شناسه خبر : 46130 لینک کوتاه

آزادی دو خبرنگار زن

آیا ایران پزشک صادر می‌کند؟

هفته گذشته الهه محمدی و نیلوفر حامدی دو خبرنگار بازداشت‌شده پس از درگذشت مهسا امینی،‌ بعد از یک سال و چهار ماه بازداشت موقت آزاد شدند. خبرگزاری فارس، دلیل آزادی الهه محمدی -خبرنگار روزنامه هم‌میهن- و نیلوفر حامدی -خبرنگار روزنامه شرق- را «مرخصی درمانی» و «به درخواست» این دو خبرنگار اعلام کرد. ساعاتی بعد اما محمد فراهانی، سردبیر میزان -خبرگزاری قوه قضائیه- در واکنش به ادعای مطرح‌شده از سوی این رسانه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دلیل آزادی موقت دو متهم امنیتی زن با قید وثیقه، آن بود که طبق ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه مکلف به فک قرار بازداشت موقت بود. در آینده نزدیک، حکم این دو نفر از سوی دادگاه صادر خواهد شد.» ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری مقرر می‌کند: «هرگاه در جرائم موضوع بندهای (الف)، (ب)، (پ) و (ت) ماده (۳۰۲) این قانون تا دو ماه و در سایر جرائم تا یک ماه به‌علت صدور قرار تامین، متهم در بازداشت بماند و پرونده اتهامی او منتهی به تصمیم نهایی در دادسرا نشود، بازپرس مکلف به فک یا تخفیف قرار تامین است.»

آغاز پویش سلامتی

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلام آغاز پویش اطلاع‌رسانی تغذیه سالم با محوریت نمک یددار و لبنیات از اول بهمن‌ماه، از اجرای برنامه سلامت خانواده در ۶ منطقه از تهران تا پایان سال خبر داد. به گزارش ایسنا، حسین فرشیدی گفت: «پویش ملی سلامت با هدف غربالگری دیابت و پرفشاری خون همچنان ادامه دارد و ظرف چند روز آینده این بخش به پایان می‌رسد. این پویش در برنامه‌های جاری نظام ارجاع و سلامت خانواده هم کمک‌کننده بود. در فاز دوم نیز پویش تغذیه سالم دنبال می‌شود.» او با بیان اینکه برنامه سلامت خانواده به ۱۹۲ شهر رسیده و ۶ منطقه از تهران با جمعیت ۲۷میلیون نفر هم تحت پوشش خواهند بود، افزود: «تحقق این هدف ارتباط مستقیم با پویش ملی سلامت دارد. ۵۷ میلیون نفر را تا پایان سال تحت پوشش برنامه سلامت خانواده خواهیم برد و ۳۰ میلیون نفر باقی‌مانده نیز در بهار سال بعد، وارد برنامه سلامت خانواده می‌شوند.» 

آمار مرگ

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به انجام مطالعه‌ای برای بررسی اثرات بهداشتی و اقتصادی منتسب به آلاینده ذرات معلق PM 2.5 در ۳۳ شهر کشور گفت: «تعداد کل موارد مرگ منتسب به مواجهه طولانی‌مدت با ذرات معلق PM 2.5 در افراد بالای ۳۰ سال به‌طور میانگین ۲۶ هزار و ۳۰۷ نفر گزارش شده است که بیش از ۲۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.» عباس شاهسونی به ایسنا گفت: «طبق نتایج این گزارش طی سال ۱۴۰۱ میانگین سالانه غلظت ذرات معلق PM 2.5 در شهرهای تهران، اهواز، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، ایلام، سنندج، یاسوج، همدان، خرم‌آباد، اراک، کرج، کرمانشاه، آبادان، زنجان، یزد، ارومیه، کرمان، بیرجند، قم، زابل، بجنورد، دزفول، بوشهر، شهرکرد، اردبیل، بندرعباس، شوشتر، بم، قزوین، ایرانشهر و بهبهان بیش از هفت برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت (پنج میکروگرم در مترمکعب) و تقریباً سه برابر استاندارد ملی (۱۲ میکروگرم در مترمکعب) بود.»

نرخ بیکاری روستاها

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور نرخ بیکاری در روستاها را در سال جاری 7 /5 درصد اعلام کرد. به گزارش ایسنا، امیرحسین مدنی گفت: «پژوهشی در کشور انجام شد که مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها بوده که ۵۴ درصد علل مهاجرت از روستا به حاشیه شهرها مسائل اقتصادی است. در حالی‌ که جمعیت کشور و جمعیت شهری رو به افزایش است، جمعیت روستایی رو به کاهش است و بدین ترتیب در حال ‌حاضر ۲۳ درصد جمعیت کشور سهم جمعیت روستایی و ۷۷ درصد سهم جمعیت شهری است.» مدنی ادامه داد: «در پاییز امسال در مناطق روستایی سهم جمعیت شاغلان 4 /40 درصد و سهم جمعیت بیکاری 4 /2 درصد بوده است. درحالی‌که در پاییز سال جاری روند اشتغال‌ها در کشور در حوزه کشاورزی 3 /40 درصد بوده است اما سهم اشتغال به سمت صنعت و خدمات سوق پیدا کرده است.» 

آب و برق رایگان مدارس

به گفته نماینده مجلس، لایحه رایگان شدن آب و برق مدارس در مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا به تصویب رسید. ولی‌الله بیاتی، نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: «یکی از معضلاتی که مدیران مدارس با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، سرانه پایین در مدارس و پرداخت قبوض آب، برق و گاز است.» او افزود: «مدیر مدرسه به‌جای پرداختن به وظایف آموزشی و تربیتی، با قبوض برق، آب و گاز مواجه می‌شود و بیشترین تمرکز خود را روی این موضوع می‌گذارد.» بیاتی ادامه داد: «در بسیاری از مدارس با اینکه دانش‌آموز سر کلاس است آب مدرسه قطع شده است، آموزش رایگان باید آب و برق رایگان هم داشته باشد و کارکنان مدرسه و مدیر نباید درگیر مسائل رفاهی مدرسه باشند.» نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: «در مناطق محروم اصلاً توان پرداخت این قبوض وجود ندارد.»

صادرات پزشک

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه رویکرد افزایش ظرفیت‌های پزشکی به‌طور غیراستاندارد به‌نوعی تبدیل کشور به محل «کشت فراسرزمینی» نیروی پزشکی برای کشورهای دیگر است، گفت: «هر اندازه ظرفیت پزشکی را بدون زیرساخت، بدون زمینه کاری مناسب و بدون نظر کارشناسان افزایش دهیم، در واقع کشت فراسرزمینی را برای کشورهای دیگر گسترش می‌دهیم.» محمد رئیس‌زاده با اعلام اینکه سال گذشته 4800 دانشجوی پزشکی به ظرفیت‌ها اضافه شده، گفت: «این افزایش در حالی است که طبق اعلام معاونت آموزشی وزارت بهداشت، یک ریال امکانات یا بودجه و سرانه اضافی، بابت افزایش ظرفیت‌های پزشکی داده نشد. چنانچه روند افزایش ظرفیت‌های پزشکی به همین روال ادامه یابد، در چهار سال دیگر ۶۰۰ دانشجو در یک بیمارستان ۱۵۰تختخوابی حاضر خواهند بود و ۲۸۰ دانشجوی پزشکی، در یک بیمارستان با ۱۵۰ بیمار حضور دارند. این تصمیم‌گیری‌ها در کشور ما با چنین پیشینه‌ای قابل‌هضم نیست.»

کسری خدمت هنرستانی‌ها

به گزارش شبکه شرق، مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش از یک ماه کسری خدمت سربازی برای دانش‌آموزان هنرستانی خبر داد. عباس بیات درباره ابلاغ مصوبه یک ماه کسری خدمت سربازی برای دانش‌آموزان هنرستانی اظهار کرد: یک ماه کسری خدمت سربازی ابتدا در قرارگاه مهارت‌آموزی ستاد کل نیروهای مسلح پیشنهاد شد، در آنجا تصویب و اکنون با تصویب نهایی ابلاغ شده است. وی با بیان اینکه از این پس همه دانش‌آموزان هنرستانی از یک ماه کسری خدمت سربازی برخوردار می‌شوند، افزود: از آنجا که همه رشته‌های هنرستانی ما مهارت‌پایه هستند این کسری خدمت یک‌ماهه شامل حال همه دانش‌آموزان هنرستانی است. به گفته مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش، قرار بر این است که از کل دوره سربازی پسرانی که در هنرستان تحصیل کرده‌اند، یک ماه کسر شود و اینکه این تسهیلات شامل حال مناطق محروم می‌شود یا خیر، هم به قواعد کلی نظام وظیفه عمومی بستگی دارد. بیات در پاسخ به اینکه آیا این تسهیلات فقط شامل حال آن دسته از دانش‌آموزان هنرستانی می‌شود که بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی برای سربازی اقدام کرده‌اند یا پسرانی که هنرستانی بودند و اکنون دانشجو هستند هم می‌توانند از این یک ماه کسری خدمت استفاده کنند؟، توضیح داد: شامل حال هنرستانی‌هایی که اکنون دانشجو هستند نیز می‌شود، به‌خصوص اگر این افراد در دانشگاه‌های تخصصی فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی تحصیل کرده باشند، حتماً شامل حالشان می‌شود.

پرونده سرقت فرش‌های کاخ سعدآباد

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به وضعیت پرونده دزدیده شدن فرش‌های کاخ سعدآباد، گفت: با توجه به شرایط خاص مظنون اصلی، پرونده به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شد. سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت صبح امروز (چهارشنبه، ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۲) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، با اشاره به وضعیت پرونده دزدیده شدن فرش‌های کاخ سعدآباد، گفت: پرونده سرقت بیش از ۴۸ تخته فرش از کاخ سعدآباد که بعضاً مربوط به دوره قاجار است و قابل قیمت‌گذاری نیست، در دولت گذشته اتفاق افتاد. رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اضافه کرد: این موضوع از سوی معاونت حقوقی دولت سیزدهم پیگیری شد که در جمع‌بندی نهایی به ۱۰ نفر مظنون از مقامات دولت قبل رسیدند. پرونده‌ای تشکیل شد و با توجه به اینکه مظنون اصلی شرایط خاصی داشت، پرونده سال گذشته به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شد. این پرونده در حال بررسی است و منتظر نتیجه آن هستیم. او تاکید کرد: سرنوشت این فرش‌ها معلوم نیست و وضعیت پرونده از سوی معاونت حقوقی اطلاع‌رسانی می‌شود.

اصلاح قانون

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال ایسنا درباره هک یک اپلیکیشن و نگرانی‌های ناشی از افشای اطلاعات مردم، اقدامات قوه قضائیه در زمینه حفاظت از اطلاعات مردم و اینکه آیا قوانین موجود در این زمینه کافی هستند یا اینکه نیاز به تصویب قوانین جدید وجود دارد؟، گفت: حفاظت از اطلاعات خصوصی و سامانه دولتی و خدمات عمومی حائز اهمیت است و باید توجه ویژه‌ای داشت زیرا از مصادیق حقوق عمومی است. دستگاه قضایی تقویت نظارت قضایی را انجام داده و این امر از طریق دادستانی کل کشور و سازمان بازرسی نسبت به حسن اجرای قوانین کشوری و مقررات جاری و رعایت دقیق امنیت سایبری و مسائل مرتبط با این موضوع در دستگاه‌های اجرایی در فضای مجازی در دستور کار قرار گرفت. وی افزود: علاوه بر افزایش این نظارت‌ها، در برخی زمینه‌ها کاستی‌ها و خلأهای قانونی داریم که باید بشناسیم و احصا کنیم و کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است. خبر خوبی را بدهم که مربوط به امروز است و پیش‌نویس اصلاح قانون جرائم رایانه‌ای در حفاظت از داده‌ها و سامانه‌های حیاتی و حساس و مهم تهیه شده است. این پیش‌نویس امروز تقدیم ریاست قوه قضائیه شد و پس از تصویب ایشان سیر مراحل تصویب را طی می‌کند. 

♦♦♦

ایسنا: محمد موحدی‌آزاد، دادستان کل کشور در جلسه شورای عالی قضایی، از صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست علیه هفت شخصیت حقوقی و حقیقی در پرونده آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد شهرستان لنگرود، در مرحله دادسرا و ارسال پرونده به دادگاه خبر داد.

ایلنا: میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین ‌اجتماعی، با اشاره به دستور معاون اول رئیس‌جمهور در زمینه توسعه پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی بیماران صعب‌العلاج به‌ویژه بیماران اوتیسم گفت: «در مورد بیماری‌های خاص به‌شکل الکترونیکی، بستر ورودی را فراهم و همه بیماران را نشان‌دار کرده‌ایم و در دو ماه گذشته این موضوع سرعت و قوت بیشتری پیدا کرده تا بتوانیم از طریق وب‌گاه الکترونیکی تمام خدمات را به این افراد ارائه کنیم.»

ایرنا: حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو، از رونمایی ۲۰ دارو شامل رادیوداروها، داروهای ضدسرطان، تسکین‌دهنده، داروی تزریقی تشخیص سرطان پروستات، محلول چشمی، یک داروی طب سنتی و ۱۱ کالای تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: «این اقلام به‌زودی با افزایش تولید، وارد بازار دارویی کشور می‌شوند.»

ایسنا: علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در توضیح آخرین وضعیت قانون رتبه‌بندی معلمان گفت: «یک میلیون معلم در حال رتبه‌بندی هستند و رتبه‌های آنها تعیین شده است.»

فارس: حمیدرضا ادراکی، مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر، با اشاره به آخرین آمار بیماری‌های نادر شناسایی‌شده در کشور گفت: براساس آخرین کمیسیونی که در بنیاد بیماری‌های نادر تشکیل شده‌ است، الان تعداد بیماری‌های نادری که شناسایی شده‌اند، ۴۲۲ نوع بیماری است که از این تعداد ۱۰۷ نوع بیماری از صندوق بیماران نادر و صعب‌العلاج که مجلس در نظر گرفته و در اختیار بیمه سلامت قرار داده است، پوشش داده می‌شود.

تسنیم: بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، آخرین وضعیت مصدومان حادثه تروریستی کرمان را تشریح کرد. او گفت: «در حال ‌حاضر 22 مصدوم در بیمارستان‌ها بستری هستند که 10 نفر از آنها در بخش‌های مراقبت‌های ‌ویژه و 12 نفر در بخش‌های ‌عادی بستری شده‌اند.»

مهر: کوروش اعتماد، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، از شناسایی ۱۶ میلیون نفر با اضافه‌وزن بالا در پویش ملی سلامت خبر داد.

♦♦♦

کاهش بارندگی

هم‌میهن نوشت: براساس داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی از ابتدای سال آبی جاری تا 23 دی‌ماه میزان بارش‌ها در کشور نسبت به دوره بلندمدت 48 درصد کاهش یافته است. بیشترین کاهش بارش با 5 /75 درصد مربوط به استان هرمزگان است. پس از این استان، فارس با رشد منفی 8 /72درصدی قرار گرفته است. خراسان جنوبی،‌ اصفهان و قم نیز به‌ترتیب شاهد کم‌بارشی 1 /68، 8 /66 و 6 /66درصدی بوده‌اند. در استان کرمان نیز بارش‌ها در مقایسه با دوره بلندمدت 9 /65 درصد کاهش یافته است.

 

فرسودگی 96 درصد تاکسی‌ها و ون‌ها

شرق نوشت: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، از فرسودگی 96 درصد تاکسی‌ها و ون‌های تهران خبر داد و گفت، نیمی از بودجه سال 1402 به حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته است. وی ادامه داد امروز ۳۴ درصد تردد با حمل‌ونقل عمومی و ۶۶ درصد با خودروهای شخصی انجام می‌شود که یک فاجعه است. ۷۸ هزار تاکسی و ون در کشور وجود دارد که حدود ۹۶ درصد آنها فرسوده‌اند. شورای شهر در سال ۱۴۰۲ نزدیک به نیمی از بودجه را برای حمل‌ونقل تخصیص داد. برای سال آینده ۶۹ هزار میلیارد تومان اختصاص داده‌ایم که این عدد با واردات خارجی چند برابر خواهد شد.

 

کودک‌آزاری بیشترین دلیل تماس با 123

ایسنا نوشت: مهری سادات ‌موسوی، معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۲۶۲ هزار و ۷۵۱ تماس با سامانه ۱۲۳ طی هشت ماه گذشته برقرار شده است، گفت: بیشترین تماس‌ها با این سامانه در مورد کودک‌آزاری است و پس از آن اختلافات خانوادگی حاد و اقدام به خودکشی قرار می‌گیرد. از ابتدای سال تاکنون ۲۶۲ هزار و ۷۵۱ تماس با سامانه ۱۲۳ طی هشت ماه گذشته برقرار شده است. همچنین ۱۷۷ هزار و ۶۴۹ خدمات سیار ارائه شده و ۹۶ هزار و ۷۷۷ ماموریت نیز در زمینه مداخله در بحران بوده است.

 

بزرگراه آزادگان؛ پرخطرترین

اعتماد نوشت: احسان مومنی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد که پرخطرترین بزرگراه تهران، آزادگان است که بزرگراه کمربندی تهران است؛ از جنوب شرق تهران شروع می‌شود و تا شمال غرب تهران امتداد دارد. وی افزود: «تردد انواع وسیله نقلیه، اتوبوس، کامیون در این محور آزاد است. در این بزرگراه در هر مسیر رفت‌وبرگشت ۷ خط حرکتی وجود دارد. ضمن اینکه کارگاه‌ها و مراکز خریدوفروش در اطراف بزرگراه آزادگان نیز باعث تردد عابران پیاده هم می‌شود، به همین دلیل شاهد حوادث سنگینی در این بزرگراه هستیم.»