شناسه خبر : 38122 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

به سوی جنگ جهانی آب

حکمرانی آب در ایران ضعیف است

دبیر کل فدراسیون صنعت آب گفت: در دنیا جنگ بر سر آب است ولی ما هنوز به فکر تولید نفت و افزایش قیمت آن هستیم، در حالی که در آینده نزدیک نفت به کمترین میزان قیمت می‌رسد و آب در مبادلات اقتصادی و سیاسی جایگزین نفت می‌شود. سیدعلیرضا شریعت، درباره موضوع خشکسالی و اقداماتی که برای عبور از این وضعیت باید انجام داد، اظهار کرد: کشور ما به لحاظ ذاتی همیشه با محدودیت منابع آب مواجه بوده، بخش اعظم کشور خشک و نیمه‌خشک است، در این ارتباط برنامه‌ریزی جامع نیاز است و باید همه ارکان جامعه و کل نظام درگیر شود، در غیر این صورت با ابرچالشی مواجه خواهیم بود که می‌تواند موجبات اتفاقات ناگواری را برای کشور فراهم کند. منابع آب تجدیدپذیر کشور از بارش یا آب‌های زیرزمینی است، وقتی منابع آبی کشور را صرف فعالیت‌هایی می‌کنیم که به ظاهر نشان‌دهنده توسعه است عملاً شاهد این اتفاقات هستیم.

دبیر کل فدراسیون صنعت آب با بیان اینکه، امروز مهم‌ترین مساله سوءمدیریت در بخش آب است، به ایلنا، گفت: حوزه آب فقط مربوط به وزارت نیرو نیست، جهاد کشاورزی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آب است اما پاسخی به مراجع ذی‌صلاح نمی‌دهد، وزارت صمت نقش بزرگی در معضل کم‌آبی دارد اما پاسخگو نیست. ما 88 درصد آب تجدیدپذیر را در بخش کشاورزی مصرف می‌کنیم و تا زمانی که این موضوع در کلان کشور وارد نشود و همه دستگاه‌ها درگیر نشده و پاسخگو نباشند، هیچ مشکلی حل نمی‌شود.

شریعت وضعیت کنونی بخش آب را حاصل بخشی‌نگری و تناقض ماموریت‌های دستگاه‌های مرتبط دانست و افزود: مثلاً در شعار کاندیداهای ریاست‌جمهوری به رونق تولید و اشتغال اشاره شد اما هیچ برنامه‌ای برای آب و محیط زیست ارائه نکردند و این نشان می‌دهد کسی متوجه وضعیت آب کشور نیست، باید در نظر داشت که هر توسعه و اتفاق مبارکی در کشور نه در ایران بلکه در تمام دنیا بدون توجه به موضوع آب امکان‌پذیر نیست، مثلاً لازمه احداث یک کارخانه ابتدا آب است، وقتی در نظر داریم کشاورزی را توسعه دهیم لازمه آن آب است. وی با بیان اینکه حکمرانی آب در کشور به‌شدت ضعیف است و آن هم به‌خاطر فرابخشی بودن و ماموریت ناهمگون دستگاه‌های اثرگذار است، تاکید کرد: تا فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی، نیرو، محیط‌زیست و صمت همگن نباشد راه به جایی نخواهیم برد.

 

کسری بی‌سابقه علوفه

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری با تاکید بر اینکه امسال یک میلیون و 600 هزار تن کسری تامین علوفه مراتع به دلیل خشکسالی بی‌سابقه داریم، گفت: برای جبران این کسری حداقل باید ماهانه 120 تا 130 هزارتن نهاده دامی برای تداوم تولید در اختیار عشایر قرار گیرد.

آن‌گونه که ایلنا گزارش داده است، فضل خرم؛ یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سال 1400 عشایر را تامین خوراک دام عنوان کرد و افزود: خشکسالی شدید در سال جاری عشایر را با مشکل جدی تامین علوفه برای تعلیف دام‌ها مواجه کرده است. امسال یک میلیون و 600 هزار تن کسری تامین علوفه مراتع برای دام عشایر به دلیل خشکسالی بی‌سابقه داریم.

خرم با بیان اینکه تا سال گذشته که شرایط مراتع مناسب بود ماهانه 40 تا 50 هزار تن نهاده دامی برای دام‌های عشایر تامین و در بین آنها توزیع می‌شد، گفت: این میزان نهاده دامی در کنار علوفه مراتع نیاز خوراک دام عشایر را مرتفع می‌کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری با بیان اینکه در حال حاضر برای جبران کسری مراتع دست‌کم باید 120 تا 130 هزارتن نهاده دامی برای تداوم تولید عشایر تامین شود، اظهار کرد: در مجموع برای سه ماه نخست سال باید 380 تا 390 هزار تن نهاده‌دامی در بین عشایر توزیع می‌شد تا شاهد نتایج منفی کسری علوفه مراتع نباشیم، در حالی فقط 109 هزار تن نهاده ‌دامی در سه ماه نخست سال توزیع شد که پاسخگوی نیاز عشایر برای تعلیف دام‌های گرسنه‌شان نیست.

وی از جمله نتایج منفی که کمبود نهاده‌های دامی را به دنبال داشته است، ذبح دام‌های مولد دانست که می‌تواند در آینده وقفه در تولید و تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور ایجاد کند.

خرم با انتقاد از عدم اجرای به‌موقع و مناسب طرح خرید تضمینی دام عشایر گفت: بر اساس این طرح قرار بود یک میلیون راس دام از عشایر با قیمت هر کیلوگرم 45 هزار تومان خریداری و به ازای هر کیلوگرم دام زنده سه کیلوگرم جو به عشایر تحویل شود، اما تا امروز به دلیل ضعف ساختاری این طرح اجرایی نشده است.

 

تونل البرز به جای کندوان

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تونل 5 /6‌کیلومتری البرز و 5 /1 کیلومتر جاده دسترسی آن در انتهای منطقه 2 آزادراه تهران-شمال تا یک ماه آینده پس از تایید پلیس راه و سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، بهره‌برداری موقت می‌شود.

خیرالله خادمی درباره آخرین وضعیت منطقه 2 آزادراه تهران-شمال و تونل البرز در این مسیر آزادراهی، اظهار کرد:‌ مسیر تونل البرز به طول 5 /6 کیلومتر و جاده‌های دسترسی آن در دو طرف که حدود 5 /1 کیلومتر است و هدف اول ما برای بهره‌برداری است، نزدیک به 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا چند روز آینده عملیات بتن کف تونل نیز به پایان می‌رسد. تاسیسات و روشنایی تونل البرز نصب شده است، جت‌فن‌ها هم تا 10 روز آینده نصب خواهد شد. 

وی گفت:‌ پیشرفت فیزیکی تونل البرز حتی از جاده‌های دسترسی آن هم بیشتر است و امیدواریم با توجه به پیشرفت فیزیکی بالای این پروژه، بتوانیم تا یک ماه آینده از تونل البرز در منطقه 2 آزادراه تهران‌-‌شمال بهره‌برداری موقت کنیم و با احداث جاده دسترسی دو طرف تونل، عبور از این تونل برای مردم میسر شود.  دولت و بنیاد مستضعفان به عنوان شریک و مجری پروژه تلاش کرده‌اند، آخرین مراحل اجرایی این تونل به سرعت اجرا شود، تا مسیر تونل برای عبور موقت آماده شده و پس از تایید پلیس راه و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، عبور موقت برای رفاه حال مردم فراهم خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پس از افتتاح تونل البرز، برای باند رفت منطقه 2 آزادراه تهران-شمال، تونل کندوان حذف خواهد شد و مسیر تونل کندوان برای خط برگشت، چهار‌خطه می‌شود، پیچ‌های ورودی و خروجی تونل کندوان حذف خواهد شد و به این ترتیب در ارتقای ایمنی سیر موثر است. خادمی درباره پیشرفت سایر قطعات منطقه 2 آزادراه

تهران‌-‌شمال بیان کرد:‌ در سایر قطعاتِ  باند رفت منطقه 2 آزادراه تهران‌-‌شمال نیز پیشرفت فیزیکی مناسب است و حدود 70 درصد برآورد می‌شود، در همه جبهه‌ها کار در حال انجام و پروژه فعال است.

 

حمله برندهای خارجی به کشور

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی از افزایش کالای قاچاق در بازار طی هفته‌های اخیر خبر داد و گفت اخبار ضد‌و‌نقیضی درباره احتمال ترخیص محموله بوش شنیده می‌شود. حمیدرضا غزنوی، اظهار کرد: اخیراً جریانی ایجاد شده که لوازم خانگی را از مرز به صورت قانونی و به وفور وارد می‌کند و به همین دلیل بازار مملو از کالای قاچاق شده است. به عبارتی به نظر می‌رسد واردات برای مرزنشینان به صورت شبه‌قانونی انجام می‌شود. با توجه به افزایش تولید 70‌درصدی لوازم خانگی در سال گذشته و همچنین در دو ماه ابتدایی سال جاری به نظر می‌رسد خارجی‌ها از این موضوع ناراحت هستند و به بازار حمله کرده‌اند. از طرف دیگر رکود نیز بر بازار حاکم است.  

همچنین به گفته وی اخبار ضد‌و‌نقیضی درباره احتمال ترخیص محموله بوش شنیده می‌شود که سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقد است ترخیص آن نشان می‌دهد احتمالاً قرار است واردات لوازم خانگی آزاد شود و چراغ سبزی به واردات کالای خارجی است. در حالی که بیش از دو سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور می‌گذرد، پاییز سال گذشته با رای دیوان عدالت اداری،  ۴۲۰ کانتینر لوزام خانگی بوش در گمرک شهید رجایی آماده ترخیص شد؛ به طوری که مرحله ثبت سفارش و تایید منشأ ارز آن که گفته می‌شد نیمایی است انجام شده بود؛ هرچند که وزارت صمت تامین ارز نیمایی را تایید نکرد. گرچه ترخیص این محموله لوازم خانگی به دلیل ایرادات وارده متوقف شد، اما این ماجرا ابعاد دیگری هم داشت. جریان از این قرار بود که در پی شکایت شرکت کاسپین کالا دریا (واردکننده محصولات بوش) در دیوان عدالت اداری علیه وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک ایران در سال گذشته،  وزارت صمت و گمرک محکوم شده و از این‌رو وزارت صمت مکلف به تمدید ثبت سفارش و گمرک موظف به ترخیص شد  و البته بانک مرکزی تبرئه شد. البته گویا گمرک در زمان مقرر نسبت به رای صادره اعتراض و با ارائه مستندات درخواست تجدیدنظر را مطرح کرد که در نهایت با نقض رای بدوی دیوان عدالت اداری، به گمرک اعلام شد از ترخیص کالاهای شاکی (کانتینرهای لوازم خانگی بوش) جلوگیری شود.  

 

کارشکنی عربستان در اخذ پروژه‌های افغانستانی

دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی اظهار کرد: فشارهای سیاسی وارد می‌شود که پروژه‌های افغانستان به ایرانی‌ها نرسد. این فشار هم از طریق صندوق و بانک توسعه اسلامی و هم از طریق دولت‌ها وارد می‌شود. معتقد هستند که اگر منابع بانک توسعه اسلامی به بخشی اختصاص پیدا می‌کند، ایرانی‌ها نباید در آن حضور داشته باشند. مشخصاً این فشارها از طرف دولت عربستان است. بهمن صالحی جاوید در مورد وضعیت صادرات خدمات فنی و مهندسی  اظهار کرد: مشاور ویژه وزیر راه و شهرسازی در مورد صادرات خدمات فنی و مهندسی به افغانستان ورود کرده  و کار به خوبی در حال انجام است ولی در مورد سوریه توافقی به ما به عنوان انجمن تخصصی این موضوع انعکاس پیدا نکرده است.

وی در توضیح وضعیت بازار افغانستان گفت: کمیته تخصصی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی به افغانستان تشکیل شده و وزیر راه نیز مشاور ویژه‌ای را تعیین کرده‌اند. بارها در وزارت راه در این مورد جلسه تشکیل شده، طی 10 یا 15 روز آینده نیز جلسه‌ای با وزیر صحت عامه افغانستان برای پیگیری پروژه‌های شرکت‌های ایرانی و رفع موانع آن خواهیم داشت. شرکت‌های ایرانی پروژه‌های بزرگی مانند رینگ کابل را برنده شده‌اند اما یکسری فشارهای سیاسی در این مورد برای دولت افغانستان ایجاد مزاحمت می‌کند. به همین جهت پیگیر هستیم  و کمیته تخصصی هم تشکیل شده است.

وی با اشاره به بازار سوریه برای خدمات فنی و مهندسی ایران بیان کرد: پیمانکاران ایرانی به‌طور سنتی در سوریه حضور داشتند ولی آنچه امروز هست مورد رضایت تولیدکنندگان خدمات فنی و مهندسی نیست. چراکه هم ورود آنها به پروژه‌ها با سهولت همراه نیست و هم نقش‌آفرینان زیادی از جمله چینی‌ها، روس‌ها، انگلیسی‌ها و دیگر کشورها حضور دارند و رقبای جدی داریم.

دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی تصریح کرد: دو ستاد به نام‌های ستاد بازسازی سوریه و ستاد بازسازی عراق داریم که متاسفانه علاقه‌ای به ارتباط سیستماتیک و سازمان‌یافته با انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ندارند.

♦♦♦

فارس: این روزها در کنار نابسامانی در قیمت و بازار کالاهای اساسی، هرج‌ومرج در قیمت‌گذاری آب معدنی شاید کمتر به چشم آید، اما میزان تخفیف‌هایی که در فروش برخی فروشگاه‌ها دیده می‌شود، نشان‌دهنده صحیح نبودن قیمت‌گذاری این محصول است.

ایسنا: موسسه مودیز پیش‌بینی کرد کشورهای صادرکننده نفت منطقه خلیج فارس دست‌کم تا ۱۰ سال دیگر به درآمد حاصل از تولید هیدروکربن به شدت وابسته خواهند ماند، زیرا تلاش‌ها برای متنوع‌سازی اقتصادی پیشرفت کندی از زمان ریزش قیمت نفت در سال ۲۰۱5-۲۰۱4 داشته است.

ایلنا: محمدرضا بنی‌طباء، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با تاکید بر اینکه شیرخام 65 درصد هزینه تولید محصولات لبنی را شامل می‌شود، گفت: در مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار قیمت خرید هر کیلوگرم شیرخام از دامدار 6 هزار و 400 تومان تعیین شده است که با در نظرگرفتن هزینه حمل قیمت تحویل درب کارخانه لبنی به 6 هزار و 600 تومان خواهد رسید، با این شرایط قیمت محصولات لبنی نیز حدود 70 درصد افزایش را تجربه خواهد کرد.

مهر: مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در اردیبهشت ۱۴۰۰ با ماه مشابه سال ۱۳۹۹ نشان‌دهنده افزایش ۴۹ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است.

تسنیم: رویترز میزان نفت ذخیره‌شده ایران روی خشکی و دریا را ۲۰۰ میلیون بشکه تخمین زد و نوشت ایران در صورت رفع تحریم‌ها می‌تواند به‌سرعت تولید نفت خود را از 1 /2 میلیون بشکه فعلی به 6 /3 میلیون بشکه در روز برساند.

ایرنا: رضا اردکانیان، وزیر نیرو گفت: با پیگیری‌های به عمل‌آمده، از منابع ارزی موجود در بانک تجارت عراق، مبلغ ۱۱۵ میلیون فرانک سوئیس به حساب بانک سوئیسی برای دریافت ۱۶ میلیون دوز واکسن کوواکس واریز شد. ارز مورد نیاز خرید واکسن کرونا از روسیه از محل مطالبات ایران از عراق تامین و به زودی نخستین پرداخت انجام می‌شود.

فارس: دو منبع آگاه در گروه اوپک پلاس گفتند، با افزایش قیمت نفت به علت بهبود تقاضا، اوپک پلاس در حال گفت‌وگو برای افزایش تولید بیشتر در ماه آگوست هستند، اما هنوز هیچ تصمیمی در مورد میزان دقیق حجمی که باید به بازار برگردانده شود، گرفته نشده است.

مهر: طبق مصوبه هیات وزیران، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و بورس، متولی فروش اموال مازاد دستگاه‌های اجرایی شدند.

ایرنا: محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: شیوع بحران کرونا همه فرودگاه‌های جهان را تحت تاثیر قرار داد اما در ایران تنها این مساله، بلکه تحریم‌ها نیز به سهم خود اثرگذار بود، با این حال توان مضاعف متخصصان ما در شرکت فرودگاه‌ها باعث ادامه جریان پروازها شد.

♦♦♦

توافق با مستاجر ساکن

دنیای اقتصاد نوشت: آغاز فصل اصلی «جابه‌جایی» در بازار اجاره‌نشین‌ها همزمان شده است با رصد دو علامت تغییر در نبض اجاره‌بها. بعد از ثبت نرخ رشد نزدیک به ۵۰‌درصدی «میانگین هزینه اجاره» در تابستان پارسال، شاخص تورم اجاره در ابتدای امسال تا ۳۰ درصد کاهش یافت. یعنی اگر‌چه اجاره‌بهای آپارتمان‌ها همچنان رو به افزایش است، اما سرعت رشد آن به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده است. علامت دوم تغییر در این بازار به «رفتار گروهی از موجران» مربوط است. نتایج تحقیقات میدانی حاکی است، بعد از طراحی «پله فرار» از سوی صاحب‌خانه‌ها در سال گذشته برای فرار از سقف دستوری اجاره‌بها که به‌صورت «تخلیه اجباری آپارتمان» و «انعقاد قرارداد» با مستاجر جدید عمل کرد، در حال حاضر این گروه، «توافق با مستاجر ساکن» را در اولویت دارند.

 

پدیده‌ها روال می‌شوند

اعتماد نوشت: اگر در سال 96 به کسی گفته می‌شد که در سال‌های انتهایی دهه 90 به بعد برای اجاره یک سوییت 40‌متری در محله‌ای متوسط باید 20 میلیون تومان ودیعه و ماهی دو میلیون تومان اجاره پرداخت شود، باور نمی‌کرد. اما پس از نوسانات ارزی که به دلیل اعمال تحریم‌های نفتی بر کشور رخ داد، بازار مسکن نیز واقعیت خود را در قالب کاهش شدید قدرت خرید، شیب تند قیمت‌ها و همان تقاضا برای اجاره سوییت‌های 40متری و کمتر، اتاق خوابی از خانه یا انباری‌هایی که برای اجاره تغییر کاربری داده شده‌اند، نشان داد. اگر این موارد پیش‌تر «پدیده» در بازار مسکن بودند، در حال حاضر برایشان تقاضا وجود دارد و به کالایی معمولی برای معامله در این بازار تبدیل شده‌اند

 

راه تورم

ایران نوشت: ایران در میان کشورهای دنیا، جزو معدود کشورهایی است که با تورم دو‌رقمی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند  و حتی در همسایگان جنگ‌زده ایران مانند عراق و افغانستان با نرخی به مراتب پایین‌تر مواجه هستیم. درخصوص اینکه تورم تا پایان سال ‌جاری به کدام‌سو می‌رود، سناریوهای مختلفی از سوی نهادهای تخصصی و برخی اقتصاددانان مطرح شده است که در میان این سناریوها، وضعیت خوشبینانه که درآن نرخ تورم رو به نزول خواهد گذاشت، به‌طور عمده بر لغو دوباره تحریم‌ها، افزایش فروش نفت و دستیابی کشور به درآمدهای ارزی خود تکیه دارد. هرچند به اعتقاد اقتصاددانان افزایش فروش نفت و درآمدهای ارزی به‌طور قطع تاثیر مثبتی بر مهار تورم دارد، اما برای کنترل پایدار و بلندمدت آن، نیازمند اصلاح برخی از ساختارهای اقتصادی به‌ویژه در نظام پولی و بانکی هستیم.

 

مخالفان جدی مبارزه با اموال نامشروع

شرق نوشت: طرح اعاده اموال نامشروع مسوولان که قرار بود موجب بازگشت حداقل 200 هزار میلیارد مال نامشروع کسب‌شده توسط مسوولان فاسد باشد، به بن‌بست خورده و خبری از اجرایی ‌شدن آن نیست. این طرح که در راستای اجرایی ‌شدن دو اصل قانون اساسی از سال 96 کلید خورد، سال گذشته زمزمه اجرایی ‌شدن آن پیچید، اما وعده‌ها بی‌نتیجه ماند. زمستان سال گذشته رئیس قوه قضائیه، دستورالعمل اجرایی طرح اعاده اموال نامشروع مسوولان را به دادستانی کل کشور ابلاغ کرد تا یک‌ماهه عملی شود. در همین رابطه جبار کوچکی‌نژاد، عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، با تاکید بر اینکه طرح اعاده اموال نامشروع مسوولان، جراحی بزرگی در مقابله با فساد اقتصادی است، گفت: قطعاً چنین جراحی بزرگی مخالفان جدی در دولت و مجلس خواهد داشت.