شناسه خبر : 26610 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ای جسم سیاه مومیایی

حبس رئیس اداره ارشاد مشهد به خاطر یک جشن

هفته گذشته خبر کشف یک جسد مومیایی در جریان ساخت‌وسازهای بخش غربی حرم عبدالعظیم در شهر ری منتشر شد.

ای جسم سیاه مومیایی

هفته گذشته خبر کشف یک جسد مومیایی در جریان ساخت‌وسازهای بخش غربی حرم عبدالعظیم در شهر ری منتشر شد. عکس سلفی مرد جوانی که با جسد عکس گرفته و گفته می‌شود راننده ماشین حفاری است، دست به دست می‌شود، کاربران شبکه‌های اجتماعی تصویر این مومیایی را در کنار تصویری از جسد رضاشاه پهلوی قرار داده‌اند و می‌گویند این مومیایی جسد اولین پادشاه پهلوی است که اوایل انقلاب آرامگاهش به دستور خلخالی تخریب شد. اما آیا واقعاً جسد یافت‌شده متعلق به رضاشاه است؟ مصطفی آجرلو، مدیرکل روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی، در این باره اظهار کرده است: این منطقه در اطراف حرم حضرت عبدالعظیم قبلاً قبرستان بوده، بنابراین کشف جسد در این منطقه و در طرح توسعه آستان یک چیز طبیعی است. در طرحِ در دست انجام، هیچ حفاری انجام نشده است. فقط با توجه به اجرایی شدن طرح توسعه، بخش‌هایی از زمین کنده شده‌اند، بنابراین در این شرایط و در چنین پروژه‌هایی معمولاً پیش می‌آید که با بقایای اجساد مواجه شویم. جسد کشف‌شده نیز باقی‌مانده از یک جسد طبیعی است، هیچ جسد مومیایی در این منطقه به دست نیامده است، حتی چهره آن قابل تشخیص نبوده و شایعه پخش‌شده در خصوص بقایای این جسد صرفاً ساخته‌شده فضای مجازی است. البته خبرگزاری ایسنا با انتشار این اظهار نظر نوشته است: «به نظر می‌رسد این اظهارات بیشتر در راستای حذف این شایعه است تا تایید یا نقض این خبر.»

خبرگزاری فارس نیز درباره جزئیات این موضوع نوشته است: «ساعت 5 عصر یکشنبه، کارگرانی که در «باغ طوطی» در پروژه توسعه حرم مشغول کار و حفاری بوده‌اند جسد مومیایی‌شده را در عمق پنج‌متری زمین در یک محفظه بتونی کشف کردند چون جسد در حوالی محل دفن رضاخان پیدا شد کارگران گمان کردند این جسد رضاخان است بلافاصله با نیروی انتظامی تماس گرفتند. اما انتشار عکس سلفی راننده ماشین حفاری با جسد مومیایی‌شده در فضای مجازی تا حدودی ابتکار عمل را از منابع رسمی گرفت چون هنوز مشخص نبود که مرجع رسمی تایید خبر کدام سازمان یا نهاد است. اعضای شورای شهر، شهرداری، فرمانداری، میراث فرهنگی و آستان حضرت عبدالعظیم حسنی هر کدام اخباری را در این خصوص منتشر کرده‌اند. به گوش رسیدن اخبار متفاوت از مراجع رسمی باعث شد روایت‌های مختلف در فضای مجازی شکل گیرد.» این خبرگزاری در ادامه با یادآوری جریان تخریب مقبره رضاشاه به دستور خلخالی عنوان کرده است: «در حین تخریب، جنازه رضاخان پیدا نشد و این‌طور شایع شد که محمدرضا، جنازه پدرش را مخفیانه هنگام خروج از ایران با خود برده است. اما فرح دیبا، در یک مستند تلویزیونی در شبکه «من‌وتو»، این شایعه را که جنازه رضاشاه حین انقلاب از ایران خارج شده، تکذیب کرد. با کشف جسد مومیایی در طرح توسعه حرم عبدالعظیم حسنی هنوز مراجع رسمی صحت این موضوع را تایید نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد باید منتظر ماند تا بررسی مراجع ذی‌صلاح در این زمینه کامل شود.»

تا غروب چهارشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه هنوز هیچ مرجع رسمی در تایید یا نقض خبر کشف مومیایی پهلوی اول اطلاع‌رسانی نکرده است. البته اظهار نظرها و گمانه‌زنی‌ها درباره این موضوع ادامه دارد. میلاد عظیمی، عضو هیات علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، در یادداشتی در کانال تلگرامی‌اش درباره این ماجرا نوشته است: «امیدوارم با بلندنظری تحقیق کنند و اگر جسد رضاشاه است، آن را نه به عنوان جسد یک رقیب سیاسی که به عنوان شیئی تاریخی به آلاشت ببرند و در زادگاهش که موزه‌مانندی است به خاک بسپارند. مرگ بر جهان همه خواهد گذشت. رضاشاهی که امثال تیمورتاش و داور از هیمنه‌اش مثل بید می‌لرزیدند حالا با جسد سیاه و خاک‌آلوده‌اش سلفی می‌گیرند.» عظیمی برای این یادداشت از عنوان «ای جسم سیاه مومیایی» استفاده کرده که مصرع اول یکی از سروده‌های پروین اعتصامی است.

کوتاه نمی‌آییم

انتشار فیلمی از درگیری یک مامور گشت ارشاد با دختری جوان در یکی از پارک‌های تهران موضوع دیگری است که هفته گذشته در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها خبرساز شده است. در این فیلم دختر جوان با برخورد شدید مامور گشت ارشاد از حال می‌رود. پس از انتشار این فیلم وزیر کشور دستور پیگیری این موضوع را صادر و تاکید کرد که قطعاً با متخلف این اتفاق برخورد قانونی می‌شود. شهیندخت مولاوردی، معصومه ابتکار و تعدادی از نمایندگان مجلس نیز به این برخورد اعتراض کردند. اما فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه طرح‌های امنیت اخلاقی پلیس به‌جد دنبال می‌شود، گفت: در اجرای ماموریت‌ها به‌واسطه «فضاسازی‌ها» و «هوچی‌گری‌ها» کوتاه نمی‌آییم. آن‌طور که خبرگزاری تسنیم گزارش داده، حسین اشتری گفته است: «پلیس حافظ و پاسدار ارزش‌های نظام و انقلاب است، هر جا که ارزش‌های نظام و انقلاب به‌خطر بیفتد برای صیانت از این ارزش‌ها آماده هستیم و حتی اگر مورد هجمه واقع شویم، کوتاه نمی‌آییم. در اجرای ماموریت‌ها همواره بر آموزش نیروها و استانداردسازی و تعالی رفتار کارکنان تاکید داریم و از نیروهایی که بر مبنای وظایف قانونی ایفای نقش می‌کنند حمایت می‌کنیم. به‌دنبال اجرای وظایف ذاتی و قانونی خود هستیم و فارغ از مصلحت‌اندیشی‌های جناحی عمل می‌کنیم. اجرای طرح‌های امنیت اخلاقی را با قوت دنبال می‌کنیم و باید این طرح‌ها با برنامه، مستمر، مقتدرانه و هوشمندانه اجرایی شود. در اجرای ماموریت‌ها به‌واسطه فضاسازی‌ها و هوچی‌گری‌ها نه‌تنها کوتاه نمی‌آییم بلکه برای ادامه مسیر مصمم‌تر خواهیم بود. نیروی انتظامی در خط مقدم مقابله با ناهنجاری‌ها و تهاجم فرهنگی دشمن است.»

حبس سه‌روزه رئیس اداره ارشاد مشهد

در یکی از روزهای آخر فروردین، در برج سلمان مشهد جشنی برپا شد که انتشار فیلمی از آن به دستگیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر منجر شد. روز شنبه اول اردیبهشت‌ماه خبرگزاری ایسنا درباره جزئیات این ماجرا به نقل از علی مظفری، رئیس‌کل دادگستری استان خراسان رضوی، نوشت: مجوزی برای اجرای مراسم جشن در قالب کنسرت گرفته شد که ما مکرر به اداره ارشاد تذکر دادیم قبل از صدور مجوز برای برگزاری این مراسم، حتماً از بانیان و برگزارکنندگان از جهت رعایت مسائل امنیتی و اخلاقی تعهد بگیرند. به عنوان مثال محلی که قرار است مراسم در آن برگزار شود و مردم در آن حضور یابند طوری نباشد که ساختمان بر سر مردم بریزد و خسارت جانی به بار آورد یا آتش‌سوزی رخ دهد و همچنین از نظر مسائل منکراتی نیز اختلاطی بین زن و مرد به وجود نیاید. با وجود تذکرات ما به اداره ارشاد، آنها چند مجوز صادر کردند از جمله مجوزی که مربوط به برج سلمان است که متاسفانه کلیپ آن منتشر و مشخص شد که مراسم بدون رعایت تذکرات واحد پیشگیری دادگستری انجام شده و تضمین و تعهدی گرفته نشده و فقط مجوز اجرای آن صادر شده است. در حاشیه این مراسم نیز اختلاط زن و مرد و کشف حجاب صورت گرفته و شئون اسلامی رعایت نشده است. با توجه به رعایت نکردن تذکرات، رئیس اداره ارشاد شهر مشهد احضار و با صدور قرار بازداشت شد که البته هنوز قرار وثیقه تامین نشده تا وی آزاد شود. همین خبرگزاری روز دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه نوشت: «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی به بازداشت رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد واکنش نشان داد و به آزاد شدن او اشاره کرد.» سیدعباس صالحی در توئیت خود که شب گذشته آن را منتشر کرده، نوشته است: «رئیس فرهنگ و ارشاد مشهد آزاد شد. از نخستین ساعات پیگیر بودم. شرمنده او و خانواده‌اش شدم که بی‌جهت سه روز را در حبس گذراند. نگرانی متدینان را ارج می‌نهم، اما آیا راه‌حل، حبس بی‌اطلاع قبلی در ساعت آخر پنجشنبه و عدم اخذ وثیقه تا عصر امروز بود؟ نظام را با کم‌تدبیری تضعیف نکنیم.»

شکستن انحصار زبان انگلیسی با تدریس روسی

در روزهایی که مدام از شکستن انحصار پیام‌رسان تلگرام صحبت می‌شود، وزیر آموزش و پرورش هم از شکستن انحصار زبان انگلیسی در مدارس صحبت کرده و لحاظ کردن زبان روسی را به عنوان زبان دوم در مدارس ایران راهی برای شکستن این انحصار دانسته است. اظهارات آقای وزیر با انتقادات و واکنش‌های مختلفی مواجه شده است. روزنامه قانون در گزارشی در این باره نوشته است: وزیر آموزش و پرورش به روسیه رفت و در دیدار از مدارس مسکو ناگهان به این نتیجه رسید که چرا دانش‌آموزان ایرانی، زبان روسی بلد نیستند. او در روزهای اول این بازدید در صفحه توئیترش نوشت: در بازدید از مدرسه‌ای در روسیه متوجه شدم متاسفانه دانش‌آموزان روس نسبت به فرهنگ و زبان ایران، بیگانه هستند. آقای نیکونوف، رئیس کمیته آموزش دومای روسیه گفت آمادگی دارند تا زبان فارسی مانند زبان چینی در برخی مدارس روسیه به عنوان زبان دوم آموزش داده شود. او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش از شکستن انحصار زبان انگلیسی در مدارس صحبت کرد و ضمن اعلام آمادگی وزارت آموزش و پرورش ایران برای لحاظ کردن زبان روسی به عنوان زبان دوم در برخی مدارس گفت: «به‌دنبال این هستیم تا انحصار زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم مدارس بشکنیم.» اما صحبت‌های او در توئیتر و خبرگزاری‌ها با انتقادها و واکنش‌های بسیاری مواجه شد. بعضی از معترضان معلم بودند و بعضی دانش‌آموزانی که در این سیستم آموزشی تحصیل‌کرده بودند از روش‌های تدریس عربی و انگلیسی انتقاد داشتند. تا اینکه بطحایی در ادامه توئیت‌هایش از دیدار با رئیس کمیته آموزش دومای روسیه نوشت: «عمل متقابل، شرط اصلی در هر تفاهمنامه بین‌المللی است. گسترش آموزش زبان روسی در ایران منوط به آموزش زبان فارسی در روسیه است. آشنایی با فرهنگ ایرانی در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان روسی نیز از دیگر موضوعات تفاهمنامه آتی است.»

شکنجه سه کودک در خوزستان

سه کودک ۱۲‌ساله، هشت‌ساله و پنج‌ساله در ماهشهر واقع در جنوب خوزستان به دست نامادری و پدر خود به وسیله چکش و میله داغ و دیگر وسایل مورد آزارهای جسمی و روحی قرار گرفته‌اند. سایت خبری عصر ایران نوشته است: «یکی از کودکان درحالی‌که دست‌هایش به میله‌ای بسته شده بود و قادر به حرکت نبود توسط همسایه کشف شد. یکی از پرستاران و شاهدان عینی این ماجرا گفت: بچه‌ها را برای درمان به بیمارستان ما آوردند. نامادری با تبر دست دختر بزرگ را شکسته بود، دندان‌های دختر را شکسته بود. با اتو جای‌جای بدن بچه‌ها را سوزانده، دست و پای بچه‌ها را بسته بود و در حیاط خلوت انداخته بود، این بچه‌ها چند روز در حیاط خلوت بدون غذا بودند، این بچه‌ها در این مدت تنها به وسیله آفتابه آب می‌خوردند.» انعکاس اخبار این کودک‌آزاری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی احساسات عمومی را جریحه‌دار کرده و شماری از مردم ماهشهر با تجمع مقابل ساختمان دادگستری، خواستار برخورد جدی با پدر و نامادری کودک‌آزار و حمایت از کودکان شده‌اند و از دادستان ماهشهر خواسته‌اند به عنوان مدعی‌العموم این پرونده را پیگیری کند. 

دراین پرونده بخوانید ...