شناسه خبر : 45049 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درخواست بررسی مجدد مزد

عمر مفید بیمارستان‌ها چند سال است؟

دبیر انجمن نگهداری و تعمیرات گفته است که در کشورهای پیشرفته براساس الگوها و اقداماتی که صورت می‌گیرد، عمر مفید یک بیمارستان ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال طراحی می‌شود اما در ایران میانگین عمر مفید بیمارستان‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ سال است که بعد از آن دچار فرسودگی می‌شوند. به گزارش خبرآنلاین نوید نصر دراین‌باره گفت: «براساس پژوهش‌ها و مطالعات انجام‌شده بیش از ۳۰ درصد از هزینه‌های هر تخت بیمارستانی به تامین تجهیزات و اقلام پزشکی مرتبط است که اگر یک نظام مدیریت نگهداری و بهره‌برداری صحیح و اصولی از این تجهیزات باشد، می‌تواند باعث ارتقای کارکرد و کاهش قابل‌توجه هزینه‌های عملیاتی نظام سلامت و درمان و در راس آن بیمارستان‌ها شود.» او ادامه داد: «در کشورهای پیشرفته براساس الگوها و اقداماتی که صورت می‌پذیرد، عمر مفید یک بیمارستان ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال طراحی می‌شود که متاسفانه در کشور ما میانگین عمر مفید بیمارستان‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ سال است و بعد از آن دچار فرسودگی می‌شوند.»

مجازات خروج غیرمجاز از مرز

فرمانده مرزبانی استان ایلام گفته است که از لحاظ قانونی، اتباع ایران برای خروج از کشور یا اقامت در خارج و مسافرت از خارج به ایران، باید گذرنامه اخذ کنند. فرج رستمی دراین‌باره گفت: «خروج غیرمجاز از مرز طی ایام اربعین، شش ماه حبس دارد. گذرنامه یک سند رسمی است که از طرف ماموران ذی‌صلاح دولت جمهوری اسلامی ایران برای مسافرت اتباع ایران به خارج یا اقامت در خارج یا مسافرت از خارج به ایران داده می‌شود.» او با بیان اینکه درواقع هیچ تبعه ایرانی‌ نمی‌تواند بدون اینکه گذرنامه دریافت کند، رسماً از ایران خارج شود، ادامه می‌دهد: «در صورت تخلف از این موضوع و خروج بدون اخذ گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه، حبس از دو ماه تا شش ماه یا پرداخت جریمه نقدی یا هر دو مجازات در انتظار فرد خاطی خواهد بود. حتی اگر شخص گذرنامه اخذ کرد، باید از طریق مجاز و تعیینی توسط حکومت از کشور خارج شود؛ بنابراین خروج از کشور از طریق نقاط غیرمجاز، جرمی قابل مجازات است.»

کلاهبرداری دو میلیاردتومانی

رئیس پلیس فتای فراجا از کشف پرونده کلاهبرداری دو میلیاردتومانی با ارسال پیامک «نیاز فوری مالی و درخواست وجه به مخاطبان کاربران»، خبر داد. سردار وحید مجید در این‌باره گفت: «تاکنون ۳۰۰ فقره پرونده در این‌ زمینه شناسایی شده است. با وصول پرونده‌های متعدد به یکی از واحدهای پلیس فتای کشور، با موضوع کلاهبرداری در قالب هک حساب کاربری شبکه اجتماعی شهروندان و درخواست وجه از مخاطبان آنها، موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.» او ادامه داد: «متهمان پرونده با دسترسی غیرمجاز به حساب‌های کاربری شهروندان، اقدام به ارسال پیامی مبنی بر «نیاز فوری مالی و درخواست وجه» به مخاطبان کاربر با عنوان و هویت او کرده و با توجه به دریافت پیام از شناسه کاربری قربانی (که عموماً از بستگان و آشنایان او هستند) و اعتماد ایجادشده، دریافت‌کنندگان پیام اقدام به واریز وجه به حساب‌های بانکی معرفی‌شده از سوی مجرمان می‌کردند.»

کنکوری‌های مجاز

مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده است که یک‌ میلیون و ۶۰ هزار نفر کنکوری، مجاز به انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ شده‌اند. علیرضا کریمیان ادامه داد: «یک‌میلیون و ۶۰ هزار نفر، مجاز به انتخاب رشته در پنج گروه آزمایشی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در دوره‌های مختلف روزانه، شبانه، پیام‌نور، غیرانتفاعی، پردیس‌های بین‌المللی و دانشگاه فرهنگیان شده‌اند.» او گفت: «سامانه راهنمای انتخاب رشته مجازی از عصر ۳۱ مردادماه ۱۴۰۲ به‌تدریج برای گروه‌های آزمایشی مختلف در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش فعال می‌شود و داوطلبان می‌توانند با کمک این سامانه با آگاهی کامل، نسبت به انتخاب‌رشته اقدام کنند. مهم‌ترین ضوابط و مقررات انتخاب‌رشته آزمون سراسری ۱۴۰۲، روش نمره کل‌سازی برای پذیرش در رشته‌محل‌های با آزمون و وضعیت پذیرش با آزمون در گروه‌های آزمایشی در انتخاب ‌رشته سال گذشته در ویژه‌نامه انتخاب ‌رشته منتشر شده است.»

درخواست بررسی مجدد مزد

فعالان کارگری به نمایندگی از 14 میلیون کارگر، چندین ‌ماه است که درخواست برگزاری جلسه شورای عالی کار و بررسی مجدد دستمزد را دارند. سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در این‌باره گفت: «کارگری که امنیت شغلی ندارد چگونه می‌تواند برای دستمزد خود چانه‌زنی کند؟ در طول تاریخ ثابت شده است که کارگران به‌دلیل ترس از بیکاری، حق و حقوقشان پایمال می‌شود زیرا ترجیح می‌دهند کار خود را از دست ندهند.» او با اشاره به اینکه وزیر کار تنها راهکار دولت برای کمک به کارگران را اجرای طرح کالابرگ بیان می‌کند، ادامه داد: «کارگران در شرایطی هستند که ترجیح می‌دهند حتی مبلغ اندک یارانه را به‌صورت نقدی دریافت کنند، تا شاید بتوانند در بخشی از مشکلاتشان آن را هزینه کنند. از ابتدای سال تاکنون دو جلسه شورای عالی کار برگزار شده، اما موضوع بررسی مجدد حداقل مزد کارگران در آن مطرح نشده است.»

وضعیت بحرانی ۱۲ پاساژ

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: «۱۲ پاساژ در پایتخت وضعیت بحرانی دارند.» به گزارش ایسنا، قدرت‌الله محمدی درباره وضعیت ایمنی بازار تهران توضیح داد: «ما درگیری‌های عجیبی در بازار داریم به‌گونه‌ای که از ۷۱۵ پاساژ موجود در تهران ۱۵ پاساژ وضعیت بحرانی دارند که سه پاساژ بازسازی شده اما ۱۲ پاساژ هنوز وضعیتشان مانند گذشته است.» او درباره آتش‌سوزی اخیر در بازار هم گفت: «علت حریق پاساژ قیصر، اتصال در سیم‌کشی برق بود و بعد از آتش‌سوزی در سقف، این آتش به‌سمت زیرزمین سرایت می‌کند، با اینکه ما بارها اعلام کردیم که در همان لحظه اول قبل از آنکه هرکاری انجام دهیم موضوع را به آتش‌نشانی اطلاع دهید؛ اما این ‌کار را نکردند و ۲۰ دقیقه بعد از حریق موضوع را به آتش‌نشانی گزارش دادند. به همین دلیل از ۱۱۰ مغازه موجود در پاساژ ۳۰ تا ۴۰ مغازه آسیبی بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد دیده بود.» 

اطلاعیه درباره «سند سبز خودرو»

پلیس راهور فراجا در پاسخ به ادعای کانون سردفتران مبنی بر رسمی نبودن «سند سبز خودرو»، اطلاعیه‌ای صادر کرد. اطلاعیه پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در پاسخ به ادعای کانون سردفتران مبنی بر رسمی نبودن «سند سبز خودرو» به این شرح است: «کانون سردفتران و دفتریاران مدعی است که سند مالکیت وسایل نقلیه باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود و پلیس راهور صلاحیت لازم را برای صدور سند رسمی ندارد که این ادعا قبلاً از سوی شعب دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفته و آرای قطعیت‌یافته دیوان، سند پلیس را به‌عنوان سند رسمی مورد پذیرش قرار داده است. متعاقباً دادستان کل کشور در سال ۱۴۰۰ طی بخشنامه‌ای کفایت سند صادره از سوی پلیس و ضرورت نداشتن مراجعه شهروندان به دفاتر اسناد رسمی جهت تنظیم سند مالکیت وسیله ‌نقلیه را مورد تاکید قرار داد.» در این اطلاعیه همچنین آمده: «اخیراً نیز تعدادی از سردفتران درصدد ابطال بخشنامه مذکور برآمدند که هیات عمومی دیوان عدالت اداری در جلسه رسیدگی تاریخ 27 تیرماه امسال ادعای مطرح‌شده از سوی سردفتران را مخالف قانون تشخیص داد و شکایت آن کانون را رد کرد و بر رسمی بودن اسناد صادره از سوی پلیس برای مالکیت وسایل نقلیه صحه گذاشت.»

مخالفت با صید ترال

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: «رئیس سازمان محیط‌ زیست در نامه‌ای به دفتر رئیس‌جمهور، مخالفت این سازمان را با اجرای صید ترال در خلیج‌فارس اعلام و برای انجام آن در دریای عمان نیز شروطی مشخص کرد.» محمد طالبی‌متین به ایرنا گفت: «موضع سازمان حفاظت محیط‌ زیست برای صید ترال مشخص است، دوم آذرماه ۱۴۰۰ رئیس سازمان متبوع در نامه‌ای به دفتر رئیس‌جمهور به‌صراحت اعلام کرد که سازمان حفاظت محیط‌ زیست با صید ترال در خلیج‌فارس مخالف است و فقط در راستای جلوگیری از آسیب به معیشت جوامع ‌محلی و مشروط به اعلام نتیجه برآورد ذخایر آبزیان از سوی سازمان ‌شیلات قبل از صدور مجوز صید، در بخش‌هایی آن ‌هم به ‌روش سنتی و با شناورهای سنتی متناسب با وضعیت ذخایر، با انجام آن موافق است، هرچند این اقدام نیز تبعاتی به همراه دارد اما به ‌علت معیشت مردم محلی، ناگزیر به این امر است.» او تاکید کرد: «صید ترال مورد نظر به ‌روش سنتی، در یک بازه زمانی ۳۰ تا ۴۵روزه که از اواسط تابستان آغاز شده و تا اواسط پاییز ادامه دارد، انجام می‌شود. البته این زمان بستگی به موقعیت استان موردنظر هم دارد، در این شرایط با اجرای ترال در سه استان بوشهر، خوزستان و هرمزگان با شرایط پیشتر گفته‌شده، موافق و در مورد صید ترال با شناورهای صنعتی در خلیج‌فارس کاملاً مخالف هستیم.»

ارائه پرونده تحصیلی دانش‌آموزان به «مادران»

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری برای ارائه کارنامه و پرونده تحصیلی دانش‌آموزان به مادران، یادآور شد: در روزهای اول آغاز به کار دولت سیزدهم اعتراض بانوان را نسبت به چرایی ندادن پرونده دانش‌آموز به مادران داشتیم. رئیس‌جمهوری دستور دادند که دستورالعملی که در آموزش و پرورش بود بررسی و تجدید نظر شود و نهایتاً مصوب شد که کارنامه و پرونده به مادران هم داده شود. وی به پوشش بیمه‌ای زنان خانه‌دار اشاره کرد و گفت: مادران خانه‌دار روستایی دارای سه فرزند تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتند و این چیز کمی نیست. وعده‌هایی بوده که در دهه‌های گذشته در انتخابات ریاست‌جمهوری به اینها اشاره می‌شده است. این بیمه را از روستاها شروع کردیم و ان‌شاءالله به شهر می‌رسد. وی در مورد تسهیلات ویژه دهه‌شصتی‌ها نیز گفت: دهه‌شصتی‌ها ۲۱ درصد جمعیت ما را تشکیل می‌دهند و شرایط ویژه‌ای دارند که ممکن است به تجرد قطعی برسد. روستاهای ما شرایط ویژه‌تری دارند. یک‌بار در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ این امر را اجرایی کردیم و امسال به صورت وسیع‌تری تحت پوشش قرار گرفتن زوجین دهه‌شصتی از نظر بیمه اجتماعی و تسهیلات به شکل کالابرگ جهیزیه، وام اشتغال و «وام ویژه ازدواج» به جز وام ازدواج را برای دهه‌شصتی‌ها داشتیم. 

♦♦♦

ایسنا: حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، از تخلیه چندین مدرسه در تهران و اصفهان به‌دلیل فرونشست خبر داد. وی گفت: «در کشور تقریباً شش درصد از مدارس نیاز به تخریب و بازسازی دارند، یعنی پرخطر تشخیص داده می‌شوند چراکه به‌جز عوامل بیرونی، سازه مدرسه به تنهایی و به‌خودی‌خود جان دانش‌آموزان را تهدید می‌کند. ما این مدارس را تخلیه کرده‌ایم. آمار این امر در هر استانی متفاوت است و برای مثال در تهران و اصفهان به ‌دلیل فرونشست، این تخلیه را داشته‌ایم.»

ایرنا: تیم المپیاد نجوم ایران در شانزدهمین المپیاد بین‌المللی نجوم و اخترفیزیک IOAA که در شهر کراکوف لهستان برگزار شد، با کسب سه مدال طلا و دو مدال نقره، بعد از کشورهای انگلستان و هند موفق به کسب رتبه سوم جهان شد.

ایسنا:‌ مصطفی زینی‌وند، رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران، گفته است که ۴۹ درصد از تصادفات فوتی در چهارماه امسال در پایتخت به موتورسواران اختصاص داشته است. وی در این‌باره گفت: «وقتی یک موتورسوار از جایی که محل تردد او نیست اصرار بر تردد داشته باشد، زمینه را برای بروز تصادفات فراهم خواهد کرد.»

فارس: بهنام عباسیان، عضو شورای عالی نظام پزشکی، با انتقاد از سیاست‌های در پیش گرفته‌شده برای حوزه سلامت کشور، نسبت به ورود دندانپزشکانی از کشورهای همسایه هشدار داد. بهنام عباسیان در این‌باره گفت: «این روزها ما شاهد بی‌انگیزگی شدید دندانپزشکان مخصوصاً قشر جوان هستیم چون دندانپزشک جوان جایگاهی را برای خودش در نظر نمی‌گیرد. قشر جوان دندانپزشک پس از فراغت از تحصیل، وارد دوره طرح می‌شود. ما همه این عزیزان را در مراکز استان نگه نمی‌داریم بلکه به مناطق محروم که نیاز به دندانپزشک باشد نیز می‌فرستیم.»

تسنیم: احمد نادری، عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، از مصوبه این کمیسیون برای انحلال نهضت سوادآموزی خبر داده است. وی در این‌باره گفت: «با تصویب کمیسیون، نهضت سوادآموزی به‌شکل سابق ادامه‌ کار نمی‌دهد.»

شرق آنلاین: آمارهای سراسر جهان گویای افزایش میزان مصرف قلیان در زنان نسبت به مردان هستند، همچنین نتایج پژوهش‌های انجام‌شده، نشان می‌دهد مقبولیت اجتماعی قلیان نسبت به سیگار در میان زنان بیشتر است.

♦♦♦

 کمبود نیرو در آموزش‌وپرورش

ایسنا نوشت: قاسم احمدی‌لاشکی، رئیس ستاد اجلاس مدیران و روسای آموزش‌وپرورش، گفت: «در چند استان کمبود شدید نیروی انسانی داریم. برای مثال در سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان رضوی، تهران و خوزستان کمبود شدید نیروی انسانی داریم که قطعاً باید سناریوی متفاوتی برای این استان‌ها پیش‌بینی کنیم. در برخی استان‌ها ممکن است آمار جمعیتی نیروی انسانی به‌اندازه لازم باشد و ما خیلی مشکل نداشته باشیم و در برخی استان‌ها حتی شاید مازاد نیرو داشته باشیم. باید این تراز را هماهنگ کنیم و برای هر استان متناسب با نیاز، جذب نیرو داشته باشیم. در کتاب اجلاس اینها را ابلاغ می‌کنیم.»

 

چرا دانشجویان مهاجرت می‌کنند؟

هم‌میهن نوشت: اندیشکده هاتف در گزارشی تاکید کرد که بین چهار گروه فعالان استارت‌آپی، پزشکان و پرستاران، استادان، محققان و پژوهشگران و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بین ۶۳ تا ۷۱ درصد از افراد تمایل زیاد یا بسیار زیاد برای مهاجرت از ایران دارند. بین ۵۶ تا ۸۷ درصد این گروه‌ها تمایل خود به مهاجرت را تا حد زیاد یا بسیار زیاد ناشی از شرایط عمومی کشور می‌دانند. هرچند قیمت ارز و همه‌گیری کرونا در سال‌های اخیر باعث کاهش نسبی مهاجرت‌ها شده است ولی تمایل به مهاجرت از کشور و نارضایتی ایجادشده در پی آن، نشان‌دهنده وخامت اوضاع است.

 

تولید روزانه 450 تن پسماند بیمارستانی

اعتماد نوشت: جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت، گفت: «روزانه حدود ۴۵۰ تن پسماند در بیمارستان‌های کشور تولید می‌شود که از این میزان حدود ۱۹۲ تن آن به پسماندهای عفونی، تیز و برنده اختصاص دارد که این میزان نیازمند مدیریت خاص جهت حفظ سلامت انسان و محیط ‌زیست است. پیرو تدوین و ابلاغ ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته در مورد ضرورت بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی، تیز و برنده تولیدی در بیمارستان‌ها، پیگیری تجهیز بیمارستان‌ها به دستگاه‌های بی‌خطرساز غیرسوز از زمان ابلاغ ضوابط در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.»

 

پلمب ۴۰۰ خانه پلاک قرمز

شرق نوشت: احمد احمدی‌صدر، رئیس سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، از شناسایی و پلمب ۴۰۰ پلاک قرمز در تهران خبر داد. وی به تشکیل قرارگاه اجتماعی در شهرداری اشاره و تاکید کرد: «در سال ۱۴۰۰ این قرارگاه تشکیل و تمامی نهادهای مربوطه پای کار آمدند. برخی از مکاتبات بین دستگاه‌ها سال‌ها طول می‌کشید و به نتیجه هم نمی‌رسید.» او با بیان اینکه ۴۰۰ پلاک قرمز در تهران شناسایی و پلمب شد، گفت: «پلاک قرمز یعنی مکان‌هایی که معتادان متجاهر در آن به استعمال مواد مخدر اقدام کرده و همچنین موادفروشی هم در آنها صورت می‌گرفت.»