شناسه خبر : 42907 لینک کوتاه

جمع‌آوری کودکان کار

راهکار بهبود آلودگی هوای تهران چیست؟

طبق گزارش هم‌میهن از اصلاحات نگران‌کننده آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از اطفال و تاثیرش بر کودکان کار و بزه‌دیده، پلیس به‌طور رسمی موظف شده کودکان کار و خیابان را شناسایی و جمع‌آوری کند. آیین‌نامه اجرایی ماده شش قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را پنجم مردادماه سال 1400 اسحاق جهانگیری، معاون سابق رئیس‌جمهوری ابلاغ کرد. آیین‌نامه‌ای 54ماده‌ای که اواسط آبان‌ماه امسال خبر از تغییر و اصلاح آن به میان آمد. سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره تغییرات این آیین‌نامه توضیحاتی به رسانه‌ها داده بود. آن‌طور که محمدرضا حیدرهایی به ایسنا گفته است، اصلاح آیین‌نامه به‌نفع سازمان بهزیستی تمام شده است، چراکه بر این اساس، دستگاه‌ها موظف به اجرای تکالیفشان هستند: پیش از اصلاح این آیین‌نامه اجرایی، تکالیف دستگاه‌ها در مورد کودکان مشخص شده بود اما برخی بندهای این ماده ایراداتی داشت که با همکاری وزارت رفاه پیگیر آن شدیم و به دنبال تصویب این اصلاحات، تکالیف دستگاه‌ها مشخص شده است. یکی از مهم‌ترین تغییرات و اصلاحات آیین‌نامه، تفکیک کودک کار از کودک خیابان است. بر اساس آنچه سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفته است، «کودک کار طفل یا نوجوانی است که برای ادامه زندگی و امرارمعاش یا خانواده مشغول فعالیت در ازای دریافت مزد یا بدون دریافت مزد است و این فعالیت به وضعیت مخاطره‌آمیز (موضوع ماده ۳ قانون) برای او منجر می‌شود». به گفته او: «نوجوانانی که مطابق ماده ۸۰ قانون کار به عنوان کار نوجوان مشغول به فعالیت هستند و اطفال و نوجوانانی که فعالیت آنها با اذن ولی یا سرپرست قانونی و با توجه به وضعیت جسمی و روحی آنان صرفاً جنبه تربیتی یا آموزشی دارد، از شمول این تعریف مستثنی هستند.» همچنین در الحاقات تعریف کودکان خیابانی آمده است: «طفل و نوجوان در معرض خطر که به جهت فقر یا بی‌خانمانی به‌صورت محدود یا نامحدود در خیابان به‌سر می‌برند؛ اعم از کودکی که هنوز از خانواده و سرپناه برخوردار است یا کودکی که خیابان را خانه خود می‌داند و رابطه او به حداقل رسیده یا قطع شده است.»

اما مهم‌ترین تغییر و به‌عبارتی نگران‌کننده‌ترین اصلاح در ماده 28 آیین‌نامه اجرایی رخ داده است. ماده‌ای که در آن وظیفه‌ای به نیروی انتظامی محول کرده و اصلاحات تازه وظیفه نیروی انتظامی را دوچندان کرده است. در ماده 28 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، نوشته شده است که «نیروی انتظامی طفل و نوجوان در معرض خطر یا بزه‌دیده را با روش‌های مختلفی مانند: معرفی طفل و نوجوان در وضعیت مخاطره‌آمیز به نیروی انتظامی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی، مشاهده طفل و نوجوان در وضعیت مخاطره‌آمیز یا بزه‌دیده در حین انجام‌وظیفه یا گشت‌زنی، شکایت از طفل و نوجوان و مراجعه طفل و نوجوان به تنهایی یا همراه دیگری که اظهارات وی، اوضاع وی و اوضاع و احوال موجود دلالت بر وقوع وضعیت مخاطره‌آمیز یا بزه‌دیدگی داشته باشد، می‌تواند شناسایی کرده و در صورت نیاز به حمایت، به مراکز بهزیستی معرفی و موضوع را برای اطلاع یا مداخله قضایی به مرجع ذی‌صلاح قضایی اعلام کند.» حالا بر اساس آنچه مقام مسوول سازمان بهزیستی گفته است، عبارت جمع‌آوری هم قرار است به این ماده قانونی اضافه شود و بر این اساس پلیس موظف است علاوه بر شناسایی کودکان کار و خیابان، به جمع‌آوری آنها با کمک سایر دستگاه‌ها نیز اقدام کند. البته آن‌طور که این مقام سازمان بهزیستی گفته است، این برخوردها قرار نیست ضربتی و قهری باشد و اگر هم قرار باشد مداخله‌ای صورت بگیرد، همه‌چیز با همکاری سازمان بهزیستی و دیگر دستگاه‌هاست. بلافاصله بعد از این صحبت‌ها تعدادی از فعالان حوزه کودک و نوجوان از این تغییرات ابراز ناامیدی کردند؛ حسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، جزو اولین نفراتی بود که به این آیین‌نامه انتقاد کرد. او جمع‌آوری کودکان را بازگشت به عهد دقیانوس دانست: «واژه «جمع‌آوری» کودکان خیابانی در آیین‌نامه اولیه مطرح نبود اما در اصلاح به آیین‌نامه اضافه شد و این در حالی است که واژه جمع‌آوری، توهین به کودک است.»

معاینه فنی و آلودگی تهران

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره میزان مراجعه‌های روزانه به مراکز معاینه فنی شهر تهران گفت: اکنون روزانه حدود چهار هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می‌کند و مراکز فاقد صف انتظار هستند. به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدرضا مفیدی درباره کاهش آلودگی هوا در کلانشهر تهران اظهار داشت: حل معضل آلودگی هوا در تهران که بخش قابل توجهی از آن مربوط به تردد وسایل نقلیه است، نیازمند مجموعه اقدامات مانند از رده خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده، افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی با هدف تسهیل در دسترسی به آن، الزام معاینه فنی وسایل نقلیه کلانشهر تهران در مراکز معاینه فنی شهرداری تهران با هدف اعمال دقیق‌تر و سختگیرانه‌تر آزمون‌های وسایل نقلیه در این مراکز است. وی با بیان اینکه هر کدام از این اقدامات سهم خود را در کاهش آلودگی هوا خواهند داشت، افزود: موضوع لزوم تمایز نحوه پایش آلایندگی خودروها در شهر تهران و نیاز به انجام معاینه فنی خودروها در مراکز معاینه فنی شهرداری تهران با توجه به وجود بسترهای قانونی لازم و زیرساخت‌های ایجادشده توسط شهرداری تهران به صورت مستمر پیگیری و تاکید شده است. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران به شهروندان توصیه کرد با توجه به تشدید آلودگی هوا در چند روز اخیر خارج از الزامات قانونی مرتبط با انجام سالانه معاینه فنی نسبت به کنترل وضعیت آلایندگی خودرو خود و دریافت معاینه فنی برتر اقدام کنند. وی گفت: اجرای این طرح که با لحاظ کردن ادله علمی و تجارب سایر کلانشهرها می‌تواند تنها راهکار برون‌رفت در راستای اثربخشی بیشتر معاینه فنی در شهر تهران باشد با تاخیر چندین‌ساله در اجرا مواجه شده است.

هدف مشترک برای کاهش تصادفات

رئیس پلیس راه راهور فراجا گفت: بیش از ۶۰ درصد متوفیان تصادفات کشور در سنین ۲۰ تا ۳۰ سال هستند که آمار بسیار نگران‌کننده‌ای است. به گزارش ایسنا، سردار حسن مومنی گفت: پیامدهای اجتماعی تصادفات به‌خصوص در مورد جوانان خیلی زیاد است و قابل محاسبه نیست، بنابراین هر کاری در زمینه کاهش تصادفات انجام شود، باز هم کم است. وی تصریح کرد: همه مسوولان هدف مشترک برای کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن دارند، از این‌رو امکانات و نیروها باید برای این هدف مشترک متمرکز شوند. رئیس پلیس راه کشور سرعت بالا را از عوامل بروز و شدت تصادفات ذکر کرد و گفت: متوسط سرعت خودرو در استان خراسان جنوبی ۸۹ کیلومتر و در کشور ۷۹ کیلومتر است و این افزایش سرعت باعث شده تصادفات شدت بیشتری داشته باشد، بنابراین با آمار بالای فوتی مواجه هستیم. وی با تاکید بر اینکه فوت در صحنه هم به سرعت وابسته است افزود: متوسط کشوری فوت در صحنه ۵۲ درصد و در خراسان جنوبی ۵۹ درصد بوده که ناشی از شدت تصادفات است. سردار مومنی عنوان کرد: سال گذشته شاهد افزایش ۱۶درصدی تصادفات در استان بودیم که با توجه به شرایط کرونا و کاهش تردد در سال ماقبل قابل پیش‌بینی بود، اما آنچه در هفت ماه امسال رقم خورد، حدود 5 /26 درصد افزایش فوتی ناشی از تصادفات را در خراسان جنوبی شاهد هستیم.

برای شهر سالم و ایمن

 معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ضرورت اجرای برنامه «شهر سالم و ایمن» در پی تغییرات گسترده اقلیمی و آب‌و‌هوایی تاکید کرد. به گزارش ایلنا، حسین فرشیدی در نشست «بهبود مصرف انرژی در بخش بهداشت و درمان در پاسخ به تغییر اقلیم» در ستاد وزارت بهداشت، افزود: توجه به تغییرات آب‌و‌هوایی و اقلیم از نیازهای مهم بشری در عصر حاضر است. سازمان بهداشت جهانی و نظام‌های سلامت کشورها وظیفه دارند که به این تغییرات و همچنین دخالت بشر در تخریب محیط، توجه ویژه نشان دهند. وی با اشاره به اینکه تمام طرح‌های مرتبط با اقلیم و آب‌وهوا در برنامه «شهر سالم و ایمن» می‌گنجد، تاکید کرد: معاونت بهداشت اجرای دو برنامه راهبردی پزشک خانواده و شهر سالم و ایمن را در دستور کار خود قرار داده است. فرشیدی اظهار داشت: تغییرات اقلیمی مانند کووید ۱۹ در بازه زمانی کوتاه‌مدت، انبوهی از مشکلات را برای جامعه بشری به ارمغان آوردند و نشان دادند که نظام‌های سلامت دنیا تاب‌آوری کم و ضعف‌های زیادی در حوزه سلامت در جهان دارند. وی با اشاره به اینکه انسان مهم‌ترین عامل تغییر و تخریب محیط زیست است، افزود: معتقدم که از این پس درباره کووید مطالب زیادی در دنیا خواهیم شنید و ابعاد این مساله پس از این روشن‌تر خواهد شد. معاون وزیر بهداشت با تاکید بر این مساله که ادامه مصرف انرژی‌های فسیلی در جهان زندگی را برای انسان در آینده مشکل‌تر خواهد کرد، ادامه داد: در کشور ما هم اگر قیمت سوخت و انرژی مانند سایر نقاط جهان، کمی متعادل‌تر بود، شاید امروز شاهد این حجم آلودگی هوا که با وجود عظیم‌ترین ذخایر و میادین انرژی در ایران رو به فزونی است، نبودیم. جعفر حسین نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران نیز در این نشست، مطالعات جمهوری اسلامی ایران درباره تغییرات آب‌وهوایی و اقلیم را در زمره تحقیقات معتبر جهانی خواند و گفت: دولت ایران با همکاری ما و یونیدو در حال انجام یک پروژه مشترک درباره نتایج تغییرات آب‌وهوایی و اقلیم در حوزه سلامت است که تاکنون پیشرفت خوبی داشته است.

پلمب به دلیل حمایت از تیم حریف

یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای در خیابان شریعتی تهران که در صفحه مجازی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به درج مطالب ضد ملی کرده بود با دستور قضایی پلمب شد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای واقع در خیابان شریعتی تهران که در صفحه مجازی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام با درج مطالب ضدملی از تیم فوتبال انگلیس حمایت و آرزوی ناکامی برای تیم ملی فوتبال کشورمان در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر کرده بود، بلافاصله شب گذشته و پس از بررسی جوانب ماجرا و صحت‌سنجی اقدامات انجام‌شده منتسب به آن در فضای مجازی، با دستور قضایی پلمب شد. 

♦♦♦

ایرنا: حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: اعتبار حوزه طبیعی و تنوع زیستی کشور در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۳۹ میلیارد تومان بود در حالی که با توجه به گستردگی تنوع زیستی کشور این حوزه حداقل هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۱۴۰۲ نیاز دارد.

ایسنا: سید عادل مولا معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: ۲۰ رأس گوزن زرد ایرانی از استان ایلام به خوزستان در چهار مرحله منتقل، و در منطقه حفاظت‌شده دز رهاسازی شدند.

ایرنا: حسین رنجبران، معاون برنامه‌ریزی، مدیریت و توسعه منابع بیمه سلامت کشور گفت: طی چند ماه اخیر شش میلیون نفر از افراد فاقد بیمه ساکن در مناطق حاشیه‌نشین و آسیب‌پذیر کشور تحت پوشش این سازمان قرار گرفتند. اکنون دو هزار و ۲۰ منطقه آسیب‌پذیر و حاشیه‌ای کشور تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است و ۹۵ درصد هزینه درمان و بستری سه دهک نخست تقبل می‌شود.

تسنیم: علی صیادبورانی، رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور با اشاره به آخرین تحقیقات صورت‌گرفته بر روی حدود ۴۵ گونه از آبزیان تالاب بین‌المللی انزلی گفت: از بین این گونه‌ها ماش‌ماهی، لای‌ماهی، سوف سفید، سس‌ماهی سرگنده، ماهی اسبله و شاه‌میگو آب شیرین در تالاب انزلی و ماهی سیم وضعیت جمعیتی خوبی ندارند.

فارس: سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: استفاده محتاطانه در مصرف و تجویز منطقی داروهای ضد میکروبی مطابق «دستورالعمل آنتی‌بیوتیکی»، عدم فروش آنها در داروخانه‌ها بدون نسخه پزشک، آموزش بیماران و جامعه درباره مصرف خودسرانه، به کاهش مقاومت به درمان آنتی‌بیوتیکی منجر می‌شود.

ایسنا: علی زاکانی، شهردار تهران، گفت: سال قبل قرارگاه جهادی مسکن را در تهران راه‌اندازی کردیم و تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار واحد تفاهم کردیم و بخشی از آن شروع شده و بناست حداقل سالانه ۱۸۰ هزار واحد مسکن را برای مناطق مختلف تهران داشته باشیم.

♦♦♦

زنان نامرئی

هم‌میهن نوشت: اعتراض زنان روستایی تازگی ندارد؛ در سه سال گذشته زنان روستاهای زیادی برای گفتن از مشکلاتشان تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده‌اند. نمونه‌اش خردادماه پارسال که زنان روستای نقد علیا مشگین‌شهر اردبیل برای دومین‌بار در اعتراض به دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی سالم و لوله‌کشی در منطقه، جاده را بستند. آنها یک ماه قبل و در اردیبهشت‌ماه سال 1400 هم به وضعیت آب اعتراض کرده بودند. آن زمان، رئیس سازمان مدیریت بحران ایران از تامین آب شرب هفت‌هزار روستای بالای بیش از ۲۰ خانوار کشور با «تانکر» خبر داده بود.

 

گزارش 21 هزار کودک‌آزاری

شرق نوشت: محمدرضا حیدرهایی سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه بیشترین نوع کودک‌آزاری، کودک‌آزاری از نوع «غفلت» است، اظهار کرد: مردم در صورت هرگونه مشاهده کودک‌آزاری فوراً موضوع را به سامانه تلفنی ۱۲۳ اورژانس اجتماعی گزارش دهند و نسبت به موضوع بی‌تفاوت نباشند؛ قول می‌دهیم اطلاعات تماس‌گیرندگان کاملاً «محرمانه» باشد. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ۲۱ هزار و ۴۰۶ مورد کودک‌آزاری از طریق خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی گزارش شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش چندانی روبه‌رو نبوده است.

 

لغو عمل به دلیل نبود سرم 

اعتماد‌ آنلاین  نوشت: امیرحسین اورندی، معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، درباره وضعیت داروهای بیهوشی در بیمارستان‌ها گفت: در زمینه داروهای بیهوشی، کمبودهایی داریم و وضعیت ذخایر دارویی‌مان در زمینه داروهای بیهوشی به نحوی است که هر روز دارو را در حد نیاز همان روز می‌رسانیم. وی درباره اظهاراتی مبنی بر کنسل شدن اعمال جراحی به دلیل نبود دارو نیز گفت: در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تا لب مرز کنسلی رفتیم، اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد. با این حال واقعاً در تامین داروهای بیهوشی و مراقبت‌های ویژه داریم لب‌به‌لب پیش می‌رویم.

 

ناباوری به مرگ مغزی

همشهری نوشت: عامل اصلی درباره اینکه خانواده‌ها رضایت به اهدای عضو نمی‌دهند این است که آنها نمی‌دانند مرگ مغزی غیرقابل برگشت است و انتظار معجزه دارند. معتقدند که فرد مرگ مغزی‌شده به زندگی برمی‌گردد؛ چرا که تنها چیزی که می‌بینند، قلبی است که در فرد مرگ‌مغزی‌شده هنوز می‌تپد. آنها نمی‌دانند که عزیزشان به دلیل مرگ مغزی، فوت شده و دیگر بازگشتی ندارد. به همین دلیل نمی‌توانند در لحظه برای اهدای دیگر اعضای زنده او تصمیم‌گیری کنند. اهدای عضو ایران در مقایسه با کشورهای آسیایی مقام نخست را به خود اختصاص داده اما در دنیا این عدد ۳۱ است.