شناسه خبر : 36747 لینک کوتاه

حاشیه‌نشینی؛ خاستگاه آسیب‌های اجتماعی

نام کارشناسان ایرانی محیط‌زیست در کتاب جدید انتشارات دانشگاه کمبریج

به تازگی کتاب ارزشمندی با عنوان «زندگی در زیستگاه‌های سخت» یا «Life in Extreme Environments» در ۱۵ اکتبر سال ۲۰۲۰ در قدیمی‌ترین انتشارات جهان، انتشارات دانشگاه کمبریج (Cambridge University Press) به چاپ رسیده که نام چند کارشناس ایرانی که در تهیه آن همکاری داشتند، آمده است. به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، به تازگی کتاب ارزشمندی با عنوان زندگی در زیستگاه‌های سخت (Life in Extreme Environments) در ۱۵ اکتبر سال ۲۰۲۰ در قدیمی‌ترین انتشارات جهان، انتشارات دانشگاه کمبریج (Cambridge University Press) به چاپ رسیده است. تیم تحقیقاتی از کشور ما فاطمه حیدری (دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست)، حسین ریاحی و زینب شریعتمداری از دانشکده علوم و تکنولوژی‌های نوین زیستی دانشگاه شهید بهشتی بوده‌اند که در نگارش و تهیه یک فصل از این کتاب همکاری کرده‌اند. در کتاب «زیستگاه‌های سخت» آمده است که از سنگرهای عمیق اقیانوس و قطب‌های جغرافیایی گرفته تا فضا، موجودات زنده را می‌توان در شرایط بسیار سخت زندگی مشاهده کرد. این کتاب روایتی فریبنده از این سیستم‌ها و ساکنان خارق‌العاده آنها، همان «افراطیون» ارائه می‌دهد. یک گروه تحقیقاتی متنوع و چندرشته‌ای از کارشناسان در مورد پاسخ‌ها و سازگاری‌ها برای تغییر شرایط، تنوع زیستی، فرآیندهای انرژی زیستی و فعل و انفعالات زیست‌شناختی و غیرزنده؛ محیط‌های قطبی؛ زندگی و سکونت در زیستگاه‌های سخت، از جمله جست‌وجو برای بیوگرافی‌ها در محیط فرازمینی بحث می‌کنند. سردبیران این مجموعه ارزشمند تاکید می‌کنند که درک این سیستم‌ها برای افزایش دانش ما و استفاده از پتانسیل آنها مهم است اما متاسفانه این موضوع کمتر مطالعه شده است.

 

پیشنهاد نیروی انتظامی برای افزایش ۳۰برابری بودجه

جانشین فرمانده ناجا بر ضرورت ۳۰ برابر شدن بودجه این نیرو تاکید کرد. سردار قاسم رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت بودجه ناجا برای سال ۱۴۰۰ گفت: بودجه و زیرساخت‌های نیروی انتظامی واقعاً تناسبی با ماموریت‌ها و وظایفش ندارد و حتماً لازم است که تحول اساسی در تمام زیرساخت‌ها اعم از ابنیه، تحرک و... صورت بگیرد. وی با اشاره به ماجرای شیوع کرونا اظهار کرد: در همین ماجرای کرونا در شرایطی که بسیاری از ادارات و سازمان‌ها با یک‌سوم، دوسوم و... فعال بودند، ماموران نیروی انتظامی با آماده‌باش صد درصد سرکار هستند که این موارد باید جبران شود. البته مامور ما انتظاری ندارد، اما باید جبران خدمت انجام شود. جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه در این زمینه زیرساخت‌ها کافی نیست و تناسبی ندارد، گفت: پیش‌بینی ما این است برای اینکه بودجه به حد معقول برسد باید به ۳۰ برابر افزایش پیدا کند. رضایی در پایان گفت: انتظار این است که مجلس یازدهم و دولت‌های آینده در این زمینه یک حرکتی انجام دهند.

 

احتمال سقط جنین با مصرف سبزیجات آلوده

به گزارش فارس، حمید چوبینه دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به احتمال سقط جنین با مصرف سبزیجات آلوده گفت: نگهداری حیوانات خانگی مانند گربه هم می‌تواند باعث سقط جنین شود. سقط‌های مکرر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از این دلایل می‌تواند بحث‌های ژنتیکی باشد. وی با بیان اینکه بحث‌های محیطی هم می‌تواند باعث سقط جنین شود، افزود: بعضی از خانم‌ها به دلیل وضعیت دستگاه تناسلی ممکن است دچار سقط‌های مکرر شوند. دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: گاهی سیستم دفاعی خانم‌ها می‌تواند جنین را یک جسم خارجی تلقی کند و این موضوع به دلایل عوارض ایمونولوژیک برای وی اتفاق بیفتد. چوبینه عنوان کرد: گاهی ممکن است خانم باردار مبتلا به یک بیماری انگلی به نام توکسوپلاسما شود و جنین خود را سقط کند؛ ما همیشه تاکید می‌کنیم که خانم‌های بارداری که به صورت مداوم از سبزیجات استفاده می‌کنند باید حواسشان به سبزی‌ای که وارد منزل می‌کنند باشد، چراکه امکان دارد از طریق سبزیجات انگل توکسوپلاسما به خانم باردار منتقل شود. وی یادآور شد: حتی انگل توکسوپلاسما می‌تواند از طریق گلدان‌ها به خانم باردار منتقل شود. همچنین نگهداری حیوانات خانگی مانند گربه هم می‌تواند باعث سقط جنین شود. این متخصص بیولوژی تولیدمثل تصریح کرد: عوامل محیطی در اثر آلودگی‌ها و عفونت‌هایی که برای خانم در دوران بارداری اتفاق می‌افتد؛ باعث می‌شود فرزند نتواند لانه‌گزینی درستی انجام دهد یا اگر لانه‌گزینی هم در دوران جنینی انجام شده این جنین نتواند در رحم مادر ادامه حیات دهد.

 

حاشیه‌نشینی خاستگاه اصلی آسیب‌های اجتماعی

یک روانشناس و درمانگر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی خاستگاه اصلی آسیب‌های اجتماعی است، گفت: کودکان کار و خیابان از پیامدهای صنعتی شدن و شهرنشینی شتابان هستند. شیما جراحی در گفت‌وگو با مهر، افزود: توسعه شهرنشینی و پیدایش مناطق کلانشهری در کشورهای جهان سوم با توسعه شهرنشینی در کشورهای جهان صنعتی غرب که از فردای انقلاب صنعتی در کشورهای مذکور آغاز شد بسیار متفاوت است. وی ادامه داد: هجوم سیل‌آسای روستاییان به شهرها به ویژه شهرهای بزرگ در کشورهای در حال توسعه را باید در از هم پاشیده شدن نظام‌های سنتی تولید روستایی از یک‌سو و وجود فرصت‌های شغلی مناسب از سوی دیگر جست‌وجو کرد. به گفته وی، مهاجران به محله‌های مهاجرنشینی هجوم می‌برند که در حاشیه شهرها مانند قارچ رشد می‌کنند و در جایی که «حاشیه گندابی» یا «آپاندیس نواحی شهری» نامیده می‌شود سکنی می‌گزینند. بسیاری از مهاجران در شرایطی زندگی می‌کنند که از کمترین امکانات اولیه نیز بی‌بهره‌اند. این روانشناس افزود: همزمان با افزایش مکان‌های آلونک‌نشین شاهد گسترش بی‌رویه نابرابری‌های اجتماعی و فقر می‌شویم که باعث می‌شود کودکان کار وارد محله‌های مسطح شهر شوند و شاهد ناهنجاری‌های روانی باشیم. وی با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی خاستگاه اصلی آسیب‌های اجتماعی است، گفت: جامعه‌شناسان و روانشناسان، حاشیه‌نشینی را یکی از علل اصلی بروز معضل کودکان کار و خیابان عنوان می‌کنند که از پیامدهای صنعتی شدن و شهرنشینی شتابان است. جراحی، در توصیف کودکان کار، افزود: بعضی از کودکان با نگاه کردن به کارتون می‌خوابند اما بعضی دیگر از شدت خستگی کار روی کارتن می‌خوابند. همه ما با این کودکان آشنایی داریم، کودکانی که به جای بازی در خیابان‌ها و تحصیل در مدرسه مشغول کار در خیابان‌ها هستند، کودکانی که حق تحصیل و زندگی دارند اما به دلیل فقر مالی مجبور به کار هستند.

 

کشف ۱۲۱ هزار کیلوگرم زغال و چوب قاچاق

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از کشف و ضبط ۱۲۱ هزار کیلوگرم زغال و چوب قاچاق در این استان خبر داد. غلامحسین حکمتیان‌اصل در نشست قاچاق چوب کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه جریمه قاچاق زغال و هیزم در استان بر اساس مصوبه جلسه قاچاق چوب افزایش یافت، افزود: جریمه قاچاق چوب از ۱۵ هزار تومان در هر کیلوگرم سال گذشته به ۱۵۰ هزار تومان و همچنین قاچاق زغال از ۳۰ هزار به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. وی اظهار کرد: با وجود اجرای برنامه‌هایی مانند نصب آبگرمکن‌های خورشیدی و استفاده از جوامع محلی برای طرح‌های احیای جنگل‌ها و مراتع اما در سال‌های اخیر قطع درختان جنگلی برای قاچاق چوب از سوی سودجویان در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافته است. حکمتیان‌اصل تاکید کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از قاچاق چوب در استان برای استفاده‌های غیرشخصی انجام می‌شود کاهش این پدیده نیازمند فرهنگسازی با مشارکت رسانه‌های ارتباط‌جمعی است. وی تاکید کرد: پارسال ۱۴۲ دستگاه خودرو و امسال ۱۹۲ خودرو حامل چوب قاچاق در کهگیلویه و بویراحمد توقیف شده است. حکمتیان‌اصل تصریح کرد: ۱۲۱ هزار کیلوگرم زغال و هیزم از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان آبان امسال در این استان کشف شده است. به گفته وی از ابتدای سال گذشته تاکنون ۲۸۳ پرونده برای متخلفان کوره زغال در استان تشکیل شده است. پارسال ۱۵۹ پرونده و امسال ۱۱۴ پرونده در این خصوص تشکیل و به مراجع قانونی معرفی شد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه افزود: از دستگاه قضایی انتظار می‌رود همانند گذشته همکاری لازم را در خصوص برخورد با متخلفان در دستور کار قرار دهند.

عقیم‌سازی زنان معتاد متجاهر

مسعود رضایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم شورای اسلامی، در اظهارنظری جدید با اشاره به لزوم عقیم‌سازی زنان معتاد متجاهر گفته است: با اجرای طرح عقیم‌سازی زنان معتاد، اجازه ندهیم آلودگی زنانی که به دلیل اعتیاد، فقر و ناتوانی در خرابه‌ها و مخروبه‌ها زندگی می‌کنند و در این محل‌های نامناسب تغذیه می‌شوند به جامعه سرایت کند. بنابراین این طرح بسیار خوب و مفید است و از آلوده شدن جامعه جلوگیری می‌کند. رضایی با رد کردن ضد حقوق بشر بودن این طرح تاکید کرد: برخی معتقدند اجرای این طرح برخلاف قوانین حقوق بشر است، به همین دلیل با اجرای آن مخالف هستند اما مهم این است که خودِ این زنان به انجام این کار رضایت دارند و از طرفی دیگر انجام دادن عقیم‌سازی از ایجاد بسیاری از معلول‌ها و آسیب‌های اجتماعی دیگر جلوگیری می‌کند. در مجلس دهم چنین مساله‌ای مطرح نشد اما اکنون در اخبار و فضای مجازی در مورد این موضوع زیاد می‌شنوم و اتفاقاً موافق آن هم هستم و به نظرم اجرای آن ضرورت دارد و هر مجلس و هر گروهی که این طرح را مورد بررسی قرار دهد، کار درست و بجایی است و منجر به سلامت اجتماع می‌شود. به گزارش مهر، بر اساس آمارها نیز مجموعاً هزار زن معتاد متجاهر در تهران وجود دارد که ۵۰۰ نفر از آنها دارای جا و مکان هستند و ۵۰۰ نفر از آنها بی‌خانمان یا کارتن‌خواب محسوب می‌شوند. به‌طور کلی از این تعداد زن معتاد کارتن‌خواب تعداد کمی در شرایط بارداری و مادر شدن قرار می‌گیرند که حاملگی اکثر این افراد نیز به دلیل شرایط خاصی که دارند به سقط عمدی یا ناخواسته منجر می‌شود.

 

تصویب سند ملی بیماری‌های نادر ایران

سند ملی بیماری‌های نادر که چندی پیش با همکاری بنیاد بیماری‌های نادر ایران و دانشگاه تهران تهیه و با حضور اندیشمندان، فرهیختگان و متخصصان برجسته داخلی و خارجی تدوین شده بود، پس از بررسی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت، به ریاست دکتر نمکی به تصویب رسید. به گزارش ایلنا، این سند پس از تدوین با پیگیری‌ها و مکاتبات مجدانه محمدعلی محسنی‌بندپی عضو کمیسیون بهداشت مجلس و بیش از 70 نفر از نمایندگان مجلس با وزارت بهداشت به تصویب رسید. در ابتدا این سند با دستور وزیر بهداشت به معاونت درمان و رئیس مرکز امور بیماری‌های وزارت بهداشت ابلاغ شده و نهایتاً توسط بنیاد بیماری‌های نادر و دانشگاه تهران تهیه و تدوین و در وزارت بهداشت تصویب شد. چشم‌انداز اصلی این سند پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به بیماری‌های نادر و رفع مشکلات دارویی و درمانی بیماران نادر کشور است. به گزارش روابط عمومی بنیاد بیماری‌های نادر ایران، حمیدرضا ادراکی مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران تصویب این سند راهبردی را گامی بلند در جهت رفع مشکلات دارویی و درمانی و تسکین آلام بیماران مهجور نادر دانست، که با دستور ریاست محترم جمهور، این سند ملی به سایر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها جهت رفع مشکلات آموزشی، فرهنگی و اجتماعی بیماران نادر ایران نیز ابلاغ می‌شود.

♦♦♦

ایرنا: بازار پروانه به عنوان بزرگ‌ترین بازارچه هنری، صنایع دستی و آنتیک در سطح ایران و خاورمیانه به زودی پس از توقف یک‌ساله، در باغ هنر منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد بازگشایی می‌شود.

ایسنا: در هشت‌ ماه سال جاری ۱۰ هزار و ۷۷۵ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۱۲ هزار و ۵۲۳ نفر بود، ۱۴ درصد کاهش یافته است. از کل تلفات حوادث رانندگی در این مدت ۸۸۳۲ نفر مرد و ۱۹۴۳ نفر زن بودند.

ایلنا: وزیر آموزش‌وپرورش دولت حسن روحانی، در شورای سیاستگذاری ستاد همکاری‌های آموزش‌وپرورش و حوزه‌های علمیه بر ضرورت تاسیس یک پژوهشکده مشترک بین حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش تاکید کرد.

میزان: به منظور پیشگیری از گسترش ویروس کرونا و آرامش خاطر و رفاه حال شهروندان، امکان خرید اینترنتی دام بهداشتی از سوی سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران برای شهروندان فراهم شد.

ایلنا: رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به ارتقای کیفیت ماسک‌های سه‌لایه تولید داخل گفت: ظرفیت تولید روزانه ماسک در کشور به بیش از ۳۰ میلیون عدد رسیده است و ساماندهی زنجیره توزیع در دستور کار قرار دارد.

مهر: رئیس سازمان مدیریت بحران، با اشاره به اینکه اختیارات شهردار تهران هنگام وقوع بحران در قانون جدید مدیریت بحران مبهم است، گفت: نمایندگان مجلس نسبت به اصلاح این قانون اقدام کنند.

ایسنا: مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به چالش‌های پیش روی مدارس عشایری و ضرورت اختصاص ردیف اعتباری ویژه‌ای در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای توسعه آموزش و پرورش عشایری گفت: یکی از نیازهای ما تامین ۸۰۰ تخته چادر برای ایجاد مدارس سیار عشایری است.

ایرنا: داغ‌آب (مرز مشترک آب و خشکی در اکوسیستم‌های آبی) ساحل خلیج گرگان با توجه به بارش‌های اخیر بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر افزایش یافته و با احیای موقتی حدود دو هزار هکتار از پهنه آبی آن، بسیاری از دالان‌های قدیمی و نیمه‌خشک منتهی به خلیج گرگان در سواحل گلستان لبریز از آب شد.

ایسنا: بر اساس آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، در حالی در سه‌ ماه بهار سال جاری ۲۱۹۸ طلاق به ثبت رسیده است که طول مدت ازدواج این طلاق‌ها کمتر از یک سال بوده است. این در حالی است که برای ازدواج‌های یک تا پنج‌ساله نیز ۹۹۸۲ طلاق در همین بازه زمانی به ثبت رسیده است.

♦♦♦

درهای «موزه هنرهای معاصر» به زودی باز می‌شود

ایران نوشت: هادی مظفری، مدیرکل اداره هنرهای تجسمی، با اشاره به علل طولانی شدن فرآیند بازسازی موزه اظهار کرد: قرار بود مکانی را مرمت و بازسازی کنیم که ارزشمندترین آثار هنری دنیا در آنجا قرار گرفته بود. بنابراین بارها این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که آیا در جریان این فرآیند آثار باید در موزه نگه داشته شوند یا خارج شوند. با توجه به لزوم فراهم بودن شرایط لازم برای نگهداری آثار و همچنین با در نظر گرفتن مباحث امنیتی خروج آثار، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که امن‌ترین مکان برای نگهداری آثار، خود موزه است. در ۱۰ روز آینده یک نشست خبری خواهیم داشت که تاریخ بازگشایی نمایشگاهی که رونمایی می‌شود و برنامه‌های آتی موزه در آن اعلام می‌شود.

 

بهسازی کرونایی مترو تهران

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران از نیاز به بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار برای تعمیر و خرید تجهیزات جدید مترو خبر داد. فرنوش نوبخت اظهار کرد: در چند روز اخیر شاهد افزایش تعداد مسافران مترو به عدد ۹۵۰ هزار نفر بوده‌ایم. همچنین سامانه تهویه قطارها را به گونه‌ای طراحی کردیم که هوا را از بیرون گرفته و وارد کابین‌ها کرده و پس از آن، این هوا از کابین خارج می‌شود و بر همین اساس علاوه بر اینکه بخشی از هوای تازه توسط کولرها دمیده می‌شود، سامانه تهویه جدید نیز هوا را در داخل کابین‌ها می‌چرخاند که از هفته آینده لوگوهای مربوط به این طرح جدید را در کابین‌هایی که قرار است این اتفاق بیفتد نصب می‌کنیم.

 

افزایش دوباره ترددهای بین‌شهری

همشهری نوشت: صدور مجوز تردد از سوی فرمانداری‌ها در حال افزایش است و به نظر می‌رسد بسیاری از افراد با حضور در محل فرمانداری، موفق به کسب اجازه برای ترددهای بین‌شهری می‌شوند؛ ترددهایی که جاده‌های کشور را کم‌کم پرترافیک‌تر از یک ماه گذشته کرده است. معاون مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفته است: ترددهای بین‌شهری در جاده‌های کشور خصوصاً به مراکز و استان‌های مسافرپذیر رو به افزایش است و استان‌های مازندران، گیلان، اصفهان و گلستان در صدر افزایش ترددها و ورود و خروج خودروها در دوره آغاز محدودیت‌های تردد بین‌شهری بوده‌اند. مسوولان ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گویند هیچ برنامه‌ای برای لغو محدودیت ترددها خصوصاً در جاده‌های بین‌شهری ندارند.

 

«تئاتر شهر» تا پایان سال دارای حریم می‌شود

خبرگزاری مهر نوشت: مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی در هفته گذشته، اعلام کرد تلاش می‌کنیم و امیدواریم تا پایان سال جاری تئاتر شهر دارای حریم شود. قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره وضعیت و سرانجام حریم تئاتر شهر برای حفظ این بنای ملی و بهبود شرایط محیطی و فرهنگی پیرامون این مجموعه تئاتری گفت: نظر وزارت میراث فرهنگی در زمینه اینکه مجموعه تئاتر شهر دارای حریم باشد، مهم است زیرا مجموعه تئاتر شهر به عنوان یک بنای ملی ثبت شده است. تلاش برای اجرایی شدن این طرح ادامه دارد و امیدواریم تا پایان سال مجموعه تئاتر شهر حریم خود را داشته باشد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها