شناسه خبر : 37459 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تیر خلاص به محیط ‌زیست؛ شهادت دو محیط‌بان زنجانی

تعمیق روزافزون شکاف جنسیتی در ایران و جهان

در پانزدهمین شماره گزارش شکاف جنسیتی که در آخرین روز ماه مارس 2021 منتشر شده، صراحتاً عنوان شده است که وضعیت اضطراری سلامت و بحران‌های اقتصادی در جهان، زنان را بیش از مردان متاثر کرده و همین امر به بیشتر شدن شکاف جنسیتی در جهان متعاقب شیوع کرونا منجر شده است. به نوشته روزنامه اعتماد، در آخرین گزارش شکاف جنسیتی، 156 کشور حاضر هستند که از این میان ایران با دو پله سقوط نسبت به سال گذشته، از میان 156 کشور، 150 را به دست آورده است. به صورت کلی و در چهار شاخصه اصلی این گزارش وضعیت ایران به شرح زیر است: «مشارکت اقتصادی و برابری فرصت‌ها» رتبه 150 (375 /0)، «دستیابی به آموزش» رتبه 119 (953 /0)، «سلامت و بقا» رتبه 129 (963 /0) و «اثرگذاری سیاسی» با رتبه 151 (036 /0). در شاخص مشارکت اقتصادی و برابری فرصت‌ها، بهترین عملکرد ایران متوجه حقوق برابر برای کار مشابه است که در این زیرمجموعه رتبه ایران 110 است و حدود نیمی از راه (579 /0) را برای رسیدن به بستن شکاف جنسیتی در این امر رفته است. کمترین رتبه ایران در این مجموعه متوجه نسبت حضور زنان به مردان در نیروی کار است که ایران با رتبه 152 و با درصد 246 /0 در این وضعیت قرار دارد. در شاخص دستیابی به آموزش، ایران با رتبه 119 به صورت کلی بهترین عملکرد خود را با پوشش حدود 95 درصد شکاف جنسیتی نشان می‌دهد. این شاخص از چهار زیرمجموعه با عنوان‌های نرخ باسوادی، آموزش ابتدایی، آموزش دبیرستان، آموزش آکادمیک و تخصصی تشکیل شده است و نگاهی به وضعیت ایران در این زیرشاخص‌ها نشان می‌دهد که ایران در تمامی این موارد بیش از 85 درصد از شکاف جنسیتی را پوشش داده است. بیشترین شکاف جنسیتی در این زیرمجموعه متعلق به حضور زنان در آموزش‌های تخصصی و آکادمیک است. شاخص سلامت و بقا از دو زیرمجموعه نرخ نسبت جنس در زمان تولد و امید به زندگی مشخص می‌شود. ایران در هردو این زیرمجموعه‌ها با درصدهای به ترتیب 944 /0 و 008 /1 توانسته است شکاف جنسیتی خود را حدوداً پر کند. گرچه رتبه این شاخص (129) از شاخص تحصیلی پایین‌تر است (119)، اما میزان پر کردن شکاف جنسیتی در بخش سلامت (963 /0) وضعیت اندکی بهتر از حوزه آموزش (953 /0) دارد. وضعیت وخیم عددها خود را در بخش مشارکت سیاسی زنان در ایران نشان می‌دهد. جایگاه این شاخص با رتبه 151 (036 /0) چندان خبری از پوشش شکاف جنسیتی نمی‌دهد. این شاخص از سه زیرشاخص حضور زنان در پارلمان، زنان در موقعیت‌های وزارت و میزان حضور یک زن در صدر ریاست بر کشور در 50 سال گذشته تشکیل می‌شود. به صورت کلی نمودار جهت‌گیری این گزارش نشان می‌دهد جهت‌گیری سیاستگذاری در ایران در جهت پر کردن شکاف جنسیتی به سوی مشخصه‌های سلامت و آموزش است و در این دو شاخصه ایران توانسته جای بسیار اندکی را برای شکاف باقی بگذارد.

 

تیر خلاص به دو محیط‌بان زنجانی

سرپرست روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، از شهادت دو تن از محیط‌بانان به نام‌های مهدی مجلل و میکائیل هاشمی به دست شکارچیان غیرمجاز خبر داد. علی مرشدی در گفت‌وگو با ایسنا، با ابراز تاسف از شهادت دو تن از محیط‌بانان زنجانی، اظهار کرد: بامداد ۱۷ فروردین‌ماه متاسفانه طی تعقیب و گریزی که در منطقه فیله‌خاصه بین محیط‌بانان و شکارچیان غیرمجاز رخ داده، دو تن از محیط‌بانان به نام‌های مهدی مجلل و میکائیل هاشمی، هدف گلوله سلاح جنگی شکارچیان غیرمجاز قرار گرفته و جان خود را از دست دادند. به گزارش «دیده‌بان محیط زیست ایران» در این حادثه، محیط‌بانان جهت برخورد قانونی با شکارچیان متخلف وارد عمل شده بودند اما شکارچیان با یک نیسان وانت اقدام به فرار کرده و وارد جاده آسفالته می‌شوند. محیط‌بانان با خودرو سازمانی به تعقیب شکارچیان پرداخته و از مرکز استان تقاضای نیروی کمکی و انسداد جاده می‌کنند. نیروهای کمکی به منطقه اعزام و جاده را مسدود می‌کنند اما شکارچیان چند کیلومتر جلوتر وارد یک محور فرعی خاکی می‌شوند. شکارچیان پس از خروج از جاده، در محور فرعی و خلوت با اسلحه جنگی کلاشنیکف خودرو محیط زیست را به گلوله بسته و دو محیط‌بان سرنشین آن را مجروح می‌کنند. به شکلی ناباورانه اما شکارچیان، محیط‌بانان مجروح را از خودرو پیاده کرده و به سر هر دو نفر تیر خلاص شلیک کرده‌اند. سایر نیروهای محیط زیست پس از مدتی انتظار در جاده با تلفن همراه دو محیط‌بانی که در تعقیب شکارچیان بوده‌اند تماس می‌گیرند اما کسی پاسخگو نبوده است. پس از این اتفاق، تلاش برای یافتن محیط‌بانان آغاز می‌شود اما با تاریک شدن هوا موفق به یافتن آنها نمی‌شوند. سحرگاه روز بعد یکی از اکیپ‌های جست‌وجو، خودرو محیط زیست را در مکانی فرعی مشاهده کرده و هنگامی که به خودرو نزدیک می‌شود متوجه پیکر بی‌جان دو محیط‌بان و حضور یک فرد مشکوک در محل حادثه می‌شوند. ماموران انتظامی بلافاصله وی را دستگیر و به پلیس آگاهی تحویل می‌دهند. فرد مظنون در بازجویی‌ها ادعا می‌کند که در قتل محیط‌بانان نقشی نداشته اما از طرف قاتلان برای پاک کردن آثار جرم به محل حادثه فرستاده شده است. با شناسایی قاتلان، ماموران پلیس اطلاعات زنجان برای دستگیری آنها عازم روستای محل سکونتشان می‌شوند. با این حال، دو شکارچی مذکور با نیروهای پلیس نیز درگیر شده و دست یکی از ماموران را نیز می‌شکنند. متخلفان سعی داشتند با ریختن بنزین روی ماموران آنها را آتش بزنند که پس از درگیری طولانی در نهایت دستگیر می‌شوند. متهمان چند ساعت پس از انتقال به پلیس آگاهی به درگیری مسلحانه و قتل محیط‌بانان اعتراف می‌کنند. همچنین در بازرسی از خانه متهمان، سه اسلحه شکاری و مقادیری گوشت شکار متعلق به آهو کشف و ضبط شده است.

 

۱۰۹ میلیون اعمال قانون در سال 1399

به گزارش تسنیم، رئیس پلیس راهور گفت: در بحث جرائم رانندگی سال گذشته ۱۰۹ میلیون فقره جریمه اعمال کردیم، پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان میزان جرایم در سال ۹۹ بوده که تاکنون چهار هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان یعنی تقریباً ۷۸ درصد وصول شده است. سردار سید کمال هادیانفر در نشست خبری در تشریح ارائه عملکرد پلیس راهور در سال 99 اظهار کرد: بحث اعمال محدودیت‌های کرونایی در شهرهای قرمز و نارنجی، باعث کاهش 83درصدی فوت‌شدگان و 54درصدی ابتلا به بیماری کرونا شد که وزیر بهداشت این موضوع را تایید کرد، ما نیز تا آخر، کنار کادر درمان ایستاده‌ایم. رئیس پلیس راهور افزود: شش میلیون و 300 هزار فقره در حوزه ترددهای شبانه و ممنوعیت ورود به شهرهای قرمز و نارنجی تاکنون اعمال قانون انجام دادیم. همچنین دو مرحله پیامک برای افرادی که غیرمجاز داشتند، ارسال شده است. وی بیان کرد: در بحث جرائم رانندگی سال گذشته 109 میلیون فقره جریمه اعمال کردیم و برای 70 میلیون نفر که جریمه آنها قطعی شده بود، پیامک ارسال شد، پنج هزار و 800 میلیارد تومان میزان جرایم در سال 99 بوده که تاکنون چهار هزار و 480 میلیارد تومان یعنی تقریباً 78 درصد وصول شده است. این مقام انتظامی عنوان کرد: در سال 99، یک میلیون و 439 هزار فقره تصادف داشتیم که نسبت به سال 98، 669 فقره معادل 32 درصد کاهش روی داد، یعنی به‌طور متوسط روزانه 41 نفر از هموطنان را بر اثر تصادفات از دست دادیم، 31 درصد از جان‌باختگان سوانح رانندگی در سال 99 راننده، 20 درصد عابرپیاده، 24 درصد سرنشین و 5 /23 درصد نیز موتورسوار بودند، همچنین 26 درصد به دلیل واژگونی وسیله‌نقلیه جان خود را در تصادفات از دست دادند.

 

ایران رکورددار کشف جهانی مواد مخدر

به گزارش تسنیم، اسکندر مومنی در اختتامیه مجازی جشنواره «یاریگران زندگی» با بیان اینکه در 40 دهه گذشته، ستاد مبارزه با مواد مخدر تمرکز خوبی برای اقدامات مقابله‌ای داشته است، اظهار کرد: در سال 99، جمهوری اسلامی ایران رکورد کشفیات مواد مخدر را شکست و میزان کشفیات مواد مخدر در سال 99، بالاترین کشفیات در تاریخ ایران و جهان بود. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: این موضوع (رکورد کشفیات مواد مخدر توسط جمهوری اسلامی ایران) کتباً مورد اذعان و تقدیر سازمان ملل نیز قرار گرفت. وی تصریح کرد: علاوه بر ثبت رکورد بیشترین کشفیات مواد مخدر توسط جمهوری اسلامی ایران در سال 99، شاهد افزایش ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان و کاهش تعداد شهدا در راه مقابله با قاچاقچیان بودیم. این مقام مسوول ادامه داد: دستاوردهای مذکور در حالی روی داد که تولید مواد مخدر در افغانستان در سال گذشته (99) نسبت به سال قبل افزایش نداشت، البته تولید مواد مخدر در کشور افغانستان نسبت به 20 سال گذشته، 50 برابر شده است. مومنی، این باور را که حاکمیت، دولت و مجموعه دستگاه‌ها باید تلاش کنند مواد مخدری نباشد تا مصرف‌کننده‌ای وجود نداشته باشد، صحیح دانست و عنوان کرد: این موضوع قطعاً شرط لازم است اما کافی نیست. وی افزود: در حوزه درمان معتادان بر این باوریم که 80 درصد افرادی که درمان شده‌اند، دیگر به چرخه اعتیاد بازنگردند اما اکنون موضوع برعکس است یعنی بیش از 80 درصد افراد بهبودیافته مجدداً به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند.

 

خطر آتش‌سوزی بیخ گوش جنگل‌ها و مراتع کشور

به گزارش ایسنا، امسال طی ۱۰ روز ابتدایی فروردین‌ماه بیش از ۳۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور رخ داده است. البته به گفته فرهاد زندی -فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران- از اوایل سال جاری تاکنون هیچ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان تهران رخ نداده است. طی چهار ماه ابتدایی سال گذشته نیز ۱۲۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور به‌وقوع پیوست که مساحت درگیر آتش‌سوزی‌ها ۱۲‌هزار و ۵۰۰ هکتار گزارش شد اما با توجه به اینکه تنها هفت درصد از سطح کل کشور دارای پوشش جنگلی است، به گفته کارشناسان نابودی هر یک درخت اهمیت زیادی دارد و پیامدهای جبران‌ناپذیری را برای منابع طبیعی کشور به‌همراه خواهد داشت. به همین جهت انتقادهای فراوانی به اظهارات عیسی کلانتری -رئیس سازمان حفاظت محیط زیست‌- در خردادماه سال گذشته مبنی بر اینکه «از ۱۰۰ میلیون هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور، کمتر از ۱۵۰۰ هکتار از فروردین تاکنون دچار آتش‌سوزی شده است و طبیعت خود آتش را کنترل می‌کند» وارد شد. گرچه آتش‌سوزی گسترده‌ای در جنگل‌ها و مراتع کشور از ابتدای سال جاری تاکنون رخ نداده اما باید این مساله را نیز در نظر داشت که هنوز فصل گرم سال آغاز نشده است. از عواملی که سال گذشته در زمینه افزایش شدت آتش‌سوزی‌ها مطرح بود، بارش‌های بهاری خوبی بود که در بیشتر مناطق کشور باعث رشد انبوه پوشش گیاهی شد و با آغاز فصل گرما رو به خشکی رفت و مستعد اشتعال شد. این در حالی است که امسال میزان این بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته کمتر بوده اما احمد رحمانی -عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور- اظهار کرده است که به‌‌رغم اینکه بارش‌های کمتر و در نتیجه رشد کمتر پوشش گیاهی در سطح عرصه‌های طبیعی کشور داشته‌ایم، اما این شرایط به معنی مصونیت از وقوع آتش‌سوزی در سال جاری نخواهد بود. رضا سیاه‌منصور -عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور- نیز معتقد است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی کشور، آتش‌سوزی یک تهدید دائمی برای مراتع و جنگل‌ها محسوب می‌شود؛ این در حالی است که تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی نیز از سوی کارشناسان به‌عنوان دیگر عوامل موثر در تغییر شدت، حدت و الگوی آتش‌سوزی‌های سال‌های اخیر مطرح شده است.

♦♦♦

ایرنا: رئیس پلیس بین‌الملل ناجا از انتقال ۲۸ شیء باستانی متعلق به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی از کشور اتریش به تهران خبر داد.

فارس: رئیس شورای شهر تهران با اشاره به موانع پیش‌روی تولید داخل اتوبوس و واگن مترو گفت: 30 تا 70 درصد تولید در داخل گران‌تر تمام می‌شود و عدم انسجام بین دستگاه‌ها بزرگ‌ترین مانع تولید است.

ایسنا: مدیر مرکز حفاظت فوک خزری ایران با انتشار نامه‌ای ضمن انتقاد از اجرای پروژه گردشگری آشوراده تاکید کرده است که اجرای این پروژه خلاف موازین حفاظتی از فوک خزری و به‌شدت مخرب است.

 مهر: رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در آخرین روزهای اسفند سال ۹۹ بالغ بر ۱۵۱۹ هکتار به محدوده ۳۳۸۶هکتاری برابر با ۴۵ درصد بافت فرسوده به شهر تهران اضافه شد.

میزان: رئیس کانون کارفرمایی جایگاه‌داران سوخت با اشاره به میزان مصرف بنزین در ایام عید نوروز اظهار کرد: مصرف بنزین در ایام عید کاهش‌یافته و میزان مصرف بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود که در مقایسه با سال‌های گذشته کاهشی بوده و هنوز مصرف بنزین تحت تاثیر بیماری کرونا به میزان سابق نرسیده است.

ایرنا: وزارت بهداشت با اعلام آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرهای کشور از قرمز شدن وضعیت کرونا در همه مراکز استان‌ها و کلانشهرها خبر داد.

ایرنا: دادستان نظامی سابق تهران گفت: برای ۱۰ نفر از مسوولانی که در پرونده هواپیمای اوکراین دخیل بودند کیفرخواست صادر شد که در دادگاه نتیجه‌گیری‌های لازم انجام می‌شود.

فارس: دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با انتقاد از کمبود بودجه در هلال‌احمر، گفت: در بحث امداد جاده‌ای، هلال‌احمر 560 پایگاه دارد، آمبولانس و دستگاه‌های مربوط به نجات داریم، اما یک ریال در ردیف‌های هلال‌احمر وجود ندارد.

تسنیم: دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت گفت:‌ در سال ۱۳۹۹ به نرخ رشد جمعیت 6 /0 درصد سقوط کردیم و این کمترین مقدار نرخ رشدی است که در تاریخ ایران ثبت شده است.

ایسنا: معاون موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به روند انجام کارآزمایی بالینی واکسن کرونا کووپارس، گفت: برنامه‌ریزی ما برای تولید انبوه واکسن از اواخر مردادماه است.

فارس: رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه بحث حرفه‌ای شدن سربازی امکان‌پذیر نیست، گفت: ستاد کل مخالف جدی فروش سربازی است.

ایسنا: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به روند سودآوری شستا در دو سال اخیر از تحقق سود خالص ۳۲ هزار میلیاردتومانی خبر داد و آن را دلیلی روشن بر رونق تولید دانست.

♦♦♦

علت تلف شدن گربه‌ماهیان در جاسک

ایلنا نوشت:‌ مدیرکل محیط زیست هرمزگان گفت: آلودگی نفتی علت تلف شدن گربه‌ماهیان ساحل جاسک نبوده، بلکه غرق شدن یک قایق صیادی علت این موضوع بوده است. «حبیب مسیحی‌تازیانی» مدیرکل محیط زیست هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد ماجرای تلف شدن گربه‌ماهیان در ساحل جاسک، بیان کرد: طبق بررسی نهایی که صورت گرفت، ظاهراً قایق یکی از صیادان غرق می‌شود و ماهی‌ها در ناحیه ساحلی پخش می‌شوند. وی ادامه داد: طول ساحل سه تا چهار کیلومتر است و چون ماهی‌ها در ساحل پخش شده، هر کس یک تخمین متفاوت زده؛ برخی، به پنج تن تا 20 تن اشاره کرده بودند، در حالی که بیش از پنج تن نمی‌توان در قایق حمل کرد.

 

صدور کیفرخواست برای نماینده موهن به سرباز راهور

شرق نوشت: رئیس پلیس راهور ناجا در تشریح شکایت از نماینده مجلسی که با سرباز راهور درگیر شده بود، گفت که کیفرخواست این فرد به‌زودی صادر می‌شود. سردار سیدکمال هادیانفر گفت: «پلیس راهور شکایت خود از ایشان را به دادسرا ارائه داد و دستگاه قضایی نیز نسبت به احضار فرد خاطی (عنابستانی) اقدام کرده و طبق اطلاعات ما به‌زودی و طی روزهای آتی کیفرخواست برای ایشان صادر می‌شود.» وی درباره شکایت عنابستانی از پلیس راهور و سرباز اکبری نیز اظهار کرد: این فرد نیز پس از اعلام وصول شکایت پلیس، شکایتی را در سازمان قضایی نیروهای مسلح مطرح کرد اما با توجه به اینکه برابر قانون یک شکایت در دو جا قابل رسیدگی نیست، تا این لحظه سازمان قضایی نیروهای مسلح هیچ‌کدام از همکاران ما را دعوت نکرده است.

 

کاهش بارندگی‌ها و توقف رویش گیاهان دارویی زاگرس

ایران نوشت: کمبود بارش‌ها و پراکنش نامناسب باران در ایلام، امسال رویش گیاهان دارویی را محدود کرده و معیشت آن دسته از روستاییانی را که هر‌ سال و در فروردین‌ماه چشم به فعالیت در این عرصه داشتند با مشکلاتی روبه‌رو کرده است. به گفته «رضا احمدی» مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام با توجه به کمبود بارش‌ها در دی و بهمن‌ماه سال 99 و روزهای آغازین فروردین نه‌تنها گیاهان دارویی استان بلکه مراتع استان رویش مناسبی نداشته‌اند و این مساله سبب ایجاد نگرانی برای کمبود گیاهان دارویی و علوفه شده است. شهر ایلام و مناطق اطراف آن در اسفندماه سال 99 حدود 34 میلی‌متر بارش را دشت کرده بود که جوابگوی رویش گیاهان دارویی خودرو و علوفه نیست.

 

گاوخونی در خون

ایرنا نوشت: مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: تنها چهار درصد تالاب گاوخونی رطوبت دارد و ۹۶ درصد آن خشک شده است. منصور شیشه‌فروش افزود: تخصیص نیافتن حق‌آبه زیست‌محیطی به‌صورت منظم در سال‌های گذشته و البته تا حدودی کاهش بارش‌ها چنین شرایط نامناسبی را برای این عرصه زیست‌محیطی گرانبها به وجود آورده است. وی گفت: تعداد پرندگان مهاجر این تالاب به کمتر از دو هزار قطعه کاهش یافته است. شیشه‌فروش با تاکید بر اینکه خشک شدن تالاب خطرات متعددی مانند انتشار ریزگردها را در پی دارد اظهار داشت: بر مبنای مطالعات صورت‌گرفته این ریزگردها تا شعاع هزاران‌کیلومتری و افزون بر هفت استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.