شناسه خبر : 35620 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

442 هزار ملک دولتی شناسایی شد

خبرگزاری فارس نوشت: آمار و اطلاعات وزارت اقتصاد نشان می‌دهد تا مردادماه امسال حدود 442 هزار ملک دولتی در سامانه جامع اطلاعات دستگاه‌های اجرایی ثبت شده است. بر اساس گزارش عملکرد وزارت اقتصاد، در بخش مدیریت دارایی‌های دولتی تا مرداد ۹۹ بالغ بر ۴۴۱ هزار و ۷۵۴ ملک دولتی ثبت شده است. طی یک سال منتهی به پایان مردادماه سال جاری 907 فقره گواهی برای مستندسازی اموال غیرمنقول دولتی به منظور تثبیت مالکیت دولت صادر شده است. از مرداد 98 تا مرداد 99 تعداد 5 /7 میلیون قلم اموال منقول شناسایی و ثبت شده است. در حوزه خودروهای دولتی، با هدف سیاست انقباضی برای کاهش تعداد خودروهای دولتی، در یک سال گذشته تعداد 1247 خودرو کاهش یافته است.

 

بی‌اعتنایی به یک بدهی بزرگ

شرق نوشت: براساس گزارش وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بر مبنای ارزش واقعی روز تا پایان سال ۱۳۹۸ به ۲۹۴ هزار و ۴۰۵ میلیارد تومان رسیده. اگر اصل بدهی را نزدیک به ۱۰۸ هزار میلیارد در نظر بگیریم، 5 /87 هزار میلیارد تومان آن معادل ۸۱ درصد از کل اصل بدهی در دولت روحانی ایجاد شده است. این رقم کلان البته با جریمه دیرکرد و بهره مرکب به این میزان رسیده است. این بدهی چرخه سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی را دچار خدشه کرده و می‌تواند آینده این صندوق را به‌سوی ورشکستگی ببرد. در حالی ‌که دولت بدهکار خود وزیر کار را مجبور به فروش سهام مدیریتی خود در شستا کرده تا مشکلات بیمه‌شدگان و بازنشستگان را رفع کند.

 

خرید خودرو با سکه و دلار

تسنیم نوشت: اختلاف قیمت بسیار بالای خودروها از کارخانه تا بازار باعث شده است بخشی از نقدینگی سرگردان مردم راهی بازار خودرو شود. در حالی روند افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو وجود دارد که مردم برای حفظ ارزش پول خود وارد بازار شده و جالب اینکه به جای پول نقد سرمایه‌های طلا و دلار خود را به فروشندگان در ازای خرید خودرو پرداخت می‌کنند. این موضوع نگرانی زیادی را برای به‌هم‌ریختگی بیشتر بازار خودرو به وجود آورده است. البته برخلاف گفته‌های مسوولان وزارت صنعت که می‌گویند این قیمت‌ها کاذب است و روند کاهش قیمت‌ها اتفاق خواهد افتاد، مشاهدات بازار نشان می‌دهد همچنان خودروهای مونتاژی رکوردهای قیمتی قابل توجهی را در بازار ثبت می‌کنند.

 

برندگان نامرئی برق مجانی

دنیای اقتصاد نوشت: برندگان واقعی برق رایگان مشخص شدند. طبق جدیدترین برآوردها تنها هفت میلیون نفر مشمول این طرح می‌شوند که فاصله معناداری با عدد اعلامی دولت دارد. از نظر منتقدان طرح مذکور، کم‌مصرف‌ها کمترین بهره را از طرح «امید برق» می‌برند و این صاحبان خانه‌های خالی، باغ ویلاها و سکونتگاه‌های غیردائم هستند که از آن منتفع می‌شوند. اندیشکده اقتصاد مقاومتی محاسبات مصوبه برق رایگان دولت را غیرکارشناسی دانست و در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد تنها هفت میلیون نفر مشمول این مصوبه خواهند شد که با ۳۰ میلیون نفر اعلامی رئیس‌جمهور تفاوت قابل توجهی دارد. طبق نامه‌ای که خطاب به معاون اول رئیس‌جمهوری ارسال شده، مهم‌ترین چالش تعرفه‌گذاری صنعت برق، نبود یک سازوکار ثابت در تعرفه‌گذاری است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها