شناسه خبر : 40899 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کنکور برای کدام رشته‌ها حذف نمی‌شود؟

مهرماه ۱۰۰ هزار معلم جدید جذب آموزش و پرورش می‌شوند

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه بالغ بر ۱۰۰ هزار فارغ‌التحصیل پیوسته و مهارت‌آموز دانشگاه فرهنگیان در شهریورماه جاری وارد آموزش و پرورش می‌شوند، گفت: ادعا داریم که اگر با این شیب و سرعت جلو برویم تا سال ۱۴۰۲ برای همیشه کف نیاز به نیروی انسانی را حل می‌کنیم. حسین خنیفر درباره آخرین وضعیت آموزش و جذب دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان توضیح داد و اظهار کرد: برای سال جدید سهمیه جذب ۲۵ هزار دانشجومعلم جدید تصویب شده است که ۵۰۰ سهمیه متعلق به دانشگاه شهید رجایی و ۲۴ و ۵۰۰ سهمیه متعلق به دانشگاه فرهنگیان است. وی افزود: آماده پذیرش به صورت پیوسته و ناپیوسته هستیم. قرار بود اردیبهشت‌ماه هم ۳۷ هزار نفر از محل ماده۲۸ اساسنامه پذیرفته شوند. رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره میزان فارغ‌التحصیلان دانشگاه برای ورود به کلاس‌های درس نیز گفت: ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل از دانشجومعلمان ورودی سال ۹۷ خواهیم داشت. بحثی هم مطرح شد که در حال بررسی کارشناسی آن هستیم تا ورودی‌های ۹۸ را که قاعدتاً باید در سال ۱۴۰۱ فارغ‌التحصیل کنیم، زودتر وارد آموزش و پرورش کنیم و آنها واحدهای باقی‌مانده را آخر هفته‌ها بگذرانند که در این صورت ۲۵ هزار نفر دیگر افزوده می‌شود. خنیفر ادامه داد: در این صورت سرجمع بالغ بر ۱۰۰ هزار فارغ‌التحصیل پیوسته و مهارت‌آموز در سال جاری خواهیم داشت و در شهریور ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر تحویل آموزش و پرورش می‌شوند. وی در پاسخ به اینکه آیا دوره مهارت‌آموزی پذیرفته‌شدگان تا شهریورماه به اتمام می‌رسد، اظهارکرد: دوره مهارت‌آموزی افرادی که تحویل می‌دهیم کامل می‌شود و دوره‌های مهارت‌آموزی پذیرفته‌شدگان دوره جدید اردیبهشت‌ماه که ۳۷ هزار نفر می‌شود تا پاییز به طول می‌انجامد که به رقم قبلی اضافه می‌شود. رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود: ادعا داریم که اگر با این شیب و سرعت جلو برویم تا سال ۱۴۰۲ برای همیشه کف نیاز به نیروی انسانی را حل می‌کنیم و اگر بخواهیم به مقوله ارتقای کیفیت برسیم و از تراکم در کلاس‌های درس بکاهیم، طی سال‌های ۱۴۰۶ تا ۱۴۱۰ این اتفاق محقق می‌شود.

 

دستور دادستان برای حمایت از تولید داخلی

دادستان کل کشور در نامه‌ای به دادستان‌های انقلاب و عمومی کشور بر تقویت و توسعه نظام استاندارد و تعیین شعب تخصصی در دادسراها به منظور رسیدگی به جرائم این موضوع تاکید کرد. حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد‌جعفر منتظری در راستای حمایت از تولیدات داخلی و همچنین صیانت از حقوق مردم و مصرف‌کنندگان، در نامه‌ای به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور بر تعیین شعب تخصصی رسیدگی به جرائم حوزه استاندارد در راستای حمایت از تولید و ارتقای کیفیت محصولات داخلی تاکید کرد. دادستان کل کشور در این نامه خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور تقویت و توسعه نظام استاندارد را زمینه‌ساز ارتقای مناسب کیفیت ملی و دستیابی به توسعه پایدار و تولید محصولات داخلی دانسته و از آن با عنوان یکی از اهداف اساسی قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد یاد کرده است. در بخشی از این نامه با اشاره به تعیین شعب تخصصی و اعلام نتیجه به دادستانی کل کشور آمده است: مقابله با کالای تقلبی موجود در بازار به عنوان یکی از مصادیق بارز حمایت از تولید و عوامل موثر در ارتقای کیفیت محصولات داخلی است، بر همین اساس و به لحاظ اهمیت موضوع ماده۵۰ قانون مذکور تعیین شعب تخصصی در دادسرا را به منظور رسیدگی به جرائم موضوع این قانون پیش‌بینی کرده است.

 

مراقب پشتیبان‌های تقلبی بازار رمزارز باشید

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری و سوء‌استفاده از اطلاعات شهروندان، به خصوص فعالان بازار رمزارز در پوشش تیم‌های پشتیبانی تقلبی هشدار داد. سرهنگ علی‌محمد رجبی با بیان اینکه مجرمان سایبری همواره از روش‌های مختلفی برای سوء‌استفاده و کلاهبرداری از شهروندان استفاده می‌کنند، گفت: یکی از این روش‌ها که به خصوص در حوزه سرمایه‌گذاری در حوزه ارز دیجیتال رخ می‌دهد، کلاهبرداری و سوء‌استفاده از اطلاعات کاربران در پوشش تیم‌های پشتیبانی تقلبی است.

وی ادامه داد:‌ در این روش کلاهبرداران با شیوه‌های مختلف از جمله سایت جعلی، تماس با افراد فعال در بازار رمزارزها و... با کاربران ارتباط برقرار می‌کنند. کلاهبرداران ادعا می‌کنند که تیم پشتیبانی آن سایت، صرافی یا به طور کلی هر پروژه خاصی هستند و از این طریق با کاربر وارد گفت‌وگو می‌شوند. ‌ این افراد مخصوصاً در مواقعی که کاربران مشکلی با پلت‌فرم‌های معاملاتی داشته و به دنبال یافتن پاسخ پرسش‌های خود در گروه‌های اطلاع‌رسانی یا مدیران آنها هستند، وارد عمل شده و با معرفی خود به عنوان تیم پشتیبانی از اعتماد چنین کاربرهایی سوءاستفاده می‌کنند. رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ادامه داد:‌ گاهی کاربران این افراد را با تیم‌های پشتیبانی صرافی اشتباه گرفته و به آنها اعتماد می‌کنند و کلاهبرداران نیز از آنان می‌خواهند تا برای رفع مشکل برای آنها بیت کوین یا اتریوم بفرستند. حتی در مواقعی کلاهبردار تلاش می‌کند تا گذرواژه را هم از کاربر دریافت کند. رجبی درباره نحوه شناسایی کلاهبرداران سایبری گفت: افراد کلاهبردار معمولاً اطلاعات شخصی، وجه یا رمز عبور کاربر را درخواست می‌کنند، در حالی که یک تیم پشتیبانی واقعی به چنین اطلاعاتی نیاز ندارد. از طرف دیگر باید توجه داشت که برای تماس با پشتیبانی رسمی باید فقط از داخل سایت رسمی یا شماره تلفن درج‌شده در سایت استفاده کرد و استفاده از تلگرام و واتس‌آپ به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همچنین کاربران باید بدانند که تیم پشتیبانی حقیقی به هیچ عنوان گذرواژه را از کاربران درخواست نمی‌کند و باید به چنین مواردی شک کرد.

 

اعتراض شورای شهر تهران به قتل‌عام شبانه درختان

اعضای شورای اسلامی شهر تهران به ارائه تذکرات خود در صحن شورا پرداختند و درباره قطع و جابه‌جایی درختان در فصل نامناسب و برخی موضوعات دیگر تذکر دادند. سوده نجفی عضو شورای شهر تهران در پنجاه و نهمین جلسه شورا، نسبت به ریشه‌کن کردن درختان سبز منطقه ۱۷ تهران به بهانه احداث زیرگذر خیابان متین به برادران‌مقدم، تذکر داد. وی اظهار کرد: بر اساس شواهد میدانی از ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ درختان سبز دو لاین شمالی و جنوبی راه آهن تهران-اهواز در منطقه ۱۷ به بهانه احداث زیر‌گذر توسط شهرداری منطقه به صورت کاملاً غیر‌اصولی با بهره‌گیری از جرثقیل و به صورت شبانه ریشه‌کن شده است. نجفی ادامه داد: همچنین در پاسخ به اعتراض مردم به این اقدام ضد‌محیط‌زیستی، عنوان شده که درختان این پروژه با هدف جابه‌جایی ریشه‌کن شده است. عضو شورای شهر عنوان کرد: براساس ویدئوهای دریافتی و مطالبه عمومی شکل‌گرفته در رسانه‌های محلی، درختان دارای برگ سبز بوده و شبانه بدون در نظر گرفتن حداقل استاندارد برای برداشت، اقدام به ریشه‌کن کردن بیش از ۹۰ درخت شده است. سرانه فضا در این منطقه پایین است و مردم منطقه از شورای شهر انتظار دارند در صورت قصور فرد یا افرادی در این اقدام ضد‌محیط‌زیستی، با خاطیان برخورد شده و به‌اندازه آسیب شکل‌گرفته، درختان سبز جایگزین در همان منطقه غرس شود.

 

چند درصد شرکت‌کنندگان در کنکور زنان هستند؟

معاون سازمان سنجش آموزش کشور گفت: بیشترین داوطلب کنکور ۱۴۰۱ مربوط به گروه علوم تجربی با تعداد ۵۷۴ هزار و ۷۵۱ نفر است که 6/38 درصد کل شرکت‌کنندگان را در‌ بر می‌گیرد و بعد از آن رشته‌های علوم انسانی، زبان، هنر و ریاضی دارای بیشترین تعداد داوطلب هستند. احسان جمالی معاون سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری صبح امروز گفت: در آزمون ۱۴۰۱ از نظر تعداد نفر واقعی افزایش تعداد داشتیم. در گروه علوم انسانی ۴۲‌هزار و ۱۸ نفر، گروه هنر ۳۶‌هزار و در گروه تجربی بیش از ۱۹‌هزار نفر افزایش داشتیم. وی افزود: بیشترین داوطلب مربوط به گروه علوم تجربی با تعداد ۵۷۴‌هزار و ۷۵۱ نفر است که 6/38 درصد کل شرکت‌کنندگان را در‌بر می‌گیرد و بعد از آن رشته‌های علوم انسانی، زبان، هنر و ریاضی دارای بیشترین تعداد داوطلب هستند. جمالی گفت: از نطر جنسیتی نیز تعداد خانم‌ها بیشتر است به طوری‌که خانم‌ها 44/61 درصد کل شرکت‌کنندگان را دارند و ۹۱۵‌هزار و ۴۱ نفر خانم داوطلب کنکور هستند.

 

کنکور برای کدام رشته‌ها حذف نمی‌شود؟

وزیر علوم گفت: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شیوه‌نامه‌ای تصویب می‌کنیم که مدال‌آوران المپیادها بورسیه تحصیلی شوند و زمینه جذب آنها در دانشگاه‌ها فراهم شود. محمد‌علی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری شب گذشته با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: محور تحقق شعار سال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و دانشگاه‌ها باید برنامه‌های عملیاتی خود را برای تحقق شعار سال ارائه دهند و در این راستا ارزیابی می‌شوند. وی ادامه داد: ۴۹ پارک و ۱۳۴ واحد فناور در کشور داریم که می‌توانند ایده‌های خود را به نوآوری تبدیل کنند و هسته‌های فناوری شکل بگیرد. زلفی‌گل درباره حذف کنکور نیز افزود: کنکور برای رشته‌های پرطرفدار حذف‌شدنی نیست، در حدود ۸۵ درصد رشته‌های تحصیلی این امکان وجود دارد که با ارزیابی تحصیلی متقاضیان به عنوان دانشجو پذیرش شوند. توسعه مناطق نوآوری که شتاب‌دهنده‌ها در آن مستقر هستند در اولویت برنامه‌های وزارت علوم قرار دارد. شتاب‌دهنده‌ها افراد صاحب‌ایده را جذب می‌کنند و آنها را آموزش می‌دهند. زلفی‌گل خاطرنشان کرد: ۱۰‌هزار هسته فناور وجود دارد که ظرفیت تبدیل شدن به شرکت دانش‌بنیان را دارند که می‌توانند از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند. وی افزود: از افرادی که ایده خود را تبدیل به محصول کنند و محصول دانش‌بنیان را تجاری‌سازی کنند با ارائه تسهیلات حمایت می‌کنیم. وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در حوزه پژوهش وجود دارد نبود عدالت پژوهشی است افزود: نظام ایده‌ها و نیازها که به‌زودی رونمایی می‌شود، همه نیازهای کشور را نمایه می‌کند و پژوهشگران می‌توانند طبق آن عمل کنند. 

♦♦♦

ایسنا: با ثبت هفت مورد جدید فوتی ناشی از عوارض ابتلا به کووید ۱۹ در شانگهای، آمار مرگ‌ومیر ناشی از عوارض ابتلا به این بیماری در این شهر به ۱۷ تن رسید. به‌رغم اعمال محدودیت‌های سختگیرانه کرونایی در شانگهای، مقامات بهداشتی این شهر هفت مورد جدید مرگ ناشی از عوارض ابتلا به کووید۱۹ را گزارش کردند و به این ترتیب تاکنون تعداد قربانیان موج اخیر این بیماری در این شهر به ۱۷ تن رسیده است.

ایلنا: مقامات بهداشتی انگلیس از شناسایی بیش از ۱۱۰۰ مورد ابتلا به کرونای XE در این کشور خبر دادند. به گفته یکی از متخصصان، این سویه با قابلیت سرایت بالا به نظر می‌رسد و احتمالاً به سویه غالب کرونا تبدیل خواهد شد.

مهر: رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت، از کشف یک انبار بزرگ مواد اولیه روغنی تقلبی ۱۰۰ میلیاردریالی در منطقه کهریزک خبر داد. سرهنگ داوود معظمی گفت: کارشناسان ما در پی رصد و پایش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آگهی‌هایی تحت عنوان فروش روغن‌های گران‌قیمت برندهای معروف خارجی مخصوص پوست و مو و داروهای پزشکی نظیر امگا ۳، روغن آرگان و...، مشاهده کردند.

ایسنا: یک پژوهشگر حوزه مواد مخدر اظهار کرد: اولین تاثیر ممنوعیت کشت تریاک در افغانستان، گران شدن مواد مخدر و دومین تاثیر هم احتمال رشد مواد روانگردان و صنعتی با قیمت ارزان‌تر است. صفاتیان پژوهشگر ضمن بیان اینکه ورود مخدرهای جدید به کشور اعم از روانگردان‌ها و مواد توهم‌زا حدود ۱۰ سالی می‌شود که مطرح است، عوامل شخصی، خانوادگی و اجتماعی را در ورود مواد مخدر جدید به ایران موثر دانست.

فارس: افزایش حقوق «میلیونی» کارکنان وظیفه مصوبه مجلس در حقوق واریزی فروردین‌ماه لحاظ نشد؛ طبق پیگیری از مسوولان باید تا اردیبهشت منتظر ماند و دید که چه مقدار بودجه به ستادکل تخصیص می‌یابد.

مهر: محققان گزارش می‌دهند که به نظر می‌رسد عوارض جانبی دوزهای تقویت‌کننده کووید ۱۹ نسبت به دوزهای اولیه واکسن قوی‌تر است. محققان معتقدند عوارض جانبی ممکن است قوی‌تر باشد زیرا سیستم ایمنی به دوزهای بعدی واکسن واکنش شدیدتری نشان می‌دهد.

♦♦♦

تعیین مهلت یک‌ماهه برای ساماندهی کولبران

ایلنا نوشت: معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور درباره سرانجام ساماندهی کولبران گفت: درباره بحث کولبران جلسه‌ای را برگزار کردیم و همه دستگاه‌های ذی‌ربط در کشور و همچنین مسوولان استان کرمانشاه نیز در این جلسه حضور داشتند. قطعاً ما وضعیت فعلی را غیرقابل قبول می‌دانیم و این وضعیت از نگاه ما مورد پسند نیست و باید به سرعت اصلاح شود. در گذشته تصمیمات مختلفی در این زمینه اخذ شده است، اما هیچ‌کدام تقریباً عملیاتی نشده است. ما مهلتی را تعیین کردیم و به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کردیم حداکثر ظرف مدت یک ماه با مشورت سایر دستگاه‌ها طرح پیشنهادی را در این خصوص تهیه کرده و ارائه دهند.

 

گران شدن کرایه تاکسی از اول اردیبهشت‌ماه

مهر نوشت: مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: فرآیند توزیع و الصاق برچسب‌های تعبیه‌شده ویژه افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در سال جاری در حال انجام است و از نخستین روز اردیبهشت‌ماه در معرض دید شهروندان تهرانی قرار می‌گیرد. این افزایش بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، افزایش متوسط ۲۵ درصد به‌طور معمول و ۳۵ درصد بر اساس شرایط برخی خطوط و کاربری‌ها را شامل خواهد شد و مسافران می‌توانند با اسکن بارکد دوبعدی برچسب تعبیه‌شده به خدمات دیگر دست پیدا کنند.

 

وعده جدید وزیر آموزش و پرورش 

ایرنا نوشت: وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: حدود ۸۰۰ هزار معلم و کادر آموزشی مشمول طرح رتبه‌بندی معلمان هستند و این طرح پس از دو مرحله بررسی و تصویب در هیات دولت به اجرا درمی‌آید. یوسف گفت: در طرح رتبه‌بندی معلمان در دولت قبلی برای سه سال حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده بود ولی در دولت کنونی برای 5/1 سال گذشته ۳۸ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه پیش‌بینی شده است. وی با اشاره به پیش‌بینی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح در سال آینده افزود: این میزان اعتبار تقریباً 5/3 برابر بودجه و اعتبار پیش‌بینی‌شده در دولت قبل خواهد بود.

 

به زمان سال تحصیلی دانش‌آموزان اضافه می‌شود؟

ایسنا نوشت: مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اعلام اینکه هیچ‌گونه افزایش زمان سال تحصیلی نخواهیم داشت، از اجرای طرح جبران تحصیلی دانش‌آموزان آسیب‌پذیر در مقطع ابتدایی خبر داد. «محمدکاظم رحیمی‌نژاد» با بیان اینکه طرح جبران تحصیلی دانش‌آموزان در سال تحصیلی اجرا خواهد شد، گفت: هیچ‌گونه افزایش زمان سال تحصیلی نداریم و تنها طرح‌های تقویتی برای تقویت بنیه تحصیلی دانش‌آموزان آسیب‌پذیر یا دانش‌آموزانی که نیاز به تلاش بیشتر دارند، اجرا می‌شود. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها