شناسه خبر : 38267 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

احتمال خاموشی‌های بیشتر

بیمارستان‌ها در اولویت قطعی برق نیستند

با توجه به آخرین صحبت‌های سخنگوی صنعت برق روال خاموشی‌ها تا یک هفته آینده ادامه دارد و تا زمانی که مصرف بالا باشد و حوادث در شبکه رخ دهد نیز نمی‌توان زمان خاموشی‌ها را به طور دقیق اعلام کرد. چند روزی است که خاموشی اوج گرفته که عدم اطلاع‌رسانی مناسب و دقیق آن موجب اعتراض بحق مردم شده است و آن‌طور که مصطفی رجبی‌مشهدی سخنگوی صنعت برق در این‌باره گفته در این شرایط تمام تاسیسات صنعت برق شامل نیروگاه‌ها، خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع به صورت پرفشار در حال استفاده است که همین باعث افزایش حوادث در شبکه می‌شود.

آن‌گونه که ایسنا گزارش داده است به گفته وی وقتی مصرف برق بیش از پیش‌بینی‌ها افزایش می‌یابد، نمی‌توانیم خاموشی‌ها را براساس جدول زمانبندی اعمال کنیم و اضافه بر این در این شرایط حوادث شبکه هم افزایش می‌یابد که خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌نشده را به دنبال دارد. سخنگوی صنعت برق همچنین از افزایش واردات برق به کشور تا ۶۵۰ مگاوات خبر داد و گفت: با تمهیداتی که به‌کار بسته شده است، در روزهای آینده، شرایط تا حدی بهبود خواهد یافت.

به گفته وی دمای هوا افزایش یافته و احتمال تداوم این گرما نیز وجود دارد. هر یک درجه افزایش دمای هوا باعث بالارفتن ۱۵۰۰ مگاواتی مصرف برق می‌شود، تامین این میزان برق که به نیاز مصرف افزوده می‌شود، در شرایط کنونی  بسیار سخت است. وی با بیان اینکه در حال حاضر  نیروگاه‌های کشور توان تولید ۵۴ هزار مگاوات برق را دارند، خاطرنشان کرد: در حالی روز گذشته نیاز مصرف رکورد بسیار سنگین و بزرگی را ثبت کرد و به ۶۶ هزار و ۲۵۰ مگاوات رسید  که نسبت به اوج بار سال گذشته حدود هشت هزار مگاوات و نسبت به روز مشابه سال گذشته ۱۰ هزار مگاوات بیشتر است.

سخنگوی صنعت برق اذعان کرد: با وجود کمک‌های صنایع، کشاورزان و همه مشترکان در برنامه‌های مدیریت بار، تولید نیروگاه‌ها به دلیل کاهش منابع آبی، پاسخگوی نیاز مصرف نیست و مجبور به اعمال خاموشی برنامه‌ریزی‌شده در بخش خانگی هستیم. رجبی‌مشهدی تاکید کرد: به طور قطع مدیریت مصرف توسط مشترکان خانگی بسیار موثر است. به ویژه در وسایل سرمایشی که باعث افزایش شدید مصرف می‌شود در صورتی که کولرهای گازی روی دمای ۲۵ درجه تنظیم و از دور کند کولرهای آبی استفاده شود، شاهد بهبود شرایط خواهیم بود.

سخنگوی صنعت برق همچنین در خصوص تامین برق بیمارستان نیز با تاکید بر اینکه بیمارستان‌ها هیچ‌گاه در اولویت قطعی برق نبوده و نخواهند بود، مگر آنکه حوادثی رخ دهد که به قطع برق بیمارستان‌ها منجر شود، گفت: بیمارستان‌ها مجهز به دیزل اضطراری هستند که در شرایط قطعی برق بلافاصله وارد مدار می‌شود.

 

عرضه مرغ منجمد

محمدعلی کمالی درباره دلایل کمبود نسبی مرغ در بازار طی روزهای اخیر، گفت: بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم نشان می‌دهد میزان ورود مرغ به تهران کاهش نیافته است. وی با بیان اینکه مرغ تهران از استان‌های گلستان، مازندران، گیلان و سمنان تامین می‌شود، افزود: از حدود هفت روز قبل نیز شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به توزیع روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن مرغ منجمد در تهران کرده است.

کمالی با اشاره به دلایل کمبود مرغ در تهران افزود: گرمای شدید هوا باعث شده تخلیه مرغ زنده به منظور جلوگیری از تلف شدن آنها، به بعد‌از‌ظهر هر روز موکول شود و به همین دلیل مرغ‌ها دیرتر از موعد مقرر به کشتارگاه‌های تهران می‌رسند. وی ادامه داد: اگر در کشتارگاه برق نرفته باشد، کشتار آغاز می‌شود ضمن اینکه در روال عادی، کشتار مرغ‌ها شب انجام می‌گرفت و گوشت آن صبح وارد میدان بهمن، پیروزی و… می‌شد اما در حال حاضر این روند با تاخیر انجام می‌شود؛ به عنوان مثال اگر قبلاً گوشت مرغ ساعت شش صبح وارد میدان بهمن می‌شد الان این اتفاق در ساعت 11 صبح می‌افتد. همین مساله موجب شده شائبه کمبود مرغ ایجاد شود و برخی تصور کنند که با کمبود جوجه‌ریزی و تولید مواجه هستیم در‌حالی که این‌گونه نیست.

وی به تبعات گرمای شدید هوا و قطع برق بر زنجیره تولید مرغ اشاره کرد و با بیان اینکه گرمای هوا به کاهش وزن‌گیری مرغ‌ها منجر می‌شود، افزود: به‌خاطر گرمای شدید در استان‌هایی مانند خوزستان، جوجه‌ریزی کاهش یافته است ضمن اینکه گرما و قطع برق در مرغداری‌ها به تلفات در گله‌های مرغ هم منجر می‌شود. کمالی با اشاره به اینکه مجموع این عوامل به نوساناتی در میزان تولید منجر شده است، گفت: به همین دلیل دولت برای اینکه افت تولید مرغ تازه را جبران کند، اقدام به توزیع مرغ منجمد در بازار کرده است. مشکل مهم دیگر نیز عدم نظارت بر روند توزیع مرغ از میدان بهمن تا مراکز خرده‌فروشی است به طوری که برخی از خرده‌فروشی‌ها، مرغ را از شبکه توزیع خارج می‌کنند و آن را با نرخ بیشتر در بازار آزاد به فروش می‌رسانند، که در این زمینه نیز باید دستگاه‌های نظارتی هوشمندانه‌تر عمل کنند.

 

نانوایی‌ها در صدر شکایات مردمی

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران بیشترین شکایات صنفی ثبت‌شده در سامانه ۱۲۴ در سه‌ ماه نخست امسال را در حوزه نانوایی، میوه و کالاهای اساسی عنوان کرد.

 سعید محمدی‌پور، اظهار کرد: در سه ماه نخست امسال بیش از ۱۲ هزار شکایت صنفی در سامانه ۱۲۴ به صورت تلفنی و حضوری از واحدهای عمده‌فروشی و خرده‌فروشی ثبت شده است.   وی از افزایش ۱۶درصدی ثبت شکایات مردمی در سامانه نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در فصل اول امسال، ۷۷۶۳ شکایت تلفنی و ۴۲۸۰ فقره شکایت حضوری انجام شده است. همچنین به گفته این مقام مسوول از این تعداد شکایت ثبتی، ۳۲۴۰ فقره متخلف و مابقی غیر‌متخلف بوده‌اند که پرونده‌ها به مراجع قضایی ارجاع شده است.   معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت در پایان بیشترین شکایات واصله  را در حوزه نانوایی، میوه  و کالاهای اساسی عنوان کرد.  

آن‌گونه که ایسنا گزارش داده است بررسی وضعیت نانوایی‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر برخی از نانوایی‌ها با آرد یارانه‌ای قیمت‌های خود را بالا برده‌اند. این در حالی است که بر اساس سامانه ۱۲۴ هنوز قیمت مصوب نان بربری ساده یارانه‌ای ۱۰۰۰ تومان، سنگگ ساده یارانه‌ای ۱۲۰۰ تومان، تافتون ساده یارانه‌ای ۵۵۰ تومان و لواش ساده یارانه‌ای ۳۰۰ تومان است. قیمت مصوب واحدهای نانوایی آزادپز نیز در سامانه ۱۲۴ به ترتیب ۱۵۰۰، ۱۸۰۰، ۸۵۰ و ۴۵۰ تومان برای نان‌های بربری، سنگگ، تافتون و لواش ثبت شده است. این در حالی است که اتاق اصناف اخیراً از دولت تقاضا کرده همان‌طور که نرخ خدمات دولتی مانند انرژی را برای جلوگیری از بروز خسارت به واحدهای تولید‌کننده افزایش می‌دهد، نرخ نان را نیز متناسب با تورم کشور افزایش دهد و تاکید کرده تا زمان تصویب اصلاحیه نرخ هیچ یک از واحدهای نانوایی مجاز به افزایش نرخ به صورت غیرقانونی نیست.

 

نوسازی بافت‌های فرسوده با وام ۲۵۰‌میلیونی

معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی از اعطای وام ۲۵۰ میلیون‌تومانی برای نوسازی بافت فرسوده شهری در سراسر کشور خبر داد.

مهدی عبوری در جریان بازدید از طرح‌های باغ‌راه و بافت فرسوده شهری سمنان و از پرداخت تسهیلات ۲۵۰ میلیون‌تومانی نوسازی خانه در بافت فرسوده خبر داد و بیان کرد: ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات برای نوسازی واحدهای مسکونی بافت‌های فرسوده کشور در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون در دو مرحله این تسهیلات تخصیص داده شده و ۴۰ هزار نفر در این زمینه به بانک مسکن معرفی شده‌اند، افزود: برای شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر، تسهیلات به صورت ۸۰‌میلیون تومان وام ۹ درصد و بقیه تا سقف ۲۰۰‌میلیون تومان وام ۱۸‌درصد است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: در مراکز استان‌ها و کلانشهرها این تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومان وام ۹ درصد و بقیه تا ۲۵۰ میلیون تومان وام ۱۸ درصد است. عبوری افزود: افرادی که ساکن بافت‌های فرسوده هستند و برای بازسازی منازل خود به ودیعه مسکن برای اجاره تا زمان تحویل واحد نوسازی‌شده نیاز دارند نیز تسهیلات ۶۰‌میلیون‌تومانی با کارمزد چهار درصد می‌گیرند.

 

قاچاق علوفه دامی به کشور همسایه

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران از افزایش قاچاق علوفه به کشورهای همسایه با تشدید خشکسالی در منطقه خبر داد و گفت: همراه با افزایش قاچاق شاهد احتکار علوفه در داخل توسط فرصت‌طلبان سودجو هستیم. فرهاد اکبری با تاکید بر اینکه در بحران تامین علوفه دامی برای ادامه تولید گوشت قرمز هستیم، اظهار کرد: 60 تا 75 درصد خوراک دام را علوفه تشکیل می‌دهد و خلأ در تامین فلج شدن تولید در بخش دامپروری کشور است. عمده علوفه‌ مورد استفاده کلش و یونجه هستند که این روزها دامداران با کمبود و گرانی آنها مواجه هستند.

اکبری دلیل بخشی از کمبود این دو علوفه پر‌مصرف را قاچاق عنوان کرد و افزود: هر روز شاهد افزایش قاچاق کلش و یونجه به کشورهای همسایه توسط فرصت‌طلبان هستیم. خشکسالی سال جاری تمام کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار داده و همسایگان کشور نیز مانند ما با کمبود شدید علوفه مواجه هستند و بازار این کالاها برای قاچاقچیان داغ است. اکبری کشورهایی را که بیشترین قاچاق علوفه به آنها در حال انجام است، عراق و افغانستان برشمرد. وی قیمت حال حاضر هر کیلوگرم کلش گندم در بازار داخلی را چهارهزار و 200 تومان و هر کیلوگرم یونجه را شش هزار تومان اعلام کرد. این قیمت‌ها برای دامداران گران است و بسیاری دیگر توان خرید و تامین آنها با این قیمت‌ها را ندارند. سخت شدن شرایط تولید موجب شده که صنعت دامپروری با فروش دام‌های نارس و آبستن به خودزنی برسد. اکبری همچنین از افزایش احتکار علوفه توسط سودجویان خبر داد و افزود: با کاهش تولید علوفه در کشور برخی برای سودجویان شروع به احتکار کرده‌اند که بر بحران بازار این کالاها دامن زده است.

 

پیشنهاد ایران برای ایجاد مرکز فناوری در ارمنستان

رسانه‌های ارمنستان اعلام کردند که ایران پیشنهاد ایجاد یک مرکز فناوری پیشرفته را برای برگزاری جلسات بین کسب‌و‌کارها و مذاکرات صنایع مختلف به این کشور ارائه کرده است. مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و ارزیابی استراتژیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران، در جریان ملاقات با واهان کروبیان، سرپرست وزارت اقتصاد ارمنستان، گفت که جمهوری اسلامی تجربه زیادی در ایجاد چنین مراکزی دارد. بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت اقتصاد ارمنستان، نمایندگان چندین شرکت بزرگ ایرانی نیز که برای شرکت در مجمع تجاری ارمنستان و ایران وارد ایروان شده‌اند، در جلسه الیاسی حضور داشتند. طرف ایرانی گفت که شرکت‌های آنها علاقه‌مند به همکاری با طرف ارمنی در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت، ساخت‌و‌ساز، کشاورزی، مواد غذایی، منسوجات، داروسازی و تولید تجهیزات پزشکی هستند. 

♦♦♦

ایسنا:‌ محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، اعلام کرد که قطع شدن برق مشکلی برای پروازهای مسافری ایجاد نکرده است، اما فرودگاه‌ها بعضاً برای ارائه خدمات به مسافران و در برخی از حوزه‌ها به مشکلاتی برخورد کرده‌اند.

ایرنا: محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، از ابلاغ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و گفت: بر اساس این قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهداری‌ها نسبت به قانون قبل ۳۳ درصد رشد داشته است.

ایلنا:‌ محسن نقاشی، دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشور، درباره اثر قطعی برق بر صنایع غذایی، اظهار کرد: قطعی بی‌برنامه و طولانی برق بر مشکلات عدیده صنایع غذایی افزوده و این روزها سرآمد مشکلات شده است.

مهر: علی مویدی‌خرم‌آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا، با بیان اینکه قاچاق لوازم خانگی یک میلیارد دلار است، گفت: کالاهای خارجی از طریق تجارت مرزی وارد می‌شود.

ایلنا: غلام‌حسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، درباره آمایش سرزمین نیز گفت: چهار سال پیش وضعیت اقتصاد فرانسه، ترکیه و کره جنوبی را مطالعه کردیم و متوجه شدیم که در این سه کشور طرح توسعه منطقه‌ای اجرا شده است. بنابراین اتاق ایران تصمیم گرفت این طرح را تهیه کند و به وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه ارائه دهد؛ این کار انجام شد، ولی مورد عنایت قرار نگرفت.

تسنیم: محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در ابلاغیه‌ای خطاب به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی،‌ درمانی زاهدان، هزار میلیارد ریال از محل منابع یک میلیارد‌یورویی صندوق توسعه ملی را برای مقابله با کرونا با رعایت قوانین و مقررات برای ایجاد دو بیمارستان صحرایی تنفسی تخصیص داد.

ایسنا: در حالی که در فضای مجازی فیلمی تحت عنوان قطع برق در بخش آی‌‌سی‌یو بیمارستانی در تهران منتشر شده شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای عنوان کرد که در زمان اعمال خاموشی‌های نوبت‌بندی‌شده در کلانشهر تهران، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، برق بیمارستان‌ها و مراکز نگهداری واکسن‌های کووید ۱۹ قطع نشده و نخواهد شد.

مهر: فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، با بیان اینکه بخشی از مشکلات این روزهای صنعت برق به دلیل شوک‌های ارزی سال‌های گذشته است، گفت که می‌پذیرد قیمت‌گذاری تکلیفی صنعت برق را زیان‌ده کرده است.

ایرنا: محمدرضا کریم‌زاده، سرپرست دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: حجم فعلی واردات اتحادیه اوراسیا ۳۰۶ میلیارد دلار و حجم صادرات ایران به این کشورها حدود یک میلیارد دلار است که نشان می‌دهد زمینه مناسبی برای توسعه صادرات به این کشورها وجود دارد.

♦♦♦

سایه سیاه کمبود سرمایه‌گذاری

دنیای اقتصاد نوشت: حوادث تلخ در کشور در سال‌های اخیر ازدیاد یافته است. به گفته کارشناسان این وضعیت متاثر از عامل «کاهش سرمایه‌گذاری» در اقتصاد است. آمارها نشان می‌دهد در اکثر سال‌های دهه ۹۰، رشد سرمایه‌گذاری روند نزولی داشته است و در سال ۹۸، میزان استهلاک از سرمایه‌گذاری سبقت گرفته است. اما مرگ سرمایه‌گذاری در کشور به دست دو قاتل اصلی رقم می‌خورد. «تورم بالا» باعث می‌شود که سرمایه‌های داخلی به جای تولید به سمت بازارهای دارایی با انگیزه سفته‌بازی برود. «تحریم» و قطع روابط کارگزاری مالی با دیگر کشورها هم باعث انسداد جریان سرمایه‌گذاری خارجی شده است. بنابراین سیاستگذار برای احیای جریان سرمایه‌گذاری، باید این دو عدم تعادل داخلی و خارجی را در اقتصاد کشور مرتفع کند.

 

مشکلات مسکن زیربنایی است

اعتماد نوشت: آخرین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن تهران نشان می‌دهد متوسط قیمت خانه در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه پارسال نزدیک ۷۰ درصد رشد داشته که این موضوع تاثیر مستقیم بر اجاره‌بهای مسکن دارد و این روزها بازار اجاره‌بها بدون توجه به مصوبات ستاد کرونا شاهد رشد نرخ‌هاست و افزایش اجاره‌بها دغدغه بزرگی برای بسیاری از مستاجران شده است؛ در همین باره بیت‌الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن گفت: مشکل اصلی مسکن زیربنایی است و باید مشکلات کلان اقتصادی در ابتدا مرتفع شود و افزایش اجاره‌بهای مسکن و قیمت آن و نابسامانی در حاشیه‌نشینی‌ها از جمله مواردی است که به موضوع کمبود مسکن برمی‌گردد و به نظر می‌رسد اصلاً کسی نمی‌خواهد مشکل و ریشه کمبود مسکن را حل کند.

 

پیشنهاد زنگنه به وزیر نفت بعدی

ایران نوشت: بیژن نامدارزنگنه نه‌تنها در امور خودش مجرب است بلکه نگاه جهانی هم دارد. بدون شک در دولت روحانی، بیژن زنگنه یکی از وزیران مجرب و دلسوز کابینه است. 16 سال از 42 سال سکان وزارت نفت در دست او بوده است. توسعه صنعت نفت به طریقی مدیون او است.  بنابراین می‌داند که چگونه می‌توان از نفت هم استفاده اقتصادی کرد و هم استفاده سیاسی. بی‌جهت نبود که در نشست اخیر اوپک، اعضای بزرگ این نهاد و نیز دبیر کل آن از او قدردانی به عمل آوردند. حال زنگنه در مصاحبه‌های اخیر خود پیشنهاد داده که وزیر بعدی هدف اولیه خود را بازگرداندن ایران به بازارهای جهانی و افزایش تولید نفت به شش میلیون بشکه در روز قرار دهد.

 

مالیات بر عایدی سرمایه چه می‌خواهد؟

شرق نوشت: «مالیات بر عایدی سرمایه» طرحی که کلیاتش در مجلس تصویب شد و به‌طور خلاصه می‌گوید فردی که طلا، ارز، مسکن و خودرو خریداری کرده و سپس اقدام به فروش آن کند، بر اساس مدت‌ زمان تملک باید از محل سود این معامله، بخشی را به‌عنوان مالیات پرداخت کند. این طرح البته می‌گوید هرچقدر بین زمان خرید و فروش فاصله بیشتر شود، میزان مالیات هم کاهش خواهد یافت، اما در آن اثری از محاسبه تورم مشاهده نمی‌شود. همین ندیدن تورم حالا یک بحث جدی را محل پرسش کرده است و آن اینکه ندیدن و محاسبه نکردن تورم در مالیات گرفتن از مردم، آسیب به سرمایه و حقوق افراد است. دقیقاً مالیات بر عایدی سرمایه چه می‌گوید و طراحان و موافقان چه پاسخی به انتقادات دارند؟

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها