شناسه خبر : 42841 لینک کوتاه

ثبت 23 هزار مبتلا به HIV در ایران

آیا تراموا به تهران می‌رسد؟

بر اساس برآورد رسمی صورت‌گرفته از سوی سازمان ملل متحد، جمعیت جهان در روز سه‌شنبه ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲ از مرز هشت میلیارد نفر فراتر رفت. به گزارش یورونیوز، کارشناسان سازمان ملل متحد ضمن اعلام این موضوع، آن را نشان‌دهنده «نقطه عطف مهمی در توسعه انسانی» می‌دانند که یادآور «مسوولیت مشترک جمعی برای محافظت از سیاره زمین» همزمان با برپایی کنفرانس آب‌وهوایی «COP27» است. سازمان ملل همچنین با یادآوری این نکته که جمعیت جهان در سال ۱۹۵۰ تنها 5 /2میلیارد نفر بود، «این رشد بی‌سابقه» را نتیجه «افزایش تدریجی طول عمر به لطف پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در زمینه سلامت، تغذیه، بهداشت شخصی و پزشکی» می‌داند. با این حال کارشناسان معتقدند که رشد جمعیت همچنین چالش‌های بزرگی را برای کشورهای فقیر در جهان رقم می‌زند. از سوی دیگر، در حالی که زمین تا سال ۱۸۰۰ کمتر از یک میلیارد نفر جمعیت داشت، تنها 12 سال طول کشید تا جمعیت جهان از هفت به هشت میلیارد نفر افزایش یابد. در این گزارش همچنین به نشانه‌هایی دال بر کندی رشد جمعیت در حال حاضر اشاره شده و آمده است که برای رسیدن جمعیت جهان به ۹ میلیارد نفر، حدود 15 سال زمان نیاز خواهد بود. سازمان ملل متحد ضمن اشاره به رکودی قابل پیش‌بینی تا پایان قرن جاری از یک نقطه اوج در دهه ۲۰۸۰ خبر می‌دهد که طی آن جمعیت جهان به 4 /10 میلیارد نفر خواهد رسید.

مشکل حل‌نشده زباله در چالوس

پسماند معضلی زیست‌محیطی است که با گذشت دو دهه در شهرستان چالوس با وجود پیگیری‌ها و اقدامات متعدد همچنان به عنوان یک چالش اساسی مطرح است. به گزارش ایرنا، در زمان حاضر روزانه ۸۰ تن زباله در چالوس تولید می‌شود و در فصول گردشگری این رقم تا دو برابر افزایش می‌یابد. از سال ۱۳۷۷ به بعد در عرصه جنگلی «پهلم کتی» به گستره حدود پنج هکتار در فاصله شش‌کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان پسماند به صورت سنتی و غیراصولی تخلیه و دفع می‌شود. تبعات و چالش‌های زیست‌محیطی، تداوم دفن زباله با گذشت بیش از دو دهه در این عرصه جنگلی، بوی تعفن، نفوذ شیرابه به آبراه‌های منتهی به رودخانه حفاظت‌شده چالوس و در پی آن نابودی آبزیان، عدم جداسازی زباله‌های عفونی و خانگی و ده‌ها مورد دیگر از دیرباز تاکنون مورد گلایه و انتقاد شهروندان و دوستداران محیط زیست بوده است. سوابق برنامه‌ریزی و پیگیری برای حل این چالش زیست‌محیطی به یک دهه گذشته برمی‌گردد و بنا به گفته برخی از مسوولان امر شاید دفن زباله طی چهار دهه گذشته در این شهرستان به صورت سنتی و غیربهداشتی انجام می‌گرفت اما طی یک دهه گذشته تاکنون این مساله حاد و بحرانی شده است به گونه‌ای که بهداشت عمومی مردم به ویژه شهروندان این شهر را تحت تاثیر قرار داده است. طبق مستندات موجود آخرین‌بار در دوره چهارم شورای اسلامی شهر این معضل در دستور کار قرار گرفت و حتی قراردادی به مبلغ حدود شش میلیون یورو با یک سرمایه‌گذار خارجی برای ساخت نیروگاه منعقد و حدود ۳۰۰ هزار یورو هم پرداخت شد ولی به خاطر مخالفت محیط زیست که ناشی از نامناسب بودن زمین بود، به سرانجام نرسید.

نیکا، الکل یا مخدر مصرف نکرده بود

 طبق آخرین اظهارات درباره پرونده نیکا شاکرمی، در روزهای قبل، هنوز جواب قطعی پزشکی قانونی اعلام نشده بوده و فقط برخی آزمایش‌ها که نتیجه آن زودتر اعلام می‌شود، تحویل مقامات داده شده است که حالا وکیل نیکا درباره جواب پزشکی قانونی به این نکته اشاره می‌کند که نتیجه آزمایش‌های پزشکی قانونی نشان می‌دهد نیکا مواد مخدر، الکل، دارو یا سم یا یون‌سیانید مصرف نکرده بوده است. همچنین این وکیل در گفت‌وگو با «شرق» به گزارش و تصویری که چندی پیش از شبکه سی‌ان‌ان منتشر شد و ادعا شده بود نیکا شاکرمی در آخرین لحظات در مقابل چشم یک شاهد عینی بازداشت شده، پرداخت و توضیحاتی را بیان کرد. رضا باقری، وکیل‌مدافع خانواده نیکا شاکرمی، در گفت‌وگو با «شرق» به روند پرونده اشاره می‌کند و می‌گوید: پرونده همچنان در دادسرای جنایی تهران و در مرحله بازپرسی است و تحقیقات در مرجع محترم قضایی ادامه دارد. این وکیل درباره نتیجه آزمایش‌های پزشکی قانونی نیز اضافه می‌کند: نتیجه آزمایش‌های پزشکی قانونی نشان می‌دهد نیکا مواد مخدر، الکل، دارو یا سم یا یون‌سیانید مصرف نکرده بوده است. باقری در پاسخ به این پرسش که در جواب پزشکی قانونی، نشانی از پرتاب شدن نیکا به پایین ساختمان مشاهده شده یا نه، می‌گوید: نظریه پزشکی قانونی هنوز به من ابلاغ قانونی نشده است. وکیل این خانواده درباره گزارشی که هفته‌های پیش از سی‌ان‌ان منتشر شد و ادعا شده بود در آخرین تصاویر و طبق اظهارات یک شاهد عینی، ماموران به دنبال نیکا شاکرمی بودند و شاهد عینی این صحنه را دیده و در آخر در همان مناطق این دختر بازداشت شده است، می‌گوید: درباره گزارش سی‌ان‌ان که ظاهراً بازنشر زیادی هم داشته، باید بگویم یکی اینکه فیلمی که نشان می‌دهد دختری در پناه خودرویی ایستاده و به راننده می‌گوید تکان نخور و ادعا شده نیکاست، درواقع مربوط به نیکا نیست. دوم اینکه در این گزارش به شهادت شاهدی به نام لادن اشاره شده که گفته: دیده است که لباس‌شخصی‌ها نیکا را بازداشت کردند. طبعاً اظهارات چنین فرد ناشناخته و مجهول‌الهویه‌ای فعلاً ارزشی ندارد؛ مگر اینکه نزد مرجع قضایی به‌عنوان شاهد اظهار شود. درعین‌حال اگر چنین شخصی وجود خارجی دارد و فرضاً مشکلاتی برای حضور در مرجع قضایی دارد، دست‌کم به من یا انجمن ترویج حقوق شهروندی مراجعه کنند تا اظهاراتشان را بشنویم. به هر حال ما از هر داده‌ای که قابل اعتماد و قابل استناد برای کشف حقیقت باشد، استقبال می‌کنیم.

وعده تازه حمل‌ونقلی شهردار  تهران

علیرضا زاکانی شهردار تهران به رسانه‌ها گفته است: به دنبال این هستیم که از الگوهای متفاوت حمل‌ونقلی نیز استفاده کنیم؛ برنامه‌ریزی جدی برای استفاده از تراموا در شهر به‌عنوان ظرفیت پاک و الگوی پیشرفته ارائه خدمات انجام می‌دهیم با این اقدام می‌توانیم دوسوم خدمات مترو را با تراموا ارائه دهیم و می‌توانیم با همان میزان سرمایه 5 /3 برابر ظرفیت ایجاد کنیم. اقدامات در حال انجام است که یک خط آن اجرا شود. او ادامه داد: دو یا سه خط تهران امکان بارگذاری تراموا را دارد که مطالعات و بازدید خارج از کشور در این راستا انجام و دو جلسه برگزار شده است. اگر این امکان مهیا شود دردسترس‌تر و آسان‌تر خواهد بود. یکی از محورهایی که برای اجرای خط تراموا قطعی شده است محور دماوند- انقلاب-آزادی است. مهدی چمران نیز در حاشیه جلسه شورای شهر درباره اختصاص یک خط تراموا در شهر تهران گفت: تراموا یا اتوبوس برقی یکی از وسایل نقلیه عمومی نیمه‌سنگین است که نسبت به مترو هزینه کمتری برای احداث آن می‌شود. اما هیچ وسیله نقلیه‌ای جای مترو را نخواهد گرفت، این وسیله نقلیه سنگین و پاک است و میزان جابه‌جایی مسافران توسط مترو نیز زیاد است، البته هزینه زیادی نیز باید برای احداث آن انجام داد و در واقع جایگاه مترو با سایر وسایل نقلیه تفاوت دارد. رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر مسیر مناسبی نیز بدون تقاطع برای احداث تراموا در شهر تهران در نظر گرفته شود، می‌تواند جهت جابه‌جایی مسافران موثر باشد اما باید به این نکته اشاره شود که باید مسیرهای مناسب بررسی و در نهایت در رابطه با خط تراموا تصمیم‌گیری شود. تراموا در مسیرهایی که تقاطع‌های زیادی دارد، نمی‌تواند موثر باشد، مگر اینکه در خیابان‌هایی که کمتر تقاطع دارد یا اصلاً ندارد، از این وسیله استفاده کنیم. اگر صحبت از تراموا می‌شود، به‌جای اتوبوس قرار است استفاده شود؛ چراکه تراموا روی ریل حرکت می‌کند و برقی است و آلودگی در هوا ایجاد نمی‌کند؛ اما شهر ما پر از چهارراه است و اگر قرار باشد تراموا نیز با هشت واگن مانند اتوبوس‌های بی‌آرتی پشت چهارراه‌ها در ترافیک بمانند، باید فکری به حال آن کرد اما معتقدم که باید مطالعات دقیقی در مورد تراموا انجام شود تا مثل مونوریل نشود. چمران ادامه داد: ساخت هر کیلومتر مترو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و ممکن است شهرداری نتواند آن را تامین کند؛ اما با همین مبلغ می‌شود سیستم حمل‌ونقل مکمل اتوبوس را راه‌اندازی کرد؛ البته بااین‌حال اولویت ما مترو است.

 بی‌آبی در کمین است

علی‌اکبر محرابیان در حاشیه جلسه هیات دولت درباره وضعیت آبی و بارندگی کشور، اظهار کرد: امیدواریم در آینده شاهد بارش بهتری باشیم و وضعیت سدها بهتر شود، ولی در شرایط موجود به‌خصوص در تهران وضعیت سختی به لحاظ آبی داریم و از مردم تقاضا داریم با مدیریت خوبی که دارند، کمک کنند تا مشکلی پیش نیاید. خبرگزاری ایسنا نوشته که وی همچنین درباره وضعیت صادرات و واردات برق کشور اظهار کرد: ما بر اساس قراردادهایی که داریم،  در زمان‌هایی که مازاد تولید برق داریم، صادرات انجام می‌دهیم و زمان‌هایی که نیاز به برق داریم، واردات انجام می‌دهیم و در فاز صادرات و واردات برق در تلاشیم تا حداکثر منفعت را برای کشور در نظر بگیریم.

ثبت ۲۳ هزار فرد مبتلا به HIV در کشور

معاون مرکز تحقیقات ایدز گفت: در آمار تجمیعی ثبت‌شده که حدود ۴۳ هزار نفر است، بالغ بر ۸۱ درصد از مبتلایان به بیماری HIV را مردان و ۱۹ درصد را زنان تشکیل می‌دهد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیداحمد سیدعلی‌نقی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: با بررسی‌های انجام‌شده در خصوص انتقال اچ. ای. وی طی سال‌های گذشته، رابطه جنسی محافظت‌نشده از اعتیاد تزریقی پیشی گرفته است و با انتقال این بیماری از طریق اعتیاد تزریقی کمتر مواجه‌ایم. وی به تشریح وضعیت بیماری HIV در کشور پرداخت و اظهار داشت: بر اساس آمار تخمین‌زده‌شده تعداد مبتلایان به بیماری HIV بالغ بر حدود ۵۵ هزار نفر در کشور است، اما آمار ثبت‌شده بالغ بر حدود ۲۳ هزار نفر فرد زنده است و این اختلاف حاکی از آن است که افرادی مبتلا به این بیماری هستند، اما از بیماری خود بی‌خبر هستند. وی با بیان اینکه در کشور اولویت باید بر تشخیص و شناسایی این افراد در جهت ارائه خدمات مراقبت و درمان باشد، افزود: با توجه به اینکه درمان به نوعی از انتقال این بیماری در جامعه پیشگیری می‌کند از تعداد حدود ۲۳ هزار مبتلای زنده ثبت‌شده تعداد حدود ۱۶ هزار نفر برای دریافت خدمات به مراکز مشاوره بیماری رفتاری در سطح کشور مراجعه می‌کنند. 

♦♦♦

ایرنا: احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، گفت: در بازرسی و گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان قم از انبار یک گاوداری ۵۰ کیلوگرم ماده مخدر گل، ۱۶ هزار لیتر مشروبات و ۱۲ تن آرد احتکاری کشف شد.

ایسنا: سرهنگ هدایت بهرامی رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از دستگیری ۴۸ اخلالگر بازار ارز در اجرای طرح دستگیری دلالان و برهم‌زنندگان نظم این بازار خبر داد.

ایلنا: مهدی شکوری مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی ضمن تشریح جزئیات شرایط دریافت بیمه بیکاری گفت: پرداخت مقرری بیمه بیکاری فردی که در حین دریافت مقرری بازداشت یا زندانی شود، متوقف نخواهد شد.

فارس: سید محمد صالحی فرماندهی انتظامی خوزستان از کشف ۳۰ هزار لیتر نفت خام سرقتی در شهرستان اهواز و نیز محموله هشت میلیاردریالی کفش قاچاق در بهبهان خبر داد.

ایلنا: هاشم کارگر،‌ رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور، گفت: اعتبار آن دسته از کارت‌های هوشمند ملی که تاریخ اعتبار آنها تا آخر سال ۱۴۰۳ و قبل از آن است تا پایان سال ۱۴۰۵ تمدید شد.

ایسنا: علیرضا زاکانی، شهردار تهران از افتتاح دو کارخانه آسفالت تا پایان سال و تبدیل ۲۰۰ هکتار از بوستان ولایت به بوستان فناوری خبر داد.

ایرنا: علیرضا عسگری مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر از پنج برابر شدن تولید آنتی‌بیوتیک و رکورد در تولید دارو خبر داد.

تسنیم: علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: سوله‌های مدیریت بحران به منظور نگهداری تجهیزات مورد نیاز در زمان بحران ساخته شده و اصلاً کاربری نگهداری افراد در زمان بحران را ندارد و توزیع مواد غذایی و اسکان در زمان بحران بر عهده جمعیت هلال‌احمر است.

فارس: احمد رحمانیان،‌ قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور، گفت: ۴۰ دستگاه مرتبط با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باید گزارش اقدامات خود را هر شش ماه یک‌بار به ستاد ملی جمعیت اعلام کنند و ستاد هم باید جمع‌بندی آن را به مجلس شورای اسلامی و شورای انقلاب فرهنگی ارائه دهد.

تسنیم: حمید باقرنژاد، معاون مالی و سرمایه انسانی صندوق ذخیره فرهنگیان، از واریز ۱۱ هزار و ۱۶۷ میلیارد ریال به حساب اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان که از دوم شهریور تا اول مهر ۱۴۰۱ بازنشسته شده‌اند، خبر داد.

♦♦♦

انتقاد از نوع عماد افروغ

ایرنا نوشت: عماد افروغ فعال سیاسی گفت: سرود جمهوری اسلامی نماد هویت ملی، حیثیت، استقلال و تمامیت ارضی و افتخار یک کشور است. من شخصاً نخواندن سرود جمهوری اسلامی ایران در میادین ورزشی را به‌شدت محکوم می‌کنم زیرا سرود ملی مانند پرچم کشور نماد وحدت ملی است. من نمی‌دانم با ورزشکارانی که این سرود را نخوانده‌اند چه برخوردی می‌شود؟ امیدوارم که برخورد تند و خارج از قاعده‌ای صورت نگیرد، اما این کار، مذموم و زننده و در حقیقت کج‌دهنی و توهین به هویت و انسجام ملی، استقلال و تمامیت ارضی کشور است. این اهمیت را نباید به راحتی حتی پیش پای یک قهرمانی ذبح کرد.

 

نسل z یا نسل نت

اعتماد نوشت: این روزها از نسل z (زد) در محافل مختلف زیاد بحث به میان می‌آید؛ بچه‌هایی با روحیه و رفتارهایی منحصربه‌فرد که شاخصه بارز آنها پیوند عمیق با اینترنت و فضای مجازی از سال‌های اول زندگی‌شان است که سبب شده به نسل نت هم معروف شوند. گفته می‌شود نسل زد شامل متولدان سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ (2010-1995) است که ویژگی‌هایی چون ریسک‌پذیری، سنت‌شکنی و گاه روحیه سرکشی دارند. تشکیل کارگروه‌های مرتبط در سطح ملی با بهره‌گیری از ظرفیت جامعه‌شناسان و روانشناسان برای درک این نسل در کنار اتخاذ سیاست‌های حاکمیتی می‌تواند در این رابطه راهگشا باشد.

 

آسیب‌های احتمالی تاسیس سازمان ملی اقامت مهاجران

شرق نوشت: موافقت مجلس با کلیات طرح تاسیس سازمان ملی اقامت مهاجران، که هفته گذشته در صحن مجلس صورت گرفت، به باور برخی فعالان در حوزه اتباع و پناهندگان، محدودیت‌های این افراد را در داخل ایران بیشتر خواهد کرد، از شرایط تمدید و دریافت اقامت تا ماجرای پرپیچ‌وخم قانون تابعیت فرزندان مادر ایرانی که با سال‌ها تلاش فعالان مدنی، در سال ۹۸ تصویب شده بود، البته هرچند موانع برای استفاده از همین قانون هم باعث شد تعداد کمی از این فرزندان شناسنامه دریافت کنند اما در هر حال یک قانون مرجع به حساب می‌آمد.

 

واکنش به اظهاراتی درباره پرونده دو خبرنگار

هم‌میهن نوشت: بعد از درگذشت مهسا امینی در تهران بیش از 30 خبرنگار و روزنامه‌نگار در کشور بازداشت شده‌اند. در میان بازداشتی‌ها، دو خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» و «شرق» هم دیده می‌شوند. بعد از گذشت حدود 50 روز محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، گفت: برای رسیدگی به وضعیت دو خبرنگار روزنامه‌های هم‌میهن و شرق از مدیران مسوول آنها درخواست کردیم مستنداتشان را در اختیار ما در وزارتخانه قرار دهند. اما غلامرضا کرباسچی و محمدمهدی رحمانیان اعلام کردند که تاکنون چنین درخواستی به آنها داده نشده و خبر ندارند آقای وزیر از چه کسی پیگیری کردند.