شناسه خبر : 39490 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گرانی جهانی خانه‌های تهران

استمرار محدودیت‌های تردد شبانه

احمد وحیدی در پایان نشست قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در جلسه، راجع به بازگشایی دانشگاه‌ها و نقاط ضعف و آسیب‌های آن بحث و بررسی شد. بر همین اساس در این جلسه درباره سامانه هوشمند مدیریت محدودیت‌ها بحث شد که این طرح پیشرفت‌های خوبی داشته است و با چند مرحله آزمایش دیگر، آمادگی اجرا به شکل گسترده‌تری در کشور دارد. وزیر کشور گفت: مسافران برای خروج از مرزها حتماً باید تست پی‌سی‌آر منفی داشته باشند. وی به اهمیت تزریق دو دوز واکسن برای کسانی که می‌خواهند محدودیت‌های کمتری داشته باشند، اشاره کرد و افزود: برای افراد شاغل در حمل‌و‌نقل عمومی اجبار شد تا حتماً دو دوز واکسن را تزریق کنند تا محدودیت‌های حمل‌و‌نقل را کمتر کنیم. وحیدی تاکید کرد: در این نشست درباره مسائل کلان دارویی و سایر مسائل وابسته هم بحث شد. وزیر کشور درباره تکلیف اجرای مصوبه حضور ۵۰ درصد مسافران در وسایل حمل‌و‌نقل عمومی از آذرماه نیز گفت: با گسترش واکسیناسیون دو دوز، این محدودیت‌ها کمتر می‌شود و انجام تست پی‌سی‌آر منفی هم می‌تواند جایگزین تزریق واکسن شود ولی از آنجا که هزینه بیشتری دارد شاید در سفرهای داخلی مورد اقبال کمتر واقع شود. وزیر کشور تاکید کرد: مسافران برای خروج از مرزها حتماً باید تست پی‌سی‌آر منفی داشته باشند. درباره مصوبه منع تردد شبانه نیز در ستاد ملی کرونا بحث شد که لغو آن مصوب نشد که مجدداً در این باره بحث و بررسی شد.

 

دانشگاه‌های برتر در تصاحب تهرانی‌ها

مسوول گروه آموزش عالی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه بیشترین شانس قبولی برای دانشگاه‌های برتر متعلق به داوطلبان بومی استان تهران است، گفت: ۸۰ درصد رشته‌های کم‌متقاضی و ۶۰ درصد رشته‌های پرمتقاضی که بومی استانی گزینش می‌شوند برای داوطلبان تهرانی است، بنابراین می‌بینیم که بومی‌گزینی به‌شدت عدالت آموزشی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. «یوسف زراعت‌کیش» مسوول گروه آموزش عالی مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به ساز‌و‌کار کنکور سال ۱۴۰۲ و میزان مطابقت آن با عدالت آموزشی اظهار داشت: این بخش طرح برای عدالت آموزشی تدوین و تهیه نشده است؛ چراکه بخش عمده‌ای از بحث عدالت در سنجش و پذیرش در سهمیه‌ها و به خصوص بومی‌گزینی نهفته است که در مصوبه ۸۴۳ عنوان نشده و قرار است در مصوبه‌های بعدی شورا به آن پرداخته شود. وی اظهار داشت: پس این مصوبه فعلاً کامل نیست، زیرا بومی‌گزینی و سهمیه‌ها در آن دیده نشده است. بومی‌گزینی در پذیرش بسیار بااهمیت است. درباره بومی‌گزینی که الان اعمال می‌شود، باید اشاره کنم که ۸۰ درصد از رشته‌های کم‌متقاضی و ۶۰ درصد از ظرفیت رشته‌های پر‌متقاضی مانند پزشکی، دندانپزشکی، برق و... بومی است. زراعت‌کیش گفت: اکثر دانشگاه‌های برتر کشور در تهران هستند در نتیجه آنهایی که در تهران هستند بیشترین ظرفیت و شانس را برای قبولی در دانشگاه‌های مستقر در تهران دارند که اکثراً جزو دانشگاه‌های برتر هستند. برای داوطلبان بومی ناحیه یک بومی همین شرایط حاکم است. وی با اشاره به اینکه امکانات آموزشی در سراسر کشور عادلانه توزیع نشده است، گفت: ظاهراً تا اینجا با قانون جدید کنکور، مشکلی ایجاد نمی‌شود ولی سهم سوابق تحصیلی از سال ۱۴۰۲ به میزان ۶۰ درصد و سهم آزمون اختصاصی ۴۰ درصد است. در نگاه اول ما می‌گوییم که امکانات آموزشی در سراسر کشور به صورت عادلانه توزیع نشده است، به عنوان مثال ما در تهران مدارس لاکچری و خوب داریم که در مناطق محروم و دور‌افتاده چنین امکانات آموزشی وجود ندارد. وی ادامه داد: بنابراین قطعاً مناطق کمتربرخوردار به لحاظ آموزشی ضعیف‌تر عمل می‌کنند. ما زمانی می‌توانیم به عدالت آموزشی کمک کنیم که داوطلبان مناطق مختلف فقط با خودشان رقابت کنند. به طور مثال داوطلبان منطقه یک بدون دخالت بومی‌گزینی فقط با داوطلبان منطقه یک رقابت داشته باشند. مسوول گروه آموزش عالی مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: وقتی منطقه‌بندی انجام شود و داوطلب هر منطقه صرفاً با همان منطقه رقابت کند این عادلانه‌تر است و یک تبعیض رواست. از این منظر رواست که همه رشته‌های خوب را داوطلبان مناطق برخوردار تصاحب نمی‌کنند.

 

تهران چهارمین شهر گران دنیا در قیمت مسکن

مقایسه قیمت مسکن در ۴۸۶ شهر دنیا نشان می‌دهد، تهران با شاخص ۴۸ /۴ چهارمین شهر جهان با کمترین قدرت خرید خانوارها را دارد. به گزارش روزنامه فرهیختگان، طبق آمارهای پایگاه داده‌های آنلاین نامبیو (numbeo) که یک رده‌بندی از ۴۸۶ شهر بزرگ کشورهای مختلف در زمینه نسبت قیمت مسکن به درآمد خانوار یا شاخص دسترسی به مسکن انجام داده است، در نیمه‌اول سال ۲۰۲۱ در میان ۴۸۶ شهر، دمشق سوریه با شاخص ۹۲ /۶ رتبه اول کمترین قدرت خرید را برای شهروندانش رقم زده است. پس از این شهر جنگ‌زده، آکرای کشور غنا، با شاخص ۶۸ /۳ رتبه دوم را در بدترین قدرت خرید شهروندان دارد. پکن چین با ۴۹ /۸ سوم است و تهران با شاخص ۴۸ /۴ چهارمین شهر جهان با کمترین قدرت خرید خانوارها را دارد. کلمبو سریلانکا پنجم، شنژن چین ششم، هنگ‌کنگ کشور هنگ‌کنگ هفتم، شانگهای چین هشتم، مانیل فیلیپین نهم و بمبئی هند نیز دهم است. در میان شهرهای بزرگ، تایپه تایوان رتبه ۱۳ را دارد، رتبه سئول ۱۵ است، بانکوک تایلند در رتبه ۲۰، اصفهان در رتبه ۳۰، مسکو در رتبه ۳۱، پاریس در رتبه ۳۹، بیروت رتبه ۴۳، دهلی ۵۳، مونیخ ۸۰، کابل ۹۶، کراچی ۱۰۰، استانبول ۱۰۷، توکیو ۱۱۷، بغداد ۱۳۵، آنتالیا ۱۸۳، عمان اردن ۲۳۱، منامه ۳۵۶ و مسقط عمان در رتبه ۳۸۷ است. همچنین بالاترین قدرت خرید مربوط به شهرهای آمریکاست که نسبت قیمت مسکن به درآمد خانوار بین ۱ /۵ تا ۴ /۵ است. به‌عبارتی در شهرهای آمریکا خانوارها با پس‌انداز ۱ /۵ تا ۴ سال درآمد خود توان خرید مسکن را دارند.

 

تاکید بر نقش تحریم بر تعهدات ایران  در اجلاس گلاسکو

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران که در غیاب ابراهیم رئیسی در اجلاس تغییرات اقلیمی گلاسکو حاضر شد، بار دیگر دلیل عدم مشارکت ایران در همکاری‌های بین‌المللی در زمینه تغییرات اقلیمی را «تحریم‌ها و تروریسم اقتصادی» عنوان کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه، رئیس سازمان محافظت زیست، در سخنرانی خود در اجلاس معروف به  COP26 گفت: «وقتی صحبت از همکاری‌های بین‌المللی و همه ذی‌نفعان در سطح جهان به میان می‌آید، متاسفانه کشور من با مانعی به نام تروریسم اقتصادی روبه‌رو است. نمایندگان پارلمان ایران در مراحل قانونی تصویب معاهده پاریس با سوالاتی در این رابطه مواجه شده‌اند، سوال آنها این است که اگر جمهوری اسلامی ایران به عضویت کامل معاهده پاریس درآید، در حالی که تحریم‌ها یا اقدامات قهری یک‌جانبه اعمال می‌شود، اگر قادر به دریافت هیچ‌گونه کمک مالی یا فنی از جامعه بین‌المللی نباشد، چگونه می‌تواند به تعهدات خود عمل کند. این سوال همچنان بی‌پاسخ مانده است. من همین سوال را در برابر شما آقای رئیس و همه کشورهای عضو در این اجلاس مطرح می‌کنم که چرا اقدامات قهری بی‌بصیرت بر کشور من و تعداد کمی از دیگر کشورها اعمال می‌شود، که نه‌تنها رنج را بر ملتی تحمیل می‌کند بلکه تلاش‌های جهانی به نفع بشریت برای مبارزه با تغییرات آب‌و‌هوایی را نیز تضعیف می‌کند.» چین بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز دی‌اکسید کربن در جهان است و پس از آن ایالات متحده در رتبه دوم قرار دارد. روسیه نیز بعد از اتحادیه اروپا و هند پنجمین کشور بزرگ تولیدکننده گاز دی‌اکسید کربن است.

 

افزایش 30‌درصدی قیمت داروها

مدیر‌کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در این شرایط یارانه ارز دولتی برخی داروها حذف شده است اگرچه ممکن است یارانه بیمه‌ها افزایش هم بیابد. ارز حمایتی از روی داروهایی که تولید داخلی هستند و حتی برخی داروها که مشابه داخلی ندارند، برداشته نشده است مگر داروهای وارداتی که مشابه داخلی دارند و داروهای غیرضروری و بدون نسخه (OTC) و مکمل‌های دارویی. وی افزود: قیمت داروهایی که ارز دولتی می‌گیرند حداکثر حدود 40 تا 50 درصد بالا رفته اما به صورت میانگین قیمت این داروها حدود 20 تا 30 درصد افزایش یافته است. خوشبختانه صنعت داروی کشور ما خودکفاست و 99 درصد نیاز داروی بازار توسط تولیدکنندگان داخلی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: ارز 4200‌تومانی دارو حذف نشده و قیمت‌گذاری دارو در کشور امری کاملاً مدیریت‌شده است. در صورتی‌که به‌واسطه محدودیت منابع ارزی مجبور شویم به سمت ارز نیمایی برویم، باید مدیریت دقیق‌تری داشته باشیم. در آن زمان دولت باید یارانه‌ای را که به ارز می‌دهد، به سازمان‌های بیمه‌گر بدهد. محمدی در پاسخ به اینکه چرا روی بسته برخی داروها قیمت نوشته نشده است، گفت: برخی شرکت‌های دارویی جعبه دارو را برای مدت طولانی به عنوان مثال برای شش ماه یا حتی پنج سال تولید می‌کردند. چون هرچه تیراژ تولید جعبه بیشتر باشد قیمت آن پایین‌تر و به‌صرفه‌تر است. برخی مواقع با افزایش قیمت دارو سوء‌تفاهمی برای بیماران پیش می‌آمد که دارو به قیمتی بیشتر از قیمت مصوب در اختیار آنها قرار گرفته در حالی‌که اینطور نبوده است.  

 

افزایش هزینه بهداشت و درمان خانوارهای ایرانی

آمار رسمی بیانگر افزایش هزینه بهداشت و درمان خانوارهای ایرانی در چند سال اخیر و سهم حدود 5 /11‌درصدی از کل هزینه‌های آنهاست. به گزارش ایسنا، گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت بودجه خانوار و توزیع درآمد نشان داده بود که متوسط هزینه خالص خانوارهای شهری در پایان سال ۱۳۹۹ به حدود 1 /62 میلیون تومان رسیده که از این رقم 1 /16 میلیون هزینه خوراکی و ۴۶ میلیون غیر‌خوراکی بوده است. بررسی هزینه‌های انجام‌شده در بخش بهداشت و درمان از این حکایت دارد که هزینه خالص آن نسبت به کل هزینه خانوارها در سال گذشته 29 /11 درصد است که در مقایسه با سال ۱۳۹۶ که 59 /10 درصد بوده، 7 /0 درصد رشد دارد. سهم بهداشت و درمان از کل هزینه خانوارهای شهری در سال ۱۳۹۷ حدود 39 /11 و در سال ۱۳۹۸، 45 /11 درصد بوده که بالاترین حد در چهار سال گذشته بوده است. اما وضعیت هزینه‌های بهداشت و درمان در خانوارهای روستایی نشان می‌دهد که از 73 /9 درصد در سال ۱۳۹۶ به 49 /11 درصد در سال گذشته افزایش دارد. هزینه درمانی روستاییان در سال ۱۳۹۷ حدود 39 /11 درصد و در سال ۱۳۹۸، 39 /11 درصد بوده است. این در حالی است که متوسط هزینه خانوارهای روستایی در سال گذشته حدود ۳۴ میلیون تومان بوده که 6 /13 میلیون آن هزینه خوراکی و 4 /20 میلیون آن هزینه‌های غیر‌خوراکی است. 

♦♦♦

ایرنا: مدیرکل عملیات و برنامه‌های بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر گفت: دو محموله کمک پزشکی شامل دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و کمک تنفسی، ارسالی از خیرین ایرانی مقیم آمریکا، پس از ترخیص از گمرک به سازمان امداد و نجات رسید.

صداوسیما: سخنگوی ناجا، درباره واریز جرایم رانندگی گفت: فرآیند جریمه و مبالغ ناشی از آن کاملاً مشخص است و بر اساس قانون به خزانه دولت واریز می‌شود و هیچ مبلغی از جرایم راهنمایی و رانندگی به حساب پلیس واریز نمی‌شود.

ایرنا: مجوز استفاده از دورکاری مادران شاغل باردار یا دارای فرزند زیر شش سال یا معلولان با پیگیری‌های معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور صادر شد.

ایسنا: معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت در شهرهای تهران، اصفهان و کرج، مصرف مازوت در برخی شهرهای کشور را تایید کرد و گفت: آلودگی هوا در تهران و اصفهان به علت مصرف مازوت نبوده است و منابع این آلودگی خودروها، صنایع و منازل شخصی بوده‌اند.

ایلنا: معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به عدم اقبال از خالی ماندن صندلی‌های دستیاری، گفت: رشته جراحی قلب در ایران رو به انقراض است، زیرا هیچ اقبالی وجود ندارد.

مهر: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور اعلام کرد: امسال ۶۸ میلیون وسیله جریمه شدند که ۱۲ درصد افزایش تخلفات رانندگی را در هفت‌ماهه امسال داشته‌ایم و نزدیک به ۴۵۰ میلیارد تومان بابت نقض تمام محدودیت‌ها، قرنطینه‌ها و تردد شبانه در ایام کرونا به حساب دولت واریز شده و اصلاً به پلیس تعلق پیدا نکرد.

ایلنا: وزیر بهداشت گفت: با توجه به واکسیناسیون عمومی که در مقیاس وسیع شهریور آغاز شد و فاصله زمانی یک‌ماهه بین دو دوز و زمان مورد نیاز برای ایمنی‌زایی بعد از تزریق دوم، انتظار داریم در آذر ایمنی در اکثریت جامعه ایجاد شود.

ایرنا: سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور گفت: اکنون افرادی که برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت‌نام کرده‌اند، به شرط آنکه بدنه کارت توسط چاپخانه تامین شود حدود پنج تا شش ماه طول می‌کشد تا کارت برای آنها صادر شود.

ایسنا: معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: آمار پلیس در بحث تصادفات بزرگراهی حاکی از آن است که ۵۳ درصد تصادفات فوتی در معابر بزرگراهی شهر تهران به وقوع پیوسته که به ترتیب بزرگراه آزادگان، بزرگراه امام علی (ع)، بزرگراه لشگری و بزرگراه امام رضا(ع) بیشترین حوادث رانندگی را دارا هستند.

♦♦♦

تعطیلی مراکز رادیولوژی و مهاجرت مغزها

شهروند نوشت: شورای عالی نظام پزشکی، نسبت به تعطیلی مراکز رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی و مهاجرت پزشکان هشدار داد. عبدالرسول صداقت، در حاشیه مراسم روز جهانی رادیولوژی، با اشاره به آثار تورم و مشکلات اقتصادی بر مراکز رادیولوژی و تشخیصی در کشور، اظهار کرد: این وضعیت باعث شده دو اتفاق در این بخش از نظام سلامت کشور رخ دهد. اول اینکه بعضی از این مراکز به سمت تعطیلی می‌روند و دوم اینکه، در کنار این تعطیلی‌ها شاهد مهاجرت مغزها از کشور هستیم. بدون تعارف بگویم که دولت دارد کمبودهای خودش را از اقشار مختلف و به ویژه از پزشکان تامین می‌کند. ما اگر نیروی انسانی در کشور نداشته باشیم و پیشرفته‌ترین تجهیزات را داشته باشیم، هیچ فایده‌ای ندارد.

 

حاتم‌بخشی واگن‌های متروی تهران به کلانشهرها

شرق نوشت: دو رام قطار از متروی تهران به امانت به شهر قم می‌رود، در حالی‌ که نه رئیس شورای شهر تهران خبری از این واگذاری دارد و نه شهرداری تهران درباره آن اطلاع‌رسانی کرده است؛ اما رسانه‌های شهر قم خبر وعده زاکانی درباره تامین دو رام قطار برای تست گرم خط یک متروی قم را داده‌اند. به نقل از حسین اسلامی، رئیس شورای شهر قم آمده است که با نگاه مثبت و علاقه‌مندی زاکانی درباره خدمت به شهر مقدس قم، تامین دو رام قطار برای تست گرم خط یک متروی قم قطعی شد. در حالی زاکانی وعده اجاره دو رام قطار به متروی قم را داده است که متروی تهران در روزهای کرونایی به‌شدت دچار کمبود واگن است و هزار و 470 دستگاه واگن کم دارد.

 

60 درصد ایرانیان دچار اضافه‌وزن و چاقی

ابتکار نوشت: رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم ایران با اعلام این موضوع که چاقی شایع‌ترین اختلال آندوکرین در ایران به حساب می‌آید، گفت: بیش از 60 درصد از افراد جامعه دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند. فریدون عزیزی رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به چاقی که شایع‌ترین اختلال آندوکرین در کشور است، گفت: این موضوع باعث شده تا چاقی شایع‌ترین اختلال آندوکرین در ایران به حساب می‌آید و بعد از آن دیابت دومین بیماری شایع غدد درون‌ریز قرار دارد به‌طوری که در شهر بزرگی مثل تهران 15 درصد و در کل ایران حدود 11 درصد جامعه دچار این بیماری هستند. وی بیماری‌های تیروئید را سومین گروه از بیمارهای شایع آندوکرین در ایران نام برد.

 

«نسخه الکترونیک» در دام کلاهبرداران

همشهری نوشت: سامانه صدور نسخه الکترونیک که با هدف حذف دفترچه‌های کاغذی و سهولت در دسترسی بیماران به خدمات درمانی و دارو اجرایی شده این روزها مشکلاتی را برای بیماران به‌وجود آورده است. سوءاستفاده از کد ملی بیماران چه از سوی برخی مطب‌ها و چه از سوی برخی داروخانه‌ها، امکان دریافت نسخه با کد ملی دیگران، ارسال آدرس اینترنتی نسخه به موبایل افراد دیگر، اطلاع نیافتن بیمار از دستور مصرف توصیه‌شده توسط پزشک به دلیل نداشتن دسترسی به نسخه و... ازجمله این مشکلات است. شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی، می‌گوید: «طبیعی است که در روند اجرای این طرح با مشکلاتی روبه‌رو باشیم. در مورد این طرح در دوره گذار قرار داریم و قطعاً با گذر زمان شرایط بهتر خواهد شد.»