شناسه خبر : 25215 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

بهانه جدید برای تفکیک وزارتخانه‌ها

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصادنوشت: پرونده تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت مجدداً باز شد و سخنگوی دولت اعلام کرد: «تصمیم دولت درباره لایحه تفکیک صنعت، معدن و تجارت واقع‌بینانه بوده؛ چراکه نیازمند وزارتخانه‌ای هستیم که واردات را تنظیم کند. پیشنهاد دولت این بود که وزارت بازرگانی از صنعت و معدن جدا شود که تاکنون بی‌پاسخ ‌مانده.» اظهارات جدید نوبخت مصداق ضرب‌المثل «از آب گل‌آلود ماهی گرفتن» است. این‌ بار گرانی تخم‌مرغ و مجوز برای واردات آن با تعرفه پنج‌درصدی، موجب شده تا بحث تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت مجدداً به بهانه تنظیم بازار مطرح شود. در واقع تخم‌مرغ بهانه‌ای شده تا دولت به هر قیمت ثابت کند تفکیک وزارتخانه می‌تواند به نفع همگان تمام شود.

♦♦♦

گلایه عادل آذر از دولت

تجارت فردا- لوگو میزاننوشت: عادل‌ آذر، رئیس دیوان محاسبات با حضور در مجلس مواردی چون رشد منفی تراز عملیاتی، افزایش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و عدم شفافیت و بی‌انضباطی در بودجه‌ریزی را از آفت‌های بودجه‌ریزی کنونی دانست و گفت یکی از گرفتاری‌هایی که ما با دولت داریم بحث بدهی‌ها و مطالبات دولت است. ما در بُعد نظارتی می‌گوییم آقای دولت می‌شود بگویی چقدر بدهی داری و چقدر مطالباتت است؟ می‌گویند محرمانه است. بدهی‌ها و مطالبات دولت در هیچ جای دنیا محرمانه نیست. این سایت 200 کشور را در لحظه اعلام می‌کند که برای بدهی‌ها و مطالباتش چه اتفاقی می‌افتد؛ اما برای ما محرمانه است؛ این یعنی عدم شفافیت؛ یعنی گرفتاری‌های نظام نظارتی و انضباط مالی و انضباط اقتصادی.

♦♦♦

پراید کیلویی چند؟

تجارت فردا- لوگو ایلنابه نقل از رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان نوشت: سال 91 گفتند پراید کیلویی چند و قیمت‌گذاری را به شورای رقابت واگذار کردند. خودروسازان از آن موقع بیش از شش هزار میلیارد تومان ضرر کردند، قیمت تمام‌شده خودرو 20 میلیون تومان است اما دستور می‌رسد 18 میلیون فروخته شود و در نهایت 21 میلیون به دست مصرف‌کننده می‌رسد، این وسط دلال سود اصلی را می‌برد. همین عوامل سبب شد که خودروسازی ما زمین بخورد. هر وقت پیش‌فروش خودرو اعلام می‌شود در کمترین ساعت همه ظرفیت به فروش می‌رسد. این فروش به خاطر استقبال نیست بلکه ثبت نامی است که از سوی دلال‌ها برای گرفتن سود بیشتر و کنترل بازار انجام می‌شود.

♦♦♦

صرفه‌جویی 400 میلیون‌لیتری مصرف سوخت

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری مهربه نقل از نماینده صنف اسقاط خودروهای فرسوده نوشت: یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده هستند. اگر طرح نوسازی ناوگان طبق برنامه پیش رود، سالانه ۴۰۰ میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی می‌شود. هر خودرو فرسوده بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد یک خودرو صفرکیلومتر مشابه خود، بنزین مصرف می‌کند و آلایندگی ایجادشده به وسیله هر خودرو فرسوده، ۵۰ برابر خودرو یورو ۴ و ۲۲ برابر خودرو یورو۲ است؛ ضمن اینکه ۴۵ درصد سوانح رانندگی، مربوط به خودروهای فرسوده می‌شود. فقط در سال ۹۳ با اسقاط ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده، حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال کاهش هزینه اجتماعی و اقتصادی را داشتیم. خارج کردن خودروهای فرسوده، به عنوان یک مساله مهم باید پیگیری شود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها