شناسه خبر : 28192 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

تصمیم عجیب وزیر صنعت

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصادنوشت: وزیر صمت پیشنهاد داده مالیات ارزش‌افزوده بنگاه‌های کوچک و متوسط حداقل به مدت شش ماه به تعویق بیفتد. حافظه تاریخی اقتصاد ایران نشان می‌دهد اتخاذ سیاست‌های حمایتی در شرایط بحرانی و رکود، رفتاری محبوب در بین سیاستمداران است اما عواقب مابعد آن را در نظر نمی‌گیرند. عمده پژوهش‌ها تاکید دارد دست‌اندازی به منابع بانک مرکزی و چاپ پول بی‌پشتوانه منطقه ممنوعه حمایت از تولید است. زیرا انجام آن می‌تواند موجب تشدید تورم و رکود شود. در حالت فعلی که دولت تعهدهای گوناگون دارد و درآمد نفتی دولت عملاً صرف واردات کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰‌تومانی می‌شود، ثبات در درآمدهای مالیاتی بیش از پیش حیاتی است.

♦♦♦

افزایش قیمت خودرو در انتظار روحانی

تجارت فردا- لوگو ایراننوشت: خودروسازان به قیمت‌های کنونی انتقاد دارند. آنها می‌گویند با قیمت ارز 9 هزار‌تومانی که در بازار ثانویه هم به دستشان نمی‌رسد، قیمت کنونی تولید خودرو واقعی نیست. 405 باید با قیمت 70 میلیون تومان به فروش برسد و خودرو پراید 43 میلیون تومان شود و استپ وی 101 میلیون تومان. خودروسازان درخواست افزایش قیمت را طی نامه‌ای به وزیر صمت داده‌اند و چون این درخواست خارج از عرف بوده وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست افزایش قیمت خودرو را به هیات دولت و رئیس‌جمهوری ارائه کرده است. بنابراین تصمیم‌گیری برای قیمت خودرو به دست روحانی رسیده و رئیس‌جمهوری در مورد قیمت خودرو تصمیم‌گیری خواهد کرد.

♦♦♦

85 درصد سپرده دست 5 /2 درصد جامعه

تجارت فردا- لوگو ایرنابه نقل از رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی علل اعتراضات دی‌ماه نوشت: بخشی از سیاست‌های اتخاذشده آسیب‌زا بود مانند همزمانی کاهش سود بانکی و پرداختن به موسسات اعتباری. بانک مرکزی در آسیب‌شناسی نسبت به موسسات پولی و بانکی خوب عمل نکرد و راه اشتباهی را رفت و به جای اصلاح روند، به‌صورت دفعه‌ای هجمه ایجاد کرد. در همان زمان تجمعاتی شکل گرفت و اولین حرمت‌شکنی‌ها در این تجمعات رخ داد. ۲۲ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی به سهامداران پول داده شد و به دنبال آن نقدینگی دیگری در بازار ایجاد شد. اکنون ۸۵ درصد سپرده‌ها را 5 /2 درصد جامعه در اختیار دارند که با آنها باید وارد گفت‌وگو شد.

♦♦♦

مخاطرات کاهش نرخ لیر برای ایران

تجارت فردا- لوگو فرارونوشت: محمد طبیبیان، اقتصاددان برجسته در کانال تلگرامی خود هشدار داد: پایین افتادن نرخ لیر ترک (حدود 40 در صد در ماه‌های اخیر) ممکن است خروج ارز از ایران برای خرید مستغلات و سایر دارایی‌ها را تشدید کند. بانک مرکزی لازم است به این شرایط و تاثیر آن بر اقتصاد کشور نظر داشته باشد. همچنین واردات ارزان‌قیمت از ترکیه، به‌دلیل کاهش نرخ لیر، ممکن است برای بخش تولیدی تضعیف‌شده کشور هم شرایط نامناسبی را به همراه بیاورد. بررسی‌ها نشان می‌دهد سودای خرید ملک در ترکیه توسط ایرانی‌ها، آرام‌آرام در حال شدت گرفتن است و تبلیغات بسیاری وجود دارد که می‌گوید «سقوط ارزش لیر، فرصت استثنایی برای سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه».

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها