شناسه خبر : 41131 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

عکاسی از کشف حجاب در خودرو

پروژه احیای دریاچه ارومیه موفق بود؟

اگر قرار باشد دغدغه‌های محیط زیستی کشور شمارش شود، قطعاً دریاچه ارومیه در بالای این فهرست قرار می‌گیرد، دریاچه‌ای که برای حیات دوباره میان بیم و امید قرار دارد. پروژه احیا اگرچه روند سریع خشک شدن دریاچه را متوقف کرده اما خودش به اما و اگرهای زیادی وابسته است. شروع خشک شدن دریاچه ارومیه به اواسط دهه ۷۰ برمی‌گردد. به‌گفته معاون اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی از سال ۱۳۷۶ همزمان با یک دوره خشکسالی کاهش سطح تراز دریاچه ارومیه اتفاق افتاد، تراز دریاچه که آن روزها حدوداً ۱۲۷۷ متر از سطح آب‌های آزاد بود کم‌کم شروع به کاهش کرد. گرچه در همان سال‌ها اقداماتی برای کنترل خشک شدن دریاچه صورت گرفت اما شاید به‌طور جدی، پروژه احیای دریاچه ارومیه به اوایل دهه 90 برگردد. همزمان با شروع کار دولت یازدهم، حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت در اولین جلسه هیات دولت سند ستاد احیای دریاچه ارومیه را امضا کرد تا شاید بیم‌ها تبدیل به امید شود. به‌گفته مصطفی مصطفی‌زاده، کارشناس واحد برنامه‌ریزی دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، نقشه راه احیا با ۲۷ راهکار ذیل شش سرفصل قرار گرفت؛ مسیری که با طی شدن آن قرار شد دریاچه بعد از مرحله تثبیت به مرحله احیا برسد. مصطفی‌زاده درباره نقشه راه ستاد احیا می‌گوید: در احیای دریاچه ارومیه یک نقشه راه وجود دارد که سه دوره را مشخص می‌کند، دوره اول مربوط به دوره تثبیت است، به این معنا که بتوانیم در یک بازه زمانی وضعیت دریاچه را نسبت به شروع طرحِ نجات تثبیت کنیم، چراکه گفته می‌شد اگر دریاچه همان روند سابق از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۲ را ادامه می‌داد چیزی از آن باقی نمی‌ماند. در آن سال‌ها تقریباً به‌طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش تراز دریاچه ارومیه را در هر سال شاهد بودیم. او ادامه می‌دهد: در فاز دوم بحث احیا مطرح بود، یعنی اقدامات سازه‌ای و فیزیکی برای یک مدیریت پایدار در بخش منابع آب، بنابراین در این مرحله اقدامات سخت‌افزاری مورد توجه قرار گرفت، مانند تصفیه‌خانه شهر تبریز و ارومیه و خط انتقال پساب از این تصفیه‌خانه به سمت دریاچه، و پروژه انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه که این پروژه‌ها پیشرفت ۹۵درصدی دارند. به‌گفته کارشناس واحد برنامه‌ریزی ستاد احیا، در فاز سوم اقدامات نرم‌افزاری از قبیل ترویج آموزش کشاورزی به کشاورزان، طرح جامع زراعت و باغبانی و طرح جامع کشت گیاهان دارویی در حوضه دریاچه مورد توجه قرار گرفت.

 

از کشف حجاب در خودرو عکس گرفته می‌شود

سخنگوی فرماندهی انتظامی گفت: از این پس، از کشف حجاب در خودرو و خود پلاک عکس گرفته می‌شود و ارسال می‌شود. سردار مهدی حاجیان سخنگوی فراجا (سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی) گفت: سیستم طرح ناظر، دو ماه پیش مجدد مورد بازبینی قرار گرفت تا اشتباهات به حداقل برسد و جدیداً از کشف حجاب در خودرو و خود پلاک عکس گرفته می‌شود و ارسال می‌شود. پیش از این عکس‌برداری صورت نمی‌گرفت. وی درباره ایرادات طرح ناظر و ارسال پیامک‌های اشتباه کشف حجاب اظهار کرد: برابر ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی کشف حجاب، جرم مشهود شناخته شده است. جدا از موازین شرعی که کشف حجاب باعث ناراحتی مردم شده است، عمل غیر‌قانونی در ملأ عام و منظر عمومی تلقی می‌شود. به همین دلیل پلیس با افرادی که کشف حجاب کنند، برخورد می‌کند و به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد. سردار حاجیان بیان کرد: طرح ناظر پلیس نیز در همین راستاست. افرادی که در خودروهایشان کشف حجاب کرده و تردد در شهر داشته باشند، پلاک خودروشان به عنوان موضوع کشف حجاب ثبت می‌شود. سخنگوی فراجا با اشاره به ثبت پیامک‌های اشتباه کشف حجاب و ایرادات این طرح، تصریح کرد: تمامی ایرادات از طرف سامانه ناظر نیست. در برخی موارد مالک، خودرو خود را به فرد دیگری قرض داده و آن فرد در خودرو کشف حجاب کرده است اما ما صاحب پلاک را می‌شناسیم. به همین دلیل افراد موجهی مراجعه می‌کردند و می‌گفتند کشف حجاب نکردم. درحالی که خودرو وی دست فرد دیگری بوده و کشف حجاب صورت گرفته است.

 

مهاجرت به نیروی کار رسید

مهاجرت و خصوصاً مهاجرت نخبگان از ایران مدت‌هاست که به یک دغدغه مهم تبدیل شده است. شاید به همین خاطر است که تقی آزاد‌ارمکی، جامعه‌شناس، می‌گوید: درحال حاضر ما دو نوع بحران داریم، یک نوع بحران درون‌سیستمی یا درون‌نظامی، و نوع دیگر بحران برون‌نظامی است. بحران اساسی در این‌باره تنظیم رابطه ما با جهان است، ما از این منظر در یک وضعیت بحرانی بنیادی قرار گرفته‌ایم، به‌همین دلیل مساله تحریم، جنگ، مداخله‌ها در ایران، مداخله ایران در کشورهای حاشیه‌ای و  جنگ در حاشیه ایران را شاهد هستیم؛ در این میان از همه مهم‌تر مساله مهاجرت وجود دارد. او ادامه می‌دهد: مردم در اروپا هم مهاجرت می‌کنند، اما اصطلاحاً نمی‌روند تا برای همیشه گم بشوند، آنها می‌روند که موثر واقع بشوند و در عین حال برگردند تا در جامعه خودشان اثرگذار شوند. من با ایتالیایی‌هایی در آمریکا و کانادا مواجه شدم که مهاجرت کرده بودند نه برای اینکه برای همیشه در آمریکا باشند بلکه آمده بودند یک موقعیت خوب شغلی و فرهنگی پیدا کنند، نه برای اینکه علیه سرزمین خودشان باشند بلکه احتمالاً مجدد به سرزمین خودشان برگردند. او معتقد است که مهاجرت در ایران دقیقاً یک مسیر یک‌طرفه است، آدم‌ها می‌روند که در جهان گم بشوند، می‌روند در یک سرزمین دیگری زندگی کنند و وقتی که رسیدند می‌گویند آخیش و خیلی‌هایشان به کشور بی‌اعتنا می‌شوند و از کشورشان فاصله می‌گیرند، گویی به سرعت فرهنگ محلی را می‌پذیرند، بنابراین عموماً می‌روند که بمانند، به‌همین دلیل است که ایرانیان مهاجرت‌کرده نقش عمده‌ای در ساختن جهان دیگر پیدا می‌کنند. نگاهی به جدول وضعیت ماندگاری، خروج و بازگشت برگزیدگان کنکور و المپیادی‌ها نشان‌دهنده رغبت به ماندگاری آنها در خارج از کشور است. تحلیل آمار دریافتی از اداره گذرنامه در بازه زمانی سال ۱۳۸۰ تا مرداد ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که 6 /56 درصد از «دارندگان مدال در المپیادهای دانش‌آموزی»، 1 /69 درصد از «مشمولان بنیاد نخبگان» و 3 /78 درصد از افراد «حائز رتبه‌های یک تا هزار» آزمون سراسری در داخل کشور هستند. در میان گروه‌های مورد بررسی، به ترتیب المپیادی‌ها با 2 /37 درصد، مشمولان بنیاد نخبگان با 5 /25 درصد و رتبه‌های یک تا هزار آزمون سراسری با 4 /15 درصد بیشترین درصد افراد مقیم خارج را به خود اختصاص داده‌اند. جایگاه دانشجوفرستی ایران در بازه زمانی ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ از رتبه ۲۹ در جهان به رتبه ۱۱ ارتقا یافته بود که بالاترین جهش رتبه دانشجوفرستی ایران در طول دو دهه گذشته بوده است. در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ جمعیت دانشجویان ایرانی در خارج از کشور در تراز ۵۰هزار دانشجو ثابت مانده و به رتبه نوزدهم تنزل یافته است.

 

 اخباری از سربازی مسوولان

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اگر در موعد مقرر، مسوولان به پیشنهادات ما عمل نکنند هم مجازات حبس و هم انفصال از خدمت دارند و ضمانت اجرا برای پیشنهادات سازمان بازرسی کل کشور در قانون پیش‌بینی شده است. ذبیح‌الله خدائیان با حضور در برنامه «صف اول» در ارتباط با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی و کمک سازمان بازرسی به اجرای این طرح گفت: بحث یارانه‌های پنهان که در اقتصاد وجود دارد، اقتصاد ما را بیمار کرده است و همه اقتصاددانان بر این باور هستند که باید به آن پایان داده شود. همین یارانه‌های پنهان باعث شده بسیاری از افراد سودجو از ارز ۴۲۰۰ استفاده کنند و منفعت‌های زیادی کسب کنند و خیلی از پرونده‌های دادگاه‌های مبارزه با جرائم اقتصادی نیز به این موضوع اختصاص پیدا کرده بود. همین موضوع باعث قاچاق کالاهای یارانه‌ای به خارج از کشور شده بود. وی افزود: خوشبختانه دولت تصمیم گرفت یارانه‌ها را هدفمند و عادلانه کند و به جیب کسی برود که مستحق آن است، به همین دلیل سازمان بازرسی قبل از اجرای طرح، جلسات متعددی با متولیان امور در راستای تنظیم بازار، نظارت بر تولید و بحث انبارها برای ذخیره‌سازی کالا داشت و دستگاه‌های متولی نیز پای کار آمدند و توانستند به اندازه کافی کالا ذخیره کنند. بعد از اجرای طرح، رئیس قوه قضائیه تاکید کردند که این قوه باید از سیاست‌های دولت در این خصوص با تمام قوا حمایت کند و ما گروه‌هایی را مامور کردیم تا بازرسی‌هایی داشته باشند و در همین مدت ۸۴۶ بازدید داشتیم و ۱۶۷ اکیپ مشترک تشکیل شد و همچنان کنار دولت هستیم و بر عملکرد دستگاه‌هایی که وظیفه تهیه کالا و تنظیم بازار را دارند نظارت می‌کنیم.

 

گروگان‌گیری خونین در ایلام

صبح روز چهارشنبه 28 اردیبهشت در اداره اموال تملیکی ایلام، فردی که قبلاً کارمند اخراجی همین اداره بوده اقدام به گروگانگیری کرد. سردار «دلاور القاصی مهر» از پایان گروگانگیری در ایلام خبر داد. این حادثه صبح چهارشنبه در محل این اداره در استان ایلام رخ داد و در پی آن یکی از کارکنان اقدام به گروگانگیری کرد. در این حادثه که تعدادی زخمی شدند، گروگانگیر سه نفر از کارکنان این اداره را کشت و خودش نیز دست به خودکشی زد. انگیزه فرد گروگانگیر در دست بررسی است که جزئیات بیشتر از این حادثه متعاقباً منتشر می‌شود.

 

اقدامات اخیر بیمه همگانی سلامت

مدیرعامل بیمه سلامت ایران از پوشش پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت سه دهک پایین جامعه و ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت حاشیه شهرها در بیمه همگانی سلامت خبر داد. محمدمهدی ناصحی با اعلام این خبر در اجلاس روسای دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مازندران گفت: در مجموع پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تاکنون در این دولت به صورت رایگان بیمه شده‌اند. پوشش بیمه‌ای حاشیه‌نشینان نیز از منطقه ۱۲ تهران که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار داشتند، شروع شد. وی افزود: ۹۵ درصد هزینه بستری و ۸۰ درصد هزینه‌های سرپایی این افراد در سه دهک پایین جامعه تحت پوشش بیمه قرار دارد. جمعیت تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز در بخش بستری به صورت رایگان تحت پوشش بیمه خواهند بود و در سرپایی نیز فقط ۱۵ درصد هزینه می‌پردازند. 

♦♦♦

ایلنا: معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از تلف شدن دومین توله یوز آسیایی به‌دنیا‌آمده در مرکز تکثیر یوز آسیایی خبر داد و گفت: علت تلف شدن این توله در دست بررسی است و نتیجه پس از کالبدگشایی اعلام خواهد شد.

باشگاه‌خبرنگاران‌جوان: مدیر باغ‌وحش ارم تهران گفت: دو مهره گردن شیر این باغ‌وحش شکسته است و به دلیل جلوگیری از عذاب کشیدن حیوان، احتمال مرگ آرام آن وجود دارد.

ایسنا: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همزمان با اوج‌گیری آلودگی هوا و اعلام تعطیلی پایتخت گفت: هر سال با شروع فصل بهار، شاهد کیفیت هوای مناسب در شهر تهران و بسیاری از شهرها و کلانشهرهای کشور بودیم اما در سال ۱۴۰۱، طوفان ریزگرد به عنوان پدیده غالب و تعیین‌کننده کیفیت هوا، باعث آلودگی هوای پایتخت در دو ماه ابتدایی سال شده است.

ایرنا: بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در هفته گذشته با آغاز افزایش ترافیک صبحگاهی و کاهش نسبی تندی باد و در نتیجه تجمع ذرات معلق کیفیت هوای تهران در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته است.

ایسنا: بررسی ابعاد مختلف شاخص «دیده‌بانی سالمندی» در ایران نشان می‌دهد که کمترین نمره این شاخص مربوط به استان سیستان‌و‌بلوچستان و بیشترین نمره مربوط به استان تهران است. همچنین مشخص شد که ایران در این شاخص در میان ۹۷ کشور جهان رتبه ۶۴ را دارد.

فارس: سخنگوی آموزش و پرورش گفت: تغییرات کتب درسی دانش‌آموزان در سه قالب محتوا، برنامه درسی و بسته‌های آموزشی از سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اجرا می‌شود. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی متولی کار تغییرات در کتاب‌های درسی است، این سازمان کار را در قالب کارگروه‌هایی آغاز کرده و پس از انجام و تصویب تغییرات، نتایج را اعلام می‌کنیم.

ایلنا: مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش به تداوم خشونت فیزیکی معلمان علیه دانش‌آموزان واکنش نشان داد: ما مجموعه اقداماتی را برای این شرایط انجام داده‌ایم، ضمن اینکه توصیه‌های کلی هم توسط مراجع ذی‌ربط به همکاران در سطح کشور داشته‌ایم. به‌خصوص امسال که شرایط بعد از دو سال وقفه در آموزش حضوری و کامل، خاص است.

♦♦♦

پلیس برای فعالیت دوباره پارکبان‌ها مجوز داد

تسنیم نوشت: فعالیت پارکبان‌ها در برخی از نقاط تهران مجدداً آغاز شده است. آن‌طور که پلیس می‌گوید به شرکت‌های انتظام در به‌کارگیری پارکبان‌ها مجوز داده و هزینه پارک خودرو نیز توسط این شرکت‌ها تعیین خواهد شد. از چند وقت قبل، پارکبان‌ها در برخی نقاط تهران مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و در ازای پارک خودرو، اقدام به دریافت مبالغی از رانندگان می‌کنند؛ هر چند پلیس و مسوولان شهری، فعالیت پارکبان‌ها را غیرقانونی می‌دانند و این موضوع را بارها اعلام کرده‌اند اما مجدداً شاهد فعالیت برخی پارکبان‌ها هستیم؛ البته پلیس می‌گوید فعالیت پارکبان‌هایی که تحت نظر شرکت‌های انتظام فعال هستند، ایرادی ندارد.

 

کرونا پایان نیافته است

خبرگزاری مهر نوشت: دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: پاندمی کرونا در دنیا و ایران به پایان نرسیده و وارد مرحله اندمیک نشده‌ایم، در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که مردم دچار عادی‌انگاری شده‌اند و با این تصور که آمار کرونا کاهش یافته و به پایان کرونا رسیده‌ایم، در اماکن عمومی، فضاهای سربسته، وسایل نقلیه عمومی، همایش‌ها، کنسرت‌ها، خیابان‌ها و... ماسک‌های خود را برداشته‌اند، با جدیت تاکید می‌کنم که شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچنان رعایت شود و به هیچ عنوان تصور نشود که کرونا پایان یافته است. 

 

آماری از مصرف الکل تقلبی

شرق نوشت: خبر دردناک مسمومیت ده‌ها نفر از شهروندان بندرعباس و فوت غم‌بار حداقل 16 نفر از آنان که عمدتاً جوان بودند، بر اثر مصرف الکل تقلبی، اتفاق عجیب‌وغریبی نیست. برای نمونه در ابتدای اردیبهشت سال 99 سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد در دو ماه پنج ‌هزار و 11 نفر بر اثر مصرف الکل تقلبی (برای مبارزه با کرونا) مسموم شدند که 525 نفرشان فوت کردند. در برخی خبرها تا 800 فوتی هم بیان شد. سال 98 در یک روز 620 نفر در اهواز مسموم شدند که 56 نفرشان فوت کردند. در سال 98 حدود 10هزار و 500 نفر مسمومیت الکلی در کشور داشتیم که در مراکز درمانی ثبت شدند.

 

آلودگی هوا ۱۲ هزار ایرانی را به اورژانس کشاند

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: به گفته سخنگوی اورژانس کشور ۱۲ هزار و ۱۶ نفر به دنبال آلودگی هوا به اورژانس مراجعه کردند. مجتبی خالدی گفت: از روز گذشته آلودگی هوا همراه با گردوغبار را در ۱۲ استان کشور شاهد هستیم و تهران نیز از این مساله مستثنی نیست. تاکنون ۱۲ هزار و ۱۶ نفر از هم‌وطنان به علت مشکلات قلبی و تنفسی به مراکز اورژانس و مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، از این تعداد ۴۰ درصد از مراجعه‌کنندگان مربوط به استان تهران است. چهار هزار و ۵۰۰ نفر از شهروندان استان تهران در مدت ۲۴ ساعت گذشته به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند و این مساله نشان می‌دهد که در معرض حمله گردوغبار هستیم.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها