شناسه خبر : 44898 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هتل‌سازی در فضای سبز

در آخرین جلسه دادگاه خبرنگاران چه گذشت؟

جلسه دوم و آخر دادگاه نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن برگزار شد. نیلوفر حامدی 31 شهریور سال گذشته و الهه محمدی 7 مهر 1401 بازداشت شدند و جلسه اول بررسی پرونده آنها هشتم و نهم خرداد برگزار شد. به گزارش شرق، پس از گذشت دو ماه، به وکلایشان ابلاغ شد که سوم و چهارم مرداد جلسه بعدی دادگاه برگزار خواهد شد. پس از پایان جلسه دیروز دادگاه نیلوفر حامدی که از ساعت 10 تا 12 ظهر طول کشید، محمدحسین آجورلو، همسر او در توئیتی در این باره نوشت: «امروز دومین جلسه دادگاه بدوی نیلوفر حامدی برگزار و آخرین دفاع گرفته شد. نیلوفر در این جلسه گفت به عملکردش به‌عنوان یک روزنامه‌نگار افتخار می‌کند. در پایان دادگاه وکلا دقایقی فرصت ارائه دفاعیات را داشتند. با توجه به پایان رسیدگی به پرونده، منتظر صدور حکم در روزهای آینده هستیم.» پس از آن پرتو برهانپور، یکی از وکلای انتخابی نیلوفر حامدی، در گفت‌وگو با شبکه شرق جزئیات جلسه را اعلام کرد. او گفت امیدوار است در یک هفته آینده، شعبه 15 دادگاه انقلاب نسبت به صدور حکم بدوی اقدام کند. او با اشاره به دومین و آخرین جلسه دادگاه موکلش گفت: «در جلسه دوم رسیدگی به پرونده نیلوفر حامدی، به اتهامات همکاری با دول متخاصم، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام رسیدگی شد و آخرین دفاع اخذ شد.» او همچنین خبر از مخالفت رئیس دادگاه با حضور نمایندگان انجمن صنفی در جلسه رسیدگی داد و گفت: «نمایندگان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هم در محل ساختمان دادگاه انقلاب حاضر شده بودند و درخواست حضور در جلسه را داشتند که مورد موافقت قرار نگرفت.» این وکیل دادگستری ادامه داد: «متاسفانه با توجه به صدور قرار غیرعلنی بودن در ابتدای جلسه از سوی ریاست دادگاه، همچنان از بیان جزئیات پرونده معذورم، هرچند شخصاً اعتقادی به وجود دلیلی برای غیرعلنی بودن دادگاه ندارم و از ابتدای امر، هم ما و هم موکلمان، تقاضای علنی بودن و رسیدگی در دادگاه مطبوعات را داشته‌ایم، اما به هر حال تصمیم‌گیری در این خصوص در حوزه اختیارات ریاست دادگاه بوده و تصمیم قاضی، برگزاری غیرعلنی جلسه و صالح بودن دادگاه انقلاب بوده است.»

بازداشت ۱۲ فروشنده

رئیس پلیس فتای تهران از بازداشت ۱۲ نفر به اتهام فروش لباس‌های به‌گفته او «نامتعارف و توهین‌آمیز در ارتباط با محرم و ائمه اطهار» خبر داد و گفت این افراد این لباس‌ها را در اینستاگرام به فروش می‌رساندند. داود معظمی‌گودرزی گفت که این لباس‌ها طرح‌های «تبلیغ مواد مخدر، مشروبات الکلی و آیین شیطان‌پرستی، فرقه‌های ضاله و انحرافی» داشتند. به‌گفته این مقام نیروی انتظامی، «بیش از ۱۵ صفحه مجازی» در اینستاگرام که بیش از ۸۰۰ هزار دنبال‌کننده داشتند، با «تبلیغات گسترده» این محصولات را عرضه می‌کردند و گردانندگان آنها شناسایی شدند. او از بازداشت ۱۲ نفر در این زمینه خبر داد و گفت از انبارهای آنها «چندین هزار نوع البسه نامتعارف» ضبط و با «چهار واحد تولیدکننده» در بازار تهران نیز «برخورد» شد. رئیس پلیس فتا تهران در ادامه گفت که نیروی انتظامی با «توهین به مقدسات در فضای مجازی» و آنچه «فرصت‌طلبی از مناسبات ملی مذهبی برای کسب منافع شخصی» خواند، برخورد خواهد کرد.

هتل‌سازی زاکانی

قرار است تعداد هتل‌های تهران بیشتر و بعضی از آنها در بوستان‌های جنگلی ساخته شود. این جملات را علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفته است. او در آخرین نشست خبری‌اش در ۳۱ تیرماه اعلام کرد که حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی در شهرداری تهران تعریف شده که بخشی از آنها ساخت هفت تا هشت هتل ۵ تا ۷ستاره است. پروژه‌هایی که قرار است با شریک ساخته شوند. این هتل‌ها هم قرار است در بوستان‌های جنگلی برقرار باشند، هم در نقاط دیگر پایتخت. قبل از آخرین نشست خبری شهردار تهران، زاکانی یک‌بار دیگر هم درباره احداث هتل‌های چندستاره در تهران صحبت کرده بود؛ هتل‌هایی در بوستان‌های جنگلی. او زمستان ۱۴۰۰ وقتی اولین بودجه شهرداری تهران را به شورای شهر تهران برد به ۴۴ هزار هکتار فضای سبز پیرامونی شهر تهران اشاره کرد که در ۹ پهنه آن برای بارگذاری مجوز وجود دارد: «در ۹ پهنه از ۴۴ هزار هکتار فضای سبز پیرامونی، مجوز بارگذاری داریم که فقط در یک پهنه آن یعنی شیان تاکنون بارگذاری انجام شده است. در گام اول روی پنج پهنه دیگر مطالعه انجام دادیم و برای پنج پهنه دیگر بارگذاری می‌کنیم که بتوانیم هتل‌های پنج‌ستاره و مجتمع‌های بزرگ تاسیس کنیم که هم مجوز دارد، هم مردم و گردشگران بتوانند به‌نحو احسن از آن استفاده کنند.» زاکانی تقریباً دو سال بعد از این اظهارنظر در نشست خبری امسالش البته گفت که این هتل‌ها فقط شامل هتل‌ها در بوستان‌های جنگلی نیستند: «در هشت نقطه بوستان‌های جنگلی مجوزهایی برای ارائه خدمات گردشگری دریافت کردیم که تنها در یک نقطه و مجموعه شیان این اقدام انجام شده و در هفت نقطه دیگر اتفاقی نیفتاده است. در اطراف برج میلاد و دیگر مجموعه‌ها مانند اطراف ده‌ونک نیز قابلیت هتل‌سازی وجود دارد.» 

معدل 20، فقط یک نفر

محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، در پاسخ به اینکه می‌گویند در تمام کشور و در میان سه رشته تجربی، ریاضی و انسانی تنها معدل یک دانش‌آموز پایه دوازدهم در امتحانات نهایی خرداد امسال ۲۰ شده است، گفت که تقریباً همین است: «پاسخ دقیق را آقای زارعی (رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش) باید بگویند، اما اطلاعاتی که من به دست آوردم تقریباً خبر از همین موضوع داشت.» او در پاسخ به اینکه گفته می‌شود سطح سوالات امتحان به‌ویژه در دروس عمومی خیلی بالا و در حد کنکور بود، این را تایید می‌کنید؟، گفت: «خیر، بحث کنکور نبود بلکه سوالات آزمون، مفهومی بود. با این حال در این زمینه اطلاع‌رسانی شده بود. شاید خیلی از بچه‌ها تمرکز در حوزه امتحان نهایی نداشتند و از طرفی شرایط کرونا و آموزش دوساله مجازی هم بی‌تاثیر نبود که آزمون امسال کمی متفاوت‌تر برگزار شده بود. طبیعتاً در سال‌های اول پس از کرونا دانش‌آموزان به همان سبک و سیاق درس خواندند و مطالعه کردند و ممکن است این اتفاق بیفتد، ازاین‌رو به نظر من بخشی از این امر طبیعی بوده است.»

پیشنهاد برای تغییر زمان کنکور

محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفته است که صحبت‌ها درباره تغییر زمان برگزاری کنکور مدت‌ها میان نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش در جریان بوده است. او درباره زمان برگزاری کنکور در سال بعد گفت: «برای سال بعد هر دو نوبت کنکور در نیمه اول سال خواهد بود. نوبت اول کنکور در اردیبهشت و نوبت دوم در تیر همان سال برگزار می‌شود.» به گزارش شبکه شرق، به دنبال تغییر در شیوه برگزاری کنکور و دومرحله‌ای شدن آن، برخی از فرهنگیان و دانش‌آموزان نسبت به زمان برگزاری این دو آزمون خصوصاً زمان برگزاری آزمون اول معترض بودند. دانش‌آموزان این گلایه را داشتند که وقتی در زمستان هنوز نیمی از کتب درسی را نخوانده‌ایم چگونه می‌توانیم در آزمون کنکور شرکت کنیم؟ وزارت آموزش و پرورش هم در چندین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و طی گفت‌وگوها با مسوولان سازمان سنجش این پیشنهاد را مطرح کرد که هر دو آزمون در نیمه اول یک سال تحصیلی برگزار شود.

واگذاری سامانه حمل‌ونقل بهزیستی

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور به واگذاری سامانه حمل‌ونقل افراد دارای معلولیت به بخش خصوصی از سوی شهرداری تهران واکنش نشان داد. فاطمه عباسی، درباره واگذاری سامانه حمل‌ونقل افراد دارای معلولیت به بخش خصوصی از سوی شهرداری تهران به ایلنا گفت: «بحث اصلی در خصوص واگذاری حمل‌ونقل عمومی این است که آیا وقتی این سامانه به بخش خصوصی واگذار می‌شود، تعرفه‌ای را که باید به بخش خصوصی پرداخت شود، از سوی شهرداری پرداخت می‌شود یا گروه‌های هدف و جامعه افراد دارای معلولیت؟ اگر شهرداری این هزینه را به بخش خصوصی پرداخت می‌کند که مشکلی را ایجاد نمی‌کند اما اگر قرار باشد این تعرفه از سوی جامعه هدف و افراد دارای معلولیت پرداخت شود، با توجه به اینکه بیشتر این افراد در دهک‌های پایین جامعه هستند، پرداخت این تعرفه برای آنها مشکل می‌شود.» او ادامه داد: «اگر این افراد نتوانند این تعرفه را پرداخت کنند، نمی‌توانند در سطح جامعه بیایند و حضور نیافتن این افراد در سطح جامعه، در بازاجتماعی‌ کردن این افراد و توانمندسازی آنها مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.»

شناسایی ۱۹ هزار کودک دچار «تنبلی چشم»

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از شناسایی بیش از ۱۹ هزار کودک دارای مشکل تنبلی چشم طی سال گذشته خبر داد. افروز صفاری‌فرد دراین‌باره گفت: «بعد از شناسایی این کودکان، اقدامات درمانی آنها آغاز شده و به پزشک متخصص ارجاع شدند.» او با بیان اینکه طرح غربالگری بینایی یا آمبیلوپی کودکان سه تا شش‌ساله از سال ۱۳۷۵ به وسیله سازمان بهزیستی آغاز شده است، ادامه داد: «برای اجرای این طرح کودکان دارای اختلالات بینایی شناسایی می‌شوند؛ طرحی که طی سال گذشته ۸۴ درصد جمعیت کودکان سه تا شش‌ساله را پوشش داده است و درصد پوشش نسبت به سنوات قبل با رشد بسیار خوبی همراه بوده است.» او با بیان اینکه طی سال گذشته چهار میلیون و ۱۰۰ هزار کودک در محدوده سنی سه تا شش‌ساله مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند، اعلام کرد: «از میان این کودکان، ۱۹ هزار و ۶۸۹ کودک دچار مشکل آمبیلوپی و ۶۵ هزار کودک دچار سایر اختلالات بینایی شناسایی شدند و در این زمینه اقدامات درمانی آنها آغاز شد.» 

♦♦♦

ایسنا: کانون صنفی کارگران ساختمانی اعلام کرده است که معطلی چندساله بیمه کارگران ساختمانی موجب قطع شدن بیمه ۳۰۰ هزار کارگر شد و ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی منتظر نوبت در تامین اجتماعی باقی مانده‌اند.

ایرنا: شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران، گفته است که در ماه جاری خط ویژه معاینه فنی مختص آقایان در تهران راه‌اندازی می‌شود. وی به ایجاد تعمیرگاه اختصاصی زنان اشاره کرد و گفت: «علاوه بر ارائه خدمات مناسب به زنان، زمینه اشتغال بانوانی که در این حوزه متخصص بودند هم فراهم شد.»

فارس: علی‌اصغر شریفی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، بیشترین تخلفات سرعت در پایتخت را مربوط به خودرو پژو ۲۰۶ دانست. وی درباره علت این موضوع گفت: «این خودرو در میان جوانان خیلی خواهان دارد و رانندگان اغلب هزینه‌های زیادی روی این خودرو انجام می‌دهند و آن را از حالت استاندارد خارج می‌کنند.»

ایلنا: الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، گفته است دانش‌آموزانی که مدال نقره و برنز کسب کنند، از کنکور معاف نیستند.

مهر: بیش از 46 نفر از فعالان سازمان‌های مردم‌نهاد، جامعه‌شناسان و کنشگران حوزه کودک و شهری نامه‌ای سرگشاده به دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران نوشته‌اند و خواستار اقدامات اجرایی و نظارتی برای تحقق سند الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک شدند.

ایلنا: سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۵ هزار تخت بیمارستانی فرسوده در کشور داریم، گفته است که به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده‌ایم، اعتبار لازم برای ایمن‌سازی این بیمارستان‌ها را در برنامه هفتم توسعه تامین کند.

ایسنا: علی استادهاشمی، معاون نظارت بیمه مرکزی، اعلام کرده است که با حکم کارگروه حجاب و عفاف وزارت امور اقتصادی و دارایی در بیمه مرکزی، مجوز کارگزاری بیمه «ازکی» تا اطلاع ثانوی تعلیق شد.

تسنیم: سعید صحبتی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفته است که از سال گذشته تاکنون ۴۰ نفر در کل استان کرمان به بیماری مالاریا مبتلا و همه آنها درمان شده‌اند.

ایرنا: مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون، از افزایش دوبرابری ذخایر خونی خبر داد و گفت: در سال گذشته توانستیم ۱۰۰درصد نیاز خونی کشور را تامین کنیم.

♦♦♦

حذف شناسنامه

شرق نوشت: جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور با اشاره به مصوبه این کمیسیون برای تجمیع اطلاعات هویتی افراد در کارت ملی، گفت: «این طرح نمایندگان با همکاری سازمان ثبت‌احوال تدوین شده که در جلسه اخیر کمیسیون تلفیق به تصویب اعضا رسید.» او درباره جزئیات مصوبه اعضای کمیسیون برای تجمیع اطلاعات هویتی در کارت ملی گفت: «براساس این مصوبه تمام اطلاعات هویتی افراد در کارت ملی تجمیع می‌شود و به سمت‌وسویی خواهیم رفت که دیگر نیازی به استفاده از شناسنامه نیست و به‌عبارتی شناسنامه حذف می‌شود.»

 

 پنج میلیون شاغل بدون بیمه

هم‌میهن نوشت: براساس آخرین آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان تامین اجتماعی، در حال حاضر بیش از پنج میلیون نفر از شاغلان کشور که عمدتاً در بخش غیررسمی و مناطق روستایی شاغل‌اند، تحت پوشش بیمه اجتماعی نیستند. براساس آخرین آمارهای موجود از بیمه‌شدگان تا اسفندماه ۱۴۰۱ تعداد بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد به یک میلیون و ۲۵ هزار و ۴۰۲ نفر، تعداد دانشجویان بیمه‌شده به ۵۳ هزار و ۳۱۷ نفر، زنان خانه‌دار و دختران به ۴۵۴ هزار و ۱۶۸ نفر، ادامه بیمه به‌طور اختیاری به ۷۰۱ هزار و ۸۸ نفر و تعداد کارفرمایان بیمه‌شده به ۱۸۹ هزار و ۷۵۶ نفر رسیده است.

 

پایان اضطرار کرونا در ایران

ایسنا نوشت: بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با اشاره به نظر اخیر کمیته علمی کشوری کرونا مبنی بر پایان شرایط اضطراری این بیماری در کشور گفته است که بنابراین دیگر نیازی نیست همه افراد ماسک بزنند و بیشتر ماسک را برای افراد دارای علائم، مسن، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، نقص ایمنی، بیماری‌های کلیوی، قلبی، ریوی و کبدی توصیه می‌کنیم. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی و آنچه اخیراً کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرده است، از شرایط اضطرار بیماری خارج شده‌ایم ولی همچنان هم متولیان سلامت باید آمادگی خود را حفظ کنند.

 

افزایش تلفات غرق‌شدگی

اعتماد نوشت: سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است که بهار امسال 280 نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست داده‌اند. این آمار نسبت به بهار پارسال تقریباً 10 درصد افزایش داشته است. براساس گزارش این سازمان در بهار امسال از کل تلفات غرق‌شدگی ثبت‌شده در کشور که ۲۸۰ مورد بوده است، ۲۲۴ نفر مرد و ۵۶ نفر زن بودند، همچنین بیشترین آمار با ۱۲۶ فوتی در خردادماه ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 /16 درصد بیشتر شده است.