شناسه خبر : 26613 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اجتماعی)

از پشت میله‌های سرد و دیوار بلند ندامتگاه تهران

تجارت فردا- لوگو ایراننوشت: یکی از زندانیان ندامتگاه تهران بزرگ در مکاتبه با روزنامه مشکلاتش را مطرح کرد. او می‌داند که باید او و سایر زندانیان بابت جرمی که مرتکب شده‌اند تاوان بدهند اما انتظار دارد حقوقشان رعایت شود. این زندانی که چند سالی است درون ندامتگاه محبوس است چنین نوشت: جمعیت زندانیان درون بندها بیشتر از ظرفیت است. 186 زندانی در یک سالن با سه اتاق و 70 تخت. زندانیان ناچارند در کف اتاق‌ها و سالن‌ها بخوابند. هر روز هم به تعداد زندانیان افزوده می‌شود. بسیاری از ما به خاطر مبالغ ناچیزی ناچاریم در بند بمانیم. امیدوارم از پشت میله‌های سرد و دیوار بلند زندان یک مسوول یا رئیس صدای ما را بشنود و واکنش مثبتی نشان دهد.

♦♦♦

دو پله شادتر شدیم

تجارت فردا- لوگو همشهرینوشت: گزارش سالانه احساس خوشبختی در کشورهای جهان منتشر شد و مردم فنلاند و همچنین مهاجرانی که در این کشور زندگی می‌کنند از نظر احساس خوشبختی، سعادت و رفاه در صدر جدول کشورها قرار گرفتند. ایران در این رده‌بندی از میان ۱۵۶ کشور، در رتبه ۱۰۶ قرار دارد، سال گذشته رتبه ایران 108 بوده است. رتبه ایران در سال‌های گذشته در این شاخص و گزارش جهانی به‌صورت میانگین حدود 105 بوده است. شاخص‌های خوشبختی یا به‌عبارت دیگر شادی، از نظر این گزارش جهانی با معیارهایی شامل سرانه تولید ناخالص ملی، حمایت‌های اجتماعی، امید به زندگی سالم در بدو تولد، آزادی انتخاب در زندگی، سخاوتمندی و بخشندگی و دوری از فساد مالی بررسی می‌شود.

♦♦♦

نشست زمین 140 برابر شرایط بحرانی

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری مهربه نقل از محمد درویش، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، نوشت: وقتی سرزمینی دچار نشست زمین شد به حد اعلای بدهکاری اکولوژیک رسیده است. اگر چهار میلی‌متر در سال زمین نشست کند شرایط بحرانی باید اعلام شود. طبق گزارش سال ۲۰۱۵ سازمان زمین‌شناسی، بین دشت فسا و جهرم میزان نشست زمین به ۵۴ سانتی‌متر در سال افزایش پیدا کرده است. در ایتالیا و اسپانیا وقتی 7 /3 میلی‌متر در سال نشست زمین اتفاق افتاد کمیته‌ای به ریاست نخست‌وزیر شکل گرفت که جلوی این روند را بگیرند. در ایران این رقم به ۱۴۰ برابر شرایط بحرانی رسیده، اما آیا هیچ نماینده مجلسی آمده وزیر جهاد کشاورزی را به خاطر نشست زمین به استیضاح بکشد؟

♦♦♦

هفت نفر نامزد شهرداری تهران شدند

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصادنوشت: فهرست نامزدهای مدنظر پارلمان پایتخت برای شهرداری، با معرفی هفت نفر مشخص شد. کاندیداها دو هفته فرصت دارند با ارائه برنامه، اولویت‌های خود برای اداره تهران و بهبود وضعیت شهر را به نمایندگان شورا اعلام کنند. آن‌طور که اعضای شورا خبر داده‌اند،‌ در صورت انصراف هر نامزد طی روزهای آینده، رقابت سایر نامزدها برای «صندلی بهشت» بدون افزایش در فهرست، ادامه پیدا می‌کند. ترکیب ماراتن را سه معاون شهرداری، دو مسوول دولتی و دو مدیر دولت اصلاحات تشکیل داده است. حجت‌الله میرزایی، پیروز حناچی، سمیع‌الله حسینی‌مکارم، محمدعلی افشانی، محمود حجتی، محمدابراهیم انصاری‌لاری و سید‌محمود حسینی هفت گزینه‌ای هستند که قرار است برنامه خود را برای شورای شهر تهران تشریح کنند.

دراین پرونده بخوانید ...