شناسه خبر : 39630 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رکوردشکنی ازدواج کودکان در ایران

افزایش جدی بی‌توجهی به شیوه‌نامه‌های کرونایی

معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی استان‌های کشور طی یک هفته گذشته، 36 /48 درصد بوده است. به گزارش ایرنا از وبدا، بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میانگین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز 43 /47 درصد بوده است. نتیجه یک پژوهش جهانی نشان داده که استفاده از ماسک تنها اقدام منحصربه‌فرد و موثر در بین اقدامات بهداشتی عمومی برای مقابله با کووید ۱۹ است که می‌تواند ابتلا به این بیماری را تا ۵۳ درصد کاهش دهد. تحقیقات نظام‌مند تحلیلی از مداخلات غیردارویی در مقابله با کرونا برای اولین بار نشان داده است استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و شستن دست‌ها همگی شیوه‌های موثری هستند اما ماسک بیشترین تاثیر را دارد. واکسن‌ها ایمن و موثر هستند و نقش بسزایی در جلوگیری از مرگ‌ومیر انسان‌ها در سراسر جهان داشته‌اند اما ایمنی آنها ۱۰۰درصدی نیست و همه کشورها نیز همه جمعیت خود را واکسینه نکرده‌اند و هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که آیا تزریق واکسن‌ها می‌تواند با پیدایش سویه‌های ویروس کرونا از انتقال این ویروس جلوگیری کند یا نه، اما زدن ماسک می‌تواند جلوی انتقال این بیماری را به یکدیگر بگیرد. محققان نتایج این مطالعه جهانی را در مجله پزشکی «بی‌ام‌جی» منتشر کرده‌اند و بر ضرورت تداوم استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و حفظ فاصله اجتماعی در کنار برنامه واکسیناسیون تاکید دارند.

 

رکوردشکنی ازدواج کودکان در ایران

جدیدترین آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران در حالی خبر از ازدواج ۹۷۵۳ دختر ۱۰ تا ۱۴ساله در بهار سال جاری می‌دهد که این تعداد در قیاس با آمارهای فصلی دو سال اخیر، بالاترین آمار فصلی ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ساله است و به نوعی می‌توان گفت رکورد آمار فصلی ازدواج دختران در این بازه سنی و طی دو سال اخیر، در بهار ۱۴۰۰ شکسته شد. به گزارش ایسنا، مطابق با آمار اخیر منتشرشده از سوی مرکز آمار که مربوط به بهار سال جاری است، تعداد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ساله در بهار ۱۴۰۰ با حدود ۳۲ درصد رشد در قیاس با آمار مشابه خود در بهار سال گذشته به ۹۷۵۳ ازدواج رسیده و از سوی دیگر این آمار فصلی ازدواج برای این بازه سنی از دختران با توجه به آمارهای مشابه فصلی طی دو سال اخیر بالاترین تعداد را نشان می‌دهد. مطابق با همین آمار، ۴۵ هزار و ۵۲۲ دختر ۱۵ تا ۱۹ساله نیز در بهار ۱۴۰۰ ازدواج کرده‌اند و این در حالی است که آمار مذکور تنها مربوط به ازدواج‌های ثبت رسمی‌شده در سازمان ثبت‌احوال کشور است و به گفته کارشناسان اغلب ازدواج کودکان ثبت نشده و همین امر به نبود آمار دقیق در این حوزه منجر می‌شود. از سوی دیگر مطابق با آمار یادشده، ازدواج شش پسر کمتر از ۱۵ سال و ۶۵۷۳ پسر ۱۵ تا ۱۹ساله نیز در بهار ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است. همچنین در آمار فصلی ازدواج پسران و دختران ۱۵ تا ۱۹ساله نیز به نوعی رکورد در بهار امسال شکسته شد و تعداد ازدواج‌های به‌ثبت‌رسیده دختران و پسران ۱۵ تا ۱۹ساله در بهار سال جاری در قیاس با آمارهای مشابه فصلی طی دو سال گذشته، بالاترین تعداد است. آمارهای یادشده در حالی است که مطابق با ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی «عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت ‌مصلحت با تشخیص دادگاه صالح» و در این بین اگرچه اغلب موارد کودک‌همسری به‌طور غیرقانونی رخ داده و ثبت نمی‌شوند اما آنچه از پژوهش‌ها برمی‌آید این است که بعضاً قضات برای تشخیص مصلحت طفل تنها رضایت پدر و بلوغ جسمی کودک را در نظر گرفته و رضایت و آگاهی طفل و بلوغ فکری وی را لحاظ نمی‌کنند. طی شش‌ماهه نخست امسال ۷۴۷ ولادت برای مادرانی که زمان ثبت تولد فرزند خود ۱۰ تا ۱۴ سال سن داشته‌اند به ثبت رسیده که از این تعداد ۲ ولادت به مادران ۱۰ساله، ۷ ولادت به مادران ۱۱ساله، ۲۰ ولادت به مادران ۱۲ساله، ۱۲۰ ولادت به مادران ۱۳ساله و ۵۹۸ ولادت به مادران ۱۴ساله معطوف می‌شود. همچنین طی شش‌ ماه نخست ۱۴۰۰، به ترتیب شش استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی، گلستان، کرمان و آذربایجان شرقی استان‌هایی هستند که در آنها بیشترین ولادت کودکان از مادران ۱۰ تا ۱۴ساله به ثبت رسیده است.

 

پایان کلیه‌فروشی در ایران

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه سالانه حدود سه هزار پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود، گفت: خدمات دیالیز خونی و صفاقی برای بیماران کلیوی در کشور به صورت رایگان انجام می‌شود. همچنین خدمات مربوط به پیوند کلیه نیز به صورت رایگان است. در عین حال داروهای اساسی و مورد نیاز بیماران کلیوی هم به صورت رایگان در دسترسشان قرار می‌گیرد. وی افزود: باید توجه کرد که هزینه یک بیمار دیالیز خونی معادل ۷۵ میلیون تومان و هزینه یک بیمار دیالیز صفاقی بالغ بر ۱۲۴ میلیون تومان است که البته این هزینه‌ها در کشورمان تحت پوشش بیمه قرار دارند. برای این بیماران در معاونت درمان بسته‌های حمایتی وجود داشته و هزینه‌های مرتبط با بیماری‌های زمینه‌ای در بیماران کلیوی تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار دارد. در سال گذشته ۴۲۰ مورد پیوند کلیه از اهداکننده زنده و ۸۲۲ مورد پیوند کلیه از اهداکننده مرگ مغزی انجام شده است. بنابراین در مجموع ۱۲۴۲ مورد پیوند کلیه در سال ۱۳۹۹ انجام شده است. دکتر مهدی شادنوش درباره اقدامات وزارت بهداشت برای جلوگیری از خرید و فروش کلیه، گفت: باید توجه کرد که از سال ۱۳۹۸ دستورالعمل اجرایی پیوند کلیه از اهداکنندگان زنده در بیمارستان‌های مجاز ابلاغ شد. همچنین فهرست انتظار اهداکنندگان زنده و گیرندگان کلیه راه‌اندازی شد و تخصیص عضو کلیه از اهداکنندگان زنده و مرگ مغزی در وزارت بهداشت متمرکز شد. بر این اساس اقدامات مربوط به تخصیص کلیه در کشور مستقیماً تحت نظر وزارت بهداشت اتفاق می‌افتد. پیوند کلیه از فرد زنده هم کاملاً مشخص و نظام‌مند شده است. مردم هم اگر ادعایی در این زمینه می‌شنوند، با دید تردید به آن نگاه کرده و بدانند که کلاهبرداری است؛ چراکه راهی غیر از مسیر تعیین‌شده از سوی وزارت بهداشت برای پیوند کلیه وجود ندارد.

 

افزایش 5 /3برابری اخراجی‌ها

آمارهای رسمی حکایت از آن دارد که سال 1399 و در حالی که نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت بالای 15 سال کشور 3 /41 درصد بوده و نرخ بیکاری در کل این جمعیت 6 /9 درصد اما در گروه سنی 15 تا 24ساله، 7 /23 درصد و در گروه سنی 18 تا 35ساله 7 /16 درصد برآورد شده، تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری نسبت به سال 1398 افزایش یافته است. طبق گزارش مرکز آمار و مطالعات راهبردی وزارت تعاون به نقل از روزنامه اعتماد، در حالی که در سال 1399، بیشترین نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشوری مربوط به استان‌های چهارمحال و بختیاری (2 /15 درصد)، لرستان (2 /15 درصد)، کرمانشاه (9 /14 درصد)، کردستان (14 درصد)، خوزستان (9 /13 درصد)، هرمزگان (5 /13 درصد) و آذربایجان غربی (2 /13 درصد) بوده، تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در سال 1399 و در مقایسه با سال 1398، رشد 5 /3برابری داشته که نشان‌دهنده تاثیر نابسامانی‌های اقتصادی بر فعالیت‌های درآمدزای خرد و بنگاه‌های کوچک کسب‌وکار در استان‌های مختلف است. لازم به ذکر است که تعداد دریافت‌کنندگان مقرری بیمه بیکاری با دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری ایام کرونا متفاوت است. طی ماه‌های اسفند 1398 و فروردین و اردیبهشت 1399 به دنبال آسیب‌های شدید برای بیش از یک میلیون و 500 هزار شغل در 50 رسته شغلی و در حالی که برآوردهای اولیه حکایت از آسیب‌دیدگی حدود شش میلیون شاغل در این شغل‌های خرد و غیردولتی بود، دولت دوازدهم با تخصیص پنج هزار میلیارد تومان کمک‌هزینه کرونا برای مشاغل آسیب‌دیده، مقرر کرد افرادی که از نظر قانون کار و مقررات صندوق تامین اجتماعی، معیار دریافت بیمه بیکاری را ندارند، می‌توانند برای این کمک‌هزینه ثبت‌نام کنند. طبق اعلام مسوولان وزارت تعاون، بیش از 800 هزار نفر در سامانه اعلام‌شده از سوی دولت ثبت‌نام کردند اما فقط 670 هزار نفر از ایشان تحت پوشش بیمه بیکاری کرونا قرار گرفتند که این کمک‌هزینه هم فقط به مدت سه ماه به آسیب‌دیدگان شغلی پرداخت شد. به استناد گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، تعداد این دسته از بیمه‌شدگان بیکارشده در سال 1399 نسبت به سال 1398 افزایش 5 /3برابری داشته چنان‌که در سال 1398 در مجموع 221 هزار و 229 نفر مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کرده‌اند که از این تعداد، 164 هزار و 351 نفر مرد و 56 هزار و 878 نفر زن بوده‌اند در حالی که تعداد دریافت‌کنندگان مقرری بیمه بیکاری در سال 1399، به 801 هزار و 639 نفر افزایش یافته است. طبق اعلام اردیبهشت‌ماه مدیریت روابط کار وزارت تعاون، مقرری بیمه بیکاری در سال جاری به دو میلیون و 755 هزار تومان افزایش یافته در حالی که طبق قانون تامین اجتماعی، بیکارشدگان مجرد در صورتی که 6 تا 24 ماه سابقه بیمه‌پردازی داشته باشند به مدت شش ماه و کارگران بیکارشده متاهل به مدت 12 ماه مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد. در صورتی که سابقه بیمه‌پردازی برای کارگر مجرد یا متاهل بیکارشده 25 تا 120 ماه باشد، مدت زمان پرداخت مقرری بیمه بیکاری برای کارگران مجرد به 12 ماه و برای متاهلان به 18 ماه افزایش می‌یابد.

 

صیانت پشت صیانت

کلیات «سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» مورد تایید تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه برای اجرایی‌سازی قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، اولین جلسه کارگروه اجرایی‌سازی «سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» در مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد و کلیات این سند مورد تایید تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه قرار گرفت. در این جلسه سیدابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی یکی از مهم‌ترین سندهایی است که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد رها بودن فضای مجازی تدوین شده چرا که بر آسیب‌پذیرترین بخش جامعه که کودکان هستند تاکید داشته و برای کاهش آسیب‌پذیری در این حوزه موثر است. وی افزود: این سند حاصل مذاکرات متعدد با سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط بوده و باید تمامی مسوولان همت کنند تا این مهم به انجام برسد تا بخش بزرگی از فضای مجازی که به صورت بسیار حساس نسل آینده ما را می‌سازد بیش از پیش امن و قابل استفاده شود و بتوانیم در برابر آسیب‌های فضای مجازی از کودکان و نوجوانان حفاظت کنیم. فیروزآبادی با تاکید بر اینکه سند صیانت نیاز به نگاه حمایتی دارد، تصریح کرد: می‌توان برای اجرای این سند از ظرفیت بسیاری از سازمان‌های فعال در این حوزه نیز استفاده کرد و مرکز ملی فضای مجازی از این همکاری استقبال می‌کند. 

♦♦♦

ایرنا: مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: در همه کشورهای دنیا و همین‌طور منطقه طی دوران شیوع کرونا، شاهد کاهش میزان اهدای خون در حد ۲۰ تا ۳۰ درصد بودیم اما در ایران میانگین این کاهش هشت درصد بود.

ایسنا: مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور گفت: پناهندگان با همکاری سازمان‌های بین‌المللی در ایران واکسینه می‌شوند.

مهر: وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: طی دو سال شیوع کرونا در کشور، ۶۰ درصد در هواپیما مجاز به مسافرگیری بودند و افزایش قیمت را قبل از دولت سیزدهم داشتیم ولی در شورای عالی هواپیمایی کشور کاهش ۱۵درصدی از اول آذر انجام خواهد شد.

ایرنا: رئیس کل دادگستری استان تهران با صدور بخشنامه‌ای از روسای همه واحدهای قضایی خواست تا اقدامات مرتبط با فرهنگ کتاب‌خوانی را به عنوان مجازات‌های جایگزین حبس مدنظر قرار دهند.

ایسنا: مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: واحدهای صنعتی اطراف تهران، خودروها و موتورسیکلت‌های غیراستاندارد و سوخت‌هایی که به صورت ناقص می‌سوزند در تشدید آلودگی هوا به ویژه در شهر تهران موثر هستند.

ایلنا: رئیس سازمان اورژانس کشور از افزایش ۲۹درصدی حوادث ترافیکی پرتلفات نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای سال ۱۱۷ مورد حادثه تصادف اتوبوسی ثبت شده است.

ایلنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با اشاره به کشف لاشه یک قلاده پلنگ ایرانی که در اوایل آبان‌ماه سال جاری در منطقه سیرود از توابع شهرستان ساوجبلاغ تلف شده بود، گفت: بعد از کالبدشکافی و نمونه‌برداری و انجام آزمایش‌های تشخیصی، دلیل مرگ، مبتلا بودن به بیماری هاری تشخیص داده شد.

ایرنا: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: بر اساس مولفه‌های تشخیصی، این استان از لحاظ میزان شیوع بیماری دیابت در کشور رتبه نخست را دارد و ۲۵ درصد از جمعیت استان نیز در مرحله «پیش‌دیابتی» قرار دارند.

ایسنا: رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: دو هزار و ۴۵۰ واحد مسکونی آسیب‌دیده در زلزله هرمزگان نیازمند تخریب و بازسازی است.

فارس: معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از تصویب نهایی قانون پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری خبر داد و گفت: اسامی بیمه‌هایی که متعهد به پوشش هزینه‌های ناباروری هستند، ابلاغ خواهد شد.

ایرنا: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست گیلان نسبت به خرید و فروش و پراکنده کردن سنبل آبی در پهنه‌های آبی استان هشدار داد و آن را برای محیط زیست مخرب عنوان کرد.

ایرنا: رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری وزارت بهداشت گفت: آمارها از رشد ۶۶درصدی آن در شش ماه نخست سال جاری نسبت به سال ۹۹ حکایت دارند.

♦♦♦

کرونا در یک قدمی پیک ششم

ابتکار نوشت: فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه شکل‌گیری پیک ششم کرونا اختیاری است، گفت: اگر چنانچه پوشش کافی واکسیناسیون انجام نشود یا مردم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را نادیده بگیرند بی‌تردید پیک ششم کرونا را پیش‌رو خواهیم داشت. وی کماکان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را برای مهار کرونا ضروری دانست و با اشاره به نقش تک‌تک افراد جامعه در ریشه‌کن کردن کرونا خواستار واکسیناسیون هرچه سریع‌تر مردم در برابر بیماری کووید ۱۹ شد. زالی تاکید کرد جلوگیری از شکل‌گیری پیک ششم کرونا در گرو رفتارهای اجتماعی و بهداشتی عموم مردم است. خطر شکل‌گیری پیک‌های جدید در اروپا محتمل است و زمانی که امواج جدید بیماری به صورت طغیان‌ها شکل می‌گیرد هیچ کشوری از این پاندمی مصون نیست.

 

افزایش تعرفه‌های پزشکی

شرق نوشت: محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی، گفت: در برخی حوزه‌ها در جامعه پزشکی در زمینه تجهیزات و تکنولوژی‌های پزشکی، بالغ بر ۲۰۰ درصد افزایش هزینه داشتیم که تناسبی با تورم ۴۵ تا ۵۰درصدی ندارد. در بحث لوازم مصرفی تا ۱۳۰ درصد رشد داشتیم، در بحث نیروی انسانی و حقوق و دستمزدها در برخی مراکز تا ۵۷ درصد رشد داشتیم، بعد هم از افزایش ۱۰ تا ۲۰‌درصدی تعرفه‌ها صحبت می‌کنیم. این قابل‌قبول نیست. اگر اکنون یک مطب بخواهد سرکار بماند آن‌هم بدون سود، ‌ ویزیت باید عددی حداقل ۱۲۰ هزار تومان شود و کمتر از این اصلاً ارائه خدمات قابل‌انجام نیست. تا این شرایط را در کشور درست نکنید، فارغ‌التحصیل را ۲۰ برابر هم بکنید، اتفاقی نمی‌افتد.

 

پایان جنجالی‌ترین پرونده قتل ۱۴۰۰

خبر آنلاین نوشت: قاتل سریالی خانواده خرمدین در زندان درگذشت. اکبر خرمدین که بیش از ۸۰ سال سن داشت در انتظار قطعیت حکم محکومیت خود به سر می‌برد. او به عنوان یکی از قاتلان خطرناکی در این سال‌ها شناخته می‌شود که قتل پسر، دختر و دامادش، مدت‌ها نقل محافل بود. او که گفته بود به‌هیچ‌وجه از کشتار اعضای خانواده‌اش ناراحت نیست و عذاب وجدان ندارد، در زندان رجایی‌شهر درگذشت. مدت‌ها عنوان شده بود قاتل بابک خرمدین در زندان نیست و از زندان رجایی‌شهر خارج شده است. پدر بابک خرمدین حدود ۸۰ سال داشت و بعد از ابتلا به کرونا به دلیل وخامت حالش به دلیل سرطان به بیمارستان منتقل شد و تحت معالجه و درمان قرار داشت.

 

آبان، آلوده‌ترین ماه پایتخت

ایسنا نوشت: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه آبان‌ماه با ثبت ۱۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، آلوده‌ترین ماه پایتخت از ابتدای سال جاری از منظر آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از 5 /2 میکرون بوده است، گفت: وقوع شرایط نسبتاً پایدار و سکون نسبی جوی در بیشتر روزهای ماه جاری در تشدید غلظت بیشتر آلاینده‌ها به‌ویژه ذرات ریز معلق موثر بوده‌اند. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد که تردد و ترافیک بالا در معابر شهری، اجرا نشدن قوانین و مقررات مربوط به نوسازی ناوگان، سهم بالای خودروهای فرسوده و آلاینده و تردد انواع موتورسیکلت‌های آلاینده و فرسوده در تولید و انتشار آلاینده‌های هوا از نقش تعیین‌کننده‌ای برخوردار هستند.