شناسه خبر : 39976 لینک کوتاه

تفاهم محیط‌زیست و فوتبال

مواد مخدر از طریق «منجنیق» و «پهپاد» قاچاق می‌شود

 معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: برای اینکه در شرایط فرهنگی تاثیرگذار باشیم باید تلاش کنیم آگاهی را تبدیل به باور کنیم و از ظرفیت گروه‌های اجتماعی همچون هنرمندان، ورزشکاران، نخبگان و... استفاده کنیم. به گزارش ایسنا، محمد جمالو در مراسم «افتتاحیه کارزار اجتماعی سراسری آموزشی اطلاع‌رسانی سازمان‌های مردم‌نهاد سراسر کشور» گفت: در این کارزار اجتماعی، قرار است اطلاعاتی مرور شود و برای تبدیل آگاهی به باور تلاش کنیم. وی یادآور شد: برای اینکه در شرایط فرهنگی تاثیرگذار باشیم باید تلاش کنیم آگاهی را تبدیل به باور کنیم و از ظرفیت گروه‌های اجتماعی همچون هنرمندان، ورزشکاران، نخبگان و... استفاده کنیم. معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به ۱۰ مهارت مهم گفت: مهارت تصمیم‌گیری آنی یکی از این مهارت‌هاست، باید اجازه تمرین این مهارت‌ها داده شود و همگی کار گروهی و جمعی را فرابگیرند، همچنین از مکانیسم‌های آموزشی فعال در این راستا استفاده شود. جمالو در ادامه از سمن‌ها خواست که هزینه‌های اشتباه و غلط نداشته باشند و در جهت کیفی‌سازی آموزش حرکت کنند. جمالو در پایان، اختتامیه این کارزار را دهه آخر بهمن‌ماه اعلام کرد و گفت: تلاش داریم در صورت موفقیت، این کارزار را بعد از بررسی نقاط قوت و ضعف در دوره‌های آتی نیز برگزار کنیم.

 

شش میلیون و ۱۹۰ هزار و ۷۶۲ بیمار مبتلا به کرونا طی دو سال

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد:‌ ۵۳ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت منتهی به چهارشنبه (هفته گذشته) بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند و ۲۷۳۲ مبتلا به کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. به گزارش ایرنا به نقل از وزارت بهداشت، از روز سه‌شنبه 7 دی تا چهارشنبه ۸ دی‌ماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۹۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۴۸ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به شش‌میلیون و ۱۹۰ هزار و ۷۶۲ نفر رسید. تاکنون شش‌میلیون و‌۳۲ هزار و ۶۱۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. دو هزار و ۷۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۴۱میلیون و ۷۹۱ هزار و ۴۸۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ نیز در کشور انجام شده است. همچنین تاکنون ۵۹‌میلیون و ۷۱۶ هزار و ۶۶۱ نفر دوز اول، ۵۱ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۱۲۰ نفر دوز دوم و ۷ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۲۸۳ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۱۸میلیون و ۵۳۵ هزار و ۶۴ دوز رسید. به گزارش ایرنا، تلفات کرونا طی هفته‌های اخیر و پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور و با افزایش واردات واکسن و واکسیناسیون حداکثری روندی کاهشی داشته و روز دوشنبه 6 دی‌ماه پس از ۵۸۰ روز تلفات روزانه کرونا در ایران به ۳۴ نفر رسید. آخرین بار ۵ خرداد سال گذشته، رکورد ۳۴ فوتی در روز ثبت شده بود. واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال گذشته در کشور آغاز شد. ویروس کرونا از اوایل اسفند ۹۸ در کشور شیوع یافت و تاکنون پنج خیز را پشت‌سر گذاشته است.

 

با انتقال آب به سیستان‌و‌بلوچستان، حق‌آبه «هامون» فراموش نشود

با تصویب کلیات طرح انتقال آب به سیستان‌و‌بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، اجرای این طرح جدی‌تر از قبل به نظر می‌رسد. یک کارشناس حوزه آب با اشاره به اینکه این طرح در صورت اجرای اصولی می‌تواند مفید باشد، می‌گوید: اجرای طرح انتقال آب نباید باعث چشم‌پوشی از حق‌آبه سیستان شود که منشأ آن افغانستان است. به گزارش ایسنا، مساله انتقال آب دریا به فلات مرکزی کشور، پروژه عظیمی است که زمزمه‌های اجرای آن چندین سال است در کشور شنیده می‌شود. در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز اعتباراتی برای این طرح در نظر گرفته شده و مواردی مانند انتقال آب دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان به فلات مرکزی جدی‌تر از قبل شده است. روز گذشته (۷ دی‌ماه) نمایندگان مجلس کلیات انتقال آب دریای عمان به سیستان‌و‌بلوچستان را تصویب کردند. یک کارشناس آب ضمن تاکید بر لزوم توجه به استانداردهای زیست‌محیطی برای اجرای این طرح می‌گوید: این طرح در صورت اجرای صحیح می‌تواند آب شرب مردم منطقه سیستان را تامین کند. محسن موسوی‌خوانساری با اشاره به چالش‌های تامین آب منطقه سیستان خاطرنشان کرد: سیستان فاقد منابع آب زیرزمینی است و آب این منطقه به وسیله منابع آب روزمینی تامین می‌شود. افغانستان نیز اخیراً به‌رغم اینکه وظیفه دارد براساس پروتکل‌ها ۸۶۰میلیون متر‌مکعب آب در سال به سمت کشور ما جاری کند تا حق‌آبه دو میلیون مترمکعبی هامون تامین شود، تا این تاریخ نسبت به اجرای آن متعهد نبوده و این مقدار آب وارد کشور ما نشده است. باید دید پس از گذشت دوره بارش امسال، تفاوتی در وضعیت آب ورودی به کشور ایجاد خواهد شد یا نه؟ ظواهر امر نشان‌دهنده افزایش مصرف آب در بالادست رود هیرمند و سد کجکی است. حتی سدی با نام کمال‌خان نیز بیرون از مرزهای ایران برای استفاده از آب رود هیرمند احداث شده است. وی با اشاره به لزوم تامین آب شرب مردم سیستان گفت: گرچه دولت ایران به‌شدت به دنبال گرفتن حق‌آبه رسمی و قانونی خود است، اما نکته قابل‌توجه این است که منطقه سیستان که شامل زابل، چهار شهر دیگر و ۷۰۰ روستا می‌شود، ۷۰۰ هزار نفر جمعیت در خود جای داده است و تامین آب شرب مردم این منطقه ضروری است. برای بقای این جمعیت، ما نیازمند منبع مطمئن آب هستیم.

 

جذب دانشجوی پزشکی سالانه ۲۰ درصد افزایش می‌یابد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نسبت پزشک به ۱۰ هزار نفر جمعیت در سال مبدأ که سال جاری است، عدد ۱۳ است و در سال ۱۴۱۰ به عنوان سال رشد، این نسبت باید به عدد ۲۰ برسد، خبر داد و گفت: در این‌باره توافق شد افزایش سالیانه ۲۰‌درصدی جذب دانشجوی جدید پزشکی طی چهار سال متوالی را داشته باشیم. به گزارش ایلنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۸۵۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی، با دستور کار افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی و بررسی سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. دکتر سعیدرضا عاملی اظهار کرد: جلساتی پیش از این در ستاد نقشه جامع علمی کشور برای بررسی این موضوع و با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و تعدادی از پزشکان کشور برگزار و تایید شد که نسبت پزشک به ۱۰ هزار نفر جمعیت در سال مبدأ که سال جاری است، عدد ۱۳ است و در سال ۱۴۱۰ به عنوان سال رشد، این نسبت باید به عدد ۲۰ برسد. با در نظر گرفتن این نسبت، مقرر شد کارگروهی تشکیل و این نسبت و اعداد و ارقام بررسی شود. روز گذشته نیز با همین موضوع، جلسه‌ای با حضور وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون بهداشت و درمان وزارت بهداشت و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور و همچنین رئیس کارگروه مربوطه جناب آقای دکتر مخبر داشتیم و نهایتاً درباره افزایش سالیانه ۲۰درصدی جذب دانشجوی جدید پزشکی طی چهار سال متوالی توافق شد و به‌اتفاق آرا تصویب شد. وی افزود: وزارت بهداشت مکلف است طرح افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع تخصص و دندانپزشکی عمومی و تخصصی را ظرف مدت دو ماه جهت تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه کند.

 

تفاهم فدراسیون فوتبال و سازمان حفاظت محیط‌زیست

فدراسیون فوتبال و سازمان حفاظت محیط زیست برای پرداختن به مسوولیت اجتماعی و حفظ محیط زیست تفاهم کردند.‌ به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی با اشاره به ظرفیت موجود در حوزه فوتبال و نیازهای سازمان حفاظت محیط زیست، بر نابودی تمدن‌ها در پی ‌عدم حفظ محیط زیست، تاکید کرد: با اهمیت مقوله فوتبال کاملاً آشنا هستیم و می‌خواهیم پیوندی بین دو مقوله فوتبال و محیط زیست ایجاد کنیم تا از یک‌سو سازمان حفاظت محیط زیست از بستر ارزشمند فوتبال بهره ببرد و از سوی دیگر فدراسیون، بیش از پیش به مسوولیت اجتماعی خود بپردازد و نشان دهد علاوه بر لذت و تفریح، به کارهای عام‌المنفعه نیز توجه دارد. نورالله مرادی با اشاره به اینکه یک مسابقه فوتبال در جام جهانی برابر است با اینکه اسم یک کشور، ۱۸۰ دقیقه در شبکه‌های ملی، بین‌المللی، محلی و در کل فضای مجازی مطرح شود، گفت: فوتبال بستر فوق‌العاده‌ای است همچنان که فلاسفه و داستان‌نویسان از هایدگر تا کانت و سهراب سپهری نیز درمورد فوتبال سخن گفته‌اند. فوتبال زبان جهانی است و شاهدیم که مقوله فوتبال وارد حوزه‌های مختلف چون فلسفه و محیط زیست شده است. وی با اشاره به تاثیرگذاری گسترده فوتبال، تصریح کرد: آقای دکتر عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال تاکید داشتند که این اتفاق بیفتد و مقرر شد نشستی داشته باشیم تا با همکاری فدراسیون فوتبال و سازمان حفاظت محیط‌زیست، اتفاق خوبی برای کشور بیفتد. وی افزود: در گفت‌وگوهایی که با آقای عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال داشتیم تاکید شد تا کارگروهی مشترک بین سازمان حفاظت محیط‌زیست و فدراسیون فوتبال برای پیشبرد اهداف تشکیل شود. در ادامه محمود عبایی، مشاور امور راهبردی و پژوهشی فدراسیون فوتبال خطاب به مسوولان سازمان حفاظت محیط‌زیست، گفت: در کنار شما هستیم و دست شما را به گرمی می‌فشاریم.

 

بی‌آرتی‌خوابی، وقتی پول اجاره اتاق نداری

۱۲ تا ۲۵ هزار تومان هزینه یک شب بی‌آرتی‌خوابی در تهران است. بسیاری به جای اجاره‌خانه اینجا می‌خوابند. البته بی‌آرتی‌خوابی چندان هم راحت نیست، حداقل تا صبح باید پنج بار اتوبوس عوض کنند و چند دقیقه بین هر بار پیاده و سوار شدن سرما را تحمل کنند. به گزارش عصر ایران به نقل از تجارت‌نیوز، هر ۴۵ دقیقه باید پیاده شوند. به اتوبوس بعدی برسند. هزینه بلیت بدهند. سوار اتوبوس جدید شوند و بخوابند. سوز سرمای شب آنها را هل می‌دهد که خودشان را زودتر به اتوبوس برسانند. بی‌آرتی‌خوابی تنها راهی است که برایشان مانده. یک صندلی در اتوبوس برای آنها خانه‌ای است ارزان در پایتخت! اما همین خانه ارزان برایشان در ماه ۳۶۰ تا ۷۵۰ هزار تومان خرج دارد. اتوبوس‌خواب‌ها شغل و درآمد دارند، اما نه آنقدر که بتوانند رهن و اجاره یک خانه در تهران را بدهند. ساعت 45‌:‌23 دقیقه و دمای هوا سه درجه سانتی‌گراد است. یکی‌یکی به ایستگاه اتوبوس می‌آیند، پیر، جوان و حتی کودک! سامانه اتوبوس تندروی تهران هر شب میزبان آنهاست. یکی از ساعت ۱۲ شب به اتوبوس پناه می‌برد و آن یکی ساعت یک صبح. بستگی به سردی هوا دارد. طولانی‌ترین مسیر، انتخابی هوشمندانه برای «بی‌آرتی‌خوابی» است. دو خط اتوبوسرانی خانه آنهاست؛ یکی خط آزادی-تهرانپارس و دیگری خط تجریش-راه‌آهن. خط آزادی_تهرانپارس طولانی‌تر است. اتوبوس خواب‌ها می‌توانند ۴۵ دقیقه بخوابند. پس دفعات کمتری خط عوض می‌کنند و پول کمتری می‌دهند. اما دمای هوای اتوبوس این خط فقط سه درجه است. مشابه هوای بیرون. خط تجریش_راه‌آهن کوتاه‌تر است. حدود ۳۵ دقیقه. هم زمان خوابشان کوتاه‌تر است، هم باید دفعات بیشتری پیاده و سوار شوند. اما بی‌آرتی‌های این خط گرم است. دمای هوای آن ۲۴ درجه است. با صندلی‌های سالم و روکش‌های مخملی. راننده بی‌آرتی هم می‌گوید: «اینجا بهتر از خط آزادی-تهرانپارس است. اتوبوس‌های آنجا به درد نخور و سرد است. همه‌طور آدم اینجا می‌خوابند حتی کودک ۱۲ساله.» 

♦♦♦

ایسنا: دبیر کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا، با بیان اینکه در حال حاضر می‌توان گفت که اومیکرون در کشور در گردش است، گفت: با این حال اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و واکسن تزریق کنند، می‌توان تا حدود زیادی جلوی غلبه ویروس اومیکرون را گرفت؛ در غیر این صورت ممکن است در چند هفته آینده با پیک جدیدی از اومیکرون مواجه باشیم.

ایرنا: معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون هیچ گزارشی درمورد لغو قرارداد پرستاران ۸۹‌روزه از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نداشته‌ایم.

فارس: رئیس واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان گفت: بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور در فهرست اهدای عضو هستند، این در حالی است که فقط ۳۰ درصد از موارد مرگ مغزی به اهدای عضو منجر می‌شود.

ایسنا: فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست از دستگیری ضاربان محیط‌بان ایلامی خبر داد. سرهنگ جمشید محبت‌خانی گفت: در پی حادثه روز ششم دی‌ماه سال جاری «یدالله همتی‌پناه» محیط‌بان ایلامی که در صف نانوایی مورد سوءقصد توسط شکارچیان غیرمجاز قرارگرفته بود، سوء‌قصدکنندگان شناسایی و دستگیر شدند.

ایرنا: سازمان حفاظت محیط زیست درباره درخواست خودروسازان و موتورسیکلت‌سازان برای «عدم اجرای آیین‌نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک» درباره الزام اسقاط به ازای شماره‌گذاری وسایل نقلیه نو اعلام کرد که هیچ بهانه و دلیلی برای عدم اسقاط ناوگان فرسوده پذیرفتنی - نیست.

فارس: رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف محموله لوازم آرایشی و بهداشتی خارجی به ارزش 40 میلیارد ریال خبر داد و گفت: در اطراف بازار تهران محدوده کوچه آهنگران، بلافاصله ماموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز به محل اعزام شده که موفق به کشف مقادیر متنابهی لوازم آرایشی و بهداشتی شدند.

ایلنا: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، کارگروه پیشگیری از قاچاق اسلحه و خرید، فروش و نگهداری آن را با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و تامین امنیت جامعه تشکیل داد. در این کارگروه، معاونان پیشگیری از وقوع جرم استان‌های مرزی موضوع قاچاق اسلحه را مورد بررسی قرار دادند و برای کاهش آن راهکارهای عملیاتی ارائه شد.

ایرنا: سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در توئیتی نوشت: «دلمیکرون» در حد حرف است. محمد هاشمی در توئیتی آورده است: «دلمیکرون» در حد حرف است نه در مجامع علمی تایید شده و نه به‌طور رسمی در هیچ نقطه از جهان شناسایی شده است. دلمیکرون ترکیب اومیکرون و دلتاست.

♦♦♦

هشدار وجود گسل در همه‌جای تهران

اعتماد نوشت: سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از شناسایی هزار برج و ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در تهران خبر داد. علی نصیری گفت: کلانشهر تهران هم از نظر پیچیدگی‌های شهرسازی و هم از نظر بار لرزه‌ای، مشکلاتی دارد، در تهران از هر گسل که فاصله می‌گیریم به یک گسل دیگر نزدیک می‌شویم. اگر درباره گسل شمال تهران و گسل شهر ری صحبت می‌کنیم نباید تصور شود که در مناطق مرکزی تهران گسلی وجود ندارد، بلکه در این مناطق، احداثات شهری اجازه مطالعه دقیق روی پوسته زمین را نداده در حالی که حدس می‌زنیم در تمام مناطق تهران گسل‌های قابل توجهی داشته باشیم. کارشناسان معتقدند در پردیسان هم گسل اصلی داریم که البته مطالعات آن فعلاً ناقص است.

 

فاجعه‌ای که رخ نداد

شرق نوشت: قرار بود گزارش حادثه برخورد دو قطار در خط متروی تهران-کرج در صحن شورای شهر بررسی شود، اما مدیران شهری یک بار این گزارش را در جلسه هم‌اندیشی ارائه کردند و یک بار هم در صحن علنی شورای شهر با حضور رسانه‌ها. برخی از اعضای شورا این حوادث را باعث بی‌اعتمادی مردم به حمل‌ونقل عمومی عنوان کردند، اما مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو گفت: قرار نیست همه چیز در صحن گفته شود؛ همان‌طور که برخی مسائلی که در جلسه هم‌اندیشی مطرح شد، در صحن مطرح نمی‌شود. گزارشی که در صحن مطرح شد، همان مطالبی بود که در جلسه اول صبح گفته شد. فقط فیلم برخورد دو قطار را که در صحن پخش شد، ما در جلسه صبحگاهی ندیده‌ایم.

 

فروش قبور خانوادگی 2 /1‌میلیاردی

فرهیختگان نوشت: مدیرعامل سازمان بهشت زهرا گفت: مقبره‌های خانوادگی در بهشت زهرا تهران با قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. سعید غضنفری گفت: در حال حاضر مقبره‌های خانوادگی برای فروش وجود دارد و قیمت مقبره‌های خانوادگی روباز با حدود ۲۰ تا ۳۰ قبر ۷۵۰ میلیون تومان است. مدیرعامل سازمان بهشت زهرا افزود: همچنین مقبره‌های ۵۰‌متری مسقف و دارای ۴۰ قبر به قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. غضنفری در خصوص آمادگی سازمان بهشت زهرا با توجه به شیوع کرونا اظهار داشت: سازمان بهشت زهرا در پیک‌های گذشته کرونا عملکرد خوبی داشت و در این دوره نیز در صورت شیوع ویروس آمادگی لازم در تمامی بخش‌ها را خواهد داشت.

 

درمان سرطان کودکان؛ هفته‌ای هشت میلیون تومان

همشهری نوشت: خانواده کودکان مبتلا به سرطان، کسب‌وکارشان را تعطیل کرده‌اند و از این داروخانه به آن داروخانه، به دنبال داروی فرزند بیمارشان هستند. امسال سال نایابی داروهایی است که مدت‌ها برای درمان این کودکان مصرف می‌شد و حالا دیگر در داروخانه‌ها موجود نیست؛ داروهای اروپایی که قبلاً تحت پوشش بیمه و با قیمت پایین در دسترس بود، اکنون به‌وفور در بازار آزاد پیدا می‌شود و قیمتشان دو میلیون تا 70 میلیون تومان است. اتفاقی که سبب شده حداقل هزینه یک‌هفته درمان این کودکان، هشت میلیون تومان تمام شود. از «وین‌کریستین» مجاری تا «پگ‌آسپارژیناز» آلمانی، داروهای نایاب مورد درخواست خانواده‌ها هستند؛ داروهایی که به‌گفته این افراد، کمترین عارضه را برای فرزندانشان دارند و حالا با داروهای ساخت ترکیه و هند جایگزین شده‌اند.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها