شناسه خبر : 39832 لینک کوتاه

اعتراض فراگیر معلمان

کاهش نگران‌کننده نسبت پرستار به جمعیت در ایران

 200 ناحیه و شهر کشور صحنه اعتراضات صنفی گسترده هزاران معلم در واکنش به بدقولی دولت و مجلس در اجرای لایحه رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق معلمان شد. به گزارش اعتماد، این اعتراض، گسترده‌ترین واکنش صنفی معلمان معترض طی 20 سال گذشته لقب گرفت درحالی‌که محور آن هم، اعتراض به بازداشت‌ها و برخوردهای توهین‌آمیز نیروهای امنیتی با معلمان طی روزهای گذشته و همچنین موکول شدن اجرای لایحه رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق به سال 1401 بود. حضور اعتراض‌آمیز هزاران معلم روز دوشنبه 22 آذر 1400 در مقابل ادارات آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها و ادارات کل آموزش‌وپرورش مراکز استان‌ها و همچنین ساختمان مجلس در تهران، با تعطیلی گسترده کلاس‌های درس و توقف برگزاری جلسات درسی در شبکه آموزشی شاد توسط سایر معلمان هم همراه شد اما با قطعنامه پایانی شورای هماهنگی کانون‌های صنفی فرهنگیان به‌طور موقت پایان یافت. طبق لایحه بودجه 1401 دولت برخلاف تعهدی که داشته، اجرای لایحه رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق معلمان را به سال 1401 موکول کرده است. قرار است اجرای ناقص لایحه رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق در نیمه دوم سال جاری، در صحن علنی مجلس بررسی شود درحالی‌که طبق قول‌های دولت دوازدهم، این لایحه باید از اردیبهشت 1399 اجرا می‌شد که بدعهدی دولت دوازدهم، خود موجب اعتراضات چندباره معلمان در سال گذشته شد اما در سال جاری، دولت سیزدهم وعده داد که این لایحه از ابتدای امسال برای تمام معلمان تسری می‌یابد ولی سه هفته قبل و با وجود آنکه رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با تخصیص 25 هزار میلیارد تومان برای شمول اجرای این لایحه از ابتدای سال جاری موافقت کرده بود، رئیس مجلس اعلام کرد که شمول این لایحه از مهرماه امسال و آن‌هم با اعتبار 12 هزار و 500 میلیاردتومانی است و اجرای کامل لایحه به سال آینده موکول خواهد شد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تاکید می‌کند که خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط آقای رسول بداقی و سایر معلمان زندانی و توقف احضار و دادگاهی کردن فعالان صنفی است. مجموع اتفاقات روزهای اخیر سبب شد که شورای هماهنگی کانون‌های صنفی فرهنگیان با صدور فراخوانی از معلمان بخواهد که صبح دوشنبه، اعتراض خود به بازداشت معلمان و بی‌توجهی دولت و مجلس به تعهداتی را که در اعلام علنی به ایفای آنها مقید شده بودند، با حضور در مقابل ادارات آموزش‌وپرورش (در شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها) و ساختمان مجلس (در شهر تهران) نشان دهند و این‌بار، خواسته خود را با صدایی بلندتر به گوش روسای قوای مقننه و مجریه برسانند؛ خواسته‌هایی صنفی شامل اجرای لایحه رتبه‌بندی، همسان‌سازی حقوق معادل 80درصدی پرداختی به اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و همچنین آزادی معلمان بازداشتی و زندانی.

 

«پشه» دردسرساز و خطر انتقال ویروسی

وزارت بهداشت برای مقابله با تکثیر پشه آئدس در استان هرمزگان، بر لزوم بهسازی محیط و مدیریت پسماند در این منطقه تاکید کرد. دکتر عبدالرضا میراولیایی کارشناس این وزارتخانه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وجود دو گونه متفاوت از پشه آئدس، گفت: گونه اول که ناقل اصلی بیماری است، پشه «آئدس اجپتی» است که در آب‌وهوای گرم و مرطوب و بیشتر در جوار زندگی انسانی و داخل خانه‌ها می‌تواند با انسان‌ها زندگی کند. گونه دوم پشه آئدس نوع البوپیکتوس آن است که وحشی‌تر است و در جوار انسان زندگی نمی‌کند و در کنار درختان و طبیعت حضور دارد. فعلاً در کشور ما گونه اول این پشه یعنی آئدس اجپتی صید شده است. او ادامه داد: این پشه می‌تواند ناقل برخی بیماری‌های ویروسی باشد. در حال حاضر بیماری‌هایی که برای ما مهم است و دنیا هم نگران آنهاست بیماری زیکا، تب دانگی و چیکن گونیاست؛ البته تب دانگ به علت مرگ‌ومیری که دارد مهم‌تر از دو بیماری دیگر است و در واقع می‌تواند در درصد بسیار کمی در حدود دو تا سه درصد سبب مرگ شود. وی افزود: بیماری چیکون گونیا نیز می‌تواند سبب دردهای شدید مفصلی شود که شدیداً ناتوان‌کننده بوده و بیمار را از زندگی طبیعی خود دور می‌کند. بیماری زیکا نیز ثابت شده است که حتی از طریق جنسی هم منتقل می‌شود و یک خطر که این بیماری دارد این است که در خانم‌های باردار می‌تواند سبب تولد نوزادانی با مغز کوچک شود که دچار عقب‌ماندگی ذهنی هستند. وی افزود: هرکدام از این سه بیماری یک ویروس مخصوص به خود دارند و بسته به اینکه پشه ناقل کدام یک از این ویروس‌ها باشد، می‌تواند سبب بروز یکی از سه بیماری زیکا، تب دانگی و چیکون گونیا شود. میراولیایی ادامه داد: از زمان گزش پشه تا بروز علائم بیماری به‌طور متوسط بین یک تا دو هفته زمان می‌برد. متاسفانه بیماری‌هایی که از طریق پشه آئدس منتقل می‌شوند، هیچ نوع واکسن موثر یا درمان اختصاصی ندارند. حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد مواردی که توسط گزش پشه به ویروس آلوده می‌شوند علائم بسیار خفیفی مانند علائم سرماخوردگی دارند و درصد خیلی کمی از افراد علائم شدید پیدا می‌کنند. طول دوره درمان معمولاً بستگی به قوای جسمانی فرد دارد و مثلاً در بیماری دانگ ممکن است بیش از سه هفته علامتی وجود نداشته باشد، ولی در بیماری چیکن گونیا ممکن است فرد بیمار برای ماه‌ها دارای علائم باشد. او ادامه داد: طبق بررسی‌های تیم‌های ما پشه آئدس فقط در دو شهرستان بندر لنگه و بندرعباس صید شده است و تیم‌های مراقبتی در استان‌های همجوار و مرزی به‌رغم بررسی‌های زیادی که انجام دادند، این پشه را در هیچ نقطه دیگری از کشور یافت نکردند. خوشبختانه بر اساس نظام مراقبتی دقیقی که طراحی کردیم تا افراد مبتلا به بیماری دانگ یا چیکن گونیا را پیدا کنیم تاکنون هیچ مورد ابتلای انسانی در این دو شهرستان نداشته‌ایم.

 

کاهش مشارکت زنان در اهدای خون

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، جذب و فراخوان اهداکنندگان سازمان انتقال خون، با اشاره به نقش موثر بانوان در مشارکت‌های مختلف اجتماعی بر هدف‌گذاری سازمان در افزایش مشارکت بانوان برای اهدای خون تاکید کرد. به گزارش ایلنا از وبدا، «بیتا ربانی» گفت: خانم‌ها نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و البته به دلایل مختلف جمعیت سالم‌تری برای اهدای خون هستند و همچنین یک زن به عنوان ستون خانواده می‌تواند در تغییر نگرش و آگاهی‌افزایی اعضای خانواده نسبت به فرهنگ اهدای خون نقش داشته باشد. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، جذب و فراخوان اهداکنندگان سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه اگر نقش خانم‌ها در اهدای خون پررنگ نشود نیمی از جمعیت کشور را نادیده گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای رسمی جهانی و به‌طور میانگین، ۳۳ درصد اهداکنندگان در کشورهای مختلف را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و در برخی کشورها آمار بیشتر از اینهاست، همچنین میزان مشارکت بانوان در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی حدود هفت درصد است که متاسفانه مشارکت بانوان در ایران برای اهدای خون، 5 /4 تا پنج درصد از آمار کل اهداکنندگان خون است و در ۱۰ سال اخیر هم این مشارکت سیر نزولی داشت که با تدابیر مختلف در دو سال اخیر شرایط در حال بهتر شدن است. ربانی افزود: دلایل مشارکت پایین بانوان ایرانی در اهدای خون این است که خانم‌های ایرانی فکر می‌کنند با اهدای خون دچار مشکل می‌شوند و این باور غلط در آقایان هم نسبت به اهدای خون بانوان وجود دارد و باید فرهنگسازی شود و همچنین با پزشکان هم که صحبت می‌کنیم، می‌بینیم که به خاطر شک در کم‌خونی خانم‌ها، آنها را از اهدای خون معاف می‌کنند. این در حالی است که بررسی‌های ما نشان می‌دهد از بین کل مراجعان به اهدای خون فقط سه‌درصد به دلیل کم‌خونی معاف شده‌اند ولی در بین خانم‌ها هفت درصد معاف شده‌اند که اثبات‌کننده شک پزشکان به کم‌خونی خانم‌هاست ولی واقعیت آن است که میزان کم‌خونی در ایران بر اساس مقالات علمی مختلف و آمارهای جهان تقریباً به اندازه میانگین‌های جهانی است و مشکل اهدای خون بانوان به باورهای غلط در این مورد مربوط است. وی با انتقاد از اینکه برخی پزشکان به خاطر شرایط فیزیکی خانم‌ها، مانع اهدای خون بانوان می‌شوند، گفت: این دلیل قابل قبول نیست چون شرایط فیزیکی بانوان برای اهدای خون در دستورالعمل‌های سازمان انتقال خون ملاحظه شده که آقایان چهاربار در سال و خانم‌ها سه‌بار در سال می‌توانند این کار را انجام دهند و برای وزن هم شرایط ویژه داریم، همچنین فشار خون هم قبل از اهدای خون بررسی می‌شود. البته واکنش‌های ناشی از اهدای خون بسیار ناچیز است و با مصرف نوشیدنی به سرعت رفع می‌شود. وی با اشاره به اینکه لرستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، گلستان و قزوین، پنج استان برتر هستند که بیشترین مشارکت بانوان در اهدای خون را در کشور داشته‌اند، تاکید کرد: کمیته‌ای که ویژه بانوان اهداکننده خون تشکیل خواهیم داد وظیفه‌اش این است که بررسی کند چرا مشارکت بانوان برای اهدای خون در برخی قومیت‌ها بالاتر از بقیه است و از این طریق به نتایجی دست پیدا کنیم تا مشکلات دیگر استان‌ها را در مسیر افزایش شاخص اهدای خون بانوان رفع کنیم. در هشت ماه گذشته از سال ۱۴۰۰ به خاطر کارهایی که در تکریم ویژه بانوان اهداکننده خون انجام دادیم، رشد خوبی را در شاخص اهدای خون بانوان شاهد هستیم و معتقدیم که اهدای خون را نباید فقط یک کار مردانه دانست بلکه باید برای افزایش مشارکت بانوان تلاش بیشتری کرد.

 

کاهش نسبت پرستار به جمعیت در ایران

یکی از شاخص‌های استاندارد بررسی میزان پرستار در هر کشور، نسبت پرستار به جمعیت است. به گزارش اعتماد، میانگین این نسبت در دنیا سه پرستار به ازای هر هزار نفر است اما این میزان در ایران ۱، ۵ و کمتر از نصف میانگین جهانی است درحالی‌که در اغلب کشورهای اروپایی این میزان بالای ۱۰ و طبق اعلام سازمان نظام پرستاری، در مصر به ازای هر هزار نفر جمعیت 2 پرستار، در ترکیه 5 /2، در عمان 4، در امارات 6، در کویت 7، در قطر 7، در انگلیس 8، در کانادا 10، در فرانسه 11، در ژاپن 12، در آمریکا 12، در آلمان 14 و در نروژ 18 پرستار به ازای هزار نفر جمعیت فعال و شاغل است. ناکافی بودن تعداد پرستار در ایران به ازای جمعیت در حالی است که تعداد پرستار نسبت به جمعیت، اصلی‌ترین استاندارد جهانی برای محک زدن کشورها از بابت کیفیت ارائه خدمات بستری است که البته طبق آنچه در ایران رایج است، قطعاً بین وضع موجود در کشور و استاندارد جهانی فاصله زیادی وجود دارد. دیروز ایلنا در گزارشی نوشت که در سال 1399، میزان پرستار نسبت به تخت حدود هفت درصد بوده آن‌هم درحالی‌که کمبود نیروی پرستاری می‌تواند کیفیت خدمات سلامت را به‌طور جدی تحت‌ تاثیر قرار دهد. محمد شریفی‌مقدم، دبیر کل خانه پرستار، چندی قبل اعلام کرد که در طول هشت سال گذشته حدود ۲۵ هزار پرستار در سیستم درمانی کشور جذب شده‌اند درحالی‌که طبق اعلام وزارت بهداشت و مسوولان سازمان نظام پزشکی، سالانه 800 میلیون خدمت پزشکی در مراکز درمانی ارائه می‌شود اما به گفته شریفی‌مقدم، طی هشت سال گذشته، در مقابل این تعداد خدمت درمانی شامل بستری و سرپایی، سالانه حدود سه هزار پرستار در سیستم درمانی کشور جذب شده‌اند درحالی‌که در سوی مقابل، سالانه تا چهار هزار پرستار از نظام سلامت به دلایلی مثل بازنشستگی، مرگ، ازکارافتادگی و مهاجرت خارج شده‌اند و بنابراین، با وجود جذب 25 هزار پرستار در این بازه زمانی، از آنجا که حدود 32 هزار پرستار همزمان از سیستم ارائه خدمات پرستاری خارج شده‌اند، بنابراین، بین جذب و خروج پرستاران در هشت سال گذشته، سنخیتی وجود ندارد. شریفی‌مقدم تاکید کرده است: اگر مردم بخواهند از خدمات مناسب پرستاری برخوردار باشند باید شاغلان این حوزه افزایش یابد. اگر بخواهیم میزان پرستاران را بر اساس استانداردهای جهانی ارزیابی کنیم، باید گفت تعداد آنها از حداقل‌ها بسیار کمتر است. 

♦♦♦

ایلنا: رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: از کل مراجعات مردم به این سازمان، ۴۳ درصد شامل درخواست کمک مالی برای امرارمعاش، مسکن و موضوعات مربوطه است.‌

ایرنا: معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: روند نسبت ویزیت الکترونیک به کل ویزیت‌ها از ابتدای سال ۱۳۹۹ که فقط هفت درصد بود، در آذر سال جاری به بیش از ۷۴ درصد رسیده است.

مهر: رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه بازگشت ایرانیان خارج از کشور بسیار سودمند و فاقد ضرر است گفت: ضروری است اقدامات و کارکردها و اختیارات شورای عالی ایرانیان برای مسوولان بخش‌های مختلف کشور تبیین شود.

ایرنا: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه ۲۰۰ کیلومتر از شبکه فرسوده فاضلاب اهواز تاکنون تعمیر و اصلاح شده است، گفت: معضل ریزش شبکه و بالازدگی فاضلاب معابر اهواز با تکمیل اصلاح بخش فرسوده شبکه تا پایان امسال به‌طور کامل برطرف می‌شود.

ایسنا: رضا آریان‌پور نماینده مینودشت در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح خروج دام از جنگل نه‌تنها باعث حفظ عرصه‌های جنگلی نشده که حیات خلوتی برای جنگل‌خواران و دزدان چوب ایجاد کرده است.

ایرنا: بر اساس لایحه بودجه سال آینده معافیت‌های مالیاتی موسسات کنکور دانشگاه‌ها حذف خواهد شد.

ایلنا: فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از کاهش ۴۶درصدی حریق در جنگل‌ها و مراتع به لحاظ سطح خبر داد.

ایسنا: معاون آموزشی وزارت بهداشت از برنامه برای افزایش حقوق دانشجویان دکترای تخصصی خبر داد و گفت: به دنبال تامین منابع پایدار در راستای افزایش حقوق این گروه دانشجویان هستیم.

ایرنا: نماینده مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی با گلایه از تعلل در احیای خلیج بین‌المللی گرگان گفت که تبدیل این پهنه آبی به خشکی، فاجعه ملی است و باید برای نجات این اکوسیستم تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود.

ایلنا: زهرا شمس احسان، عضو شورای شهر تهران از وجود ۲۰ هزار کودک کار در شهر تهران خبر داد.

ایلنا: جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفت: نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش ترافیک داشته‌ایم ولی نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۹ درصد به دلیل فعال نبودن مدارس و دانشگاه‌ها و تعطیلی‌های کرونایی کاهش ترافیک داریم و در واقع تراکم ترافیک نیست و احساس تراکم ترافیک وجود دارد.

ایلنا: مدیرکل متوسطه نظری آموزش و پرورش در واکنش به ادامه تحصیل دانش‌آموزان دختر متاهل گفت: طبق آیین‌نامه ابلاغ‌شده از سوی شورای عالی آموزش و پرورش، دانش‌آموزان دختری که حین تحصیل متاهل شده‌اند، می‌توانند در مدارس روزانه ادامه تحصیل دهند.

♦♦♦

فرسایش خاک تهران؛ سالانه تا ۱۷ تن

اعتماد نوشت: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان تهران از فرسایش سالانه حداقل ۱۲ تن در هکتار خاک کشور و 17 تن خاک تهران خبر داد. محمد فرامرز با تاکید بر مساله فرسایش خاک به عنوان یکی از جدی‌ترین مشکلات کشور گفت: فرسایش خاک، چالشی جدی است که در تمام نقاط کشور دیده می‌شود. استان تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و فرسایش خاک در این استان به سرعت در حال رخ دادن است. فرسایش خاک در تهران با توجه به نوع خاک و شرایط جغرافیایی هر منطقه از آن متفاوت است. میانگین فرسایش در کل کشور که استان تهران هم شامل آن می‌شود، ۱۲ تا ۱۷ تن در هکتار در سال است.

 

جنگل‌های زاگرس جوان‌سازی می‌شوند

شرق نوشت:‌ رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها از تلاش برای جوان‌سازی جنگل‌های زاگرس خبر داد و گفت: ۴۰ درصد از جنگل‌های کشور در منطقه زاگرس است و این بخش اهمیت بسزایی در تامین آب کشور دارد. کامران پورمقدم اظهار کرد: جنگل‌های ما دچار تهدیدها و آسیب‌هایی است و همیشه برای احیای جنگل‌ها طرح‌هایی را در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در دست داریم، اما امسال موضوعی را با عنوان پویش مردمی «برای ایرانی سرسبز و هر ایرانی یک درخت» طراحی کردیم تا بر اساس این طرح با مشارکت مردم جنگل‌ها را احیا کنیم. بخشی از این پویش بذرکاری برای جنگل‌های زاگرس است. 

 

کمبود بی‌سابقه داروهای داخلی

همشهری آنلاین نوشت: علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان گفت: «آنچه اکنون مردم نگرانش هستند، این است که داروهایی که ده‌ها سال است در ایران ساخته می‌شوند، اعم از آنتی‌بیوتیک‌های بسیار ساده و... که از اصلی‌ترین داروهای داروخانه‌ها بودند، در حال حاضر کمیاب و نایاب شده‌اند. این موضوع مشکلات بسیاری ایجاد کرده است و شاید کمبود دارویی بالغ بر ۱۰۰ تا ۱۵۰ قلم باشد که اعم از وارداتی و تولید داخلی هستند.» او تاکید کرد: پیش از این کمبود دارو مربوط به داروهای خارجی و داروهای بیماری‌های خاص بود اما الان برای تامین برخی داروهای ایرانی مثل «تتراسایکلین» و «کلیدینیوم سی» هم مشکل داریم. این کمبود در کشور در ۲۰ سال ما بی‌سابقه است.

 

بانک‌ها و شبه‌دولتی‌ها؛ مالکان عمده خانه‌های خالی

همشهری نوشت: طبق تازه‌ترین آمارها تعداد خانه‌های خالی ایران 3 /2 میلیون واحد برآورد شده که معادل 4 /8 درصد کل موجودی مسکن است. از مجموع خانه‌های قابل سکونت در ایران که کدپستی برای آنها صادر شده، تاکنون دو میلیون و 300 هزار واحد مسکونی به‌عنوان خانه خالی شناسایی شده که 900 هزار واحد از آنها، یعنی معادل 40 درصد، به اشخاص حقوقی یعنی بانک‌ها، نهادها و شبه‌دولتی‌ها اختصاص دارد. هفت سال از تصویب قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی می‌گذرد و همچنان اجرای این قانون در خم شناسایی خانه‌های خالی معطل مانده است. وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی اصلی شناسایی خانه‌های خالی، در چند نوبت فهرست خانه‌های خالی را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است.