شناسه خبر : 38774 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

‌ انتشار «تصاویر هک‌شده» از بدرفتاری در اوین

رئیس مرکز ملی خشکسالی خبر داد: به سوی پاییز گرم و کم‌بارش

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن اشاره به بارش‌های ناچیز در کشور طی دو ماه نخست تابستان، از پاییز نسبتاً گرم و کم‌بارشی خبر داد. احد وظیفه در گفت‌و‌گو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه براساس الگوی بارش اقلیمی کشور معمولاً مقدار بارندگی طی فصل تابستان بسیار ناچیز است و درصد قابل ملاحظه‌ای از بارش کشور را شامل نمی‌شود، اظهارکرد: تابستان ایران معمولاً گرم و خشک است و کمتر از ۱۰ درصد بارندگی کشور در این فصل رخ می‌دهد. غالب بارندگی‌ها در فصل تابستان محدود به نوار شمالی و جنوب شرقی کشور تحت تاثیر سامانه مونسون هند است که با نزدیک شدن به فصل پاییز، در اواخر شهریورماه به‌تدریج بارندگی‌ها در بخش شمالی کشور تقویت و در بخش جنوب شرقی تضعیف می‌شود. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه طی مردادماه سال جاری به‌طور متوسط 4 /4 میلی‌متر بارندگی در کشور رخ داد، گفت: از ابتدای تابستان امسال تاکنون متوسط بارندگی در کشور 7 /12 میلی‌متر بود که تا پایان تابستان مقدار میانگین بارندگی‌های کشور به ۲۰ میلی‌متر نمی‌رسد. از این‌رو عمده بارش‌های کشور در شش ماه نسبتاً سرد سال به‌خصوص از نیمه دوم پاییز تا نیمه اول بهار اتفاق می‌افتد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون دمای کشور حدود 1 /1 درجه بیش از حد نرمال بوده، این درحالی است که در ماه جولای امسال (تیر-‌مرداد) -‌که گرم‌ترین ماه جولای زمین نیز لقب گرفت‌- دمای کره زمین 9 /0 درجه از میانگین قرن اخیر بالاتر بود بنابراین افزایش دمای کشور نیز متاثر از افزایش دمای متوسط زمین بوده است. به گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، ایران یک کشور کوهستانی با توپوگرافی پیچیده است بنابراین دما به‌صورت یکنواخت در همه نقاط کشور گرم‌تر از نرمال نیست. در فصول گذشته به‌خصوص نیمه غربی کشور آنومالی (بی‌هنجاری) دمایی بیشتری داشتیم یعنی آنومالی دمایی مثبت استان‌های واقع در زاگرس از شمال غرب تا جنوب غرب کشور به نسبت نیمه شرقی بالاتر بوده است. وی درباره پیش‌بینی بارندگی طی ماه‌های آینده اظهار کرد: برآیند کلی مدل‌های پیش‌بینی نشان می‌دهد که با احتمال بالا، بارش‌های پاییزه امسال به‌طور نسبی کمتر از نرمال خواهد بود و ایران و خاورمیانه باید پاییز کم‌بارشی را انتظار داشته باشند؛ همچنین آنومالی دمایی یا بالاتر از میانگین بودن دما در پاییز نیز در محدوده یک درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی شده است. وظیفه در پایان گفت: به‌طور کلی میانگین دمایی کشور در فصل پاییز حدود یک درجه بالاتر از حد نرمال خواهد بود به‌طوری که در برخی نقاط کمتر از یک درجه و در برخی نقاط دیگر بیشتر از یک درجه بالاتر از نرمال خواهد بود. با این حال این آنومالی دمایی به‌خصوص در بخش‌های غربی، جنوب غربی و جنوب کشور بیشتر از سایر نقاط پیش‌بینی می‌شود.

 

توان 10 درصد مردم برای مشاوره روانشناسی

به گزارش فارس، محمد حاتمی رئیس نظام روانشناسی درباره راهکارهای جلوگیری از عادی‌انگاری مردم در برابر کرونا گفت: ترس غیر‌منطقی در برابر کرونا باید مدیریت شود. کرونا ترس دارد و باید برای جلوگیری از آن پروتکل‌ها را رعایت کرد اما استرس زیاد ناشی از کرونا موجب ضعیف شدن بدن می‌شود و می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری کرونا سازد. باید کرونا را به عنوان جزئی از زندگی بپذیریم و از موارد مد‌نظر مشاوران برای ادامه زندگی عادی بهره‌مند شویم. وی خاطرنشان کرد: مشاوره با کادر درمان به صورت مستقیم از وظایف سازمان روانشناسی کشور است. حاتمی با اعلام این خبر که مراجعان برای دریافت مشاوره 100 درصد افزایش یافته است که به صورت حضوری و مجازی انجام می‌شود گفت: اولین مشکل مراجعان عمدتاً مسائل خانوادگی و برخورد مناسب با کودکان و نوجوانان است؛ در مرتبه دوم افسردگی و تنهایی قرار دارد. ضمن اینکه اختلالاتی مثل اضطراب و وسواس هم افزایش یافته است. براساس پایش 120 هزار مشاوره روزانه کاملاً واقف هستیم چه اختلالاتی در کدام استان‌ها بیشتر است. وی با اشاره به اینکه در شرایط عادی استاندارد جهانی این است که هر 50 خانواده یک روانشناس داشته باشند که به آنها خدمات مشاوره‌ای بدهد گفت: در حالت بحران همه مردم سوال دارند. بسیاری از مردم مشکلات پزشکی ندارند اما نیازمند مشاوره روانشناسان هستند. همه خانوارهای ایرانی نیاز دارند مشکلات خود را با روانشناسان مطرح کنند تا بتوانند از این بحران خارج شوند. وی بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم عنوان کرد و گفت: مشاوره روانشناسی به خدمتی لوکس تبدیل شده و فقط 10 درصد مردم می‌توانند از آن استفاده کنند و راهکار آن هم بیمه پایه برای این خدمات است.

 

انتشار «تصاویر هک‌شده» از بدرفتاری در اوین

محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها بابت «رفتارهای غیرقابل قبول» در زندان اوین عذرخواهی کرد. عذرخواهی رئیس سازمان زندان‌ها به دنبال انتشار تصاویری صورت می‌گیرد که گفته می‌شود به دنبال حمله سایبری به زندان اوین در تهران به دست آمده است. در این تصاویر ماموران امنیتی در حال بدرفتاری با آنها دیده می‌شوند. به گزارش یورونیوز، گروهی که خود را گروه هکری «عدالت علی» معرفی می‌کند این تصاویر را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. در یکی از تصاویر ویدئویی منتشرشده یکی از زندانیان در حال تلاش برای اقدام به خودکشی دیده می‌شود. رئیس سازمان زندان‌ها اولین مقام رسمی کشور است که به انتشار تصاویر دوربین‌های مداربسته زندان اوین واکنش نشان داده است. او در ص فحه توئیتر خود «مسوولیت این رفتارهای غیرقابل قبول» را پذیرفت. وی همچنین وعده تلاش برای عدم تکرار این «وقایع تلخ» و «برخورد با عوامل خاطی» را داد. محمدمهدی حاج‌محمدی در ادامه ضمن عذرخواهی از «ملت بزرگوار» تاکید کرده است که زحمات زندانبانان نباید تحت تاثیر «این خطاها» قرار گیرد. محمدمهدی حاج‌مهدی سال گذشته از سوی ابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه قضائیه به ریاست سازمان زندان‌ها منصوب شد. رئیس سازمان زندان‌ها در حالی بابت «رفتارهای غیرقابل قبول» در زندان اوین عذرخواهی کرده است که محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی در این باره پیشتر گفت: «این موضوع در حال بررسی است و هنوز قضیه خیلی روشن نیست. فکر می‌کنم تا فردا اطلاع‌رسانی شود.» غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه بدون اشاره مستقیم به تصاویر منتشرشده گفته بود نظرگاه‌ها، زندان‌ها و بازداشتگاه‌های کلانتری باید بیشتر مورد «بازرسی» قرار گیرند تا «مشکلات و مسائل» آنها برطرف شود. عباس تدین کارشناس مسائل حقوقی در گفت‌وگو با ایسنا درباره انتشار تصاویری از زندان اوین گفت: انتشار این‌گونه تصاویر نشانگر کاستی‌ها و خلأهای نظارتی و اقدامات عملی در سازمان زندان‌هاست. این وکیل دادگستری تاکید کرد: این واقعیت که گاه بازداشتگاه‌ها و زندان‌های ما از استانداردها و اصول بین‌المللی مربوط به مکان‌های نگهداری و نحوه رفتار با متهمان و محکومان فاصله گرفته‌اند، قابل انکار نیست اما تلاش در تطابق با این معیارها و اصلاح گام‌به‌گام و رو به بهبود شرایط زندان‌ها نیز نباید از نظر پنهان بماند.

 

تهران ناامن برای زنان

محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، در پنجمین جلسه شورای شهر به ارائه گزارش عملکرد حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی پرداخت. جوادی‌یگانه در این جلسه گفت: گستردگی حوزه اجتماعی از لحاظ ساختار بسیار زیاد است و گسترده‌ترین سازمان شهرداری تهران است و این فضا در سازمان تقریباً شناخته‌شده نیست. در گزارش امروز تلاش دارم این گستردگی را نشان دهم. جوادی‌یگانه ادامه داد: ما تلاش کردیم که نگاه جامعی به همه حوزه‌های اجتماعی داشته باشیم. معاونت اجتماعی از پیش از انقلاب وجود داشته ولی از سال ۷۱ در ساختار شهرداری تهران شکل گرفته است. در این دوره ۳۰ساله اقدامات فراوانی در حوزه اجتماعی شکل گرفته است. جوادی‌یگانه ادامه داد: شهر برای کودکان و مادران دارای فرزند خردسال مناسب نیست. یعنی ما تلاش کردیم اتاق مادر و کودک داشته باشیم. شهر برای زنان ناامن است که بخشی از این ناامنی به فضای کالبدی برمی‌گردد که این ناامنی با ایجاد نور امن می‌شود. فضاهایی که بی‌دفاع است امن می‌شود و زنان می‌توانند رفت‌وآمد کنند. اقداماتی در همه این موارد ذکر‌شده انجام شده است. همچنین شهر برای سالمندان هم مناسب نبود که ما برنامه شهر، دوستدار سالمند را اجرا کردیم. او افزود: در مجموع ۶۵ عدد گزارش تحت عنوان فرهنگ شهر منتشر شد و در حال حاضر در سایت معاونت این گزارش‌ها قابل دسترسی است. در مجموعه گزارش‌هایی که ارائه می‌شود، پیشنهادها و اطلاعاتی نیز وجود دارد که به افرادی که بعد از این در معاونت مسوولیت خواهند داشت کمک خواهد کرد.

 

افزایش «همسرآزاری روانی»

بر اساس آمار منتشره مرکز آمار ایران، ۹۶ درصد از مجموع ۸۰ هزار و ۱۸۷ مورد معاینه مدعیان همسرآزاری جسمی پزشکی قانونی طی سال ۹۹ به زنان مدعی همسرآزاری جسمی معطوف می‌شود و سهم مردان در این بین چهار درصد است. به گزارش ایسنا، بنا بر آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران، مجموع موارد معاینات مدعیان همسرآزاری جسمی در بهار، تابستان، پاییز و زمستان ۹۹ حاکی از آن است که طی سال گذشته تعداد ۸۰ هزار و ۱۸۷ مورد معاینه جسمانی در این خصوص توسط پزشکی قانونی انجام شده است که سهم زنان مدعی همسرآزاری جسمی از این معاینات ۷۷ هزار و ۹۶ مورد معاینه و سهم مردان مدعی همسرآزاری جسمی ۲۹۹۱ مورد معاینه بوده است. در واقع زنان مدعی همسرآزاری جسمی، ۹۶ درصد و مردان مدعی همسرآزاری جسمی، چهار درصد از کل معاینات مربوط به مدعیان همسرآزاری جسمانی پزشکی قانونی طی سال ۹۹ را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین با توجه به آمار منتشره، در مجموع ۵۸۵ هزار و ۳۷۴ مورد معاینه مربوط به نزاع جسمانی طی سال گذشته در پزشکی قانونی انجام شده است که 6 /13 درصد از این معاینات به مدعیان همسرآزاری جسمانی معطوف می‌شود. به طور کلی اما اگرچه موارد معاینه نزاع جسمانی طی سال ۹۹ در قیاس با سال ۹۸ با تعداد ۵۸۲ هزار و ۵۶۷ مورد معاینه، روند افزایشی داشته است اما در عین حال موارد معاینات مربوط به مدعیان همسرآزاری جسمانی طی سال ۹۹ در قیاس با آمار سال ۹۸ (تعداد ۸۵ هزار و ۳۵۷ مورد معاینه) کاهش داشته است. این روند کاهشی هم در موارد معاینه زنان مدعی همسرآزاری جسمی و هم در موارد معاینه مردان مدعی همسرآزاری جسمی دیده می‌شود. معاینات مربوط به نزاع و درگیری روانی نیز از ۹۹۹ مورد در سال ۹۸ با درصدی رشد به ۱۱۲۱ مورد معاینه در سال ۹۹ رسیده است. از این تعداد، ۱۸۲ مورد معاینه به معاینات مدعیان همسرآزاری روانی معطوف می‌شود که ۱۰ مورد از این ۱۸۲ مورد معاینه، برای مردان مدعی همسرآزاری روانی و ۱۷۲ مورد برای زنان مدعی همسرآزاری روانی انجام شده است. در واقع 5 /94 درصد از معاینات مدعیان همسرآزاری روانی پزشکی قانونی طی سال ۹۹ به زنان معطوف می‌شود و سهم زنان مدعی همسرآزاری روانی از معاینات انجام‌شده در این خصوص همانند همسرآزاری جسمی، بیشتر از مردان است. این در حالی است که طی سال ۹۸ از ۱۵۲ مورد معاینه انجام‌شده بر روی مدعیان همسرآزاری روانی، ۴۹ مورد معاینه سهم مردان و ۱۰۳ مورد سهم زنان بوده است. به این ترتیب طی سال گذشته از آمار مردان مدعی همسرآزاری روانی در قیاس با سال ۹۸ کاسته شده و آمار زنان مدعی همسرآزاری روانی افزایش یافته است. به طور کلی ۱۶ درصد از تعداد کل معاینات مربوط به نزاع روانی طی سال ۹۹ نیز به مدعیان همسرآزاری روانی معطوف می‌شود. به گزارش ایسنا، مطابق با تعریف ارائه‌شده در این آمار، هرگونه سوءرفتار و آزار جسمی، جنسی، روانی و سهل‌انگاری که توسط شوهر نسبت به زن یا برعکس انجام شود؛ مصداق «همسرآزاری» برشمرده شده است.

♦♦♦

ایلنا: رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با اعلام اینکه کل تردد در کشور و در مقایسه با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در سال قبل ۴۸ درصد کاهش داشته است گفت: در مجموع ۵۵۰ هزار خودرو به دلیل تردد شبانه و تردد غیرمجاز بین‌استانی توسط دوربین‌ها اعمال قانون شده‌اند.

ایرنا: رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در تلاش هستیم تا زمان مدیریت وزارت کشور کنونی، اقدامات قانونی برای انتصاب شهردار تهران انجام گیرد و در غیر این صورت، کار به زمان استقرار وزیر کشور جدید موکول می‌شود.

ایلنا: استاندار تهران گفت:‌ در تولید اکسیژن برای اولین بار معاونت اقتصادی استانداری شرایطی را فراهم کرد تا روزانه ۵۰ تن اکسیژن در تهران تولید شود.

ایرنا: سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: ۲۶ هزار و ۵۰۴ ایرانی در شب‌های تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور در مراکز اهدای خون سراسر کشور خون اهدا کردند که نسبت به آمارهای اهدای خون در شب تاسوعا و عاشورای سال گذشته، استان یزد با ۷۹ درصد رشد آمار اهدای خون به عنوان برترین استان و پس از آن استان چهارمحال و بختیاری با ۴۸ درصد رشد اهدای خون قرار دارد.

ایسنا: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۴۰ درصد از آب کشور توسط پوشش گیاهی زاگرس ذخیره و به‌تدریج آزاد می‌شود و با توجه به ریزگردهای موجود در کشور و نقش جنگل‌ها در جذب گرد و غبار اهمیت این منابع پایه مشهود است.

ایلنا: رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران گفت: طبق بررسی‌ها، هنوز از ویروس لاندا در کشور گزارشی نشده، اما نگرانی‌ای که وجود دارد این است که جهش‌های مختلف با هم ترکیب شوند و قدرت انتقال بالایی پیدا کنند که می‌تواند خیلی خطرناک باشد و مشکلات جدیدی را ایجاد کند.

ایرنا: «کیومرث سرمدی»، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با هشدار درباره تعارض منافع در ساختار ستادی و معاونت‌های وزارت بهداشت، گفت: حضور مقام‌های سازمان غذا و دارو در هیات مدیره‌های شرکت‌های غذایی و دارویی و رفت‌و‌آمد بین بخش خصوصی و دولتی، باعث شده است احتمال جهت‌دهی تصمیم‌گیری‌ها به نفع شرکت‌های خاص افزایش یابد.

ایسنا: سرپرست اورژانس کشور با اعلام اینکه تنها ۳۰ درصد از ماموریت‌های اورژانس در رابطه با کروناست گفت: در اغلب موارد نیازی به انتقال نیست و در حدود ۱۰ درصد ماموریت‌ها لازم است که بیمار به بیمارستان منتقل شود. در اکثر این موارد فرد بیمار با استفاده از مایع‌درمانی و اکسیژن‌تراپی بهبود پیدا می‌کند.

♦♦♦

انتقاد از محرمانگی کرونای کادر درمان

اعتماد نوشت: رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت، ضمن انتقاد و ابراز نگرانی از محرمانه بودن اطلاعات ابتلا به کرونا در میان کادر درمان، خواستار تزریق هرچه سریع‌تر واکسن یادآور بوستر برای کادر درمان با تامین یکی از واکسن‌های معتبر و مورد تایید سازمان جهانی بهداشت شد. سیدموید علویان در این نامه خطاب به سعید نمکی نوشت: تزریق دو بار واکسیناسیون سبب کاهش مرگ مبتلایان شده و این در مقایسه با روزهای اول کرونا که تعداد قابل توجهی از همکارانم جانشان را در راه حفظ جان مردم دادند به وضوح مشهود است. در دو هفته اخیر موارد متعددی از ابتلای مجدد همکاران کادر درمان و جامعه در افراد دو بار واکسینه‌شده با انواع واکسن و حتی اسپوتنیک رخ داده است.

 

دفاع از حقوق والدین برای غربالگری

شرق نوشت: طرح مجلس با عنوان «طرح جوانی جمعیت» که محدودیت‌هایی برای غربالگری جنین پیش از تولد ایجاد می‌کند، مخالفت‌های بسیاری برانگیخته است. به‌تازگی جمعی از حقوق‌دان‌ها و عموم مردم هم با راه‌اندازی کارزاری از رئیس مجلس و دبیر شورای نگهبان خواسته‌اند از تصویب برخی از مواد این طرح جلوگیری کنند. در این طرح برای تایید سقط جنین پس از غربالگری، شورایی متشکل از دو فقیه، یک قاضی و چند پزشک تشکیل می‌شود و تصمیم مادر تعیین‌کننده نخواهد بود. حالا با توجه به این شرایط عده‌ای از پزشکان، حقوق‌دان‌ها و عموم مردم با راه‌اندازی کارزاری از مسوولان خواسته‌اند از «حقوق والدین برای غربالگری جنین» دفاع کنند و اجازه تصویب مواد ۵۳، ۵۶ و ۷۳ این قانون را ندهند.

 

اعتبار ۲۵۰میلیونی مناسب‌سازی شهر برای معلولان!

ایرنا نوشت: رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور با بیان اینکه ایجاد شهرهای بدون مانع از مصوبات این ستاد است، ‌ گفت:‌ برای هر شهرستان کمتر از ۵۰ هزار نفر جمعیت، ۲۵۰ میلیون تومان برای مناسب‌سازی درنظر گرفته شده است. در این جلسات ایجاد ۵۲ شهرستان بدون مانع انتخاب شد که اولین آنها یزد بود. در سال ۹۷، ‌ وضعیت ۱۲۰۰ دستگاه دولتی مورد بررسی قرار گرفت که مشخص شد ۲۳ درصد بیشتر مناسب‌سازی نیستند اما این رقم در سال ۹۷ به ۳۹ درصد و در سال ۹۹ به حدود ۶۵ درصد افزایش یافت به آن معنا که دستگاه‌های دولتی حدود ۶۵ درصد مناسب‌سازی شده است. وی با اشاره به راه‌اندازی ۲۴۰۰ مرکز مثبت زندگی گفت: این مراکز جهت استفاده افراد دارای معلولیت، مناسب‌سازی شده‌اند.

 

بی‌شناسنامه‌ها محروم از واکسن

همشهری نوشت: زندگی بی‌شناسنامه‌ها حالا که بحران کرونا شعله کشیده و آتشش دامن بسیاری از خانواده‌ها را گرفته، غم‌بارتر از گذشته هم شده است. آمار مشخصی از تعداد بی‌شناسنامه‌های استان سیستان و بلوچستان وجود ندارد، اما در برخی ارزیابی‌ها تا 100 هزار نفر عنوان شده‌اند که به‌گفته نماینده پیشین زاهدان، 30 درصد از این افراد در شهر زاهدان زندگی می‌کنند؛ 100 هزار نفری که در آمارهای میلیونی افراد در نوبت واکسن، گم شده‌اند. نور، دختر بدون شناسنامه دیگر که شنیده برای استان واکسن آمده و به اندازه کافی برای همه هست، می‌گوید:‌ «ما هم مردم همین کشوریم، حالا همین یک‌بار بی‌خیال شناسنامه و کارت ملی می‌شدند و ما را هم واکسن می‌زدند، ما کرونا نمی‌گیریم؟ جان ما در خطر نیست؟ واکسن چیست که از ما دریغ می‌کنند؟»