شناسه خبر : 33437 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سرنوشت 800 پرونده قضایی شهردار سابق تهران

رئیس سازمان غذا و دارو: شیر بخورید و نگران سلامت آن نباشید

سرنوشت 800 پرونده قضایی شهردار سابق تهران

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به نظارت‌های این سازمان بر فرآیند تولید شیر و شرکت‌های پاستوریزه‌سازی آن، تاکید کرد که نخوردن و حذف شیر از سبد غذایی مردم، بسیار خطرناک‌تر از خطر آفلاتوکسین است. دکتر محمدرضا شانه‌ساز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مباحثی مبنی بر وجود سم آفلاتوکسین در شیر، گفت: مردم مطمئن باشند که سازمان غذا و دارو در این زمینه نظارت‌های لازم و کافی را بر فرآیند تولید شیر و شرکت‌های پاستوریزه‌سازی شیر انجام می‌دهد؛ به‌طوری که قبل از تولید، حین تولید، بعد از تولید و در زمان خروج و هم در زمان توزیع شیر در بازار مورد ارزیابی و کنترل قرار می‌گیرد و اعداد و ارقامی که طی این چند روز برای وجود آفلاتوکسین در شیر اعلام شده است، اصلاً صحت ندارد. وی با بیان اینکه استاندارد ما برای آفلاتوکسین شیر 1 /0 میکروگرم درکیلوگرم است، افزود: این در حالی است که استانداردهای آمریکا در این زمینه بسیار بالاتر از ماست، اما استانداردهای اروپایی هم پایین‌تر از این عدد است. استاندارد ما چیزی بین این دو استاندارد است. شانه‌ساز با بیان اینکه مردم نگران سلامت شیر نباشند و حتماً شیر مصرف کنند، تاکید کرد: مردم حتماً باید خوردن شیر را در برنامه غذایی‌شان قرار دهند؛ چراکه خطر شیر نخوردن بسیار بیشتر از آفلاتوکسین است. وی تاکید کرد: حذف شیر از سبد غذایی روزانه قطعاً آسیب‌زاست. حتی باید توجه کرد که خطراتی که بر اثر خوردن شیر به میزان بسیار زیاد مطرح می‌شود و در همه دنیا هم وجود دارد، احتمالی است. بنابراین هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که یک خطر قطعی را با یک خطر احتمالی عوض کند.

«آفلاتوکسین» از زبان رئیس انجمن سم‌شناسی

رئیس انجمن سم‌شناسی و مسمومیت‌ها ضمن تشریح موضوع سم آفلاتوکسین در مواد غذایی به‌ ویژه شیر، گفت: مردم باید به وزارت بهداشت به عنوان ارگان و سازمان تامین‌کننده سلامت اعتماد داشته باشند و وزارت بهداشت نیز جهت اطمینان خاطر مردم استنادات و ارزیابی‌های روتین محصولات غذایی را اطلاع‌رسانی کند. دکتر امید سبزواری ضمن تشریح و بررسی علمی موضوع سم آفلاتوکسین در مواد غذایی به ‌ویژه شیر، اظهار کرد: ماتریکس‌های مختلف غذایی با احتمال آلودگی مواجه هستند و شیر نیز به عنوان یکی از ارزشمندترین مواد غذایی از این مساله مستثنی نیست. وی با بیان اینکه در کشورهای مختلف استاندارد و سقف مجازی برای وجود انواع سموم در مواد غذایی ازجمله آفلاتوکسین‌های B1 و M1 تعیین شده است، گفت: در ایران نیز حد مجاز سختگیرانه‌ای برای آفلاتوکسین M1 تعیین شده و حداکثر مجاز آن در شیر یک‌دهم ppb یعنی یک‌دهم قسمت در یک میلیارد تعیین شده است.

نتایج یک پروژه محدود تحقیقاتی قابل تعمیم به کل کشور نیست

وی با تاکید بر اینکه بررسی سلامت شیر در یک پروژه‌ تحقیقاتی محدود، به کل کشور قابل تعمیم نیست، در عین حال در رابطه با انعکاس چنین مطالبی از رسانه ملی عنوان کرد: آیا مطالعه به ‌صورت کشوری و بر مبنای اصول علمی تبیین شده و تعداد کافی نمونه و روش نمونه‌گیری معتبر انجام شده است؟ آیا یافته‌ها با رعایت اصول آماری و تفسیر علمی، قابل تعمیم به کل کشور است؟ یک مطالعه نظام‌مند باید بر اساس برنامه‌ای از پیش تعریف‌شده و نمونه‌برداری اصولی از سطح عرضه، کارخانه‌های تولید شیر پاستوریزه و مراکز جمع‌آوری شیر خام طراحی و با استفاده از روش‌های آزمون معتبر و استاندارد سنجیده شود. سبزواری با تاکید بر اینکه نظارت و ارزیابی سلامت مواد غذایی جزو وظایف ارگان‌های نظارتی است، گفت: با این حال مسوولیت تولید محصولات و مواد غذایی سالم و استاندارد نیز بر عهده تولیدکنندگان است؛ به عبارت دیگر تولیدکننده باید مطمئن باشد که محصول سالمی وارد بازار می‌کند و دستگاه‌های نظارتی نیز باید به وظایف ارزیابی و نظارتی خویش برای اطمینان از سلامت مواد غذایی عرضه‌شده در سطح جامعه بپردازند.

ادعای تازه درباره سرنوشت 800 پرونده قضایی شهردار سابق

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران رسیدگی به آنچه آن را گزارش 800 مورد تخلف در مدیریت شهری گذشته خواند، به اندازه بررسی و اطلاع از جزئیات 41 نامه سازمان بازرسی کشور به شهرداری تهران، مهم برشمرد و خواستار شفافیت و اطلاع‌رسانی درباره سرنوشت و روند رسیدگی به این گزارش‌ها شد. به گزارش ایسنا «ناهید خداکرمی» که درباره جزئیات 41 نامه سازمان بازرسی کل کشور به شهرداری تهران سخن می‌گفت، افزود: «به دنبال 800 مورد که مدیریت شهری گذشته داشته و گزارشی که سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه داده، طرح شکایت در شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت انجام شده بود.» وی با بیان اینکه «در زمانی که فردی که در دفتر رئیس سابق قوه قضائیه دستگیر شده، همچنین قاضی از همان دادسرا به دلیل تخلفات در زندان است، این‌طور گزارش شده که از شهرداری طرح شکایت شده» مدعی شد این در حالی است که «در همان دادسرا به‌ صورت غیرمعمولی به جریان نیفتاده است». خداکرمی همچنین به انتشار برخی شایعات درباره سرنوشت این پرونده‌ها اشاره کرد و خواستار روشن شدن وضعیت آنها شد و افزود: «کسی از سرنوشت پرونده‌ها خبر ندارد. برخی می‌گویند پرونده‌ها خمیر یا خرد شده‌ و از بین رفته‌اند؛ حتی برخی می‌گویند این پرونده‌ها بایگانی شده‌اند، اما شورا پیگیر 800 پرونده است تا ببیند چه اتفاقی برای آنها رخ داده است.» وی خواستار شفاف‌سازی در این زمینه شد و با بیان اینکه «تعدادی از این پرونده‌ها حتی قبل از فعالیت شورای شهر پنجم مطرح شده اما پیگیری باید از سوی قوه قضائیه انجام می‌شد» اظهار کرد سرنوشت این پرونده‌ها مشخص نیست. وی افزود: «شورای شهر تهران تعدادی از پرونده‌ها را پیگیری کرده که بعضاً می‌گویند اصلاً طرح شکایت نشده اما معلوم نیست این پرونده‌ها چه شده و بعضاً دست ما هم به‌رغم گزارش‌های بازرسی کل کشور به جایی بند نیست.» رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در مورد جزئیات 800 پرونده مورد اشاره‌اش گفت: «تخلفات متعددی در مدیریت شهری (وقت) رخ داده. این تخلفات در شرکت‌ها، املاک و پرونده‌های مختلف بوده و موضوعات مطرح‌شده متنوع، و هم در حوزه بدهی‌های بانکی، هم معاملات شهرداری و هم قراردادهاست که امیدواریم هرچه سریع‌تر بتوانیم اطلاعاتی از آنها کسب کنیم تا مردم بدانند چه بلایی بر سر املاک شهر آمده است».

حال محیط زیست زاگرس خوب نیست

معاون دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست گفت: حال محیط زیست زاگرس خوب نیست و باید اقدامات و هماهنگی‌های فوری برای اصلاح این روند صورت گیرد. علی بالی گفت: کوهستان زاگرس با وسعت بیش از ۳۲ میلیون هکتار از بهترین نواحی زیستی ایران به شمار می‌رود که دربرگیرنده شش میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس است. این ناحیه زیستی بین ۴۰ تا ۵۵ درصد آب کشور را تامین می‌کند و خاستگاه کشاورزی دنیا با قدمتی بیش از شش هزار سال است.

وی افزود: ناحیه زاگرس دربرگیرنده حداقل ۲۵ درصد از گونه‌های گیاهی کشور است که ۸۵۰ گونه آن منحصر به زاگرس و ۱۵۰۰ گونه آن انحصاری کشور است. در زیستگاه جنگلی زاگرس نیز حداقل ۸۰ درصد از جمعیت عشایر کشور در حدود چهار هزار آبادی پراکنده شده‌اند که عمدتاً معیشت آنها متکی بر منابع طبیعی است. بالی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه در دهه‌های اخیر این زیست‌بوم حساس و باارزش کشور به دلیل بهره‌برداری ناپایدار، طرح‌های توسعه‌ای ناموزون همچنین تخریب و تغییر کاربری اراضی دچار زوال شده و آن را در معرض بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها از جمله خشکیدگی و زوال جنگل بلوط قرار داده است. با وجود اقدامات دستگاه‌های مختلف برای صیانت از این زیست‌بوم حیاتی کشور، در نتیجه به دلیل نبود هماهنگی و برنامه‌ریزی بالادستی و جزیره‌ای کار کردن متولیان حال زاگرس مناسب نیست و اقدامات و هماهنگی‌های فوری در سطوح کلان مدیریتی باید صورت پذیرد.

گزارش ملی پلاسکو آماده شد

اما و اگرها درباره علت وقوع حادثه پلاسکو و همچنین میزان قصور و تقصیرها ادامه داشت تا اینکه در تیرماه امسال گزارش ملی حادثه پلاسکو به شهرداری تهران ارائه شد. پیروز حناچی با بیان اینکه پلاسکو ساختمانی بود که کسی فکر نمی‌کرد به آن شکل فرو بریزد، گفت: اما فروریختن آن به یک فاجعه ملی تبدیل شد؛ این از ویژگی‌های تهران است. وی ادامه داد: خوشبختانه گزارش ملی و رسمی پلاسکو دیروز (18 تیرماه سال 98) به دست ما رسید. به گزارش فارس، شهردار تهران گفت: در چنین گزارشی ممکن است دستگاه‌های مسوول به راحتی نقش خود را نپذیرند یا اینکه دستگاه مخاطب اساساً نمی‌تواند یک گزارش بی‌طرف تدوین کند. اما دولت یک مبنای خوب گذاشت؛ اینکه برای تهیه و تدوین چنین گزارشی، یک مجموعه کاملاً بی‌طرف و متخصص تشکیل شود. این یک اقدام منحصربه‌فرد بود.

اما حالا پس از گذشت سه سال از حادثه پلاسکو یکی از موضوعات مهم این است که آیا امروز سازمان آتش‌نشانی از نظر تجهیزات فنی در جایگاه قابل قبول قرار دارد یا خیر. زهرا صدراعظم‌نوری رئیس کمیسیون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: ما در حالی سومین سالگرد حادثه غمبار پلاسکو را گرامی می‌داریم که خوشبختانه سازمان آتش‌نشانی شهر تهران در این سه سال اخیر از لحاظ امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی نسبت به گذشته ارتقا پیدا کرده است. وی ادامه داد: امروز تجهیزات خوبی در اختیار سازمان آتش‌نشانی شهر تهران است و ایستگاه‌های مناسب‌تری را از نظر پراکنش دارد و در برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران به این موضوع توجه ویژه شده است. نوری گفت: امروز سازمان آتش‌نشانی به نسبت گذشته وضعیت بهتری دارد اما از آنجا که این سازمان بسیار پرکار است باید مرتباً این تجهیزات و وسایل به‌روزرسانی و تجهیز و تعمیر شود تا بتواند در موقع وقوع حوادث خدمت‌رسانی بهتری داشته باشد.

مجموعه دلفیناریوم چراغ خاموش فعال شد

به‌رغم اینکه مدتی پیش مدیر روابط عمومی برج میلاد اعلام کرد به دلیل تلف شدن یک دلفین،‌ مجموعه دلفیناریوم تعطیل است اما در حال حاضر مجموعه دلفیناریوم چراغ خاموش فعال شده و فروش بلیت در حال انجام است. اواخر پاییز امسال خبر تلف شدن یک دلفین به نام «آلفا» در مجموعه دلفیناریوم برج میلاد خبرساز شد و همان زمان جاوید کسری مدیر روابط عمومی برج میلاد اعلام کرد به دلیل حواشی تلف شدن یک دلفین در مجموعه دلفیناریوم این مجموعه تعطیل است. وی افزود: مجموعه دلفیناریوم توسط برج میلاد به پیمانکار اجاره داده شده ولی مجوز فعالیت آنها را سازمان محیط‌زیست صادر کرده است. مدیریت برج میلاد از جنبه‌های حقوقی در حال بررسی این مساله است و متاسفانه پیمانکار مجموعه دلفیناریوم مرگ دلفین را به ما دیر اطلاع داده بودند. مدیر روابط عمومی برج میلاد اعلام کرد: به پیمانکار مجموعه دلفیناریوم اعلام کرده‌ایم که برگزاری مراسم در این مجموعه را کنسل کنند و فعالیت این مجموعه تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود و در صورتی که تخلف پیمانکار محرز شود، برخوردهای لازم انجام خواهد گرفت و واحد حقوقی برج میلاد پیگیر این موضوع است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها