شناسه خبر : 43894 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

در سوگ ایرانشهر

چرا سیدجواد طباطبایی را با ایرانشهر می‌شناسند؟

در سوگ ایرانشهر

چهارشنبه 10 اسفند، سیدجواد طباطبایی، فیلسوف و نویسنده ایرانی، در سن ۷۷سالگی در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت. تورج دریایی، ایران‌شناس و استاد دانشگاه با به اشتراک گذاشتن عکسی از سیدجواد طباطبایی در بیمارستان در صفحه شخصی خود، این خبر را اعلام کرده و نوشته است: دکتر سیدجواد طباطبایی امروز در بیمارستان هوگ ارواین در کالیفرنیا دار فانی را وداع کردند. من از تمام کسانی که در این دوسال برای آقای دکتر طباطبایی بودند و از او پشتیبانی کردند، سپاسگزارم.

سیدجواد طباطبایی ‌زاده ۲۳ آذر ۱۳۲۴ در تبریز، استاد دانشگاه و پژوهشگر ایرانی در زمینه‌ فلسفه، تاریخ و سیاست بود. او عضو پیشین هیات علمی و معاون پژوهشی دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و مدیر گروه فلسفه‌ مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی نیز بوده‌ است. از آثار او می‌توان به ابن خلدون و علوم اجتماعی، تاریخ اندیشه سیاسی در ایران، زوال اندیشه سیاسی در ایران، خواجه نظام‌الملک طوسی، تاریخ فلسفه اسلامی، فلسفه ایرانی و فلسفه تطبیقی، تاملی درباره ایران و ملاحظات درباره دانشگاه اشاره کرد.

او یکی از مهم‌ترین شارحان نظریه ایرانشهری است که در آن کل نظام سیاسی ایران را در گذر تاریخ متاثر از فرهنگ ایران می‌داند. فرهنگی که نه متعلق به یک قوم خاص، بلکه ترکیبی از اقوام مختلف در مرزهای فرهنگی به نام ایران بوده است. او می‌گوید که «ایرانشهر» مقوله‌ای در تاریخ‌نویسی ایران است و به‌هیچ‌وجه شعاری در پیکار سیاسی نیست. طباطبایی نشان می‌دهد که می‌توان نظریه‌های سیاسی در دوران پس اسلامی در ایران را در ادامه خدای‌نامه‌ها و سِیرَالمُلوک‌های بازمانده از دوره ساسانی مورد بررسی قرار داد و تفسیر کرد. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها