شناسه خبر : 32093 لینک کوتاه

دوده خودروها در حلق مردم

بلوط‌های زاگرسی در سی‌سخت به بهانه تعریض جاده قتل عام شدند

دوده خودروها در حلق مردم

هفته گذشته انتشار اخباری درباره تعریض جاده یاسوج به سی‌سخت به این دلیل رسانه‌ای شد، که این جاده از منطقه حفاظت‌شده می‌گذشت و صدها درخت بلوط را در منطقه‌ای قطع می‌کرد که هیچ ضرورتی به تعریض نداشت. با این حال اعتراضات فعالان محیط‌زیست منطقه به ساخت این جاده سال‌هاست مانع از شروع پروژه شده بود اما پیمانکاران اخیراً و به‌سرعت هزاران درخت را قطع کردند. آنها پرتردد بودن جاده حادثه‌خیز را بهانه این کار کرده‌اند؛ در حالی ‌که به گفته محلی‌ها این جاده در شلوغ‌ترین حالت که روزهای تعطیل تابستانی است، ترافیک روانی دارد. درختان بلوط در شرایطی قطع شدند که به اعتقاد کارشناسان ارزش اقتصادی هر اصله بلوط برای طبیعت ۲۰۰ میلیون تومان است و با در نظر گرفتن قطع ۱۰ هزار اصله درخت در پروژه تعریض جاده سی‌سخت دو هزار میلیارد تومان خسارت به منابع‌ طبیعی کشور وارد شده است.

روزنامه همشهری در گزارشی نوشت: بخش شمالی این جاده در «پارک ملی دنا» که ذخیره‌گاه زیست‌کره است قرار دارد. امید سجادیان دبیر شبکه تشکل‌های محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: سی‌سخت شهر کوچک پرشیبی است که ظرفیت تعداد زیاد گردشگر را ندارد. چهاربانده کردن مسیر دسترسی به این شهر در شرایطی که مسیر یاسوج به شیراز وضعیت مطلوبی ندارد، عجیب است. برای تعریض این مسیر ۳۰کیلومتری با یک حساب سرانگشتی حداقل ۱0، ۱5 هزار درخت بلوط تنومند بریده شده است. این جاده ترانزیت نیست که نیاز به چهاربانده شدن داشته باشد. شهر بن‌بستی نیست و مسافران اصفهان از یاسوج به این شهر می‌روند.

محسن جعفری‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد توپ را در زمین مدیران قبلی انداخت و گفت که این جاده در سالیان قبل مجوز گرفته و نظارت بر تعداد و وضعیت درختان برعهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است. در حالی ‌که منظور او همین سال ۹۷ است. تخریب تعداد زیادی از بلوط‌ها به بهانه تعریض جاده در شرایطی صورت گرفته است که رشد درخت بلوط طولانی و کند است و در بهترین حالت در صورت مهیا بودن شرایط کامل، سه تا چهار سانت در هر سال رشد می‌کند.

جواد رحیمیان، مدیرکل منابع طبیعی شهرستان بویراحمد گفت: در مسیری که تحت نظارت ماست یک درخت هم قطع نشده است. تعداد درختی که از نظر ما قطع شده ۷۰۰ تاست. محدوده تنگ گنجه‌ای به سمت شمال تا سی‌سخت محدوده حفاظت‌شده است. جنوب جاده در اختیار سازمان جنگل‌هاست. ما هنوز مجوزی برای قطع درخت در محدوده خود نداده‌ایم ولی برآوردهای اولیه‌مان نشان می‌دهد که کلاً ۳۰۰ تا ۳۵۰ اصله درخت در محدوده بویراحمد برای پروژه باید قطع شود. البته تعداد رو به افزایش است. در نهایت در مورد قطع کردن این درختان یا کمیته فنی اداره کل یا سازمان جنگل‌ها تصمیم می‌گیرد.

با کمبود ۱۰۰ هزار معلم مواجه هستیم

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود ۱۰۰ هزار معلم خاطرنشان کرد: با پیش‌بینی‌های انجام‌شده امیدواریم در ابتدای مهر کلاسی بدون معلم نباشد. محسن حاجی‌میرزایی در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت کمبود معلمان در کشور اظهار کرد: در حال حاضر با کمبود حدود ۱۰۰ هزار معلم در کل کشور مواجه هستیم که پیش‌بینی‌ شده این کمبود از طریق به‌کارگیری معلمان حق‌التدریس، آموزش‌یاران و پیش‌دبستانی‌ها و همچنین خروجی‌های دانشگاه فرهنگیان تامین شود. امیدواریم در ابتدای مهر کلاسی بدون معلم نباشد. وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره کاهش میزان سرانه آموزشی کشور نسبت به سایر کشورهای در حال توسعه گفت: هم در فضای آموزشی مشاهده می‌کنیم که متوسط سرانه کشور پایین است و هم در زمینه سهم از تولید ناخالص داخلی با این کمبود مواجه هستیم که در هر دو مورد باید ارتقاهای لازم صورت بگیرد. امیدواریم با پیش‌بینی‌هایی که در سند تحول انجام شده است به تدریج منابع مورد نیازمان در این خصوص تامین شود. وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ما در جست‌وجوی پایدار کردن منابع آموزش و پرورش هستیم و معتقدیم آموزش و پرورش نباید دغدغه منابع داشته باشد بلکه فقط باید به کیفیت آموزش فکر کند.

ماجرای آنتی‌بیوتیک در دادگاه دختر نعمت‌زاده

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت‌زاده دختر وزیر اسبق صنعت، احمدرضا لشکری‌پور و شرکت توسعه دارویی رسا، هفته پیش در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد و در آن نماینده دادستان با استناد به گزارش وزارت اطلاعات، تاثیر عملکرد این شرکت در ایجاد اختلال برای شرکت‌های دارویی و کمبود آنتی‌بیوتیک در اوایل سال 97 را افشا کرد. روزنامه خراسان به نقل از فارس، تسنیم، ایسنا و میزان نوشت؛ در ابتدای این جلسه نیازآبادی نماینده دادستان، در بیان اتهامات متهمان گفت: «شبنم نعمت‌زاده» متهم به اخلال عمده به مبلغ ۱۸۵۰ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۹۹ ریال در نظام اقتصادی کشور بوده و همچنین متهم به سوءاستفاده از امتیاز کسب‌شده کالا و دارو، فعالیت غیرمجاز در شبکه دارویی، اخلال در نظام توزیع و نگهداری غیرمجاز و قاچاق دارو است. وی اتهامات تقریباً مشابهی را برای دو متهم دیگر یعنی «احمدرضا لشکری‌پور» و شرکت رسا بیان کرد. در این شرکت احمدرضا لشکری‌پور مدیرعامل و شبنم نعمت‌زاده نیز عضو هیات‌مدیره بوده است. وی گفت: در این پرونده متهمان با فریبکاری سعی کرده‌اند به فعالیت دارویی خود ادامه دهند و مدیران دارویی را در خرید دارو با مشکل مواجه کرده و از طرفی باعث کمبود دارو در کشور شده‌اند. نماینده دادستان در این باره به شکایت بیش از 10 شرکت از سه متهم پرونده اشاره کرد.

به خطر انداختن جان مردم از سوی خودروسازان به بهانه تحریم‌ها

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: صاحبان صنایع خودرو و موتورسیکلت‌سازان مواردی را که در قانون هوای پاک مصوب شده است یکی‌یکی به بهانه‌های مختلف حذف می‌کنند. مسعود تجریشی (معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست) درباره درخواست خودروسازان از معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر لغو «الزام نصب فیلتر جذب دوده» به بهانه تحریم‌ها، به ایلنا گفت: متاسفانه صنعت خودرو کشور به‌جای اینکه به سراغ دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی رفته و از جمعیت زیاد فارغ‌التحصیلان استفاده کند، برای هر کاری راحت‌ترین کار، یعنی حذف قانون را انتخاب می‌کند. وی ادامه داد: اگر قرار باشد، تحریم‌ها را بهانه‌ای برای حذف قانون بدانیم در بسیاری از بخش‌های کشور مشکل ایجاد می‌شود، در حالی که در شرایط تحریمی عده‌ای کمک می‌کنند تا کشور اداره شود. آیا معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اعلام کرده است که نمی‌تواند فیلتر جذب دوده را در داخل کشور تولید کند؟ آیا دانشگاه‌های کشور که دستاوردهای علمی بسیاری دارند، توان حل چنین مساله‌ای را ندارند. آیا تولید فیلتر دوده پیچیده‌تر و مشکل‌تر از موشک‌هایی است که در داخل کشور تولید می‌شود که خودروسازان می‌خواهند نصب فیلتر دوده به بهانه تحریم لغو شود.

لایحه حذف تبصره ازدواج دختران زیر 13 سال به دولت ارسال می‌شود

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از ارسال لایحه «حذف تبصره مربوط به ازدواج دختران زیر 13 سال» تا در آینده نزدیک به دولت خبر داد و گفت: معاونت به هیچ عنوان مخالف ازدواج در سن جوانی نیست بلکه ازدواج در جوانی یعنی دورانی را که فرد به بلوغ جسمی و بلوغ روانی و فکری رسیده باشد ضروری می‌داند. معصومه ابتکار بیان کرد: لایحه «حذف تبصره مربوط به ازدواج دختران زیر 13 سال» حداکثر طی دو هفته آینده در کمیسیون لوایح نهایی خواهد شد و به دولت ارسال می‌شود. وی با اشاره به اینکه این معاونت به‌طور جدی پیگیر لایحه حذف تبصره مربوط به ازدواج دختران زیر 13 سال است، افزود: دولت نیز در خصوص طرح مجلس شورای اسلامی تحت عنوان طرح «کودک‌همسری» رای موافق خود را اعلام کرده است. ابتکار تاکید کرد: آیت‌الله مکارم شیرازی نیز صریح نظر خود را در این باره اعلام کرده‌اند، به نظر نمایندگان مجلس در این زمینه رایزنی‌هایی انجام داده‌اند. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه شرایط اجتماعی و اتفاقات رخ‌داده در این زمینه حاکی از آن است که باید بیش از پیش مراقب فرزندان خود باشیم، اظهار کرد: باید مراقب مساله «ازدواج» باشیم. معاونت به هیچ عنوان مخالف ازدواج در سن جوانی نیست، بلکه ازدواج در سن جوانی یعنی دورانی را که فرد به بلوغ جسمی، روانی و فکری رسیده باشد ضروری می‌داند. ابتکار افزود: برخی جوامع رویکردشان این است که نباید ازدواج در سن جوانی رخ دهد، اما رابطه آزاد جنسی اتفاق بیفتد. یعنی سن ازدواج بالاست، ممنوعیت برای ازدواج کودکان جدی است، اما رابطه زیاد است و با معضلی به نام دختران نوجوان باردار مواجه‌اند.

تخلفات در زمینه پذیرش دانشجو را به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم

با انتشار خبری مبنی بر کلاهبرداری فردی با عنوان دانشجوی یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه وزارت بهداشت در پذیرش دانشجو در مقاطع عمومی به صورت مستقیم نقشی ندارد، گفت: طی نامه‌ای از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته شده در پیشگیری از تخلفات در این زمینه تلاش کنند و موارد احتمالی را جهت پیگیری‌های بیشتر به حوزه معاونت آموزشی منعکس کنند. به گزارش ایلنا، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در روزهای اخیر اخباری در خصوص حضور فردی در کلاس‌های یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بدون دارا بودن شرایط دانشجویی و کلاهبرداری منتشر شده گفت: این موضوع موجبات نگرانی‌های جامعه دانشگاهی و همچنین مسوولان وزارت بهداشت را فراهم کرده است. لاریجانی ضمن تاکید بر حساسیت این موضوع گفت: تمامی سعی همکاران ما در ستاد وزارت بهداشت و همچنین مرکز سنجش آموزش پزشکی ایجاد امنیت و جلوگیری از تخلف در آزمون‌ها و سایر امور آموزشی حوزه علوم پزشکی است. وی اذعان داشت: پذیرش دانشجو در دوره‌های عمومی و ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها در این مقاطع از طریق کنکور سراسری صورت می‌پذیرد و ضروری است تا تدابیر جدی برای پیشگیری از این قبیل تخلفات توسط مراجع ذی‌ربط صورت پذیرد.

صدور احکام سنگین قضایی برای متهمان هفت‌تپه

دور تازه اعتراض‌های کارگری از روز یکشنبه هفته گذشته و بعد از حدود 10 روز وقفه «به نشانه اعتراض به محقق نشدن وعده‌های مسوولان» از سرگرفته شده است. هپکو شرکت ساخت و مونتاژ ماشین‌آلات راه‌سازی است که در سال ۱۳۸۵ به بخش خصوصی واگذار شده است. به گزارش ایلنا کارگران می‌گویند مشکلات صنفی آنها از زمان خصوصی‌سازی شرکت هپکو و تغییر مدیریت آغاز شده است. محمدتقی آبایی‌هزاوه، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفته است که وعده‌های مسوولان در حال پیگیری است. آبایی گفته «اینکه انتظار داشته باشیم مشکلات سریع و یک‌روزه حل شود، صحیح و عملی نیست».

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها