شناسه خبر : 27802 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تحقیق و تحقق

جشنواره پژوهشگران جوان اقتصاد ایران با چه فلسفه‌ای برگزار شد؟

در نخستین جشنواره پژوهشگران جوان اقتصاد ایران، از ستاره‌های آینده سپهر اقتصادی کشور رونمایی شد. رویدادی که ایده اولیه آن از سوی مهدی برکچیان، معاون پژوهشی وقت موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، در نیمه نخست سال 1395 مطرح شد و در آبان‌ماه همان سال با دعوت از چندین دانشکده اقتصاد واقع در پایتخت و نیز مراکز پژوهشی به بحث و بررسی گذاشته شد و افزون بر نهادها، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت نفت نیز به این رویداد علمی پیوستند.

تحقیق و تحقق

  مجیدرضا منصورخاکی:  در نخستین جشنواره پژوهشگران جوان اقتصاد ایران، از ستاره‌های آینده سپهر اقتصادی کشور رونمایی شد. رویدادی که ایده اولیه آن از سوی مهدی برکچیان، معاون پژوهشی وقت موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، در نیمه نخست سال 1395 مطرح شد و در آبان‌ماه همان سال با دعوت از چندین دانشکده اقتصاد واقع در پایتخت و نیز مراکز پژوهشی به بحث و بررسی گذاشته شد و افزون بر نهادها، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت نفت نیز به این رویداد علمی پیوستند. مسعود نیلی پیشتر و در نشست خبری مربوط به اختتامیه این رویداد، هدف از برگزاری جشنواره پژوهشگران جوان اقتصاد ایران را ارتقا و جهت‌دهی بیشتر به پژوهش‌های اقتصادی در راستای حل مسائل کشور عنوان کرده بود؛ به ویژه پژوهشگران جوانی که به نوعی آینده‌ساز کشور نیز به شمار می‌روند.

بر این اساس، در کنار روسای دانشکده اقتصاد دانشگاه‌های شریف، تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، امام صادق، الزهرا و خوارزمی، و همچنین روسای سه نهاد تحقیقاتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، پژوهشکده پولی ‌و بانکی بانک مرکزی و موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، ظرف مدت کمتر از یک سال و در قالب شورای راهبری، ایده اولیه جشنواره را مورد پردازش قرار دادند و آیین‌نامه برگزاری آن را به رشته تحریر در آوردند. 

نهایتاً جشنواره به صورت رسمی آغاز به کارکرد و در شهریورماه 1396 از وب‌سایت و پوستر آن رونمایی شد. شرایط ورود به این رقابت علمی، سن کمتر از 40 سال و داشتن حداقل پنج اثر پژوهشی متمرکز در یک حوزه کاربردی اقتصاد ایران بود که بر این اساس 58 پژوهشگر آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند. با تشکیل کمیته‌های متعدد داوری برآمده از 11 نهاد برگزارکننده جشنواره، آثار مورد ارزیابی قرار گرفت که در نهایت پنج پژوهشگر به مرحله پایانی راه پیدا کردند.

 23 تیرماه مراسم اختتامیه جشنواره برگزار شد و پس از 20 ماه انتظار، سرانجام علی مدنی‌زاده و حسین توکلیان به طور مشترک به عنوان پژوهشگر برتر جوان اقتصاد ایران در سال 1396 معرفی شدند که هردو مطالعاتی در حوزه‌های اقتصاد کلان و بانکی به انجام رسانده بودند. همچنین، مرتضی تهامی‌پور در حوزه اقتصاد کشاورزی، حسن قلی‌پورفریدونی در حوزه اقتصاد شهری، و حسین میثمی در حوزه اقتصاد اسلامی، سه پژوهشگر دیگری بودند که به مراحل نهایی راه یافتند و در پایان نیز مورد تقدیر قرار گرفتند. ارائه نسخه برای برون‌رفت از مشکلات موجود و شکل‌گیری تعامل میان دانشکده‌ها و مراکز پژوهشی حاضر در جشنواره، دو دستاورد اصلی بود که مورد تاکید تمامی اعضای شورای راهبری قرار گرفت. اما باید دید تصمیم‌گیران کشور می‌توانند از فرصت ایجادشده در جهت بهبود سیاستگذاری استفاده کنند یا همچنان فاصه تحقیق و تحقق طول و دراز باقی می‌ماند؟ 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها