شناسه خبر : 42239 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نجات محکومان آبان

چمران چه خبرهایی از شهر تهران داشت؟

رئیس شورای شهر تهران، در پایان نخستین سال از فعالیت شهرداری تهران در دوره ششم مدیریت شهری در پاسخ به سوالی مبنی بر دادن نمره به عملکرد شهرداری تهران گفت: نمره‌ای به شهرداری تهران نمی‌دهم. وی در مورد تلاش شهرداری تهران، برای توسعه حمل‌ونقل عمومی، همزمان با بازگشایی مدارس گفت: شهرداری را در شرایط زیر صفر تحویل گرفتیم لذا ماه‌ها تلاش شد تا وضعیت را به صفر برسانیم. در همین راستا برنامه‌ریزی‌های لازم برای تحقق توسعه حمل‌ونقل عمومی انجام شده است. وی افزود: اگر چه تا ایده‌آل فاصله داریم اما مقدمات همچون توسعه مترو، توسعه ناوگان اتوبوسرانی و برنامه‌ریزی‌ها برای تحقق این اهداف انجام شده است. همه این اقدامات در شرایطی انجام شده که انبارهای مترو و اتوبوس خالی بوده و مشکلات مالی نیز برای مجموعه شهرداری تهران وجود داشته است. رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: دو هزار اتوبوس در تهران، اضافه خواهد شد تا بتوانیم به نقطه صفر برسیم. چرا که ناوگان اتوبوسرانی تهران با کمبود مواجه است و به این ترتیب با آغاز مهر با ترافیک شدید مواجه خواهیم شد. لذا تلاش خواهیم کرد تا ابتدای مهر تعدادی از اتوبوس‌های جدید به ناوگان تزریق شود و امیدواریم این اتوبوس‌های جدید به مهرماه برسد تا بخشی از مشکل حل شود. وی تاکید کرد: شهر مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست و نمی‌توان آن را یک‌بعدی در نظر گرفت و قطعاً فقط حمل‌ونقل عمومی یا بافت فرسوده نیست که باید مورد توجه قرار بگیرد و باید در کنار هم قرار بگیریم و با هم‌افزایی دستگاه‌ها بتوانیم مشکلات شهر را حل کنیم.

ممنوعیت ورود به بازار لباس فرم مدرسه

به گزارش ایرنا از مرکز ملی رقابت، بر اساس تصمیم شورای رقابت، ورود وزارت آموزش و پرورش و وزارت صمت به بازار مانتو مدارس و تعیین قیمت و ظرفیت تولید پوشاک مدارس برای تولیدکنندگان این محصولات، مصداق نقض مقررات فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشخیص داده شده است و این وزارتخانه‌ها ملزم به متوقف کردن رویه مذکور شدند. این گزارش می‌افزاید: دخالت در این رویه اخلال در رقابت بوده و وزارت آموزش و پرورش و وزارت صمت نباید در این بازار دخل‌و‌تصرف داشته باشند. در آستانه بازگشایی مدارس، ورود انحصاری به بازار لباس فرم مدارس موجب نارضایتی گسترده خانواده‌ها و اخلال در بازار تولید پوشاک شده است.

درباره شیوه و شگرد مجرمان

به گزارش پلیس فتا، سرهنگ داود معظمی‌گودرزی به دنبال دریافت گزارش‌هایی مبنی بر دعوت کاربران به سایت‌های قمار و شرط‌بندی توسط چند صفحه اینستاگرامی مجموعاً با بیش از یک میلیون نفر دنبال‌کننده در فضای مجازی، پیگیری موضوع در دستور کار قرار گرفت. این مقام انتظامی تصریح کرد: پس از بررسی گزارش‌های ارسالی، کارشناسان پلیس فتا تهران بزرگ تحقیقات سایبری خود را آغاز کردند و متوجه شدند تعداد ۹ صفحه اینستاگرامی که در مجموع بیش از یک میلیون نفر دنبال‌کننده دارند برخی از کاربران فضای مجازی را با تبلیغات فریبنده به سمت‌وسوی سایت‌های شرط‌بندی هدایت کرده و در ازای این کار مبالغ زیادی دریافت می‌کنند. وی افزود: افسران سایبری پلیس فتا پایتخت پس از تحلیل مستندات جمع‌آوری‌شده و بررسی‌های اطلاعاتی و تخصصی، موفق شدند سه نفر از افراد اصلی گرداننده این صفحات اینستاگرامی را شناسایی و پس از تشریفات قضایی مجرمان را دستگیر و به پلیس فتا منتقل کنند. سرهنگ گودرزی تصریح کرد: مجرمان پس از انتقال به پلیس فتا و مشاهده ادله جمع‌آوری‌شده توسط پلیس، ضمن پذیرش بزه انتسابی انگیزه خود از این اقدام مجرمانه را منفعت مالی عنوان کردند. این مقام مسوول خاطرنشان کرد: شیوه و شگرد در این اقدام مجرمانه به این گونه است که افراد سودجو با دادن وعده‌هایی فریبنده نظیر دریافت سودهای کلان به مخاطبان، لینک‌های اختصاصی را تحت عناوین انفجار، بت‌زنی، پیش‌بینی و... در سایت‌های شرط‌بندی و قمار طراحی کرده و سعی در جذب افراد ناآگاه می‌کنند.

قیمت واکسن آنفلوآنزای تولید داخل

به گزارش ایسنا، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از توزیع واکسن ایرانی آنفلوآنزا در داروخانه‌ها خبر داد و گفت: قیمت این واکسن برای مصرف‌کننده، ۲۱۳ هزار تومان تعیین شده است. دکتر حسین شمالی درباره وضعیت توزیع واکسن آنفلوآنزا با توجه به در پیش بودن فصل سرما، گفت: به‌طور معمول مصرف سالانه کشور بین دو میلیون تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار واکسن آنفلوآنزا در نظر گرفته می‌شود. امسال نیز از 5 /2 میلیون، حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واکسن خارجی و وارداتی است و حدود یک میلیون واکسن آنفلوآنزا از محل تولید داخلی تامین می‌شود. وی با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی تامین شده و از روز شنبه ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۱، در داروخانه‌ها توزیع شده است، افزود: فعلاً ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی به ما تحویل داده شده و در داروخانه‌ها توزیع شده است. در عین حال قرار است ۳۰۰ هزار واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی نیز به معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تحویل داده شود و ۲۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی دیگر هم قرار است در آینده به سازمان غذا و دارو جهت توزیع در داروخانه‌ها تحویل دهند. بنابراین مجموعاً یک میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا از محل تولید داخلی تامین می‌شود. شمالی درباره قیمت واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی برای مصرف‌کنندگان، گفت: قیمت پخش واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی حدود ۲۱۰ هزار تومان است و قیمت این واکسن برای مصرف‌کننده، ۲۱۳ هزار تومان تعیین شده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: «تولد فرزندان دارای معلولیت چه کمکی به توسعه جامعه می‌کند؟ معتقدم باید به علم و تخصص احترام بگذاریم، وقتی فردی دارای معلولیت می‌شود هزینه‌های زیادی به جامعه تحمیل می‌کند.» قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت غربالگری جنین را با چالش جدی مواجه کرده است، بر اساس این قانون غربالگری اجباری وجود ندارد و توصیه به انجام آن توسط کادر درمان ممنوع شده است. اما سیدحسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران معتقد است با این قانون خانواده‌های کم‌درآمد سراغ انجام غربالگری جنین نمی‌روند. او می‌گوید: «یکی از مواردی که در هر کشوری اهمیت دارد سلامت مادر و فرزندانی است که متولد می‌شوند، اگر فرزندی که متولد می‌شود سلامت نباشد ضمن اینکه آن جامعه نیروی انسانی خودش را از دست می‌دهد یک‌بار مالی مضاعف به دوش آن جامعه اضافه خواهد کرد.» این مددکار اجتماعی بیان می‌کند: «بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از معلولیت‌ها قابلیت پیشگیری دارند، بنابراین پیشگیری می‌تواند عامل مهمی برای کاهش متولدین دارای معلولیت باشد، علم ژنتیک و مشاوره ژنتیک هم نقش موثری در کاهش تولد افراد دارای معلولیت دارد.» موسوی‌چلک با اشاره به قانون برنامه ششم درباره غربالگری جنین یادآور می‌شود: «در قانون برنامه ششم تصویب شد غربالگری ژنتیک انجام شود، همچنین قرار شد کسانی که برای انجام غربالگری پول ندارند، به کمک بهزیستی بتوانند مشاوره ژنتیک و آزمایش‌های گران‌قیمتی را که دارد، انجام دهند؛ اتفاق خیلی خوبی بود، در واقع آرزوی خیلی از کارشناسان این بود که غربالگری ژنتیک ماهیت قانونی پیدا کند و چندان داوطلبانه هم نباشد، اما الان با این قانون عملاً غربالگری کنار گذاشته می‌شود، گرچه غربالگری ژنتیک منتفی نشده اما خانواده‌های کم‌درآمد سراغ انجام دادن آن نمی‌روند، چراکه نگران هزینه‌های بالای آن هستند.» رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران می‌گوید: «وقتی ما می‌توانیم با استفاده از متخصصان مشاوره ژنتیک از معلولیت پیشگیری کنیم نباید با نیت افزایش جمعیت از این ظرفیت استفاده نکنیم، واقعاً تولد فرزندان دارای معلولیت چه کمکی به توسعه جامعه می‌کند؟» موسوی‌چلک در پایان می‌گوید: «معتقدم باید به علم و تخصص احترام بگذاریم، وقتی فردی دارای معلولیت می‌شود هزینه‌های زیادی برای جامعه دارد، بهتر بود اجازه می‌دادند قانونی که بعد از سال‌ها در برنامه ششم تصویب شد ادامه پیدا می‌کرد و اگر ایرادی داشت ایرادات آن را رفع می‌کردند نه با هدف افزایش فرزندآوری مشکلات جامعه را در حوزه معلولیت بیشتر کنند.»

اسلحه در بیمارستان

به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ سعید راستی گفت: در اجرای طرح مبارزه با جلوگیری از افزایش جرائم خشن و استفاده از سلاح‌های غیرمجاز توسط افراد سابقه‌دار، پلیس اطلاعات تهران بزرگ طرح جمع‌آوری و مبارزه با انواع قاچاقچیان انواع سلاح و مهمات جنگی و شکاری غیرمجاز در تهران را در دستور کار خود قرار داد. وی افزود: ماموران پس از انجام تحقیقات و کسب اطلاعات لازم طی هماهنگی با مقام قضایی به محل مخفیگاه افراد مذکور در حوالی ستارخان اعزام و در بازرسی از منزل وی سه قبضه سلاح غیرمجاز گازی به همراه فشنگ‌های مربوطه کشف کردند. این مقام انتظامی گفت در این عملیات غافلگیرانه تعداد سه نفر نیز در این راستا دستگیر شدند که پس از تشکیل پرونده به همراه سلاح‌های کشف‌شده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شدند. رئیس مرکز عملیات پلیس اطلاعات تهران در پایان از عزم جدی پلیس اطلاعات در برخورد با حاملان و قاچاقچیان سلاح و مهمات جنگی غیرمجاز با هماهنگی دستگاه قضایی خبر داد و از شهروندان خواست در این امر مهم با اعلام گزارش‌های امنیتی و انتظامی خود از طریق سامانه ارتباطی ۱۱۰ در این حوزه پلیس را یاری کنند.

حکم سه متهم حوادث آبان ۹۸ صادر شد

مهر نوشت که بابک پاک‌نیا، وکیل‌مدافع امیرحسین مرادی اعلام کرد؛ حکم پرونده امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی از متهمان حوادث آبان‌ماه ۹۸ از سوی شعبه هم‌عرض (شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب) صادر و به وکلا ابلاغ شد؛ پنج سال حبس تعزیری، که البته قابل تجدیدنظرخواهی است. او افزود: با توجه به میزان حبسی که تاکنون تحمل کرده‌اند عملاً مشمول آزادی مشروط خواهند شد. سعید تمجیدی، محمد رجبی و امیرحسین مرادی از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان سال ۱۳۹۸ هستند که از سوی قاضی صلواتی به اعدام محکوم شده بودند. این پرونده پس از اعتراض به حکم صادره و نقض در دیوان عالی و ایراداتی که به آن وارد شد به دادگاه هم‌عرض ارسال و از آنجا به دادسرا ارجاع داده شد. این نواقص مرتفع شد و دادسرا پرونده را مجدداً به شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب که شعبه هم‌عرض است فرستاد و پرونده مجدد رسیدگی شد. 

♦♦♦

ایرنا: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه اجازه نمی‌دهیم تالاب انزلی به عاقبت دریاچه ارومیه گرفتار شود، گفت: دولت سیزدهم تنها دولتی است که هم حوزه پسماند گیلان و هم موضوع احیای تالاب بین‌المللی انزلی را در تراز ملی دیده و برای آن برنامه دارد.

ایلنا:‌ مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت گفت: مددجویان کمیته امداد برای دریافت تسهیلات تا سقف ۲۰ میلیون تومان نیازی به ضامن ندارند و برای وام ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان نیز تنها یک فقره چک ارائه می‌دهند.

برنا: رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اعلام اسامی داروها در عراق گفت: زائرانی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند و در ایام اربعین حسینی عازم عراق هستند، حتماً نسخه پزشک و دو برابر نیاز دارویی خود در مدت زمان سفر، دارو همراه داشته باشند.

ایرنا: فرمانده انتظامی غرب استان تهران گفت: باند ۱۳نفره جعل و کلاهبرداری لیزینگ خودرو با ۸۱ میلیارد تومان کلاهبرداری و جعل لیزینگ خودرو در شهریار دستگیر شدند.

ایسنا: معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گفت: ورزش باستانی و زورخانه‌ای از مهر سال جاری در صبحگاه مدارس ابتدایی اجرا می‌شود.

فارس:  رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وقوع سیل در ۲۶ استان کشور در مرداد سال جاری گفت: سه هزار میلیارد تومان خسارات سیل اخیر کشور پیش‌بینی شده است.

تسنیم: مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان گفت: بر اساس مطالعات و بازدیدهای میدانی پژوهشکده سوانح طبیعی و انجام مطالعات و کار کارشناسی، ۱۳۹ روستای استان خطرپذیری بالایی در برابر بلایا و مخاطرات طبیعی دارند.

ایسنا: نماینده مردم شهرستان‌های قرچک، ورامین و پیشوا گفت: با دستور رئیس‌جمهور پروژه انتقال پساب تهران برای آب کشاورزی دشت ورامین در حال انجام است، معارض‌های این پروژه در حال رفع شدن هستند و به زودی حجم انتقالی پساب جنوب تهران بعد از تصفیه به این دشت حاصلخیز افزایش خواهد یافت.

برنا: رئیس اداره ارزیابی و استانداردهای محیط زیست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: با هدف احصا و شناسایی میزان پایداری یا آسیب‌پذیری محیطی تهران در مقیاس‌های منطقه‌ای، ناحیه‌ای و محله‌ای، طرح «ارزیابی تاب‌آوری اکولوژیک شهر تهران» از سال گذشته و برای نخستین‌بار از سوی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اجرایی شده است.

♦♦♦

70 درصد معتادان «متاهل» هستند

خبرگزاری فارس نوشت: یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد مبتلایان به مواد مخدر «متاهل» هستند، گفت: احتمالاً بیشتر این افراد فرزند دارند و بچه‌ها رفتار والدین خود را می‌بینند و این امر کار ما را سخت‌تر می‌کند. اعتیاد به مواد مخدر نظام آموزشی را هدف قرار می‌دهد و نسل آینده را از بین می‌برد. تصویری که پدربزرگ‌های ما از اولین ماده مخدر داشتند هنوز وجود دارد و تصویرسازی منفی این امر را برای نسل جدید به روش نوین ایجاد نکرده‌ایم.  افراد مسن تصویر منفی از این امر ندارند و حتی قبل‌ترها در مراسم ترحیم سیگار را در سینی پخش می‌کردند و می‌گفتند «به میت ثوابش می‌رسد»؛ این تصویر را باید تغییر دهیم.

 

چین همچنان در قرنطینه

ایرنا نوشت: از بیستم ماه آگوست حداقل در ۷۴ شهر چین با مجموع جمعیت ۳۱۳ میلیون، قرنطینه کرونایی اعمال شده که تمامی بخش‌های این شهرها و مناطق مجاور آن را پوشش داده است. بسیاری از این محدودیت‌ها همچنان به قوت خود باقی است. بنابر اعلام گروه رسانه‌ای Caixin، در حال حاضر در ۳۳ شهر چین محدودیت‌های کرونایی به شکل کامل یا جزئی برقرار است. کارشناسان می‌گویند در هفته‌های پیش‌رو شهرهای بیشتری به این فهرست اضافه می‌شوند. چین همچنان بر این موضوع تاکید دارد که سیاست کووید صفر نجات‌دهنده جان افراد است و خط‌مشی‌های سیاسی نیز در تداوم این سیاست در این کشور نقش دارند.

 

مسن‌ترین کشور جهان کجاست؟

ایسنا نوشت: آمارها نشان می‌دهد: کره جنوبی در سال ۲۰۴۴ به مسن‌ترین کشور جهان تبدیل می‌شود. آمارهای منتشرشده حاکی از آن است که با تداوم سرعت افزایش سن، کره جنوبی در سال ۲۰۴۴ کشوری در جهان خواهد بود که از بیشترین جمعیت افراد ۶۵ ساله و بالاتر برخوردار است. طبق آمارهای منتشرشده پیش‌بینی می‌شود نسبت شهروندان مسن در کره جنوبی در سال ۲۰۴۴، 7 /36 درصد از مجموع جمعیت این کشور را دربر می‌گیرد. همچنین تعیین زمان‌بندی برای اینکه کره جنوبی به کشوری دارای بیشترین نسبت سالمندان تبدیل شود یک سال جلو افتاده است. 

 

ودیعه مسکن زنان سرپرست خانوار

ایلنا نوشت: نرجس خاتون اسدی، سرپرست دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور، شرایط پرداخت ودیعه مسکن به زنان سرپرست خانوار را اعلام کرد و گفت: این ودیعه به خدمت‌گیرندگان تحت پوشش این دفتر که فاقد مسکن بوده و از دهک‌های درآمدی یک تا سه باشند و در یک سال اخیر کمک‌هزینه نگرفته باشند، تعلق می‌گیرد. برای پرداخت ودیعه مسکن به زن سرپرست خانوار، او باید از خانواده پرجمعیت باشد. با وجود پیگیری‌های مکرر برای تصویب سرانه ودیعه مسکن بانوان سرپرست خانوار به میزان ۱۰۰ میلیون تومان، در دستورالعمل جامع مالی سازمان مبلغ ۲۴ میلیون تومان درج شده است.