواد غذایی و مصالح ساختمانی هم از این مرزها افزایش پیدا خواهد کرد. لطیفی افزود: طی پنج‌ماهه نخست امسال دومیلیون و ۱۶۵ هزار تن کالا به ارزش ۸۵۵ میلیون دلار از ایران به کشور افغانستان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 /1 درصد کاهش و نسبت به سال ۹۸ پنج درصد کاهش داشته است.

 

انتظار جبران از کره جنوبی

رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از رویکرد دولت کره جنوبی در تبعیت از تحریم‌ها علیه ایران گفت: کره جنوبی باید به دنبال راهکارهای جبرانی باشد. غلامحسین شافعی در دیدار با یو کانگ هیون، سفیر کره جنوبی در اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از رویکرد دولت این کشور نسبت به ایران بعد از آغاز تحریم‌ها، اظهار داشت: در نقاط مختلف ایران ردپای کره جنوبی در انواع و اقسام صنایع و فعالیت‌های اقتصادی دیده می‌شود، اما بعد از تحریم‌ها علیه ایران، اثرات منفی ناشی از تحریم‌ها از سوی کره جنوبی برای ما بسیار تعجب‌آور بود. زیرا به‌رغم رابطه دیرینه میان دو کشور و رابطه خوب اقتصادی بین دو کشور، پیروی کره جنوبی از مسائل تحریم برای ما بسیار سخت‌تر از سایر کشورها بود، به طوری که حتی اذهان فعالان اقتصادی کشورمان نسبت به کارکرد در کره جنوبی از حالت مثبت به منفی تبدیل شد. رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مبالغ قابل توجه مسدود‌شده ایران در کره جنوبی، افزود: حتی در رابطه با دارو و مواد غذایی که از دایره تحریم‌ها خارج بود، ما نتوانستیم از محل این منابع بلوکه‌شده با کره جنوبی همکاری داشته باشیم، در صورتی که با سایر کشورها مانند کشور ژاپن که وابستگی زیادی نیز به آمریکا دارد مسائلی از این قبیل را نداشتیم و توانستیم با این کشور مخصوصاً در مورد مواد دارویی همکاری‌ها را ادامه دهیم و از طریق کشورهای ثالث همکاری داشتیم. وی با تاکید بر اینکه این مسائل برای هر دو کشور از نظر اقتصادی خسارت خواهد داشت، گفت: در حالی که پیش از این حجم تجارت سالانه ایران و کره جنوبی ۱۷ میلیارد دلار بود، اکنون این رقم به کمتر از دو میلیارد دلار کاهش یافته است و این خسارت بزرگی برای فعالان اقتصادی دو کشور محسوب می‌شود به طوری که خلأ وجود کره در ایران باعث شده است که فعالان اقتصادی ایرانی به دنبال جایگزین باشند و این فعالیت‌های آینده ما را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

سایه تورم بر غذای نذری

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی اظهار کرد: هرساله یک ماه مانده به محرم، اوج و پیک تقاضا بود اما امسال هیچ هیجانی در بازار نداشتیم. بخشی از آن به خاطر وجود بیماری کرونا و نبود مراسم‌ها و بخشی از آن هم به دلیل کاهش قدرت خرید و نذری است. قاسمعلی حسنی اظهار کرد: در هیچ کالایی در بازار با کمبود مواجه نیستیم، گرانی و گران‌فروشی است اما کمبودی وجود ندارد. بازار همچنان در رکود است، مردم منتظر هستند تا مشخص شود سیاست دولت و وزیر جدید چیست؟ آیا باز هم سهمیه‌بندی‌ها وجود دارد؟ آیا باز هم مشکلات ارزی خواهد بود؟ یا اینکه می‌خواهند اجازه دهند بازار کار خود را انجام دهد؟ وی اضافه کرد: هرساله یک ماه مانده به محرم اوج و پیک تقاضا بود، امسال هیچ هیجانی در بازار نداشتیم. بخشی از آن به خاطر وجود بیماری کرونا و نبود مراسم‌ها بود اما بخشی از آن هم به این خاطر است که بسیاری از کسانی که سال‌های گذشته نذری می‌دادند دیگر قدرت خرید و نذری دادن ندارند.

این مسوول صنفی یادآور شد: روغن 35 درصد، برنج 38 درصد، شکر 90 درصد و حبوبات بین 10 تا 38 درصد افزایش قیمت داشته که این عوامل باعث کاهش مصرف خانواده‌ها شده است.

 

تورم تازنده برنج

با کاهش 69درصدی واردات و نیز کاهش تولید برنج، قیمت به شدت بالا رفت و در شرایطی که قانون انتزاع کامل برنگشته یا وزیری که آن را اجرا کند بر صندلی وزارت ننشسته، تورم بی‌رحمانه می‌تازد.

برنج این محصول استراتژیک که عجین شده با هزاران رنج است این روزها رکورددار تورم در بازار است و قیمت‌های کیلویی 45 هزار تومان را نیز ثبت کرده است. اما آن‌طور که مسوولان می‌گویند این قیمت‌ها حباب زیادی دارد و آنچه دست کشاورز را می‌گیرد زیر 30 هزار تومان است که برای آن هزینه‌های زیادی کرده است، پس در این میان این تفاوت قیمت به جیب عده‌ای خاص می‌رود.

آن‌گونه که فارس گزارش داده است اما این  قیمت‌های عجیب و غریب چگونه شکل می‌گیرد؟ سالانه بخشی از نیاز برنج کشور از طریق واردات تامین می‌شود که  بین 600 هزار تن تا یک میلیون تن در سال متغیر است. به گواه آمار گمرک امسال میزان واردات 69 درصد نسبت به مشابه سال گذشته کاهش داشته است. علاوه بر آن تولید داخلی سالانه معمولاً دو میلیون تن است. امسال به دلیل خشکسالی که  به استناد آمار وزارت نیرو  بارندگی کاهش 50درصدی داشته تولید برنج نیز کم شده است. اما چون فصل برداشت برنج تمام نشده هنوز آمار دقیقی از سوی وزارت  جهاد کشاورزی درباره میزان تولید ارائه نشده است. بنابراین با توجه به دو دلیل یادشده عطشی در بازار برای برنج وجود دارد که فرصتی را برای دلالان ایجاد کرده تا قیمت‌ها را روز‌به‌روز افزایش دهند. نکته دوم در شرایطی که اختیارات قانون انتزاع که تصمیمات بازرگانی محصولات کشاورزی از جمله واردات را شامل می‌شد تازه از وزارت صمت به وزارت جهاد برگشته تصمیم‌گیرنده‌ای برای وارد کردن یا نکردن این محصول  وجود ندارد.

نکته سوم آن است که تغییر و تحولات دولت که هنوز وزیر جدید معرفی نشده است تا در این‌باره تصمیم بگیرد نیز به این بلبشو اضافه کرده است و ظاهراً وزیران دولت دوازدهم هم نمی‌خواهند خودشان را در آستانه تحویل قدرت بیشتر درگیر موضوع کنند.

 

فوران قیمت هویج

مصطفی دارایی‌نژاد، در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو ضمن اشاره به عدم کمبود هویج در کشور گفت: دزفول حدود پنج میلیون تولید هویج برای کل کشور دارد و فاصله ۲۰روزه‌ پس از اتمام هویج دزفول تا به بار نشستن هویج در سایر استان‌ها موجب بروز این مشکلات شده است. دارایی‌نژاد تصریح کرد: در هفته‌های اخیر قیمت هویج اوج گرفته و البته تقاضا هم برای آن زیاد شده است. در روزهای گذشته یک شب از حدود ۶۵۰ تن باری که وارد میدان تره‌بار شده، نزدیک به ۴۰۰ تن آن به فروش رسید. وی ضمن اشاره به بی‌سابقه بودن این افزایش قیمت خاطرنشان کرد: به دلیل کرونا، استقبال از هویج بسیار زیاد شده و آبمیوه‌گیری‌هایی که تنها چند کیسه هویج تهیه می‌کردند این مقدار را به یک تن افزایش دادند و همچنین استقبال مردم نیز زیاد شده است. رئیس اتحادیه بار‌فروشان میوه و تره‌بار تهران با اشاره به صادرات دلالان به کشورهای همسایه که به کمبودها دامن زده افزود: به استاندارها اعلام شده که با توجه به کمبود در این فاصله ۲۰روزه اجازه صادرات گرفته شود و خوشبختانه از دیشب آرامشی بر بازار حاکم شده است. همچنین رحمت‌الله نوروزی -‌عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی‌- ضمن اشاره به قاچاق هویج در الیگودرز و ازنا و نگهداری هویج در آنجا گفت: به دلیل کرونا، قیمت آب هویج و آب سیب به لیتری ۵۰ هزار تومان رسیده است. وی با اشاره به بالا بودن سطح زیر کشت هویج در کشور و عدم نگرانی در این باره بیان کرد: مردم نباید دغدغه مرغ و هویج داشته باشند و امیدواریم وزیر جدید در مساله ورود کرده و به زودی مشکل را برطرف کند.

 

اینفلوئنسرها مالیات می‌دهند

دستورالعمل نحوه پرداخت مالیات فعالان فضای دارای بیش از ۵۰۰هزار دنبال‌کننده از سوی وزیر اقتصاد به سازمان مالیاتی برای اجرا ابلاغ شد. امید علی پارسا رئیس‌کل سازمان مالیاتی در ابلاغیه‌ای خطاب به ادارات کل امور مالیاتی آورده است:  درآمدهای کاربران دارای بیش از 500 هزار دنبال‌کننده رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی مکلف است، ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این بند، دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه کند و به تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی برساند. سازمان امور مالیاتی مکلف است، فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری ارائه‌شده توسط آنها را تهیه کند و در تارنمای سایت سازمان، در منظر عموم قرار دهد. شایسته است ادارات کل امور مالیاتی به قید فوریت، ترتیبات لازم را به منظور اطلاع‌رسانی به مودیان موضوع این دستورالعمل فراهم کنند.

♦♦♦

ایسنا: اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به دغدغه‌های موجود در رابطه با طرح موسوم به «صیانت از کاربران»، عنوان کردند اصلاح طرح صیانت به معنای تایید آن نیست و این طرح با شکل فعلی دغدغه‌ها را رفع نمی‌کند.

مهر: فرهاد منتصرکوهساری، معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی از «در حال تخلیه بودن» ۲۴ کشتی حامل کالای اساسی و «در لنگرگاه منتظر ماندن» ۲۵ فروند شناور دیگر خبر داد.

فارس: ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، با صدور حکمی محسن رضایی را به سمت معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت منصوب کرد.

ایلنا: حبیب جهان‌ساز، رئیس سازمان چای کشور گفت: افزایش ۲۵درصدی تولید چای در کشور نشان‌دهنده کشش بازار به تولید این محصول و افزایش اقبال عمومی به چای ایرانی است.

تسنیم: رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از افزایش ۶۵درصدی ارزش صادرات غیرنفتی در چهار ماه نخست امسال خبر داد و گفت: کل مبادلات تجاری کشورمان در این مدت به ۲۹ میلیارد دلار رسیده است.

تسنیم: مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه ستاد تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: در هشت‌ سال گذشته بیش از ۲۷۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه هزینه شده است.

مهر: پس از حدود هشت ماه بررسی پرونده هفت‌تپه در دادگاه تجدید نظر، هفته گذشته بالاخره حکم نهایی خلع‌ید خریدار از سوی قاضی پرونده به خریدار و سازمان خصوصی‌سازی ابلاغ شد.

ایلنا: مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفت: ما این امکان را داریم که تا بیش از 400مگاوات تامین برق کشور پاکستان را افزایش دهیم.

ایسنا: بر اساس آخرین گزارش استارت‌آپ بلینک از هزار شهر در صد کشور دنیا براساس کمیت، کیفیت و محیط کسب‌وکار استارت‌آپی، تهران در رتبه ۵۱۲ قرار گرفته و در رتبه ۱۸ منطقه خاورمیانه قرار دارد.

فارس: مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر گفت: اعضای این انجمن مصوبه خود را در خصوص افزایش قیمت 15درصدی تایر از ابتدای شهریورماه ملغی کردند.

ایرنا: ۵۰۰ تن انواع سرم دارویی که به عنوان اموال متروکه به سازمان «جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی» اعلام شده به دلیل پایان تاریخ انقضای مصرف در مراحل قانونی برای امحا قرار دارد.

ایسنا: مهدی صادقی‌نیارکی، معاون وزیر صمت بیان کرد: در بخش محصولات آماده لوازم خانگی نیازی به واردات نیست و از طرف دیگر رقابت تولیدکنندگان داخلی با برندهای خارجی نیازمند فراهم کردن برخی الزامات است، این صنعت نیازمند حمایت چهارساله است. 

♦♦♦

26 میلیون محروم

همشهری نوشت: از جمعیت 85 میلیون‌نفری ایران، 26 میلیون و 700 هزار نفر در محرومیت به‌سر می‌برند؛ این روایت آمارهای رسمی از نقشه محرومیت در ایران است که استان سیستان و بلوچستان با محرومیت 62درصدی را رکورددار بدترین وضعیت معرفی می‌کند درحالی‌که میانگین نرخ محرومیت در کشور 4 /31 درصد اعلام شده و استان یزد با نرخ 16درصدی بهترین وضعیت را از نظر محرومیت داشته است. افزایش تورم در سال‌های اخیر رمق خانوارها را گرفته و تعداد بیشتری از آنها را از رفاه نسبی محروم کرده است. بر اساس آمارهای رسمی، سه سال سرکشی تورم و افول ارزش ریال، هزینه زندگی را افزایش داده؛ به‌گونه‌ای که در پاییز سال گذشته، میانگین نرخ فقر و محرومیت در ایران قله 4 /31درصدی را فتح کرد.

 

بحران تورمی در پیش

اعتماد نوشت: تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم سالانه مرداد امسال به 2 /45 درصد رسید؛ در چند ماه اخیر فاصله تورم سالانه از قله تورمی سال 73 یعنی 5 /49 درصد کم و کمتر شده و به نظر می‌رسد با وضعیتی که قیمت برنج، محصولات لبنی و... در پیش گرفته‌اند، تورم برای ماه‌های آتی بیشتر نیز شود. اما وضعیت از آنجایی نگران‌کننده‌تر می‌شود که دولت در سال جاری حدود 350 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و شرایط فروش نفت نیز تسهیل نشده است، از این‌رو انتظار می‌رود ورود ارز به کشور نیز همچنان طبق روال گذشته و با مشکلاتی همراه باشد. در اولین ماه از حضور رسمی ابراهیم رئیسی در کسوت رئیس‌جمهور، تورم کشور به بیش از 45 درصد رسید که این امر نشان از وضعیت بحرانی اقتصاد کشور دارد. 

 

تجارت زیر سایه ترس تجار

ایران نوشت: با تسلط طالبان بر افغانستان آثار این تحول بر اقتصاد ایران آغاز شد. بررسی تحولات بازار ارز حکایت از تاثیر تعطیلی بازار ارز هرات بر نرخ ارز داخل ایران دارد. ایران با دارا بودن نزدیک به 40 درصد از بازار صادراتی افغانستان، سهم قابل توجهی در این بازار دارد و بازرگانان ایرانی و افغانستانی، بخشی از نیازهای این کشور را که به‌طور عمده شامل مواد غذایی و آهن‌آلات می‌شود تامین می‌کنند. اما با رسیدن نیروهای طالبان به مرزهای گمرکی مشترک ایران و افغانستان و بسته شدن این مرزها تجارت یک‌بار دیگر متوقف شد. حتی پس از بازگشایی دوباره مرزهای گمرکی، به دلیل نگرانی تجار از امنیت کالاهای خود و همچنین نحوه بازگشت پول آن، صادرات به همسایه شرقی، با افت قابل‌توجهی همراه شده است.

 

اعتیاد به نفت

شرق نوشت: عملکرد پنج‌ماهه بودجه 1400 بسیار ضعیف بوده است؛ به‌ویژه در قسمت درآمدهای نفتی که میزانی از آن محقق شده که فاصله فراوانی با پیش‌بینی‌ها دارد. بر اساس آمارهای غیررسمی، صادرات نفت ایران در این مدت حدود 600  تا 650 هزار بشکه بوده است که در مقایسه با پیش‌بینی 3 /2 میلیون‌بشکه‌ای، فاصله‌ای فراوان دارد. درآمدهای نفتی برای ایران و نیز برای دیگر نفت‌فروش‌های منطقه، منبع عمده درآمدهای دولت است. با وجود همه توصیه‌هایی که به این کشور درباره کاهش وابستگی دولت به نفت می‌شود، این کشورها همچنان اتکا به نفت دارند. به همین دلیل بر اثر شیوع بیماری کرونا که ضربه شدیدی به تقاضای نفت در جهان زد و نیز قیمت آن را برای مدتی پایین آورد، همه گرفتار شدند.