شناسه خبر : 43453 لینک کوتاه

تلاش برای حفظ حقوق معلولان

آیا سد چم‌شیر آبگیری شد؟

نیلوفر نیاورانی: سد «چم‌شیر» در ۲۵کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و صحبت‌های مطرح‌شده درباره آبگیری آن نگرانی‌ها را در مورد تکرار یک فاجعه دوچندان کرده است. سدی که بر روی سازند گچساران، یعنی همان سازندی که سد گتوند بر روی آن بنا شده، ساخته شده است و باید دید که در صورت آبگیری آن چه تبعاتی برای خوزستان و حیات مردمانش دارد؟ به گزارش ایسنا در شرایط کنونی انتشار تصاویر و اخبار در خصوص آبگیری این سد و صحبت‌های ضدونقیض در این زمینه نگرانی‌ها را چند برابر کرده است. در شرایطی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تکذیب خبر آبگیری سد چم‌شیر از احداث چاهک‌هایی برای بررسی وضعیت و راستی‌آزمایی این سد خبر می‌دهد و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز، به‌عنوان مجری اجرای طرح سد چم‌شیر خبر آغاز آبگیری این سد را تکذیب می‌کند، سیدعلی احمدزاده استاندار کهگیلویه‌ و ‌بویراحمد از آبگیری سد چم‌شیر خبر می‌دهد و می‌گوید این سد هیچ مشکلی ندارد و در حال آبگیری است. در این زمینه سید کریم حسینی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس برآورد کارشناسان در زمین‌های مخزن سد چم‌شیر بیش از دو میلیارد تن نمک وجود دارد، گفت: در صورت آبگیری چم‌شیر میزان شوری آب در مخزن این سد بیش از سه برابر شوری آب دریا خواهد بود. وی در مورد آخرین وضعیت سد چم‌شیر و آبگیری این سد اظهار کرد: هرچه از طرح موضوع چم‌شیر و آبگیری آن زمان می‌گذرد کارشناسان به بحث نمکی بودن لایه‌های مخزن این سد بیشتر اذعان می‌کنند و تحقیقات انجام‌شده در این منطقه نیز کاملاً این مساله را تایید می‌کند. حسینی ادامه داد: بر اساس اظهارنظر کارشناسان و زمین‌شناسان از هفت لایه ساختار اراضی مخزن این سد، پنج لایه نمکی است و فقط لایه اول و هفتم ساختاری غیرنمکی دارد. در منطقه‌ای که به عنوان مخزن سد چم‌شیر در نظر گرفته شده معدن نمک وجود دارد و حتی به چشم نیز کاملاً قابل رویت است.

آلودگی هوا؛ چهارمین عامل خطر مرگ در جهان

در سال‌های اخیر بیش از اینکه پاییز و زمستان برایمان یادآور سرما، باران و برف زمستانی باشد، دود، آلودگی و آسمان خاکستری کلانشهرها و شهرهای صنعتی کشور را به خاطرمان می‌آورد؛ مشکلی مزمن که چندین سال است زندگی را مختل کرده و علاوه بر آسیب‌های روحی و روانی، می‌تواند در بلندمدت عوارض جسمی جدی و جبران‌ناپذیری را از بیماری و مرگ به ویژه برای کودکان و سالمندان و بیماران زمینه‌ای به دنبال داشته باشد. به گزارش ایسنا، هفته هوای پاک در کشورمان در حالی از ۲۴ دی‌ماه در کشورمان آغاز شده که تقریباً از همان زمان مجدداً موجی از آلودگی هوا آسمان کلانشهرها و شهرهای صنعتی کشور را دربر گرفته است. به‌طوری که روز گذشته اعلام شد که آلودگی هوا در تهران تا پایان هفته و در شهرهای صنعتی تا پنج‌شنبه تداوم خواهد یافت. چالش آلودگی هوا زمانی بیش از پیش حاد می‌شود که بدانیم، تنفس هوای آلوده در بلندمدت آسیب‌ها و عوارض جبران‌ناپذیری برای سلامت مردم به دنبال خواهد داشت. باید توجه کرد که سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ تخمین زده بود که آلودگی هوای آزاد و داخل منزل در مناطق شهری و روستایی سالانه به بروز بیش از هفت میلیون مرگ زودرس در جهان منجر می‌شود. همچنین بر اساس گزارشی در سال ۲۰۱۹ مشخص شد که در جهان به‌طور میانگین حدود ۵۴ درصد از مرگ‌های زودرس مربوط به آلودگی هوا در فضای آزاد به دلیل بیماری ایسکمیک قلبی و سکته مغزی است. همچنین هفت درصد از مرگ‌ومیر زودرس ناشی از سرطان ریه و ۱۹ درصد مرگ‌ومیر زودرس ناشی از بیماری مزمن انسداد ریوی مربوط به آلودگی هوا در فضای آزاد است. همچنین کارشناسان حوزه سلامت اعلام می‌کنند که بر اساس آخرین گزارش بار بیماری‌ها، آلودگی هوا چهارمین عامل خطر مرگ در جهان است که در کشورهای توسعه‌یافته پس از خطرات متابولیک، رژیم غذایی و دود سیگار قرار می‌گیرد؛ این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه، آلودگی هوا سومین ریسک مولفه مرگ است. همچنین بر اساس گزارش‌ها، گفته می‌شود تعداد مردمی که سالانه در جهان به دلیل آلودگی هوا جان می‌بازند، بیش از شش برابر تعداد مردمی است که به دلیل ابتلا به مالاریا و بیش از چهار برابر مردمی است که به دلیل ابتلا به ایدز فوت می‌کنند.

خلأ قانونی در حوزه سلبریتی

«سجاد قاسمی» پژوهشگر فرهنگِ شهرت با بیان اینکه در حوزه سلبریتی خلأ قانونی داریم، می‌گوید: شکل‌گیری فرهنگ کنسل (cancel culture) در جهان به معنای نفی گویش و رفتار نادرست سلبریتی‌هاست که با وجود دیدگاه‌های مثبت و منفی، راهکاری برای کنترل رفتار سلبریتی‌ها توسط جریان‌های رسانه‌ای و شهروندان است. به گزارش ایلنا،‌ سلبریتی پدیده عصر رسانه و ارتباطات است که با مشهورتر کردن قهرمانان عرصه هنر و ورزش، به جایگاه و نقشی تازه برای آنان منجر می‌شود و این قدرت را به آنها می‌دهد که در مواردی غیر از حوزه فعالیت خود نیز تاثیرگذار باشند؛ موضوعی که گاه مورد نقد قرار می‌گیرد. قاسمی می‌گوید در اعتراض‌های اخیر نیز نقش سلبریتی‌ها تا حدی پررنگ بوده و این موضوع توجه به پرسش‌ها درباره جایگاه آنها و شیوه تعامل و مدیریت آنها را افزایش داده و اهمیت بخشیده است.

تضییع حقوق معلولان در لایحه بودجه ۱۴۰۲

در حالی ‌که مطابق با قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و به منظور شفاف‌سازی منابع مالی اختصاص‌یافته برای اجرای این قانون و حمایت از افراد دارای معلولیت، سازمان برنامه و بودجه مکلف است نسبت به ایجاد ردیف اعتباری ذیل فصل رفاه اجتماعی متناسب با عناوین فصول این قانون در لوایح بودجه سنواتی اقدام کند، برخی اظهارات حکایت از این دارد که ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حذف شده است. به گزارش ایسنا، هفته پیش در حالی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ توسط دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که به دنبال آن اظهاراتی مبنی بر اینکه دولت ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان را در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حذف کرده، بر سر زبان‌ها آمد. به دنبال آن، علیرضا انجلاسی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی در این باره به ایسنا توضیح داده بود که «از آنجا که در لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس ارقام به صورت کلی آمده است و با توجه به آنکه بودجه سازمان از ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آتی رسیده، بنابراین می‌توان گفت اعتبار قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت حذف نشده و در سرجمع اعتبارات سال ۱۴۰۱ لحاظ و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده است». این در حالی است که به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر حذف ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، علی‌همت محمودنژاد، سخنگوی شبکه ملی تشکل‌های معلولان جسمی و حرکتی، در واکنش به این موضوع به ایسنا گفت: این اقدام نقض قانون حقوق افراد دارای معلولیت بوده و ممکن است مخاطراتی را برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به همراه داشته باشد. وی افزود: به دلیل حذف ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، سازمان بازرسی کل کشور را در جریان این موضوع قرار داده‌ایم و سازمان بازرسی کل کشور نیز با افرادی که در این موضوع مرتبط هستند سوالات خود را مطرح کرده است. همچنین شبکه ملی تشکل‌های معلولان جسمی و حرکتی در نامه‌ای به مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، از ایشان خواسته در بودجه سنواتی سال‌های آینده به هیچ عنوان اجازه این اشتباه فاحش را ندهند. سخنگوی شبکه ملی تشکل‌های معلولان جسمی و حرکتی در این راستا از کمیسیون تلفیق مجلس نیز خواست چنانچه امکان جدا کردن ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت از سرجمع بودجه ۱۴۰۲ سازمان بهزیستی وجود دارد، اقدامی لازم به منظور حفظ حقوق افراد دارای معلولیت انجام دهد.

بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس طی یک گزارش پژوهشی به بررسی روند ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل در آموزش و پرورش از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ پرداخت. به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، این گزارش به این نکته اشاره می‌کند که بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل یکی از اصلی‌ترین چالش‌های نظام آموزش و پرورش ایران است که در سال‌های اخیر به ویژه پس از همه‌گیری کووید ۱۹ و غیرحضوری شدن آموزش‌ها رشد چشمگیری داشته است. گزارش دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید که طبق آخرین آمارهای اعلامی از سوی وزارتخانه آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ هرچند تلاش‌هایی برای جذب بازماندگان و تارکان از تحصیل و کاهش آمار نسبت به سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ انجام شده است، اما همچنان بیش از ۹۱۱ هزار نفر در مقاطع مختلف از تحصیل بازمانده‌اند و ۲۷۹ هزار دانش‌آموز نیز ترک تحصیل کرده‌اند. نتایج بررسی‌های این گزارش نشان می‌دهد که پنج استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، خوزستان و آذربایجان غربی دارای بیشترین فراوانی مطلق بازماندگان از تحصیل هستند. همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان غربی و کرمان نیز به ترتیب دارای بیشترین آمار تارکان از تحصیل در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ هستند. گزارش دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن بررسی روند آماری بازماندگی و ترک تحصیل در سال‌های ۱۴۰۰-۱۳۹۳ راهکارهایی برای مقابله با مساله بازماندگی و ترک تحصیل به نمایندگان خانه ملت پیشنهاد می‌کند. پژوهشگران این گزارش می‌افزایند که به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین چالش‌های این حوزه، فقدان آماری دقیق، شفاف و جامع از دانش‌آموزان بازمانده و تارک از تحصیل و شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آنان است. بنابراین پیشنهاد می‌شود ایجاد سامانه آماری جامع و یکپارچه با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط شامل آمار همه‌جانبه دانش‌آموزان، اصلاح ساختاری شورای پشتیبانی سوادآموزی، انجام ماموریت سوادآموزی توسط آموزگاران (مدارس ابتدایی) در اقصی نقاط کشور، اتخاذ رویکرد مدرسه‌محوری در ریشه‌کنی بی‌سوادی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل، استفاده از فناوری اطلاعات و آموزش‌های ترکیبی، تهیه نقشه جامع سوادآموزی، ایجاد فرصت‌های آموزشی متنوع، اصلاح برنامه درسی با رویکرد انعطاف‌پذیری و همچنین اصلاح قانون بازگشایی مدارس مصوب سال ۱۳۷۶ از دیگر راهکارهای ارائه‌شده در این گزارش است. 

♦♦♦

ایرنا: قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اعلام کرد: با پیگیری‌های فراوان تعداد ۱۰ ساختمان پرخطر پایتخت ایمن‌سازی شد. در مورد ساختمان‌های پرخطر تهران اقداماتی در راستای ایمن‌سازی در یک سال اخیر انجام شد که هم‌اکنون تعداد این ساختمان‌ها از ۱۲۹ به ۱۱۹ مورد کاهش یافته است.

ایسنا: شماری از کشاورزان اصفهان روز سه‌شنبه هفته گذشته با حضور مقابل ساختمان استانداری اصفهان، تامین حق‌آبه از زاینده‌رود برای کشت پاییزه و احیای دائمی و جاری‌سازی این رودخانه را خواستار شدند.

ایلنا: به گزارش معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میانگین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی استان‌های کشور در بازه زمانی ۱۴ تا ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۱، بالغ بر 38 /45 درصد بوده است. در این شاخص بیشترین میزان رعایت در استان قم با 70 /69 درصد و کمترین میزان رعایت هم در استان قزوین با 31 /21 درصد بوده است. این آمار با توجه به آغاز موج هشتم کرونا، با زیرسویه‌های اومیکرون و همزمان با فصل سرد سال، می‌تواند خطر انتقال بیماری را بیشتر کند.

ایرنا: پرویز سروری نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تایید استعفای دختر نرگس معدنی‌پور که به عنوان مسوول دفتر مادر در حال خدمت بود و فیش حقوقی وی منتشر شده بود، گفت: بر اساس بند ۱۰ مصوبه تعارض منافعی که در شورای پنجم تصویب شده بود، این امر رخ داد.

فارس: هاشم کارگر رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور گفت: دریافت هرگونه کپی مدارک هویتی توسط دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها تخلف و غیرقانونی است.

تسنیم: احمد اصانلو معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از اتصال میز خدمت الکترونیک این سازمان به درگاه خدمات الکترونیکی دولت خبر داد.

ایسنا: محسن زراعی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: تاثیر سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور برای سال ۱۴۰۵ شامل پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم است بنابراین امتحانات نهایی در سال ۱۴۰۳ برای هر سه‌ پایه برگزار می‌شود.

ایرنا: سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران‌بزرگ گفت: ۸۴۱ سارق حوزه‌های مختلف از جمله مالخران در طرح «رعد» و ۴۲۴ سارق حرفه‌ای و کلاهبردار در طرح «کاشف» نیروی انتظامی شناسایی و دستگیر شدند.

♦♦♦

محدودیت بیشتر برای اتباع و پناهندگان

شرق نوشت: موافقت مجلس با کلیات طرح تاسیس سازمان ملی اقامت مهاجران، که هفته گذشته در صحن مجلس صورت گرفت، به باور برخی فعالان در حوزه اتباع و پناهندگان، محدودیت‌های این افراد را در داخل ایران بیشتر خواهد کرد؛ از شرایط تمدید و دریافت اقامت تا ماجرای پرپیچ‌وخم قانون تابعیت فرزندان؛ مادر ایرانی که با سال‌ها تلاش فعالان مدنی، در سال ۹۸ تصویب شده بود؛ البته هرچند موانع برای استفاده از همین قانون هم باعث شد تعداد کمی از این فرزندان شناسنامه دریافت کنند اما در هر حال یک قانون مرجع به حساب می‌آمد.

 

توقف چرخه گردشگری

هم‌میهن نوشت: برای جام جهانی 2022، یک کشتی در نظر گرفته شده بود تا بین بوشهر و قطر تردد کند. قرار بود در قطر هم تبلیغات محیطی برای گردشگری در ایران صورت گیرد، اما حتی گردشگرانی که هر سال وارد بوشهر می‌شدند هم دیگر وارد نشدند. وضعیت به گونه‌ای شده که اگر اقامتگاه یا هتلی گردشگر خارجی داشت، از سوی برخی نهادها مورد سوال قرار می‌گرفت که اینها برای چه آمده‌اند؟ درحالی‌که باید از مسوول آن اقامتگاه یا هتل قدردانی شود که یک گردشگر خارجی را جذب کرده است. چرخه گردشگری متوقف شده و ضررهای مالی آن را نمی‌توان برآورد کرد.

 

کمبود آب جبران نشده است

فرهیختگان نوشت: طبق آخرین آماری که وزارت نیرو بیان کرده بیلان منفی آب ایران 140 میلیارد مترمکعب است. یعنی ایرانیان 140 میلیارد مترمکعب بیشتر از آن چیزی که وارد سفره‌های آب زیرزمینی شده برداشت کردند. این میزان به معنای دریاچه ارومیه‌ای است که پنج برابر بزرگ‌تر از دریاچه ارومیه خوب ما باشد. یعنی پنج دریاچه ارومیه آب مصرف شده بدون اینکه جایگزینی برای آن تعیین شود. کل آب قابل استحصال در یک سال حدود 100 میلیارد مترمکعب است یعنی اگر ایرانیان یک سال آبی مصرف نکنند باز هم این کسری جبران نمی‌شود. پس نباید فکر کرد این بارش‌هایی که اتفاق افتاده می‌تواند مشکل کمبود آب را حل کند.

 

روش‌های درآمد معتادان

اعتماد  نوشت: نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد برخلاف ادعای دستگاه قضایی و انتظامی درباره آمار بالای ارتکاب به جرائم خرد توسط معتادان بی‌خانمان، تعداد بسیار کمی از معتادان خیابانی برای تامین هزینه مواد یا حتی دوام آوردن در خیابان‌ها، مرتکب جرائم خرد می‌شوند و پیش از آن و با فراوانی بیشتر، سراغ سایر روش‌های درآمدزا از جمله تکدی‌گری، جمع‌آوری ضایعات، فروش و توزیع مواد مخدر و... می‌روند. این تحقیق با عنوان «سبب‌شناسی اجتماعی شکل‌گیری، استمرار و بازتولید اعتیاد خیابانی در شهر تهران»، در سال 1396 و از سوی محمدرضا فروغی، مدیرکل سابق بخش مقابله ستاد مبارزه با مواد مخدر، انجام شد.