شناسه خبر : 40046 لینک کوتاه

تعطیلی مدارس معنایی ندارد

برآورد دقیقی از میزان فرونشست در تهران موجود نیست

سرمای زمستان و نداشتن پول کافی برای یک خواب راحت حتی در یک مسافرخانه، چهره زمخت فقر را نه‌تنها به رخ اتوبوس‌خوابان پایتخت کشانده بلکه مشهودتر شدن فقر و بی‌خانمانی را به جامعه هم نشان می‌دهد. ۱۲ تا ۲۵‌هزار تومان پرداخت می‌کنند و اتوبوس‌های ۲۴‌ساعته تهران سقفی می‌شود برای چند دقیقه خواب ناآرام و مقطعی‌شان. سیدحسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه موضوع «اتوبوس‌خوابی» که امسال نمود بیشتری پیدا کرده حاصل چند عامل و چند متغیر است، اظهار می‌کند: بی‌شک «فقر» یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر افزایش این پدیده است؛ اگر فردی مسافر باشد و وضع مالی خوبی داشته باشد، طبیعتاً سراغ اتوبوس‌خوابی نمی‌رود. اگر فردی همراهِ بیمار باشد و وضع مالی خوبی داشته باشد، اتوبوس‌خواب نمی‌شود. اگر فرد حداقل سرپناه را داشته باشد به سراغ اتوبوس‌خوابی نمی‌رود. حتی افرادی که برای کار فصلی یا هفتگی از شهرستان به تهران می‌آیند و مجبور هستند شب‌ها در تهران بمانند، طبیعتاً به سراغ اتوبوس نمی‌روند. وی پدیده «اتوبوس‌خوابی» را از چند منظر آسیب‌شناسی و مورد بررسی قرار می‌دهد و می‌گوید: افراد اتوبوس‌خواب شاید از نظر فرهنگی، سنی، سوابق و وضعیت با یکدیگر متفاوت باشند، اما همه آنها یک ویژگی مشترک دارند و آن «نداشتن سرپناه در شهر» است؛ کنار هم بودن افراد با چنین ویژگی‌هایی می‌تواند نگرانی‌هایی در حوزه افزایش آسیب‌های اجتماعی به دنبال داشته باشد، به ویژه اگر برخی از این افراد سابقه جرم و آسیب‌های اجتماعی مختلفی از جمله سرقت، درگیری در حوزه اعتیاد، تکدی، روابط نامشروع و... را داشته باشند.

 

انتقاد از قیمت متفاوت دارو در داروخانه‌های مختلف

مدیر‌عامل انجمن ام‌اس ایران گفت: در گذشته دسترسی به داروهای بیماران ‌ام‌اس امکان‌پذیر نبود ولی اکنون به برکت داروهای تولید داخل دسترسی به داروهای تولید داخل امکان دارد ولی متاسفانه بیماران ام‌اس توان تامین هزینه‌های داروهای داخلی را هم ندارند که انتظار بر این است که تامین داروها براساس بسته خدمت رایگان انجام شود. به گزارش فارس، عبدالحسین هوشمند، مدیر‌عامل انجمن ام‌اس ایران با حضور در برنامه «گفت‌وگوی اجتماعی» در مورد بحران دارو و بیماران خاص به خصوص بیماران ام‌اس و پروانه‌ای گفت: وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور باعث شده بسیاری از مشکلات در هم گره بخورند، یکی از مشکلاتی که بیماران ‌ام‌اس دارند این است که برخی داروهای خارجی که مصرف می‌کردند از زمانی که مقرر شده است با ارز نیمایی تامین شود، به طور مثال مبلغ دارویی که ۸۵۰ هزار تومان بوده است به حدود هشت میلیون تومان افزایش یافته یا دارویی که یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده اکنون ۹ میلیون تومان شده است. وی گفت این موضوع باعث یک فشار روحی و روانی به بیماران ام‌اس شده است. هوشمند ادامه داد: در کشور ما سه بیماری هموفیلی، تالاسمی و کلیوی سه بیماری خاص هستند و در اسفند سال ۹۶ در کمیسیون بهداشت مقرر شد بیماران ام‌اس هم در زمره بیماران خاص قرار بگیرند که به دلیل عدم تامین بودجه خاص صرفاً قرار شد از مزایای دارویی بیماران خاص استفاده کنند. وی افزود: تا قبل از این مصوبه بسته خدمتی برای بیماران ام‌اس تعریف نشده بود و با تعریف این بسته خدمتی، ۲۳ خدمت برای بیماران ‌ام‌اس رایگان شد و حدود ۹ قلم داروهای مصرفی بیماران با فرانشیز ۹۰ درصد برعهده بیمه‌ها قرار گرفت و خدمات آزمایشگاهی، عکسبرداری و بستری هم در این بسته به صورت رایگان دیده شده است.

 

وضعیت فرونشست در تهران چگونه است؟

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت:‌ گزارش منسجم و اعداد و ارقام دقیقی از میزان فرونشست در تهران نداشته‌ایم و طرح‌های مطالعاتی در این حوزه هم هنوز به مرحله خروجی نرسیده است. شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفت‌وگو با فارس در خصوص وضعیت فرونشست زمین در شهر تهران گفت:‌ گزارش منسجم و اعداد و ارقام دقیقی از میزان فرونشست در تهران نداشته‌ایم و طرح‌های مطالعاتی در این حوزه هم هنوز به مرحله گرفتن خروجی نرسیده است. مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به جلسه‌ای که اخیراً با شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه درباره خطوط جدید مترو داشته‌اند، عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که مطرح شد در حوزه فرونشست بود و یکی از محورهای مدنظر، بررسی فرونشست در مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیست این پروژه بوده است. وی گفت: در طرح تاب‌آوری اکولوژیک تهران که از سوی این اداره کل دنبال می‌شود و به میزان ظرفیت‌های محیط زیستی تهران می‌پردازد، می‌توان به صورت غیرمستقیم به موضوع استفاده از منابع آبی و آبخوان‌ها پی برد. انصاری بازچرخانی آب را یکی از طرح‌های موثر برای مقابله با فرونشست زمین در تهران عنوان کرد و ابراز داشت: طرح‌های جمع‌آوری فاضلاب در تهران باعث شده که آب‌های فاضلاب تمام نقاط تهران به سمت جنوب شهر سرریز شوند و بنابراین آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی به خوبی تغذیه نشوند. وی ادامه داد: آسفالت شدن سطح شهر هم باعث شده آب بارندگی به زمین نفوذ نکرده و مستقیم به کانال‌های آب هدایت شود و از این‌رو موضوع بازچرخانی آب، ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی و استفاده از آب‌های خاکستری تا حد زیادی می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد. مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه بر اساس تفاهم‌نامه شهرداری تهران با وزارت نیرو مقرر شده در چارچوب همکاری مشترک، استفاده از پساب‌ها و احداث تصفیه‌خانه‌های محلی برای آبیاری فضاهای سبز انجام شود، اظهار داشت: در مناطق ۲۲ و ۱۳ و ۴ موضوع در دست اقدام است. انصاری تاکید کرد: محدودیت منابع آب، شهرداری‌ها را ملزم به حرکت برای اجرای پروژه‌های بازچرخانی و استفاده از پساب می‌کند.

 

ابهام در تعطیلی مدارس

وزیر آموزش و پرورش در بازدید از دبستان پسرانه «معلم» ناحیه دو کرمان، با اشاره به اینکه ۹۰ درصد فرهنگیان کشور دو نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، گفت: تربیت اجتماعی دانش‌آموزان اولویت اصلی آموزش و پرورش است. به گزارش ایلنا، یوسف نوری با اشاره به دشواری کار فرهنگیان در دوران کرونا گفت: کار معلمان در دوران کرونا دوچندان شده است. وی با بیان اینکه در نظام تعلیم و تربیت، تعطیلی مدارس معنایی ندارد و همه باید تلاش کنیم که آموزش به شکل حضوری در مدارس پیگیری شود، تصریح کرد: ستون اصلی نظام تعلیم و تربیت در مدرسه است و همه اهداف ما در مدرسه محقق می‌شود، ما خادم دانش‌آموزان و فرهنگیان هستیم، اکنون معلمان در فضای مجازی به سختی کار می‌کنند، مدارس باید زنده باشند. وزیر آموزش و پرورش همچنین ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) و سالروز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: برای کسانی که عاشق ولایت هستند، ایام فاطمیه ایام خاصی است و امیدواریم شاهد هزاران حاج قاسم در جامعه جهانی باشیم. شایان ذکر است؛ وزیر آموزش و پرورش در ادامه سفر به کرمان با حضور در دبستان پسرانه معلم ناحیه دو کرمان از کلاس‌های حضوری این آموزشگاه دیدن کرد.

 

خواسته‌های معلمان در طرح رتبه‌بندی محقق نشده است

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه بزرگ فرهنگیان از دولت توقعات زیادی دارند، چراکه با تصویب طرح رتبه‌بندی از نظر معلمان به هیچ عنوان خواسته‌های بحق آنها محقق نشده است. به گزارش ایسنا، مجتبی بخشی‌پور عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه نطق خود خطاب به رئیس‌جمهور اظهار کرد: جامعه بزرگ فرهنگیان به عنوان بخش بزرگی از دولت توقعات زیادی دارند. مفاد رتبه‌بندی یکی از قدیمی‌ترین مطالبات فرهنگیان از دولت‌های پیشین بوده که بعد از فراز‌و‌نشیب‌های فراوان به تصویب رسید اما از نظر معلمان به هیچ عنوان خواسته‌های بحق آنها محقق نشده است. آنچه در رتبه‌بندی فعلی مصوب شده اضافه کردن مبالغی به احکام حقوقی آنها به صورت یکسان است که هرگز به آنچه مقصود و منظور از رتبه‌بندی است، جامه عمل نپوشانده است. وی خاطرنشان کرد: بحث‌ ترمیم حقوق معلمان بازنشسته و همسان‌سازی آن با حقوق معلمان شاغل بعد از اجرای رتبه‌بندی و اصلاح حقوق نیروهای خدماتی، شکاف محسوسی بین دریافتی آنها و دیگر کارکنان ایجاد کرده که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

افزایش نگرانی درباره ریزش سازه‌های آبی شوشتر

پس از حدود یک دهه هشدار جدی درباره وضعیت نامطلوب دیواره غربی سازه‌های آبی شوشتر، سرانجام طرحی برای «تثبیت و استحکام‌بخشی جداره غربی» این میراث‌ جهانی به بررسی گذاشته شد که تایید نهایی را نگرفت و برای بازنگری و اصلاح فرستاده شد. به گزارش ایسنا، حدود دو ماه پیش خبری درباره رانش و تخریب جداره غربی سازه‌های آبی شوشتر منتشر شد، اما محمدرضا بهادری، مدیر پایگاه این میراث جهانی‌، آن را تکذیب کرد و گفت: وضعیت جداره غربی مجموعه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر، موضوع جدیدی نیست و به امسال و سال گذشته نمی‌رسد، بلکه به دهه‌های گذشته می‌رسد؛ چراکه آنجا یک بستر طبیعی است که بر اساس خصوصیات ذاتی بستر خاک رس در معرض فرسایش قرار دارد، به خصوص آنکه در سال‌های گذشته در معرض رطوبت قرار داشته است. ضمن آنکه تغییر فصل سرما و گرما نیز روی این بستر خاک رس تاثیر می‌گذارد. مدیر پایگاه جهانی شوشتر این نکته را هم اضافه کرد: قبل از ثبت جهانی مجموعه سازه‌های آبی شوشتر، این تهدید برای مجموعه وجود داشت. سازه‌های آبی شوشتر بیشتر از یک دهه است که از سوی پایگاه میراث جهانی شوشتر به دلیل وضعیت سازه‌هایش به‌عنوان «بحرانی‌ترین پایگاه جهانی کشور» معرفی شده است. وضعیت این سازه به‌ویژه دیوار غربی آن در باران‌های سیل‌آسای سال ۱۳۹۸ آسیب‌پذیرتر شد. یک سال پیش از آن، زنگ خطر رانش این دیوار به صدا درآمده بود. مدیر پیشین پایگاه تاریخی شوشتر سال ۹۷ در شورای گردشگری استان خوزستان اخطار داده بود: دیواره غربی 5 /1 سانتی‌متر به حرکت درآمده و جابه‌جا شده است. طول این دیواره تقریباً ۶۰۰ متر است که به آسیاب‌ها مشرف است و طبیعتاً روی این دیوار بناهای مسکونی وجود دارد. بیشتر آنها از خطری که تهدیدشان می‌کند مطلع هستند و در صورت ریزش این دیوار بی‌شک بخش عمده آسیاب‌ها نابود می‌شوند و به این دلیل بعد از فرسایش پوسته و جداره این سازه‌ها، سازند موجود در منطقه تاریخی موجود شکسته خواهد شد و به دلیل فشار مضاعف بخش عمده‌ای از مجموعه تخریب می‌شود و برای همیشه از دست می‌رود. حالا همزمان با آغاز بارش‌های زمستانی، جلسه بررسی این طرح با حضور مدیرکل پایگاه‌های جهانی و ملی برگزار شد که مشاور طرح ابعاد مطالعات تخصصی شامل برداشت دقیق خصوصیات و مشخصات فنی، ویژگی‌های ژئوتکنیکی و آسیب‌های وارده به موضع را تشریح کرد. این مشاور همچنین به تحلیل و ارزیابی مطالعات انجام‌شده، ارائه روش‌ها و پیشنهادها، حفاظت اضطراری، روش‌های مهار، طرح تثبیت با ملاحظات حفظ اصالت اثر، حداقل مداخله و امکان برگشت‌پذیری و همچنین پیشنهادهای پایش برای خروج از وضعیت اضطراری جداره غربی سازه پرداخت. 

♦♦♦

ایسنا: دکتر مسعود مردانی عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی درباره وضعیت شیوع آنفلوآنزا در کشور، گفت: با توجه به عدم دریافت واکسیناسیون مناسب علیه آنفلوآنزا و عدم گردش این ویروس در کشور طی دو سال گذشته، به نظر می‌رسد که کلیه افراد در معرض خطر نسبت به آنفلوآنزا حساس هستند.

ایرنا: مجید مختاری فوق‌تخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی گفت: واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌تواند جامعه را در مقابل هر یک از سویه‌های جدید کرونا مسلح کند.

فارس: قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی تصریح کرد: موضوع نوروز از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار است. به دنبال این هستیم تا ویژه‌برنامه نوروز‌۱۴۰۱ پرشور برگزار شود و مردم از این فرصت بهترین استفاده را داشته باشند.

ایلنا: پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به ۳۴ هزار و ۷۱ هموطن متاثر از حوادث جوی چندین روز گذشته در ۱۹ استان کشور خبر داد.

ایسنا: محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت به اظهاراتی درباره منع ورود واکسن کرونا به کشور واکنش نشان داد و اعلام کرد که در صورت نیاز بدون وقفه واردات واکسن خواهیم داشت.

مهر: رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران از رشد ۶۱درصدی اعتبار مربوط به سکونتگاه‌های غیررسمی خبر داد و گفت: عدالت دسترسی به خدمات باید در این مناطق مورد توجه جدی قرار گیرد.

ایرنا: حسن بابایی معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر تعیین تکلیف اراضی ملی تاکید کرد و گفت: باید روند صدور اسناد اراضی تثبیت، تسهیل و این اقدام در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

ایسنا: معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۰۹ منطقه حفاظت‌شده با مساحت ۱۹ میلیون هکتار داریم، گفت: 4 /10 درصد از سطح خشکی کشور ما مناطق حفاظت شده است که این رقم تقریباً دو برابر کشورهای خاورمیانه است.

فارس: سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سامانه تی‌تک با نواقصی مواجه است که نمی‌توان به خوبی روند تحویل و توزیع دارو را نظارت کرد و این موضوع قابل تامل است و باید ساماندهی آن در اسرع وقت در دستور کار قرار گیرد.

ایرنا: امید صبری‌پور  سرپرست فرمانداری شادگان گفت: فعالیت حوزه گردشگری تالاب بین‌المللی شادگان پس از دو سال وقفه، با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، دو روز در هفته امکان‌پذیر شد.

♦♦♦

نجات جنگل‌های ارسباران

اعتماد نوشت: پروژه مدیریت مشارکتی منابع طبیعی ارسباران با استفاده از دانش بومی و جوامع محلی روستاهای آلاجوجه و لُمِه اسلام در استان آذربایجان شرقی با حمایت دفتر کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی در ایران UNDP-SGP یکی از نمونه‌های مشارکت جوامع محلی است که از سال 1399 به وسیله گروه محلی حافظان ارسباران آغاز به کار کرد. سعیده کریمی، کارشناس و از دست‌اندرکاران گروه محلی حافظان ارسباران به «اعتماد» می‌گوید: «یکی دیگر از فعالیت‌های مهم گروه محلی حافظان ارسباران، آموزش و آگاهی‌رسانی به مردم محلی برای شناسایی و مبارزه با آفت پروانه ابریشم‌باف ناجور و پروانه دم‌قهوه‌ای در جنگل‌های ارسباران است، چراکه این دو آفت طی دو سال اخیر در منطقه طغیان کرده و خسارات زیادی وارد کرده‌اند.»

 

افت یادگیری «فارسی»

ایسنا نوشت: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به مقایسه نتایج ارزشیابی سال تحصیلی گذشته با دو سال قبل از آن که مشکل شیوع کرونا و تعطیلی آموزش وجود نداشت، گفت: نتایج این مقایسه نشان داد که دانش‌آموزان ما در درس‌های مهمی چون «فارسی» و «مهارت‌های خواندن و نوشتن» در مقایسه با دو سال قبل اُفت داشته‌اند. رضوان حکیم‌زاده گفت: نتایج این مقایسه نشان داد دانش‌آموزان ما در درس‌های مهمی چون فارسی و مهارت‌های خواندن و نوشتن در مقایسه با دو سال قبل افت داشته‌اند، به شکلی که در درس مهمی چون فارسی در دو پایه اول و دوم درصد دانش‌آموزانی که نتیجه «خیلی خوب» را در ارزشیابی پایانی کسب کرده بودند، ۱۰ درصد کاهش یافته است.

 

تسهیلات خودروهای فرسوده

خبرگزاری مهر نوشت: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: اعطای تسهیلات به دارندگان خودروهای فرسوده به خوبی انجام نمی‌شود. اصغر جهانگیر با اشاره به قانون هوای پاک اظهار کرد: همان‌گونه که راهنمایی و رانندگی در راستای اجرای ماده ۹ این قانون و جریمه دارندگان وسایل نقلیه فرسوده به وظایف خود عمل می‌کند، دولت موظف است در راستای اجرای ماده ۸ این قانون که ناظر بر از رده خارج کردن وسایل نقلیه موتوری فرسوده است، تسهیلاتی را برای بخش‌های عمومی و خصوصی فراهم کند. نباید قانون اجرا شود و وسایل نقلیه فرسوده جریمه شوند اما اعطای تسهیلات به دارندگان این خودروها که در بخش دیگری از قانون بر آن تاکید شده اجرا نشود.

 

قتلگاه فریدونکنار

همشهری نوشت: بازار فریدونکنار به محلی برای بازاریابی گونه‌های مهاجر کمیاب تبدیل شده است. مشتری‌ها بیشتر خواهان جنازه‌های چنگر، خوتکای معمولی، اردک‌های سرسبز، فیل‌وَش و غاز خاکستری هستند تا با آن فسنجان و اردک شکم‌پر درست کنند. گونه‌های کمیاب‌تر مثل عروس‌غاز، آنقوت، اردک بلوطی و سرسفید، قو و... فروشنده و خریدار خاص خود را دارند. حدود 9 هزار نفر از شهروندان از رئیس قوه قضائیه خواسته‌اند بازار عرضه پرندگان وحشی فریدونکنار را تعطیل کند؛ کاری که سال‌هاست با وجود قوانین موجود کسی از عهده آن برنیامده است. سالیان طولانی است پرندگان مهاجری که به تالاب‌های اطراف شهر فریدونکنار می‌آیند سرنوشت تلخی در انتظارشان است. بسیاری از آنها در فهرست اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارند.