شناسه خبر : 33435 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اجتماعی)

تذکر به میراث فرهنگی درباره مرمت مسجد شیخ ‌لطف‌الله

اعتماد نوشت: ناهید تاج‌الدین، نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم طی تذکر کتبی به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری خواستار رسیدگی به وضعیت معایب ناشی از مرمت مسجد شیخ لطف‌الله و پاسخگویی به انتقاد فعالان میراث فرهنگی شد: با توجه به شرایط بحرانی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، مرمت این گنبد امری اجتناب‌ناپذیر بوده است، تصمیم درستی که به روش نامناسب اجرایی شده و حساسیت‌های جامعه میراث فرهنگی کشور را برانگیخته و از طرفی پس از اتمام مرمت و بروز معایب، ایرادات ناشی از برچیدن و نصب کاشی‌ها مشخص نشد و به انتقادات کارشناسان و خبرگان این حوزه پاسخی داده نشده است. از طرفی شواهد نشان‌دهنده این است که به اصل «برگشت‌پذیری» در این پروژه حساس توجهی نشده است.

چگونگی جان باختن ۶۱ نفر در مراسم تشییع در کرمان

شهروند نوشت: استانداری کرمان هنوز درباره حادثه اخیر در شهر کرمان صحبتی نکرده، با این حال از تشکیل کمیسیون پیگیری حادثه تشییع پیکر سردار قاسم سلیمانی در کرمان خبر داده است. محمدجواد فدائی گفته است که گروه‌های مختلف در حال بررسی موضوع هستند و نتایج به اطلاع مردم می‌رسد. او از تلاش استانداری برای نام‌گذاری جانباختگان به عنوان شهید هم خبر داده است. از سوی دیگر، سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی معاون استاندار کرمان هم گفته است تا زمان اتمام بررسی‌ها و مشخص شدن جزئیات امکان اظهار نظر قطعی در این باره وجود ندارد: «در صورتی که ایراد و اشکالی در کار باشد قطعاً با مسببان آن برخورد می‌شود و صد درصد از مردم عذرخواهی می‌کنیم.»

کاخ مرمر، موزه شد

خبرگزاری فارس نوشت: معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: کاخ مرمر تبدیل به موزه شده است. طالبیان درباره موزه شدن کاخ مرمر اظهار کرد: مجموعه کاخ مرمر مانند کاخ نیاوران و مابقی کاخ‌های کشور است که یکسری آثار درون آن وجود دارد که باید به نمایش دربیاید. وی خاطرنشان کرد: مخاطبان باید اطلاعات مربوط به این کاخ را داشته باشند و تاکنون بازدید از این کاخ برای عموم مردم مهیا نبوده است. طالبیان بیان داشت: علت اینکه وزارت میراث فرهنگی نتوانسته است این کاخ را برای بازدید عموم هماهنگ کند، این بوده که ما مالک آن نبودیم و این ملک متعلق به بنیاد مستضعفان است که اکنون دستور موزه شدن آن را داده‌اند.

کولبری در خطه غربی کشور دیگر شغلی مردانه نیست

همشهری نوشت: کولبری را باید یکی از سخت‌ترین شغل‌ها در کشورمان بدانیم که ریشه در نابرابری و توزیع ناعادلانه امکانات و خدمات و حتی ایجاد شغل در کشور دارد. کولبران در مناطق مرزی با خطرات بسیاری مواجه‌اند و این نکته زمانی توجه دوچندان را به خود جلب می‌کند که پای زنان هم به حمل بارهای سنگین در مسیرهای صعب‌العبور و سخت کوه‌های مرزی غرب کشور باز شده و هر روز شاهد افزایش تعداد آنها هستیم. این آمار هرچند به صورت رسمی منتشر نشده اما بررسی میدانی روستاهای مرزی استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه نشان می‌دهد که جمعیت زنان و نوجوانان ساکن در این مناطق برای کولبری با افزایش قابل توجه روبه‌رو شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها