شناسه خبر : 39278 لینک کوتاه

افزایش مصرف مخدرها

واکسن‌های داخلی نیامده رفتند

مدیر پروژه واکسن فخرا گفت: واکسن‌سازهای داخلی که الان در مرحله کارآزمایی بالینی هستند دچار چالش شده‌اند و روند مطالعه کارآزمایی بالینی کند شده است. «احمد کریمی» مدیر پروژه واکسن فخرا، در ارتباط با برخی گزارش‌ها مبنی بر کاهش استقبال از مطالعات بالینی واکسن‌های داخلی به خبرنگار ایلنا گفت: بالاخره با حجم واکسیناسیونی که در کشور انجام شده که البته خوب است و ما از آن ناراضی نیستیم، تعداد داوطلبان کم شده است. ما توقع داشتیم بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ داوطلب در روز داشته باشیم، اما این عدد به حدود ۱۰۰‌نفر رسیده است و از آنجا که در فاز سه حجم نمونه باید زیاد باشد، عملاً چالش ایجاد شده است. ما فعلا در حال برنامه‌ریزی برای توقف تولید هستیم، به این دلیل که تولید کنیم به چه کسی بدهیم؟ کریمی افزود: حتی قول‌هایی داده شده که پیش‌خرید انجام شود، اما تا به الان از سمت وزارت بهداشت برای پیش‌خرید واکسن‌های تولیدی نیز اقدامی صورت نگرفته است. او در ادامه گفت: در یک و نیم سال گذشته، کشورهای بزرگ و صنعتی قبل از تحقیقات واکسن‌ها را پیش‌خرید کردند که این واکسن‌سازها با خیال راحت کارشان را انجام بدهند. در کشور ما از آغاز این حرف گفته شد اما هیچ‌وقت این کار را نکردند و از هیچ واکسن‌سازی پیش‌خرید انجام نشد. کریمی در واکنش به گفته برخی مبنی براینکه به پروژه واکسن‌های دولتی هرکدام ۴۰‌میلیون دلار پول داده شد که در حکم پیش‌خرید بوده است، گفت: به ما 10‌میلیون یورو ارز دولتی داده شد و بقیه واکسن‌های داخلی‌۴۰‌میلیون دلار گرفتند. کمک بلاعوضی به ما داده نشد و ارز دولتی فروخته شده و پول آن هم از ما گرفته شده است. او درباره وضعیت انتشار نتایج مطالعات واکسن فخرا گفت: مقاله‌های این پروژه در حال نوشته شدن است که نگارش برخی تمام شده و در ژورنال‌های خارجی در حال ویرایش است. امیدواریم که پس از اتمام ویرایش به زودی منتشر شود. همه نتایج را به سازمان غذا و دارو نیز اعلام کردیم و هیچ مشکلی از بابت اعلام نتایج نداریم.

 

مشتریان ثابت مواد مخدر

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به وضعیت شیوع مواد مخدر گفت: در جمعیت عمومی 4 /5 درصد، در جمعیت دانش‌آموزی و متوسطه و هنرستان‌ها 1 /2 درصد، در بین دانشجویان دولتی 7 /4 درصد و در محیط‌های کارگری 3 /22 درصد مصرف مواد مخدر داریم. به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید صرامی گفت: مواد مخدر به عنوان یک تهدید استراتژیک چند‌وجهی، چند‌سببی و سیستماتیک سبب شده است که طی ۱۳ سال اخیر میزان مصرف مواد در سال ۲۰۰۶ که ۲۰۸ میلیون نفر بود در سال ۲۰۱۹ به ۲۷۵ میلیون نفر افزایش پیدا کند. وی ادامه داد: این روند افزایش ۳۲درصدی که حداقل افراد یک‌بار در سال یکی از مواد مخدر، محرک یا توهم‌زاها را استفاده کرده‌اند یک زنگ خطر جهانی برای جامعه بشریت است. مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سطح جمهوری اسلامی ایران، با توجه به برخی از ضعف‌ها در خرده‌نظام‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متاسفانه در دهه‌های دوم و سوم با رشد شیوع مصرف مواد مواجه بودیم گفت: ما در دهه اول انقلاب به واسطه ضد‌ارزش بودن مصرف مواد و افزایش سرمایه‌های اجتماعی و حضور مشارکت‌های مردمی با کاهش شیوع مصرف مواجه بودیم که امیدواریم در عرصه این تهاجمات بتوانیم با جدیت بیشتر برای گام دوم انقلاب نسبت به کاهش شیوع مصرف مبادرت کنیم. صرامی گفت: الگوهای مصرف بیشتر مواد اپیوئیدی و توهم‌زاست. خسارت‌های اقتصادی کشور ناشی از موادمخدر در هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم ۱۶۷ هزار میلیارد تومان در یک‌سال است که در عرصه جامعه و دولت و فقر این هزینه‌ها ایجاد شده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در بحث مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۹، ۱۴ هزار میلیارد تومان و در شش‌ماهه امسال بیش از 10 هزار میلیاردتومان ضربه به بنیان‌های مالی وارد شده است. در شش ‌ماه اول سال جاری بیش از ۵۹۶ تن کشفیات انواع مواد مخدر توسط نیروها بوده است و این اقدامات در حالی بود که با افزایش تحریم‌ها و بیماری کرونا و محدودیت‌های اعتباری مواجه بودیم اما رهنمودهای بسیار صحیح و اشراف اطلاعاتی و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و تمرکز اقدامات در مناطق شرق و حاشیه شرق سبب شد که ۷۰‌درصد کشفیات با اقدامات اطلاعاتی باشد و همچنین ۷۲ درصد کشفیات در استان‌های شرقی و حاشیه شرق بوده است.

 

آسیب‌های اجتماعی در صدر؛ خشونت خانگی، خودکشی و فرار از منزل

رئیس اورژانس اجتماعی از ارسال لایحه اورژانس اجتماعی به کمیسیون اجتماعی هیات دولت خبر داد و گفت: با تصویب این لایحه 90 درصد مشکلات اورژانس اجتماعی حل خواهد شد. محمد علیگو، رئیس سازمان اورژانس اجتماعی کشور، با بیان اینکه سالمند، کودک و معلول از جمله گروه‌های هدف در اورژانس اجتماعی هستند، گفت: اولویت اورژانس اجتماعی مددکاری اجتماعی است. رئیس اورژانس اجتماعی کشور افزود: آیین‌نامه دولت برای اورژانس اجتماعی کفایت نمی‌کند و نیازمند قانون برای اورژانس اجتماعی هستیم. علیگو با بیان اینکه آیین‌نامه دولت برای اورژانس اجتماعی کفایت نمی‌کند، گفت: در زمینه لجستیک و نیروی انسانی مشکل داریم. وی با اشاره به خدمات اورژانس اجتماعی، افزود: نیروهای ما باید به استخدام درآیند و با قرار دادی کردن آنها مشکلی حل نمی‌شود؛ با توجه به اینکه تقریباً از 4300 نیروی اورژانس اجتماعی سه هزار نفر نیروی خرید خدمت هستند. وی با بیان اینکه در دوسال گذشته بیش از 50 درصد تماس‌ها با شماره 123 اورژانس اجتماعی غیر‌مرتبط بوده است، ابراز داشت: در سال جاری 84 درصد تماس‌ها مرتبط با فعالیت این سازمان بوده است. رئیس اورژانس اجتماعی کشور اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 93 هزار تماس با این اورژانس گرفته شده است. حسین اسدبیگی رئیس سابق اورژانس اجتماعی در ادامه نشست با اشاره به اشتغال 4300 نیرو در اورژانس اجتماعی، اظهار داشت: حدود 2200 نیروی قراردادی و 1200 نیروی خرید خدمت داریم. وی از ارائه 865 هزار ماموریت در قالب چهار فعالیت طی سال گذشته خبر داد و گفت: خشونت خانگی، خودکشی و فرار از منزل آسیب‌های مهم در اورژانس اجتماعی است. رئیس سابق اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به فعالیت این سازمان در سطح استان‌های کشور، ابراز داشت: در همه شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر اورژانس اجتماعی داریم و شماره ۱۲۳ برای استفاده از خدمات این اورژانس است. وی با اشاره به فعالیت ۴۳۰۰ نیروی فعال در این سازمان، افزود: باید بیشتر در پیشگیری سطح یک سرمایه‌گذاری کنیم. فاطمه سلطانی، رئیس گروه مطالعات اورژانس اجتماعی کشور نیز با اشاره به قانون ساختار اورژانس اجتماعی کشور، اظهار داشت: این قانون نوشته شده و اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و هنوز مشخص نیست چه زمانی به تصویب برسد. وی با اشاره به مشکلات نیروی انسانی شاغل در اورژانس اجتماعی، افزود: باید حقوق مناسب و امنیت شغلی نیروها تامین شود.

 

پوکی استخوان بلای جان زنان ایرانی

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ۶۲ درصد از زنان و ۲۴ درصد از مردان ایرانی بالای ۶۰ سال به استئوپروز (پوکی استخوان) مبتلا هستند. به گزارش ایرنا، دکتر باقر لاریجانی افزود: براساس یافته‌های منتج از مطالعه اخیر هم گروهی (کوهورت Cohort Study) سلامت سالمندان استان بوشهر، یک‌سوم از زنان و مردان بالای ۶۰ سال کشور به استئوسارکوپنی یا تحلیل هم‌زمان عضله و استخوان مبتلا هستند. وی با بیان اینکه پوکی استخوان به طور خاموش و بی‌سروصدا اتفاق می‌افتد و اغلب اوقات هیچ علامتی تا زمان رخ دادن شکستگی وجود ندارد، تصریح کرد: ناتوانی ناشی از پوکی استخوان به طور کلی بیشتر از عوارضی است که در اثر ابتلا به سرطان ایجاد می‌شود و قابل مقایسه با انواع بیماری‌های مزمن غیرواگیر مانند آرتریت روماتوئید، آسم، بیماری قلبی عروقی و فشار خون بالاست. رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه آمارهای جهانی نشان می‌دهد از هر دو زن و چهار مرد بالای ۵۰ سال یک نفر دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شود، خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد از افرادی که یک بار دچار شکستگی می‌شوند در معرض شکستگی دوباره قرار دارند. لاریجانی یادآور شد: پوکی استخوان (استئوپروز) ارتباط مستقیمی با افزایش سن، مصرف سیگار، سابقه شکستگی‌ها و بیماری‌های کبدی و کلیوی دارد. همچنین ایمن ساختن محیط خانه برای جلوگیری از افتادن سالمندان و عوارض پس از آن از اهمیت بالایی برخوردار است. وی افزود: بی‌تحرکی و نداشتن فعالیت باعث تسریع در کاهش توده استخوانی می‌شود. همچنین ویتامین دی برای جذب کلسیم لازم است و اجازه می‌دهد کلسیم مواد غذایی از روده‌ها، وارد جریان خون شود و از آنجا به استخوان‌ها برسد. یکی از منابع طبیعی ویتامین دی تماس مستقیم با نور خورشید است. فوق‌تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم ادامه داد: لازم است افراد در مورد نشانه‌های این بیماری هوشیار باشند و در صورتی که تجربه شکستگی پس از ۵۰‌سالگی داشته یا سابقه شکستگی استخوان و لگن در خانواده داشته باشند یا دچار کاهش قد شده باشند و همچنین خانم‌هایی که زودتر از ۴۰سالگی یائسه شده باشند باید با مراجعه به پزشک بررسی کنند که آیا در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند یا خیر.

 

تشکیل بانک اطلاعاتی سارقین حرفه‌ای

نشست تخصصی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران با نمایندگان نیروهای انتظامی و امنیتی استان تهران در راستای تشکیل بانک اطلاعاتی سارقین حرفه‌ای در محل دادگستری استان تهران برگزار شد. به گزارش ایلنا، علی دیزجی در این نشست بیان کرد: با توجه به اینکه جرم سرقت از نظر فراوانی ارتکاب، جزو 10 جرم اول دادگستری کل استان تهران بوده و از طرفی بر اساس سند تحول قضایی، آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی در جهت کاهش ورودی پرونده‌های 10 جرم اول به محاکم قضایی به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم واگذار شده است و با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از جرم سرقت در سطح جامعه توسط سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار به وقوع می‌پیوندد و کنترل و نظارت بر این دسته از مجرمان موجبات کاهش جرم سرقت را فراهم می‌کند، «تشکیل بانک اطلاعاتی سارقین حرفه‌ای» در دستور کار این معاونت قرار گرفته است. معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: در این نشست بر لزوم اتصال و برقراری ارتباط میان پایگاه‌های اطلاعاتی و سامانه‌های سازمان زندان‌ها، پلیس آگاهی و سازمان ثبت‌احوال جهت شناسایی هویت واقعی مجرمان و کنترل و نظارت بر آنها و همچنین مکاتبه با سازمان زندان‌ها و مسوولان ذی‌ربط در خصوص استفاده کارآمد از نهادهای ارفاقی قانون مجازات اسلامی نسبت به سارقان حرفه‌ای و سابقه دار تاکید شد. دیزجی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از جرم سرقت توسط اتباع بیگانه به وقوع می‌پیوندد، یکی از راه‌های کنترل و کاهش جرم سرقت، کنترل مرزها جهت جلوگیری از ورود اتباع بیگانه و اخراج اتباع فاقد کارت اقامت توسط نیروی انتظامی با همکاری وزارت کشور است. 

♦♦♦

ایسنا: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه موج ششم کرونا طبق برآورد دانشمندان نه‌تنها در ایران بلکه در جهان، در آبان ایجاد خواهد شد، گفت: ما این نگرانی را داریم و می‌دانیم که قطعاً ایجاد خواهد شد.

مهر: رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: بیمه زنان خانه‌دار مطالبه‌ای جدی در میان زنان شده است و از همین جهت مکلفیم پاسخ مناسبی به این مطالبه مردمی در نظر داشته باشیم.

ایرنا: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نرخ جایگزینی جمعیت به شدت کاهش پیدا کرده و از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ به‌طور متناوب هر سال میزان باروری و موالید در کشور سیر نزولی داشته است.

ایلنا: سخنگوی ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر گفت: تلاش می‌کنیم، به صورت آکادمیک و در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته امربه‌معروف داشته باشیم تا افراد به صورت تخصصی در این زمینه تحصیل کنند.

فارس: مرکز رسانه قوه قضائیه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نه‌تنها کارمندان و کارکنان بلکه سایر مراجع در قوه قضائیه نیز هیچ دسترسی بدون ضابطه‌ای به اطلاعات شخصی شهروندان نداشته و دسترسی‌های ضروری فقط با حکم قضایی و تحت شرایط و ضوابط قانونی صورت می‌گیرد.

ایسنا: معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: شایعه حذف تخفیف بیمه شخص ثالث خودروها با تغییر یا تعویض پلاک، کذب محض است.

ایلنا: رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه سرقت‌های مسلحانه در تهران پنج درصد کاهش داشته است، گفت: تشکیل بانک اطلاعاتی سارقان حرفه‌ای باعث کنترل این افراد و پیشگیری از سرقت می‌شود.

ایلنا: کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت، پوشش واکسیناسیون مرحله اول در تهران را 93 درصد اعلام کرد و اظهار داشت: بین مرحله اول و دوم حدود 60 درصد اختلاف است و از ابتدای این هفته موج مراجعه دوز دومی‌ها آغاز شده است.

ایسنا: رئیس گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در میان سرطان‌های شایع در بانوان سرطان دهانه رحم و پستان بیشترین شیوع و مرگ‌ومیر را دارند.

ایسنا: محمدباقر قالیباف در راستای بازگشت دوباره لایحه رتبه‌بندی معلمان به کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به اعتراض‌های برخی نمایندگان دراین‌باره، گفت: بار مالی این لایحه در کمیسیون آموزش افزایش پیدا کرده و ضمناً این لایحه تنها درباره معلمان است و نیروهای اداری آموزش و پرورش نباید در آن لحاظ شوند.

♦♦♦

حفر چاه در کنار مقبره کوروش!

اعتماد نوشت: وزیر میراث فرهنگی گفت: چندی پیش سخنرانی در شورای اداری استان فارس داشتم، در این خصوص باید بگویم که وزارت میراث به دنبال حفر چاه در کنار مقبره کوروش نیست.‌ ضرغامی در خصوص واکنش‌های مختلفی که درباره صحبت‌های او در خصوص حریم پاسارگاد مطرح شده بود، گفت: مردم پاسارگاد 2500 سال است که از پاسارگاد و مقبره کوروش حفاظت کرده‌اند. این مردم باارزش هستند. مساله اصلی ما مردم هستند. ما به پاسارگاد رفتیم تا برای حفظ میراث فرهنگی اعتبارات لازم را شرح دهیم. در عین حال مردم حق دارند با ما ارتباط برقرار کنند و مشکلات خود را بیان کنند، اما حل این مشکلات به این معنا نیست که کسی در کنار مقبره کوروش چاه حفر کند.

 

حمله به دختران اصفهانی این بار با کُلت

شرق نوشت: یکی از فعالان مدنی اصفهان، خبر از تیراندازی مردی جوان در تاریخ ۲۸‌مردادماه به حداقل پنج نفر در این شهر داد. یک جوان، چند زن و حداقل یک مرد را مورد اصابت تیرهای ساچمه‌ای با کلت قرار داده است. فرد مذکور با کمک نیروهای امنیتی هرچند در ۴۸ ساعت دستگیر، اما با قید وثیقه آزاد شده است. رفتار بد خانواده فرد تیرانداز از یک‌سو و همچنین سابقه خشونت‌هایی از این قبیل در اصفهان، باعث شده بود چند نفر از خانواده‌ها بخواهند با رسانه‌ای کردن این مساله توجه مجاری قانونی را به این اتفاق جلب کنند. تماس با مسوولان قضایی استان برای گفت‌وگو درباره این اتفاق به جایی نرسید و فقط یک منبع آگاه خبر داد که این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

 

افسردگی، اضطراب، استرس؛ سه اختلال روانی کرونا

ایران نوشت: بر اساس گزارش‌های سازمان بهزیستی، افسردگی، اضطراب و استرس در کشور پس از شیوع کرونا به میزان 16 درصد افزایش یافت، این در حالی است که مطالعات جهانی در انگلستان هم نشان می‌دهد که تا حدود 30 درصد علائم روانشناختی برخی بیماران در سه علامت افسردگی، استرس و اضطراب افزایش داشته است. سازمان نظام روانشناسی کشور نیز در گزارشی اعلام کرده که بیماری کرونا، بهداشت روانی 50 درصد جامعه را به مخاطره انداخته است. افسردگی و بروز بیماری‌های روانی همواره در میان شهروندان همه جوامع وجود داشته است، اما با بروز و شیوع ویروس کرونا بنابر تحقیقات صورت‌گرفته میزان این قبیل بیماری‌ها به صورت محسوسی افزایش یافته است.

 

چاقی؛ میراث شوم کرونا

همشهری نوشت: احمد موذن‌زاده، رئیس انجمن فیزیوتراپی، گفت: «قبل از دوران پاندمی کرونا هم مساله افزایش وزن در جامعه به‌خصوص کودکان را داشتیم، اما الان به واسطه فقدان و فقر حرکتی و کاهش فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی و همچنین تغذیه مازاد بر نیاز، میزان شیوع اضافه‌وزن در کودکان و نوجوانان بیشتر شده است. قبل از کرونا میزان چاقی در کودکان و نوجوانان حدود 10 تا 15 درصد بود، ولی بر اساس پیمایش‌های معتبر انجمن تغذیه و بررسی‌هایی که توسط دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور صورت گرفته است، این آمار در 5 /1 سال اخیر به واسطه کرونا 35 درصد افزایش پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که اکنون می‌توانیم بگوییم حدود نصف جمعیت کودکان و نوجوانان در کشور دچار اضافه‌وزن هستند و این ناشی از فقدان یا فقر حرکتی است.»

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها