شناسه خبر : 40763 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

واکنش تند علی دایی به اتفاقات مشهد

آیین‌نامه اجرایی آموزش حضوری مدارس ابلاغ شد

 شیوه‌نامه اجرایی آغاز آموزش حضوری از روز ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۱ توسط وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد. در بندهای این شیوه‌نامه آمده است: دانش‌آموزان ملزم به زدن ماسک هستند. کلاس‌ها باید حتماً تهویه داشته باشد. کلاس جبرانی برای دانش‌آموزان ابتدایی دچار افت تحصیل در نظر گرفته می‌شود. یک ماه به نیم‌سال دوم تحصیلی دبیرستانی‌ها اضافه می‌شود. گرفتن شهریه اضافی در مدارس غیردولتی ممنوع است. گفتنی است ستاد ملی مقابله با کرونا قبل‌تر اعلام کرده بود که با پایان تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۱ آموزش غیرحضوری تخلف است.

 

«ایران» باردار است

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شواهد نشان می‌دهد که احتمال بارداری «ایران» -یوزپلنگ تحت اسارت در استان سمنان- بالاست. حسن اکبری با اشاره به آخرین وضعیت «ایران» و «فیروز» اظهار کرد: جفت‌گیری در شرایط طبیعی انجام شد و برنامه ما این است که کمترین استرس را به ایران وارد کنیم. می‌توان با روش سونوگرافی به‌طور دقیق از حاملگی مطلع شد اما چون این روش نیازمند بیهوشی است از آن صرف نظر می‌کنیم. علائم ظاهری نشان‌دهنده حاملگی «ایران» هستند. وی افزود: تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه می‌توان به‌طور دقیق درباره حاملگی ایران اظهار نظر کرد. در این مدت تغذیه «ایران» کنترل می‌شود اما رفت و آمد کاهش یافته تا کمترین فشار و استرس به گونه وارد شود، همچنین بیماری‌های احتمالی با کمک تیم متخصصان و دامپزشکان استان سمنان کنترل می‌شود. اکبری اضافه کرد: یوزپلنگ گونه خاصی محسوب می‌شود و در کشور ما تاکنون زادآوری در اسارت را تجربه نکرده است. در آفریقا نیز که تجربه این اتفاق وجود دارد احتمال موفقیت خیلی بالا نیست. از این رو نباید انتظار بیجایی ایجاد شود و ممکن است توله‌ها سقط شوند یا مرده به دنیا بیایند. نباید انتظار داشت که همه توله‌ها زنده متولد شوند و به بلوغ برسند. وی در ادامه اظهار کرد: تیمی برای تغذیه «ایران» همچنین توله‌های احتمالی در صورت نخوردن شیر مادر و پس زدن مادر در نظر گرفته شده است. برای نحوه بزرگ شدن و تغذیه این‌ گونه نیز سناریوهای مختلفی توسط ما در نظر گرفته شده است. احمدی در پایان تاکید کرد: تمرکز هزینه‌های ما در ارتباط با یوز برای زیستگاه‌های توران و اطراف مانند میاندشت است. گونه‌های یوز که به صورت طبیعی در این زیستگاه حضور دارند بسیار مهم‌تر از گونه‌های تحت اسارت هستند. مرکز تکثیر در اسارت یوز در سمنان برای ذخیره ژنوم این‌ گونه است که به آن نیز توجه کافی می‌شود.

 

بازداشت اینفلوئنسر کودک‌آزار

چندی قبل انتشار تصاویر و فیلم‌های منتشرشده از یک کودک کار که سر یکی از چهارراه‌های تهران از سوی مرد جوانی مورد تمسخر قرار می‌گیرد باعث تشویش اذهان عمومی و خشم کاربران فضای مجازی شد. در این فیلم مرد جوان از پسربچه می‌خواهد در برابر دریافت پول یک پیاز تند بخورد و وقتی کودک می‌پذیرد وی از واکنش کودک در مقابل خوردن پیاز تند فیلم گرفته و شروع به تمسخر و تحقیر وی می‌کند. انتشار این فیلم در شبکه‌های اجتماعی باعث شد برخی کاربران خواهان برخورد پلیس و دستگاه قضایی با این فرد کودک‌آزار شوند، این در حالی بود که این مرد جوان قبلاً نیز با خوراندن فلفل به کودکان کار در خیابان یا درخواست انجام برخی حرکات ناشایست در قبال دریافت پول باعث کودک‌آزاری و تحقیر این کودکان کار شده بود. بنابراین در همین رابطه کارشناسان پلیس فتای تهران با شکایت برخی کاربران اقدام به شناسایی متهم کردند. سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا در تشریح این خبر بیان داشت؛ برابر رصدهای صورت‌گرفته و حجم بالای گزارش‌های مردمی مبنی بر شکایت کاربران فضای مجازی از تولید و انتشار تصاویر مربوط به کودک‌آزاری، با تشکیل پرونده قضایی علیه مرتکب و پس از انجام اقدامات فنی توسط کارآگاهان سایبری، فرد خاطی در شهر تهران مورد شناسایی قرار گرفت و توسط پلیس فتای فاتب، پرونده قضایی علیه وی تشکیل و به مرجع قضایی معرفی شد. این فرد که دارای یک صفحه پرمخاطب در اینستاگرام است و تبلیغات بسیاری در صفحه خود انجام می‌دهد انگیزه خود را از انتشار این فیلم‌ها جذب مخاطب عنوان کرده است. این مقام انتظامی افزود: متهم با هویت معلوم پیش از این نیز دومرتبه مبادرت به تهیه و انتشار تصاویر نامربوط با موضوع تحقیر، تمسخر و کودک‌آزاری کرده بود و پس از دستگیری و ارجاع به مقام قضایی و اظهار ندامت، متاسفانه دوباره نسبت به این عمل ناشایست اقدام کرده است.

 

علت افزایش چندبرابری قیمت دارو چیست؟

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: افزایش قیمت دارو در شش‌ ماه نخست سال گذشته و به دلیل کاهش دو میلیارددلاری بودجه دارو اعمال شد و مسوولان وقت برای جبران کمبود بودجه، ارز برخی از داروها را به نیمایی تغییر دادند. دکتر بهرام دارایی در پاسخ به چرایی افزایش چندبرابری قیمت دارو و عدم جبران این افزایش قیمت برای بیماران، گفت: افزایش قیمت دارو در شش‌ ماه نخست سال گذشته و به دلیل کاهش دو میلیارددلاری بودجه دارو اعمال شد و مسوولان وقت برای جبران کمبود بودجه، ارز برخی از داروها را به نیمایی تغییر دادند. وی افزود: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و درخواست وزارت بهداشت وقت، بودجه دو میلیارددلاری برای کل تجهیزات پزشکی و دارو در نظر گرفته شد که در مقایسه با سال ۹۷، دو میلیارد دلار کمتر بود. این اتفاق سبب شد با توجه به تامین برخی داروها با ارز نیمایی و خارج شدن آنها از فهرست بیمه، افزایش قیمت دارو رقم بخورد. دارایی با اشاره به اینکه افزایش چندبرابری قیمت دارو موردی بوده و میانگین تورم سبد کلی داروها از تورم در بخش‌های دیگر کمتر است، ادامه داد: میانگین افزایش قیمت دارو در سال ۱۳۹۹، 1 /43 درصد و در سال گذشته 1 /30 درصد بوده است که از این میزان 8 /18 درصد مربوط به شش‌ ماه نخست سال ۱۴۰۰ و 3 /11 درصد مربوط به شش ‌ماه دوم است. معاون وزیر بهداشت همچنین به قاچاق معکوس دارو در کشور اشاره کرد و با تاکید بر اینکه علت اصلی قاچاق معکوس دارو نرخ ارزان آن در کشور است، گفت: سال گذشته قاچاق معکوس دارو به شدت افزایش پیدا کرد. اگرچه اعداد دقیق قاچاق معکوس دارو از کشور جمع‌بندی نشده، اما این ارقام قابل توجه و چشمگیر هستند. البته عوامل نشت دارو به خارج از شبکه به صورت مستمر رصد و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

 

دستور «اژه‌ای» برای ضابطه‌مند کردن استفاده از دستبند و پابند

رئیس قوه قضائیه با اشاره به دستور سال گذشته خود مبنی بر چگونگی استفاده از دستبند و پابند هنگام جلب یا انتقال متهمان و محکومان، به معاونت حقوقی قوه قضائیه دستور داد تا در اسرع وقت با همکاری سایر بخش‌های قضایی و لحاظ همه قوانین و مقررات موجود، نسبت به تدوین دستورالعملی جهت ضابطه‌مندی بیشتر مقوله استفاده از دستبند و پابند برای جلب متهمان و انتقال محکومان از زندان به دادسرا یا دادگاه اقدام کند.

 

دایی: اتفاقات مشهد شرم‌آور است

علی دایی اسطوره فوتبال ایران واکنش تندی نسبت به اتفاقات و حواشی بازی تیم ملی ایران در مشهد داشته است. واکنش‌ها به اتفاقات تلخی که برای تماشاگران زن ایرانی در حاشیه بازی تیم‌های ملی ایران و لبنان در مشهد رخ داده همچنان ادامه دارد. بعد از آنکه چهره‌های مطرح سیاسی، ورزشی و هنری نسبت به این مورد اظهارنظر کرده‌اند حالا نوبت به علی دایی رسیده است. علی دایی با انتقاد از مسوولان برگزارکننده این دیدار اتفاقات رخ‌داده را غیرانسانی و شرم‌آور توصیف کرده است. او در واکنش به این اتفاقات در اینستاگرامش نوشته است: اتفاقات شرم‌آور و رفتارهای غیرانسانی صورت‌گرفته در ورزشگاه امام رضا در برابر بانوان فوتبال‌دوست کشورمان در هیاهوی قرعه‌کشی جام جهانی هرگز «فراموش» نخواهد شد. در تمامی موارد، حقوق زن و مرد برابر است. امیدوارم روزی فرا رسد که زنان و دختران ایرانی در آرامش و امنیت «آزادانه» به استادیوم‌ها بروند و اشک آنها برای شوق پیروزی تیم محبوبشان باشد نه در اثر اسپری فلفل، گاز اشک‌آور و... .

 

شیوه جدید پرداخت کرایه تاکسی در سال ۱۴۰۱

معاون تاکسیرانی تهران گفت: در شیوه جدید پرداخت، کرایه تاکسی بر اساس ساعت‌های پیک، نوع و زمان سفر تغییر می‌کند. سرلک گفت: در شیوه جدید پرداخت، قیمت‌ها در هر ساعت شبانه‌روز نسبت به یکدیگر متفاوت خواهند بود و قیمت پایه و بالاترین قیمتی که می‌توان از مسافر دریافت کرد بر روی برچسب درج خواهد شد. به گفته معاون تاکسیرانی شهر تهران، شیوه هوشمند پرداخت کرایه تاکسی در کنار پرداخت نقد وجود دارد و افراد می‌توانند به همان روش قبل هزینه سفر را پرداخت کنند. همچنین مسافر این امکان را دارد در ابتدای مسیر بارکدی را که بر روی شیشه جلوی خودرو نصب شده است، اسکن کند و هزینه سفر را همان لحظه پرداخت کند. اعضای شورای شهر تهران در بهمن سال گذشته، مصوب کردند که نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی یعنی اتوبوس، مترو و تاکسی ۲۵ درصد افزایش پیدا کند. بر اساس اعلام فرمانداری تهران از اول اردیبهشت افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی اعمال خواهد شد.

 

مراجعات سرپایی کرونا در تهران افزایش یافت

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران از افزایش تعداد مراجعان سرپایی کرونایی در استان تهران خبر داد و گفت: احتمالاً موجی از افزایش را داریم اما اینکه این موج چقدر ادامه‌دار بوده و به افزایش مرگ‌ومیر منجر شود را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره «آخرین وضعیت کرونایی استان تهران»، بیان داشت: در استان تهران تقریباً در دهه دوم فروردین با افزایش تعداد مبتلایان سرپایی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته در کل ۳۶۰۰ مراجعه به کلینیک‌های تنفسی داشته‌ایم که نشان می‌دهد دید و بازدیدهای نوروزی تعداد موارد سرپایی را افزایش داده است. معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفت: در تعداد بیماران بستری افزایش قابل توجهی نداشته‌ایم؛ ضمن اینکه تعداد فوتی‌ها کم شده بود و اکنون نیز تقریباً تغییری در آن نداریم. توکلی از فوت ۱۵ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته در استان تهران خبر داد و درباره وضعیت آینده کرونایی استان تهران تصریح کرد: احتمالاً موجی از افزایش را داریم اما اینکه این موج چقدر ادامه‌دار بوده و به افزایش مرگ‌ومیر منجر شود را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

♦♦♦

تسنیم: معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تنها تعداد ۱۶ درصد دانش‌آموزان در روزهای گذشته غایب بودند، گفت: موضوع دانش‌آموزانی که قادر به حضور در مدارس نیستند در جلسه ستاد ملی کرونا مطرح و تصمیم‌گیری خواهد شد. بر اساس مصوبه ستاد کرونا، دانش‌آموزان، ملزم به بازگشت به مدارس و شروع آموزش حضوری هستند. یعنی دوره آموزش صرفاً مجازی به پایان رسیده است.

ایسنا: رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود سامانه بارشی به کشور و کاهش دما در استان‌های ساحلی خزر خبر داد. وی گفت: از بعدازظهر چهارشنبه (۱۷ فروردین) با نفوذ سامانه بارشی از سمت شمال غرب به کشور در برخی نقاط استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، افزایش ابر، رگبار باران، گاهی رعد‌و‌برق و وزش باد شدید موقت رخ خواهد داد.

ایرنا: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه گفت که هنوز به اوج شلوغی مترو نرسیدیم و به نظر می‌رسد از سه هفته آینده شاهد اوج شلوغی در مترو هستیم. مهدی شایسته‌اصل اظهار کرد: همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها میزان مسافران مترو حدود ۳۰ درصد افزایش یافت و به نظر می‌رسد از سه هفته آینده شاهد اوج شلوغی در مترو باشیم.

باشگاه‌خبرنگاران‌جوان: پژوهشگران آمریکایی یک روش درمانی احیاکننده بر اساس تحریک رشد سلول‌های مویی در گوش داخلی با استفاده از سلول‌های بنیادی روده ابداع کردند. زمانی که فردی به دنیا می‌آید، هر حلزون گوش او حاوی حدود ۱۵ هزار سلول مویی است، اما به مرور زمان این سلول‌ها می‌میرند و هرگز بازسازی نمی‌شوند. از دست دادن شنوایی موجب مشکلات بسیاری مانند گوشه‌گیری می‌شود، این عارضه ارتباط نزدیکی با زوال عقل دارد.

ایسنا: رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از نصب ۳۸ دوربین در مناطق بحرانی جنگل‌ها و مراتع خبر داد. وی به تشدید حفاظت از جنگل‌ها اشاره کرد و گفت: به بیش از ۴۰۰ دوربین برای نصب و پایش منابع طبیعی در سراسر کشور نیازمند هستیم که تاکنون بخشی از آن تامین و در مناطق بحرانی نصب شده است.

ایلنا: معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان گفت: در مورد واقعه ناگوار مشهد می‌شود گفت علاوه بر بدسلیقگی و بی‌تدبیری، به نظر می‌رسد نوعی برنامه‌ریزی غیر‌هوشمند یا نوعی تعمد از سوی برخی مسوولان در کار بود. در سند تحول نسبت به زنان جایگاه بلندی ترسیم شده است و به نظر می‌رسد این مساله جاهلانه یا عامدانه به دنبال ضربه زدن به این هدف است و از دستیابی به این موقعیت ممانعت می‌کند.

♦♦♦

داستان غم‌انگیز کمبود داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج

جوان نوشت: گرانی و از آن بدتر کمبودهای دارویی به خصوص برای بیماران خاص و صعب‌العلاج روز‌به‌روز بیشتر می‌شود؛ کمبودهایی که وقتی به سراغ کارشناسان و صاحب‌نظران می‌روید، متوجه خواهید شد کمبود نیست! بلکه ماجرا بر سر کمبود داروی خارجی برای بیماران هموفیلی، تالاسمی، سرطانی یا پیوندی است. ماجرای کمبودهای دارویی از بهار سال گذشته آغاز شد. بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو درباره چرایی افزایش قیمت دارو اینگونه توضیح می‌دهد: افزایش قیمت دارو در شش‌ ماه نخست سال گذشته و به دلیل کاهش دو میلیارد‌دلاری بودجه دارو اعمال شد و مسوولان وقت برای جبران کمبود بودجه، ارز برخی از داروها را به نیمایی تغییر دادند.

 

وعده دولت برای وام ازدواج چرا اجرا نشد؟

آفتاب نوشت: جوانانی که در آستانه ورود به زندگی مشترک هستند با توجه به شرایط سخت اقتصادی حساب ویژه‌ای برای وام ازدواج باز کرده‌اند. سال گذشته مبلغ و میزان این وام 70 میلیون تومان بود که با توجه به تاکیدات و توجهات دولت سیزدهم و ایضاً اصرار مقامات فوقانی نظام بر رشد ازدواج و فرزندآوری تصمیم بر آن شد که مبلغ این وام افزایش پیدا کرده و به عدد 120 میلیون تومان برسد. البته برای زوج‌های زیر 25 سال بنا شد این مبلغ 150 میلیون تومان در نظر گرفته شود تا ازدواج در سنین پایین نیز تبلیغ شود. با توجه به طرح ازدواج آسان به نظر می‌رسد این وام باید در سال جاری افزایش پیدا می‌کرد اما کارشناسان معتقدند این امر هنوز محقق نشده است.

 

درخواست مهاجرت بیش از چهار هزار پزشک در سال ۱۴۰۰

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: سخنگوی سازمان نظام پزشکی گفت: در سال ۱۴۰۰ نزدیک به چهار هزار پزشک درخواست گواهی برای مهاجرت به سایر کشورها کرده‌اند. رضا لاری‌پور گفت: بیشترین درخواست گواهی برای مهاجرت مربوط به شهریور ۱۴۰۰ و بیشترین درخواست گواهی برای مهاجرت از سوی پزشکان عمومی بوده است. حسن انجام کار برای متقاضیان کار در کشورهای دیگر صادر می‌شود. بنابر آمارهای سازمان نظام پزشکی، در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ تعداد متقاضیان برای این گواهی در سال به ۶۰۰ نفر هم نمی‌رسیده است. برخلاف برخی اخبار تنها جوانان این درخواست را ندارند و در گروه‌های سنی مختلف این درخواست از نظام پزشکی شده است.

 

مرگ ۷۴۶ نفر در تصادفات جاده‌ای نوروز

ایسنا نوشت: معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور ناجا از مرگ ۷۴۶ نفر در سوانح جاده‌ای تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: با وجود اینکه تردد جاده‌ای بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است اما آمار جانباختگان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، ۲۶ درصد کاهش داشته است. وی با بیان اینکه آمار پلیس درباره تصادف مربوط به سر صحنه نمی‌شود، بلکه از سامانه جامع ستاد ناجا استخراج شده است که بعد از صحنه و ورود پرونده به کلانتری و مراجع قضایی ثبت می‌شود گفت: طبیعتاً پزشکی قانونی آماری که می‌دهد می‌تواند افزایش داشته باشد. تصادفات درون‌شهری در نوروز امسال به نسبت مدت مشابه گذشته ۵۰ درصد و سوانح جاده‌ای برون‌شهری ۱۵ درصد کاهش داشته است.