شناسه خبر : 36523 لینک کوتاه

مهاجرت روزانه 20 نخبه علمی

کرونا تاکنون جان ۴۸ هزار و ۹۹۰ نفر را در ایران گرفته است

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در 24 ساعت منتهی به ظهر روز 12 آذر ۹۸۹ هزار و ۵۷۲ بیمار قطعی مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده و با فوت ۳۶۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۴۸ هزار و ۹۹۰ نفر رسید. به گزارش خبرنگار ایرنا، سیماسادات لاری با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۱۲ آذر ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۶۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۲۴۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۹۸۹ هزار و ۵۷۲ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۶۸۸ هزار و ۵۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون شش میلیون و ۲۱۲ هزار و ۶۹۴ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. لاری افزود: در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. آمار مرگ در اثر کرونا در ایران از ۱۰ آبان به بالای ۴۰۰ نفر رسید و بعد از حدود یک ماه دوباره به زیر ۴۰۰ نفر کاهش یافت. کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۶۳ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۴۷۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.

 

محرز: زنجیره انتقال کرونا قطع شده است

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از مشارکت خوب مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی توسط دولت گفت: زنجیره انتقال ویروس کرونا اکنون قطع شده اما این به منزله پایان این بیماری نیست. دکتر مینو محرز در گفت‌وگو با ایرنا با تاکید بر اینکه این خبر خوشحال‌کننده است اما نگرانی من مربوط به پس از پایان محدودیت‌های دوهفته‌ای خواهد بود، اظهار داشت: ادامه روند موجود و رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم سبب قطع زنجیره کرونا برای همیشه خواهد شد. وی با بیان اینکه مردم نباید با توجه به کاهش موقت بیماری و آمار مرگ‌ومیر فکر کنند که ویروس کرونا از بین رفته، گفت: مردم نباید خاطره تلخ پس از اردیبهشت‌ماه امسال را فراموش کنند زیرا به‌رغم اینکه در دو ماه ابتدای سال آمار ابتلا و مرگ‌ومیر بسیار کم شده بود به دلیل جدی نگرفتن آمار تلفات بیماری کرونا پس از خرداد تا ۱۰ روز پیش به مرز ۵۰۰ نفر هم رسید.

 

مهاجرت روزانه 20 فارغ‌التحصیل دانشگاهی و نخبه علمی از کشور

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: برای حوزه‌ای مثل تحصیل یا ارتقای تحصیلی سالانه ۱۴۵ هزار نفر مهاجرت می‌کنند که ۱۰۵ هزار نفر از آنها تحصیلات دانشگاهی دارند؛ در واقع روزانه حدود ۲۰ مهندس و نخبه از کارشناسی تا دکترا از کشور خارج می‌شوند. به گزارش تسنیم؛ «محمد وحیدی» نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهاجرت یک اصل طبیعی است که هم از داخل به خارج و هم برعکس انجام می‌شود،‌ اظهار کرد: در مهاجرت جریان نخبگانی کشور، جزو کشورهایی هستیم که بیشترین آمار مهاجرت به خارج از کشور را داریم. وحیدی با بیان اینکه مهاجرت نخبگانی یک آسیب اجتماعی تلقی می‌شود، تصریح کرد: در مهاجرت نخبگانی زمانی که یک نخبه که یک فرد برجسته و کارآمد بوده که در تولید علم و فناوری اثرگذار است، از کشور خارج می‌شود بسیار برای کشور آسیب‌زاست. نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: اگر برگشت نخبگان به داخل کشور در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت انجام شود، آثار مثبتی به همراه دارد اما اگر سیر این جریان معکوس باشد یعنی میزان مهاجرت بیشتر از برگشت آن باشد، اثرش برای هر کشوری منفی است و ما در این حوزه آسیب را درک کرده‌ایم. وحیدی با ارائه آمار مهاجرت سالانه خاطرنشان کرد: آمار وزارت علوم نشان می‌دهد که در کشورمان برای حوزه‌ای مثل تحصیل یا ارتقای تحصیلی سالانه 145 هزار نفر مهاجرت می‌کنند که 105 هزار نفر از آنها تحصیلات دانشگاهی دارند و از کشور خارج می‌شوند؛ در واقع روزانه حدود 20 مهندس و نخبه از کارشناسی تا دکترا از کشور خارج می‌شوند که این عدد کمی نیست و به همین نسبت، برگشت نخبگان وجود ندارد.

 

ورود دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه به ماجرای آق‌مشهد

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از ورود دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه به ماجرای آق‌مشهد و اخذ مستندات از طرفین خبر داد. «بهمن افراسیابی» معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گفت‌وگو با ایلنا درباره سرانجام ماجرای وقف جنگل آق‌مشهد، بیان کرد: آق‌مشهد پس از اینکه از سوی اداره کل منابع طبیعی ساری در سال ۱۳۸۰ ملی اعلام شد، اداره اوقاف و شخصی به نام حسینعلی خادمی به این اقدام اداره کل منابع طبیعی به کمیسیون ماده واحده که مرجع رسیدگی به این موضوع بوده، اعتراض می‌کند که سرانجام قاضی کمیسیون رای به ملی بودن پلاک داده و ادعای وقف را مردود می‌داند. وی ادامه داد: مجدداً آقای خادمی علیه اداره کل منابع طبیعی جهت اخذ بهره مالکانه شکایت می‌کند که در این خصوص هم قاضی مربوطه ادعای نامبرده را وارد نمی‌داند. اداره اوقاف و آقای خادمی پس از اینکه به آرای صادره در شعبه استان اعتراض می‌کنند و نتیجه نمی‌گیرند با اعتراض به دیوان عالی کشور، این پرونده در شعبه ۳۶ مطرح می‌شود و قاضی محترم شعبه پس از بررسی‌های لازم پرونده را جهت رفع نواقص به شعبه تجدیدنظر استان برمی‌گرداند که متاسفانه شعبه مذکور بدون اخذ سوابق و نظرخواهی از منابع طبیعی اقدام به صدور رای مبنی بر وقف بودن پلاک می‌کند. افراسیابی افزود: متاسفانه به‌رغم صدور رای پیش‌گفته برای اداره کل منابع طبیعی استان در خصوص اعمال ماده ۴۷۷، متاسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد. معاون سازمان جنگل‌ها بیان کرد: به دلیل پیگیری‌ها و اعتراضات گسترده مردمی و دستگاه‌های نظارتی، قوه قضائیه به موضوع ورود پیدا کرده و از هر دو سازمان سوابق و مستندات را اخذ و پرونده را تحت بررسی و رسیدگی قرار داده و به تازگی نیز ریاست محترم دیوان عالی کشور از منطقه بازدید کرده‌اند. افراسیابی در پاسخ به این سوال که آیا جنگل می‌تواند مالک خصوصی داشته باشد، گفت: بر اساس اصل ۴۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی جنگل‌ها، کوه‌ها و بیشه‌های طبیعی و... انفال و ثروت ملی است، بنابراین جنگل‌های آق‌مشهد که از جنگل‌های باستانی و ارزشمند کشورمان است، متعلق به ملت ایران بوده و نمی‌تواند مالک خصوصی داشته باشد.

 

اطلاعیه آموزش و پرورش درباره روند ادامه سال تحصیلی

وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اخیراً در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی غیررسمی مطلبی درباره چگونگی روند ادامه سال تحصیلی جاری از ۱۵ آذرماه منتشر شده که مستند نیست. به گزارش ایسنا، مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در متن این اطلاعیه تاکید کرده است؛ اخیراً در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی غیررسمی مطلبی درباره چگونگی روند ادامه سال تحصیلی جاری از ۱۵ آذرماه منتشر شده که مستند نیست. وزارت آموزش و پرورش با در نظر گرفتن این مهم که سلامت دانش‌آموزان و معلمان اولویت است، در خصوص ادامه به کار مدارس و روند آموزش حضوری تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کروناست و معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آنان اخبار مربوط به مصوبات ستاد را فقط از رسانه ملی و پورتال اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش پیگیری کنند. وزارت آموزش و پرورش ضمن تکذیب این‌گونه ادعاهای واهی که فقط موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود؛ اعلام می‌دارد که این وزارتخانه حق قانونی هرگونه اقدام حقوقی در مراجع قضایی را در صورت تکرار این‌گونه موارد برای خود محفوظ می‌داند.

 

تامین اعتبار استخدام ۳۰ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت گفت: با تامین مالی برای جذب و به‌کارگیری ۳۰ هزار نیروی انسانی جدید از سوی سازمان برنامه و بودجه، بخش عمده‌ای از نیازهای حوزه سلامت کشور رفع می‌شود. به گزارش ایسنا، سیدکامل تقوی‌نژاد افزود: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مورد نظر در دو سال اخیر، رفع کمبودهای موجود و تامین نیروی انسانی فعال بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی راه‌اندازی‌شده در کشور بوده است. وی تصریح کرد: با تامین مالی مجوز جذب ۳۰ هزار نیروی انسانی جدید که بخش عمده‌ای از آنها در بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه‌های اورژانس شروع به کار خواهند کرد، می‌توان انتظار داشت که از «بار کاری» بسیار بالای کادر پرتلاش و خستگی‌ناپذیر دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدافعان سلامت کشور کاسته شود. تقوی‌نژاد تاکید کرد: با به‌کارگیری این نیروها، تعداد افرادی که در دو سال اخیر جذب وزارت بهداشت می‌شوند به بیش از ۵۰ هزار نفر خواهد رسید که ان‌شاءالله شاهد تحول عظیم و تاثیرگذار در حوزه منابع دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواهیم بود. بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت همچنین یادآور شد: دفترچه آزمون برای به‌کارگیری تعداد هفت هزار نفر از محل مجوزهای قبلی در دی‌ماه سال جاری منتشر و آزمون استخدامی نیز در هفته آخر بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

 

حدود ۵۰ درصد زندانیان کشور، محکومان جرائم مواد مخدر هستند

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: نزدیک به ۵۰ درصد آمار زندانیان کشور را محکومان جرائم مرتبط با مواد مخدر تشکیل می‌دهند. به گزارش ایلنا، محمدمهدی حاجی‌محمدی رئیس سازمان زندان‌ها در جلسه شورای عالی قوه قضائیه که در اجرای پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا در دو سالن جداگانه و از طریق ارتباط تصویری برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح سراسری پایش زندان‌ها به ارائه گزارشی در این زمینه پرداخت و تاکید کرد: وضعیت زندان‌ها باید به صورت مستمر توسط سازمان زندان‌ها و قضات رصد و نتایج حاصل از آن نسخه‌های تأدیبی و تربیتی ارزیابی شود؛ لذا ریاست قوه قضائیه به منظور توجه دادن به این مهم بخشنامه پایش وضعیت زندانیان را صادر کردند. رئیس سازمان زندان‌ها اظهار داشت: از شقوق مترقی این بخشنامه، ملاقات الزامی قضات با زندانیان است و در مواردی که قضات مخالف تغییر وضعیت زندانیان هستند، باید با زندانی ملاقات کنند و از دیگر موضوعات مهم در این زمینه بهره‌مندی زندانیان از ارفاقات قانونی است. رئیس سازمان زندان‌ها در بخش دیگری از سخنانش گفت که از ابتدای سال تاکنون که کشور درگیر بیماری کرونا بوده، ۳۱ هزار و ۳۱۴ جلسه دادرسی الکترونیکی برگزار شده که از این تعداد، حدود ۲۸ هزار و ۱۱۴ مورد یعنی بیش از ۸۹ درصد از ابتدای تیرماه تاکنون برگزار شده است. حاجی‌محمدی با اشاره به آمار زندانیان کشور گفت: نزدیک به ۵۰ درصد آمار زندانیان کشور را محکومان جرائم مرتبط با مواد مخدر تشکیل داده است. رئیس قوه قضائیه در واکنش به گزارش رئیس سازمان زندان‌ها، موضوع پایش زندانیان را یکی از دستورکارهای مهم دستگاه قضایی عنوان کرد و به دادستان‌های سراسر کشور دستور داد در اجرای این طرح، حداکثر توان خود را به‌کار گیرند تا تکلیف افرادی که احیاناً وضعیت قضایی آنها در زندان مورد غفلت یا کم‌توجهی قرار گرفته است، به سرعت روشن شود.

♦♦♦

ایسنا: در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده، وام ازدواج در مقایسه با امسال تغییری نکرده و همان ۵۰ میلیون تومان اعلام شده است. هرساله در لایحه بودجه شرایط وام ازدواج نیز اعلام می‌شود که برای سال آینده و در تبصره ۱۶ لایحه بودجه رقم وام ازدواج ۵۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین تعیین شده است.

ایرنا: مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: صد درصد نیاز خون ۱۶۰ مرکز بیمارستانی و درمانی تهران، بیماران تالاسمی و هموفیلی در استان تهران تامین شده و برای تامین خون مشکلی نداریم. محمدرضا مهدی‌زاده افزود: بعد از اطلاع‌رسانی و درخواست از مردم برای اهدای خون، استقبال خوبی انجام شد و اکنون ذخایر خون در استان تهران به حالت عادی برگشته است.

فارس: بر اساس پژوهش‌هایی که توسط ستاد مقابله با کرونا و دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام گرفته 70 درصد تهرانی‌هایی که تست کرونای آنها مثبت بوده قرنطینه خانگی را رعایت نکرده‌اند این در حالی است که شهروندان باید در صورت ابتلا مسوولانه عمل کنند و حتماً در خانه بمانند تا وضعیتشان بهبود یابد.

ایرنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از مردم به‌خصوص جوامع محلی برای حفاظت از حیات وحش استان درخواست همکاری کرد.

تسنیم: سرپرست سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر از توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه مرکزی جمعیت هلال‌احمر خبر داد. علیرضا عسکری گفت: این واکسن (واکسی گریپ) ساخت فرانسه است و در داروخانه مرکزی هلال‌احمر واقع در خیابان طالقانی و داروخانه مرکزی شماره 2 هلال‌احمر واقع در تهرانپارس توزیع می‌شود.

ایسنا: مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به واردات واکسن آنفلوآنزا با ارز نیمایی، قیمت آن برای مصرف‌کننده را ۱۹۲ هزار تومان اعلام کرد. دکتر حیدر محمدی درباره قیمت واکسن آنفلوآنزا گفت: با توجه به اینکه این محموله جدید واکسن آنفلوآنزا با ارز نیمایی وارد شده است، قیمت آن برای مصرف‌کننده، ۱۹۲ هزار تومان خواهد بود.

فارس: شهردارتهران در مراسم انتخابات دوره‌ای سازمان بین‌المللی مترو پلیس به‌عنوان نایب رئیس این سازمان انتخاب شد.

ایلنا: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به تاثیر نوع سوخت بر میزان آلودگی هوا گفت: بعد از پیگیری‌های به‌عمل‌آمده، کیفیت سوخت مصرفی در تهران به‌خصوص سوخت خودروهای دیزلی نسبت به سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ بسیار بهتر شده است.

♦♦♦

تهران در تدارک نام محمدرضا شجریان

اعتماد نوشت: هنوز تهران خیابانی به نام استاد محمدرضا شجریان ندارد؛ از اردیبهشت سال گذشته که شورای شهر مصوب کرد خیابان فلامک به نام استاد شجریان نامگذاری شود تا امروز که بیش از یک سال از آن تصمیم می‌گذرد. در این مدت به دلایلی که گفته نمی‌شود اما انگار همه می‌دانند، اجرای این مصوبه شورای شهر تهران معطل مانده است. مدتی پیش نامه‌ای با امضای محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، منتشر شد که نشان می‌داد او از شهردار تهران خواسته است که اجرای این مصوبه را متوقف کند. اما پس از درگذشت وی، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که موانع نامگذاری برطرف شده و نامه‌های مذکور امضا شده و شهرداری باید اقدامات را انجام دهد.

 

امدادرسانی به ۷۵۰۰ نفر در پی بارندگی در هشت استان

ایسنا نوشت: معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اعلام امدادرسانی به بیش از ۷۵۰۰ نفر در پی بارندگی‌های اخیر در هشت استان کشور، آخرین وضعیت خوزستان را نیز تشریح کرد. محمدباقر محمدی گفت: پس از اعلام هشدار هواشناسی در تاریخ ۶ آذرماه در مورد تشدید فعالیت سامانه بارشی به استان‌های در معرض خطر اعلام آماده‌باش داده شد. وی با بیان اینکه عملیات امداد و نجات در پی این بارش‌ها از هشتم آذرماه آغاز شده و همچنان در برخی از استان‌ها ادامه دارد، گفت: در مجموع هشت استان کشور یعنی خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، قزوین، ایلام، گلستان و لرستان درگیر بارندگی بودند و در مجموع به ۱۲۰ شهر، روستا و مناطق عشایرنشین در آنها امدادرسانی شد.

 

بوی نامطبوع در تهران «اژدهای چندسر» شده است

تسنیم نوشت: رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری با اشاره به انتشار بوی نامطبوع در شهر تهران گفت: به شهرداری تهران تذکر می‌دهم یکی از معاونت‌های شهرداری به عنوان متولی اصلی پیگیری موضوع انتشار بوی نامطبوع در شهرداری مشخص شود. سیدآرش حسینی‌میلانی گفت: انتشار بوی نامطبوع در تهران حاکی از یک معضل محیط ‌زیستی نوپدید است که می‌توان آن را به اژدهایی چندسر تشبیه کرد که هر سال، سر جدیدی به آن اضافه می‌شود. از فاضلاب، مرکاپتان، آرادکوه و مازوت‌سوزی صنایع تاکنون سخن گفته شده ولی هنوز پهلوانان شهر موفق به هدف قرار دادن اژدها نشده‌اند. با توجه به وظایف ذاتی دستگاه‌های مختلف در زمینه رفع مشکل، لازم است به صورت جدی پیگیری شود.

 

عدالت بهداشتی روی لبه تیغ

همشهری نوشت: دسترسی مناسب به خدمات درمانی و پزشک از ویژگی‌های یک نظام سلامت مطلوب است. یکی از وظایف اصلی نظام سلامت، تامین پزشک و خدمات درمانی در سراسر کشور است. ارائه چنین خدماتی منجر به بالا رفتن کیفیت خدمات ‌درمانی و بهبود سطح سلامت جامعه در نقاط دور از دسترس خواهد شد. با وجود طرح‌های مختلف برای جبران کسری پزشک در مناطق محروم، همچنان در بسیاری از این مناطق کمبود جدی پزشک وجود دارد. سال 92، مجلس قانونی را تصویب کرد که به قانون عدالت آموزشی معروف شد؛ ۳۰ درصد ظرفیت برخی رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به سهمیه مناطق محروم اختصاص یافت و دانشجویانی که رتبه‌های پایینی کسب می‌کردند، مجاز به تحصیل در این رشته‌ها می‌شدند.