شناسه خبر : 27149 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

مشکل سامانه نیما چیست؟

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصاددر نظرسنجی از فعالان اقتصادی مشکلات سامانه نیما را بررسی کرد و نوشت: «جذاب نبودن نرخ ارز در سامانه نیما»، «شفاف نبودن تخصیص ارز رسمی به واردات» و «اطلاع‌رسانی ناکافی» مهم‌ترین معضلات سامانه مذکور است. در کنار نارسایی‌های ناشی از اعمال تحریم‌ها بر روابط بانکی، صادرکنندگان ایرانی با یک مانع سیاستی در مورد بازگرداندن ارز به کشور روبه‌رویند. مانع خودساخته‌ای که اصرار بر قیمت‌گذاری نرخ ارز دارد. اما فعالان اقتصادی معتقدند چنانچه این اصرار بر تداوم قیمت‌گذاری ارز، کنار گذاشته شود و نرخ ارز در ملاقات عرضه و تقاضا رقم بخورد، موجب می‌شود انگیزه صادرکنندگان برای بازگشت ارز بیشتر شود و کاهش نوسانات ارزی نیز در پی آن ایجاد شود.

♦♦♦

پراید قبلاً ۵۶ سکه قیمت داشت، الان ۱۳ سکه

تجارت فردا- لوگو خانه ملتبه نقل از سیدجواد حسینی‌کیا، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نوشت: در بخش تولید قطعه به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه شاهد افزایش قیمت هستیم. قطعه‌سازان نمی‌توانند قطعه‌ای را تولید کنند که هزینه تمام‌شده آن بیش از قیمت فروش آن باشد. با افزایش قیمت مواد اولیه و قطعه، قیمت خودرو هم افزایش می‌یابد. در گذشته قیمت خودرو پراید با قیمت 56 سکه بهار آزادی برابر بود و اکنون قیمت این خودرو معادل 13 سکه بهار آزادی است. ارز چهار هزار و 200تومانی می‌تواند مانع افزایش قیمت شود اما هنوز در اختیار قطعه‌سازان قرار نگرفته در حالی که واردکنندگان خودرو از آن استفاده می‌کنند.

♦♦♦

یک فروشگاه به ازای هفت خانوار

تجارت فردا- لوگو تسنیم به نقل از رئیس اتاق اصناف نوشت: در مجموع بیش از سه میلیون بنگاه صنفی داریم که در مقایسه با آمار جهانی خیلی زیاد است برای اینکه طبق نرم جهانی به ازای ۳۷ تا ۴۲ خانوار یک بنگاه صنفی هست اما در ایران به ازای هفت تا هشت خانواده یک بنگاه وجود دارد. در مجموع دو میلیون و ۴۰۰ هزار بنگاه صنفی دارای مجوز و حدود ۷۵۰ هزار بنگاه صنفی بدون مجوز داریم که برای ساماندهی آنها نیاز به اراده ملی است. علی فاضلی با اشاره به ساماندهی اصناف گفت: در برنامه پنجم توسعه دولت مکلف به این کار شد اما اراده‌ای خیلی قوی هم برای اجرای آن نبوده است.

♦♦♦

آمار عجیب واردات سینمای خانگی

تجارت فردا- لوگو میزاننوشت: بر اساس آمار گمرک در ۱۲ماهه سال ۹۶ بیش از ۶۷۳ تن مجموعه سینمای خانگی از پنج کشور مختلف جهان وارد ایران شده است. ارزش ریالی این حجم از واردات ۱۵ میلیارد و ۶۲۳ میلیون و ۳۶۸ هزار تومان و ارزش دلاری آن چهار میلیون و ۵۶۰ هزار و ۹۸۸ دلار محاسبه شده است. امارات متحده عربی، اندونزی، ترکیه، چین و سایر کشورهای خارجی مبدأ این واردات بوده که در این میان چین رتبه نخست را با حجم بیش از ۵۵۹ تن به خود اختصاص داده که این میزان باعث خروج سه میلیون و ۹۳۱ هزار و ۶۹۶ دلار شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها